Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Via netwerk bestuurde schakelaar/relais

Pagina: 1
Acties:
  • 2.180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:29
Hey,

Ik heb een systeempje gemaakt waardoor ik via een afgeschermde pagina op mijn externe webhost kan zien wat de status van mijn netwerk is. Hier kan ik dus zien welke pc's aan of uit staan, en meer van dat soort info. Graag zou ik ook de mogelijkheid hebben om via die pagina (welke de startpagina is op elke pc binnen het netwerk) mijn fileserver en printer aan te kunnen zetten. En dat is nog een leuk probleem :)

Ik wil dus eigenlijk een schakelaar of een relais die ik kan besturen via het netwerk. Maar is dit te realiseren met wat geknutsel? Een oplossing is natuurlijk een mini-webserver te kopen die een vast IP binnen het netwerk heeft en die uitgerust is met wat poortjes om het relais aan te sturen. Het nadeel is alleen dat die ongeveer 200 euro kosten. Hebben jullie hier ideeen over?

Alvast bedankt!
Clock

Ps, het is niet de bedoeling om een pc 24/7 te laten draaien. Dit systeem moet juist de server aanzetten.

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:27
Wat is er mis met WoL, dat kun je ook via een webpagina activeren en gebruiken. Kost niks extra's. Anders moet je idd aan een kleine computer denken die een relais kaart heeft en die dan aansturen met vnc of een eigen prog of iets dergelijks.

verdwaalde ict'er op elektro!

• Clock
5mebibyte schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 12:31:
Wat is er mis met WoL, dat kun je ook via een webpagina activeren en gebruiken. Kost niks extra's. Anders moet je idd aan een kleine computer denken die een relais kaart heeft en die dan aansturen met vnc of een eigen prog of iets dergelijks.
Wol werkt niet op het moederbord van mijn server. Ik heb er een week mee zitten kloten zonder succes. Het asus moederbord zou het wel moeten ondersteunen, maar helaas doet het het niet goed dus. En daarnaast wil ik ook mijn netwerklaserprrinter kunnen aanzetten. En die heeft helaas helemaal gen Wol.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Clock schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 12:26:
Hey,

Ik heb een systeempje gemaakt waardoor ik via een afgeschermde pagina op mijn externe webhost kan zien wat de status van mijn netwerk is. Hier kan ik dus zien welke pc's aan of uit staan, en meer van dat soort info. Graag zou ik ook de mogelijkheid hebben om via die pagina (welke de startpagina is op elke pc binnen het netwerk) mijn fileserver en printer aan te kunnen zetten. En dat is nog een leuk probleem :)

Ik wil dus eigenlijk een schakelaar of een relais die ik kan besturen via het netwerk. Maar is dit te realiseren met wat geknutsel? Een oplossing is natuurlijk een mini-webserver te kopen die een vast IP binnen het netwerk heeft en die uitgerust is met wat poortjes om het relais aan te sturen. Het nadeel is alleen dat die ongeveer 200 euro kosten. Hebben jullie hier ideeen over?

Alvast bedankt!
Clock

Ps, het is niet de bedoeling om een pc 24/7 te laten draaien. Dit systeem moet juist de server aanzetten.
het klik-aan-klik-uit systeem van de gamma heeft sinds kort ook een usb interface. Daarmee kan je dus op afstand stopcontacten in/uitschakelen.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Vedett.
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:34
Ik denk dat je eens naar domotica moet zoeken

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 12:05

bakkerl

Let there be light.

een APC AP7920.

• 5mebibyte
Maritek heeft daar ook het een en ander in, dit is ook bij Conrad te krijgen. Dit is ook op vast gezette tijden te schakelen. Alleen het uitzetten van de computer moet je zien te regelen dan tenzij je het hard wilt doen, maar daar is software matig wel iets op te verzinnen. En dan gewoon je mobo zo instellen dat wanneer er spanning is dat hij aan gaat.

• Mr_gadget
  • Laatst online: 21-11 21:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Of neem een gemodificeerde sweex router met sprite_tm's aanpassingen (en een relais), zie het routerhacking topic.

[ Voor 11% gewijzigd door Mr_gadget op 06-06-2006 13:15 ]

Verwijderd

Of je neemt een ENC28J60 icm een PIC18F452 van microchip. Die zijn voor ~10$ te bestellen of gratis te samplen. Tevens kun je op de microchip website gratis een IP stack voor de PIC18F452 downloaden.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2006 13:24 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

emiel ik heb ook een tijdje naaar dit ding zitten kijken. Het sampelen lukt wel maar enig idee waar ik een RJ45 blokje met de goede magnetics kan vinden.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
TrailBlazer schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 13:27:
emiel ik heb ook een tijdje naaar dit ding zitten kijken. Het sampelen lukt wel maar enig idee waar ik een RJ45 blokje met de goede magnetics kan vinden.
http://www.voti.nl/winkel/catalog.html bij ethernetproducten, daar heb je connectoren met alles ingebouwd.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Clock
Allereerst bedankt voor alle reacties :)
Dat is idd een kant en klaar oplossing. Helaas kosten die dingen 200+ euro, en dan heb ik meer aan het in de startpost genoemde mini-webservertje icm met een relais.
5mebibyte schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 13:10:
Maritek heeft daar ook het een en ander in, dit is ook bij Conrad te krijgen. Dit is ook op vast gezette tijden te schakelen. Alleen het uitzetten van de computer moet je zien te regelen dan tenzij je het hard wilt doen, maar daar is software matig wel iets op te verzinnen. En dan gewoon je mobo zo instellen dat wanneer er spanning is dat hij aan gaat.
Ze hebben idd mooie dingen voor het hele huis-automatisering gebeuren. Ik kan zo echter niks vinden wat via het netwerk bestuurbaar is. Alleen via USB en serieel. Of kijk ik er overheen?
Mr_gadget schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 13:15:
Of neem een gemodificeerde sweex router met sprite_tm's aanpassingen (en een relais), zie het routerhacking topic.
Aah, klinkt goed! Voor een paar tientjes heb je zo'n router, en die dingen trekken vrijwel geen stroom. Hier ga ik zeker naar kijken!
Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 13:23:
Of je neemt een ENC28J60 icm een PIC18F452 van microchip. Die zijn voor ~10$ te bestellen of gratis te samplen. Tevens kun je op de microchip website gratis een IP stack voor de PIC18F452 downloaden.
Hehe, ik kan wel het een en ander met elektronica, maar dit gaat me iets boven de pet. Ik zal eens even googlen met de namen, maar ik kan hier niet zelfstandig een werkend schema van maken/de pic programmeren.

• 5mebibyte
Clock schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 15:08:
Allereerst bedankt voor alle reacties :)

Ze hebben idd mooie dingen voor het hele huis-automatisering gebeuren. Ik kan zo echter niks vinden wat via het netwerk bestuurbaar is. Alleen via USB en serieel. Of kijk ik er overheen?
Is wat ik weet alleen met usb /serieel. Dan zou je een servertje moeten hebben. Maar je hebt als voordeel dat je dit ding los kunt programeren dus op gezette tijden apparaten aan kunt laten springen. En je kunt het een keer naar je hele huis uitbreiden. Kun je vanaf afstand je huis bedienen of een keer die tuinlamp op het zelfde moment aan laten gaan :) .

• Clock
5mebibyte schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 15:59:
[...]

Is wat ik weet alleen met usb /serieel. Dan zou je een servertje moeten hebben. Maar je hebt als voordeel dat je dit ding los kunt programeren dus op gezette tijden apparaten aan kunt laten springen. En je kunt het een keer naar je hele huis uitbreiden. Kun je vanaf afstand je huis bedienen of een keer die tuinlamp op het zelfde moment aan laten gaan :) .
Hmmja, dat is waar. Maar als ik het stopcontact via die pagina kan bedienen kan ik de pc ook met een cronjob op de externe webserver laten aanspringen :)

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-11 23:49
Bij conrad kun je GSM modems bestellen die je erg simpel met een relais kaartje kan laten praten.
Als je je server wilt opstarten (of uitschakelen) stuur je simpelweg een SMS'je naar je GSM modem en voila instant power switch.

Is dat wat?

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-11 02:10
Er zijn hiervoor zogenaamde Power Switches, even een linkje:
http://www.blackbox.com/S...px?q=Power+Switch&x=0&y=0

Hiermee kun je op afstand apparatuur in/uitschakelen, erg handig voor servers, printers...

Edit: Ook al is de site engels, via blackbox.nl kun je ze gewoon in Nederland bestellen, voor meer informatie raad ik je aan de gratis (!) catalogus aan te vragen, 712 pagina's aan apparatuur :9

[ Voor 33% gewijzigd door AndriesLouw op 16-06-2006 22:19 ]

Specificaties | AndriesLouw.nl

Pagina: 1