Welke stage piano voor mijn budget?

Pagina: 1
Acties:
  • 550 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:11
Ik ben momenteel 18 jaar en ga aankomend seizoen op kamers. Ik woon nu nog thuis en heb hier een gave piano staan waar ik al vele jaren op speel, daarnaast heb ik voor de band waar ik in zit een Roland XP-80 waar ik vrij tevreden over ben.

Nu heb ik een probleem, want als ik op kamers ga (Utrecht) wil ik graag daar wel kunnen spelen, maar ik heb hier thuis ook nog een meeneembaar toetseninstrument nodig voor de band. Ik heb dus een nieuw instrument nodig.

Ik zat te denken aan een stage piano voor niet veel geld, tweedehands maakt niet zo veel uit. Gewogen toetsen, 88 delig klavier. Ik zit helemaal niet in dat wereldje en weet er gewoon te weinig van af wat nu goed is en wat niet. De grote merken Roland en Yamaha (o.a. Clavinova series) hebben natuurlijk een aantal goede producten, maar welke past nu bij mij? Ik vraag jullie advies.

Even wat informatie:
Ik heb nu 9 jaar les in keyboard gehad, maar de afgelopen 5 jaar alleen maar pianostukken gespeeld. Ik ben langzamerhand qua solo wat meer jazz gaan spelen en ik wil dit zeker blijven doen. Ik speel elke week wel in een restaurant als achtergrondmuziek en verdien hier leuk aan en wil dit ook uitbreiden. Ik heb nu een budget tot ongeveer 800 euro bij elkaar gespaard en heb ongeveer drie maanden om een leuk instrument uit te zoeken.

Wat raden jullie mij aan? En dan nog een vraag, is een budget van 800 euro wel reëel voor een digitale (stage-)piano?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 14:45

Yoozer

minimoog

800 is heel reëel. Vraag is, wil je er speakers op of niet? Zonder speakers : http://feedback.nl/?id=55&b=RD170 . Met speakers: Yamaha P70. Helaas is de P90 er niet meer, die zou misschien ook wel geschikt zijn.

Anders is een M-Audio Keystation Pro misschien ook een idee, handig als je 'm ook nog als controller wil gebruiken :).

[ Voor 80% gewijzigd door Yoozer op 06-06-2006 12:32 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikibu
Feedback kende ik al van een eerdere aankoop, ik heb er redelijk goede ervaring mee.

Ik zoek er eigenlijk eentje zonder speakers. Als ik zonder koptelefoon wil kan ik 'm natuurlijk altijd nog op m'n pc aansluiten, dus vandaar.

Die RD-170 ziet er mooi uit. Wat ik me nu altijd afvraag bij deze instrumenten is waarom ze zo weinig functies lijken te hebben, misschien wel omdat ze eigenlijk bedoeld zijn als meeneembare piano's en meer niet. Weet iemand misschien wat voor soort geluiden er bv. op de RD-170 zitten en of het mogelijk is mooie effecten er aan toe te voegen zoals delay/echo/chorus/environment.

Wat ik me zojuist nog bedacht. Het lijkt me prachtig om eindelijk eens een mooi rhodes geluid te hebben. Misschien heb ik er wel een echte rhodes-instrument voor nodig, maar zijn er ook goede stage-piano's of keyboards die dit geluid er mooi in hebben.

Ik ga denk ik eens in de komende dagen naar een lokale muziekboer om vele verschillende stage piano's uit te proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door kikibu op 06-06-2006 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

kikibu schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 18:12:
Feedback kende ik al van een eerdere aankoop, ik heb er redelijk goede ervaring mee.
Het is ook een van de winkels waar ik zelf regelmatig shop :).
Wat ik me nu altijd afvraag bij deze instrumenten is waarom ze zo weinig functies lijken te hebben
Da's in 2 woorden te omschrijven: geen fratsen. Niks dat zo afleidt als een groot LCD-scherm met een zuurstokroze kleur waarop tientallen icoontjes knipperen. Je moet tijdens je spel je maar om 1 ding druk maken: "hoe klinkt 't", en niet "wat moet ik nu weer instellen".
misschien wel omdat ze eigenlijk bedoeld zijn als meeneembare piano's en meer niet. Weet iemand misschien wat voor soort geluiden er bv. op de RD-170 zitten en of het mogelijk is mooie effecten er aan toe te voegen zoals delay/echo/chorus/environment.
Zie hier : http://www.roland.com/products/en/RD-170/specs.html :) . Op pagina 34 van de PDF-handleiding staat de rij met de namen van de presetgeluiden. Best wel een aardige selectie overigens, en de 170 heeft dan ook nog als voordeel dat 'ie een hogere polyfonie heeft dan de Yamaha (dus geluiden worden niet afgekapt als je de sustain-pedaal ingedrukt houdt en uitgebreide akkoorden speelt).
Wat ik me zojuist nog bedacht. Het lijkt me prachtig om eindelijk eens een mooi rhodes geluid te hebben. Misschien heb ik er wel een echte rhodes-instrument voor nodig, maar zijn er ook goede stage-piano's of keyboards die dit geluid er mooi in hebben.
Over het algemeen vond ik bij de Yamahas de Rhodes-geluiden overtuigender dan bij Roland. Ik heb misschien een vooroordeel; ik heb een Roland XP-30 en toen deze nog niet de Keyboards of the 60's/70's expansion er in had vielen de Rhodes-geluiden zwaar tegen. Het expansionboard lost dat heel netjes op. Nu heb ik laatst Native Instruments Kontakt gekocht waar dus de Rhodes van hun Elektrik Piano in zit; errug lekker! Sowieso is het meestal bij de Grote Drie (Yamaha, Korg, Roland) dat de geluiden wat meer "opgepoetst" zijn, dus het echte ruwere blaf- en bel-werk wat je normaal hebt is niet altijd erbij te krijgen. Gezien dat je nu een aparte preset-groep voor de Rhodes hebt met 4 keuzes en daar de RD moderner is dan de engine van de XP zou dit opgelost moeten zijn :).

Er is wel een uitstekende gratis VST te krijgen; Mr. Ray. Die houdt verdomd goed stand tegen wat (over het algemeen) beschouwd wordt als de beste virtuele Rhodes - de Scarbee Rhodes.
Ik ga denk ik eens in de komende dagen naar een lokale muziekboer om vele verschillende stage piano's uit te proberen.
Dat is altijd een goed idee :). Succes met je keuze!

[ Voor 7% gewijzigd door Yoozer op 06-06-2006 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben niet zo heel erg into de toetsen, maar volgens mij heeft db's in Utrecht ook een paar RD-170 te leen/huur als je daar een oefenruimte huurt.

Misschien wel leuk om te proberen met je huidige band. Is weer een andere situatie dan in een winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ikzelf heb al een tijdje een Roland RD700SX. Kan op dit moment nog voldoen aan al mijn piano activiteiten en in de toekomst ook nog. Zo goed ben ik niet. Zelf ging het mij vooral om de aanslag van het toetsenbord en helaas moest ik hiervoor diep in de buidel tasten om iets te vinden wat mij tevreden stemde. In een band lijkt me sowieso een stage piano erg handig en wat dat betreft is de 700sx erg uitgebreid maja met 2000€ natuurlijk ver boven budget. Het ligt er ook maar aan of je samples gaat gebruiken van externe apparatuur of van het instrument zelf. Op dat gebied vond ik de yamaha's best goed klinken. Ik heb echter alleen een P140 en 250 beluisterd. Goedkope casio's waren ook wel redelijk, maar echt heel lekker speelden ze niet en de piano samples vond ik ver onder de maat. Dan was de P140 al een hele verbetering. De keystation Pro heb ik heel veel negatiefs over gehoord, dus ik zou daar een beetje mee oppassen. Ik wilde hem zelf ook in utrecht bij feedback gaan proberen maar daar hadden ze hem niet. Je zou ook eventueel kunnen kijken naar de pRokeys 88 van keystation dit is de stage piano uitvoering van de keystation pro(meer midi controller). Deze zit exact rond jouw budget ongeveer.

Waar speel je trouwens nu op als achtergrond muziekant? De vleugel in die zaken?

[ Voor 4% gewijzigd door REDFISH op 07-06-2006 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikibu
Bedankt voor jullie tips.

Waar ik momenteel speel, als werk, hebben ze een piano en een vleugel. Het klinkt raar maar de piano is fijner voor de muziek die ik speel, omdat je bij die bij een lager volume nog wel genoeg inhoud hebt en bij de vleugel het 'laagste volume' al redelijk luid is voor mijn doeleinden daar. Hopelijk snap je het een beetje.

Die geluiden Prokeys 88 klinken trouwens ook zeer lekker, hoewel ik al een lange tijd niet meer op een digitale piano heb gespeeld, zodat ik niet meer goed weet wat nu echt goed is. Daarom is het ook handig dat ik binnenkort even naar een muziekboer ga. Musikproduktiv in Duitsland is erg dichtbij :P

Die VST demo's klinken trouwens ook erg lekker. Een vraagje, wat kan ik er nou precies mee? Ik weet niet eens wat een VST is en wikipedia maakt me ook niet veel wijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

kikibu schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 19:49:
Die VST demo's klinken trouwens ook erg lekker. Een vraagje, wat kan ik er nou precies mee?
Benodigdheden:
- 1 VST plugin
- 1 VST host (een programma waarin je de plugin laadt. De plugin is zelf vaak alleen maar een .dll file. Een host is bijvoorbeeld EnergyXT of Kristal)
- 1 controllerkeyboard
- 1 ASIO-compatible geluidskaart (als je een on-board geluidskaart hebt of een Audigy o.i.d. kun je www.asio4all.com proberen. Waarom? Er zit een vertraging tussen op de controller een toets indrukken en het geluid horen. Dit ligt aan de drivers en hoe de kaart werkt (buffergrootte etc.))

Installeer de host. Installeer de VST plugin (dit houdt meestal in dat als het C:\Program Files\Host is je de plugin in C:\Program Files\Host\Vstplugins neerzet). Stel de host zodanig in dat hij weet dat je een controller gebruikt en dat hij weet dat hij je geluidskaart moet gebruiken (dit is in een set-up menu'tje te vinden).

Speel op je toetsenbord. Je hoort nu het geluid van de plugin door de speakers. In plaats van dat je een dure synthesizer moet kopen moet je nu eerst een dure lompe computer kopen waar je vervolgens de synthesizer op draait ;). Het voordeel is wel dat er een hele hoop gratis plugins zijn (dus de opstartkosten zijn relatief hoog maar daarna kun je muziek maken voor weinig), het nadeel is dat je met iets lomps zit wat je mee mag sjouwen voor optredens. Een laptop met externe geluidskaart is daarvoor de oplossing. Nadeel is dan wel dat het publiek niet weet of je je e-mail zit te checken of dat je echt aan 't spelen bent.

VST is niet alleen voor geluiden maken; VST heb je ook als effect. Wil je reverb over een instrument, dan laadt je eerst het instrument in, dan de reverb-plugin, en je vertelt de host dat bijv. 20% van het signaal reverb moet zijn en dat je een grote concerthal wilt (of een kleine bedompte kelder). Reverb-plugins geeft het ook een hele hoop, waarvan er weer een hoop gratis zijn. Bij dat houdt het natuurlijk niet op; je kunt een hele ris effecten achter elkaar schakelen om je gewenste resultaat te krijgen en in feite is alleen je CPU de bovengrens.

Verder hebben computers ook geen last van het probleem dat je opeens ruimte te kort hebt; instrumenten kunnen meerdere schermen bevatten met alle mogelijke instellingen, of je kunt zelfs zelf instrumenten in elkaar zetten (modulaire synthesizers). Je kunt het zo gek maken als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikibu
Bedankt voor de fijne uitleg, ga ik vast wel eens mee knoeien. Wel nog één vraagje over dit: elke pc heeft toch een midi-poort en daar zit toch geen vertraging in? Het is een 'digitaal' signaal dat de pc met de plugin dus automatisch kan omzetten naar een ander geluid, tenminste zo dacht ik erover.

Lijkt me wel iets waar ik eerst veel geld voor moet hebben. Je zit wel bij bekende bands vaak een laptop bij de toetsenist staan. Nog meer sparen :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

kikibu schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 11:23:
Bedankt voor de fijne uitleg, ga ik vast wel eens mee knoeien. Wel nog één vraagje over dit: elke pc heeft toch een midi-poort
Nee :). Oudere PCs hadden een aparte geluidskaart waar een joystickpoort op zit. Die is echter analoog en levert over het algemeen meer gezeur op dan een modernere USB-aansluiting. Bij laptops is de joystickpoort al niet meer te vinden en op moderne moederborden is deze ook bijna uitgefaseerd (en maar goed ook; programmeren voor het ding is een ellende en je zit met een lompe kabel met maar 1 input en 1 output). Voor het geld wat zo'n kabel kost heb je een keurige USB midi interface.
en daar zit toch geen vertraging in?
De vertraging zit 'm niet in MIDI (die gaat immers maar met een snelheid vergelijkbaar met een 33k6 modem dus USB is snel genoeg) maar in het genereren van het geluid, wat vervolgens naar de buffers moet worden gemikt. Het protocol wat daar voor gebruikt wordt heet ASIO. Een geluidskaart die dit niet ondersteunt moet dus van Windows Driver Model of DirectSound gebruik maken, en daar zit een veel hogere latency op. Het is niet zoals bij grafische kaarten waarbij je een hardware accelerator hebt dat je "sneller" het geluid hoort.
Het is een 'digitaal' signaal dat de pc met de plugin dus automatisch kan omzetten naar een ander geluid, tenminste zo dacht ik erover.
Renderen van geluiden kan erg intensief zijn; convolutie-reverbs of physical modelling met genoeg detail vreet CPU-kracht.
Lijkt me wel iets waar ik eerst veel geld voor moet hebben. Je zit wel bij bekende bands vaak een laptop bij de toetsenist staan. Nog meer sparen :P :P
Mwa, dat valt best mee. Muziek maken is nog nooit zo goedkoop en makkelijk geweest als nu :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikibu
Misschien een beetje offtopic bij mijn eigen topic, maarja.

Ik heb nu m'n XP-80 op m'n PC (A64 @ 3700+) aangesloten via mijn middi kabels. Als ik Mr Ray met zijn standalone app gebruik, of als ik Sibelius (Kontakt Silver) gebruik, krijg een geluid met inderdaad een delay er in.

Ik heb bij de config instellingen van NVidia ASIO de delay op z'n kleinst staan (17ms), maar dit helpt niet. De geluiden van Mr. Ray zijn erg mooi, dus hopelijk kunnen jullie me helpen de delay te minimaliseren?

En wat doet de MIDI Thru, ik heb nu op mijn keyboard alleen de IN en OUT poort aangesloten, maar er zit ook een MIDI Thru op, waar is deze poort voor?

[ Voor 16% gewijzigd door kikibu op 09-06-2006 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

kikibu schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 15:16:
Misschien een beetje offtopic bij mijn eigen topic, maarja.
Ik heb bij de config instellingen van NVidia ASIO de delay op z'n kleinst staan (17ms), maar dit helpt niet. De geluiden van Mr. Ray zijn erg mooi, dus hopelijk kunnen jullie me helpen de delay te minimaliseren?
http://www.nforcershq.com/forum/asio-tips-vt64855.html kan misschien helpen. Als het niet lager kan, dan kan het gewoon niet; aan te raden is dan om een goedkoop ASIO-compatible kaartje op te pikken zoals een E-mu 0404 of zo. Minder geld spenderen aan een Audigy om dan met Kx Project drivers alsnog 10ms te halen is niet verstandig.
En wat doet de MIDI Thru, ik heb nu op mijn keyboard alleen de IN en OUT poort aangesloten, maar er zit ook een MIDI Thru op, waar is deze poort voor?
MIDI Thru is tegenwoordig niet zozeer meer van toepassing. Vroeger, toen je nog geen grote MIDI-interfaces had (of het moest doen zonder interface) had je bijvoorbeeld een sequencer. Daar komt een MIDI-signaal uit. Als je 1 synthesizer had was het makkelijk; sequencer MIDI out >> synthesizer MIDI in.

Bij 2 of meer synthesizers heb je een probleem. Immers, de sequencer heeft maar 1 MIDI output. Wat nu? Hier komt Thru om de hoek.

De opstelling wordt dan : Seq MIDI out > Synth1 MIDI in. Synth1 MIDI thru > Synth2 MIDI in. Synth2 MIDI thru > Synth3 MIDI in (en zo door). Bij meerdere sporen vertel je de sequencer gewoon op welk MIDI-kanaal (1-16) hij moet uitzenden, en je vertelt de synthesizers dat ze alleen maar signalen mogen accepteren van bepaalde kanalen (dus dan spelen ze ieder hun eigen ding).

Dit noemen ze een MIDI daisy-chain. Bij meer dan 3 apparaten gaat het overigens niet zo goed; doordat het MIDI-signaal elke keer gekopieerd moet worden van apparaat naar apparaat treedt er weer vertraging op, en dat wil je niet. Dan zijn er ook nog enkele synthesizers die qua MIDI niet helemaal goed ontworpen zijn (de eerste Yamaha DX7) en die vangen gewoon alles op, ook al is het voor een andere synth bedoeld.

Met de komst van MIDI-patchbays is dit opgelost, maar voor kleinere MIDI-interfaces kan het een snelle en goedkope oplossing zijn. Heb je maar 1 apparaat, dan hoef je je nergens met thru bezig te houden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikibu
Alweer bedankt voor de uitleg. :)

Ik heb nu bijna al 100 VST plug-ins zitten uit te proberen, die dingen zijn erg gaaf, toch vind ik MrRay en de -73 versie het leukst klinken. Die wil ik er graag in houden, kan ik nou zo'n geluid verwachten van een digitale piano zoals de RD170? Of zal dat altijd middels zo'n emulator moeten worden gesimuleerd.

En ik zat te zoeken naar zo'n E-MU 0404 kaart, maar er staat er geen in de pricewatch. Hoe kom ik daar aan? Is evt. een (oude) PCI geluidskaart met MIDI poort ook goed?

Nóg een vraagje. Wat is nu het effectieve verschil tussen 48 kHz en 96 kHz, ik zie bij geluidskaarten die tweede er vaak bij staan. Wordt deze standaard bij studio-opnames gebruikt om zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies te leiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
kijk eens op www.synthforum.nl ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

kikibu schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 01:06:
Alweer bedankt voor de uitleg. :)

Ik heb nu bijna al 100 VST plug-ins zitten uit te proberen, die dingen zijn erg gaaf, toch vind ik MrRay en de -73 versie het leukst klinken. Die wil ik er graag in houden, kan ik nou zo'n geluid verwachten van een digitale piano zoals de RD170? Of zal dat altijd middels zo'n emulator moeten worden gesimuleerd.
Ja, nee, weet ik niet :).

Mr. Ray en de RD-(en daarbij de Motif, Fantom, Triton, etc.) werken niet volgens dezelfde principes.

Mr. Ray modelleert het geluid. Er wordt een wiskundig model gemaakt van een resonator (in de Rhodes heet dit een "tine" - een metalen plaatje waar tegen wordt gemept). http://www.fenderrhodes.org/rhodes/manual/ch7.html geeft een beschrijving van het principe; het is in feite een stemvork met "armen" van ongelijke lengte waarbij de trilling wordt versterkt op dezelfde manier als bij een elektrische gitaar; met een pick-up.

Dit model accepteert een input (de velocity - hoe snel/hard wordt de toets ingedrukt?). Afhankelijke daarvan heb je een (nonlineaire) volume-toename en verandering van het geluid; het wordt immers niet alleen maar harder maar klinkt ook anders.

Standaard MIDI heeft de velocity ingedeeld in 128 stappen (0 tot 127). Je hebt dus per toets 128 verschillende klanken. Voorwaarde is wel dat het model dan goed is. Bij een vroegere elektrische piano (Emagic EVP73) moest er bezuinigd worden op de te gebruiken computerkracht en was de kunst van het modelleren nog niet zo goed. De piano klinkt heel aardig maar niet zo realistisch als Mr. Ray.

De RD werkt op een andere manier. Je slaat een toets aan op verschillende volumes en neemt de geluiden op. Dit doe je voor elke toets. Op een Rhodes heb je maar 73 toetsen, dus dan zou je 128 * 73 = 9344 opnames krijgen. Elke toets laat je helemaal uitfaden, zeg, 15 seconden om veilig te zitten. Dat levert 9344 * 15 = 140160 seconden aan geluid op. 1 seconde in 16-bit, 44.1kHz opnemen kost 705600 bits, of 88200 bytes, of 86.1 kilobyte. We nemen in stereo op, dus dat wordt dubbel zoveel.

Onze Rhodes gaat dan iets van 23 gigabyte innemen. Nogal veel :P.

Dus, wat doen we? Allereerst gaan we iets doen aan die 15 seconden. Het geluid blijft vrijwel hetzelfde, dus we gebruiken een elektronisch geregelde versterker die voor ons doet "uitfaden". Opeens hebben we nog maar een fractie van dat geluid nodig - een "loop" die herhaalt wordt. De versterker zorgt er wel voor dat het volume omlaag gaat.

Die loop kunnen we uitrekken omdat die bij bepaalde groepen toetsen hetzelfde is. We verdelen het toetsenbord in meerdere zones - van C1 tot F#1, van F#1 tot C2, en zo door. Bij 73 hebben we dan 6 octaven en 12 van zo'n zones. Per zone pakken we een "centrale" toets, en we spelen bij de lagere en hogere toetsen de sample van de centrale toets respectievelijk langzamer en sneller af zodat de toonhoogte mee verandert.

Opeens hebben we onze sampletijd drastisch gereduceerd. Maar het kan nog verder. Per toets hadden we 128 verschillende snelheden waarmee aan werd geslagen. Een deel van de geluidsverandering is dat het volume af- en toeneemt afhankelijk van de aanslagkracht. Dit is niet lineair - per extra cm/s snelheid kun je niet een rechtlijnig verband maken met het aantal db dat er bij komt. Geen probleem; we maken gewoon een velocity-curve. Die volgt de vorm van het volume zoals het op een echte Rhodes ook is (en bij je RD zou je dat ook moeten uit kunnen kiezen; exponentieel, s-vormig, lineair). Nu neemt het volume al op de juiste manier toe; alle tonen die genoeg op elkaar lijken kunnen nu weg, en we pakken weer een "centrale" toon en versterken 'm op de juiste manier. Pas als de toon radicaal verandert pakken we weer een andere sample.

Een -nog- verdere ontwikkeling is om de "loop" en de "aanslag" van elkaar te scheiden met filters. Dan kun je nog verder rekken omdat de uiteindelijke mix van klanken goed genoeg klinkt.

Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:
Afbeeldingslocatie: http://img140.imageshack.us/img140/4513/kontaktep0or.png

Dit is de Rhodes in Kontakt. Deze neemt 200 mb in. Sommige delen van de samples overlappen elkaar; je hebt 2 "hoofdsamples" en daaronder zit een ruitjesveld van sub-samples.

Bij de RD ziet dit er natuurlijk iets "grover" uit, al heeft Roland wel een andere structuur voor hun "tone"-systeem; het ruitjesveld voor een bepaalde velocity heeft dan al een onderverdeling, maar daar kun je als gebruiker niet bij. Verder heeft Roland ook meer ervaring met sounddesign in beperkte geheugenruimte, dus het is vaak dat een dikke maar goedkope 3 gigabyte software sample-piano slechter klinkt (of slechter in de mix ligt) dan een veel beperktere 16-mb piano.

Idealiter zouden we morgen nog allemaal aan het physical modelling overgaan, maar vaak krijg je dan een beperktere controle; met de samples kun je nog een set trucjes uithalen die physical modelling helemaal niet zo makkelijk kan nadoen (of je moet 2 instrumenten parallel laten draaien wat weer meer energie kost). Dan is het ook nog zo dat elke modeller denkt dat zijn model het beste is, terwijl je bij samples weer meer keuze hebt (zonder de hele engine te hoeven herschrijven). Geen issue op een PC waar je VSTs sneller wisselt dan servetten in een restaurant maar wel een probleem op hardware.
En ik zat te zoeken naar zo'n E-MU 0404 kaart, maar er staat er geen in de pricewatch.
Ook bij Feedback, of Thomann, of... maakt niks uit. Ze kosten overal allemaal hetzelfde, 99 euro. Je krijgt met de ProteusX versie (149 euro) overigens ook nog een hele aardige sample-library erbij.
Hoe kom ik daar aan? Is evt. een (oude) PCI geluidskaart met MIDI poort ook goed?
Nee, want dan heb je geen verbetering in vergelijking met je on-board kaart. Haal in vredesnaam een USB-MIDI kabel; dat werkt makkelijker :).
Nóg een vraagje. Wat is nu het effectieve verschil tussen 48 kHz en 96 kHz, ik zie bij geluidskaarten die tweede er vaak bij staan. Wordt deze standaard bij studio-opnames gebruikt om zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies te leiden?
Samplerates zijn een iet of wat historisch artefact. 48kHz is veel makkelijker voor een computer dan 44.1kHz vanwege de verdeling. Echter, een CD is 44.1kHz omdat er 74 minuten aan ruimte op moest passen, genoeg voor een stuk klassieke symfonie. Oudere samplers gebruikten ook 32kHz (en weer de helft van 44.1kHz, en daar weer de helft van).

96kHz komt op een CD altijd als 44.1kHz terecht. 24 bit wordt terug geditherd naar 16. Bij het opnemen van samples is 96kHz wel leuk; je kunt de sample half zo snel (48kHz wordt 't dan) laten afspelen zonder merkbaar verlies in kwaliteit. Bij 44.1k krijg je al gauw te maken met artefacten. 24 bit zorgt voor een grotere dynamic range; de afstand tussen het stilste en het luidste geluid is groter, en da's altijd goed. Met mixen van signalen levert dit ook weer een voordeel op in de kwaliteit. Ik had hier ergens een leuk artikel van liggen, maar heb 't niet bij de hand.

Voor nu is het gewoon voornamelijk een "omdat het kan" kwestie, maar voor grote professionele studios levert het een voordeel op (je hoeft voor DVD-audio niet meer te upsamplen), en als de consument al toegang heeft tot het formaat. Dus, ja, het is beter, ja, je krijgt bijna niks meer dat "minder" is "omdat het kan", maar je zult er niet veel aan hebben als je er niet van kunt genieten.
Ik weet 100% zeker dat in mijn bijna 4 jaar dat ik op SF zit dit verhaal nog nooit zo uitgebreid heb uitgetypt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Yoozer op 10-06-2006 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mooi verhaal Yoozer _O_

Maar voor de historische volledigheid nog even de volgende toevoeging. De diameter van de CD, en niet de samplerate, is gemaakt om de Negende Symfonie van Beethoven er op te laten passen; een eerder ontwerp was gemaakt om 60 minuten muziek te kunnen bevatten :).

De 44.1 samplerate heeft een andere origine. In die tijd werden digitale signalen namelijk nog regelmatig op analoge media opgeslagen. Hier werden gewoon PAL videostreams voor gebruikt :)

De techniek liet het toe om in één 'beeldlijn' 3 stereosamples van 16 bits op te slaan, en samen met de 294 lijnen en 50 beelden per seconde in de PAL standaard, geeft dat precies 44100 samples per seconde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikibu
Superuitgebreid, mooi verhaal indeed. :)

Ik heb altijd op gewone conventionele piano gespeeld en daarvoor was ik nog niet ouder dan 12, ben nu 18, dus vandaar dat ik complete noob ben hier in. Omdat ik toch in een band speel en in de nummers zeker een rol wil spelen ga ik me eens inlezen in de 'shit' op synthforum.

Oh ja, het volgende:
Nee, want dan heb je geen verbetering in vergelijking met je on-board kaart. Haal in vredesnaam een USB-MIDI kabel; dat werkt makkelijker :)
Wat bedoel je hiermee? Is een USB-MIDI kabel sowieso compatibel met de PC, of zit er minder vertraging in? Ik snap het niet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

kikibu schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 11:08:
Wat bedoel je hiermee? Is een USB-MIDI kabel sowieso compatibel met de PC, of zit er minder vertraging in? Ik snap het niet ...
Zie mijn eerdere verhaal over kabels op joystickpoorten :). Een gewone oudere PCI-kaart (losse Soundblaster, Live! o.i.d. gaat je niet veel verder helpen. Een populaire (en al wat oudere kaart) is de M-Audio Audiophile 24/96, en die zou je eventueel ergens 2ehands kunnen oppikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikibu
Het is misschien een wat oud topic, maar ik heb nog een vraagje naar aanleiding van mijn posts.

Ik heb nu een aantal stage piano's bespeelt bij Huigens Music in Hengelo. Ik vond de RD170 een leuk geluid hebben, zeker de electric/rhodes piano. Er stond ook een occasion RD500 voor €749,- en hoewel deze uit 1995 stamt, vond ik het pianogeluid wel mooier dan de RD170.

Nou mijn vraag, is een RD500 occasion nou nog wel beproefd op de toekomst? Is er iemand met een RD500 in zijn bezit, zoja kun je wat ervaringen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-03-2024
toekomst? piano's worden al meer dan een eeuw bespeeld. Het is volledig afhankelijk van wat voor muziek je wilt maken. Voor live spelen gebruik ik altijd 2 keyboards. Boven een klein keyboardje met allerlei synths en hammonds en andere geluiden. Onder een stagepiano, met als enige criterium goede piano, goede rhodes, goed klavier. Momenteel heb ik een Roland FP-3, een sterk afgeslankte versie van de RD700 in een andere (kleine, en lichte) behuizing. Daarom ook veel goedkoper (ik geloof nu nieuw rond de € 1100, 1200 of zo. Ik krijg regelmatig complimenten voor mijn piano sound, en het speelt fantastisch. Voor andere sounds kun je beter een klein keyboardje erbij gebruiken, makkelijker te vervangen/uit te breiden etc. Computer op het podium is niet ideaal als je veel gaat spelen, en als je een keer een error of BSOD hebt ben je gezien. Een keyboard reset je in 3 seconden (ja ook keyboards kunnen 'hangen')

Wat belangrijker is in dit opzicht: is hij nog in goede staat. Gewogen klavieren bij el. piano's slijten namelijk gewoon.

Mijn electrische piano thuis heeft inmiddels 4 afgebroken contragewichten, en twee toetsen laten altijd de maximale velocity horen (dus altijd max volume). Dan is zo'n piano eigenlijk volledig onbruikbaar.

Check of alle toetsen in orde zijn. Controleer ook de stereo outputs, die kunnen ook kapot gaan. De geluidskwaliteit kun je het best beoordelen in combinatie met de versterker die je wilt gaan gebruiken. De koptelefoon geeft een goed beeld van wat je over een PA mag verwachten. Maar ik zou zeggen ga gewoon een paar uur naar zo'n winkel, neem je eigen koptelefoon mee. heb ik ook gedaan. Ik heb er drie uur gezeten, en ben zo op die roland uitgekomen. Ik speel er nu alweer bijna 3 jaar mee, zo'n 5 keer per maand, en heb nog geen moment spijt gehad. Sinds ik deze roland heb laat ik ook mijn rhodes thuis. De rhodes samples zijn uitstekend tegenwoordig (wel even de goedkope chorus uitzetten, en een echte small stone phase shifter er achter of anders een echt chorus of tremolo pedaal, desnoods gewoon 'kaal' gebruiken) en mijn rug is me dankbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikibu
Dank voor de informatie. Zo'n FP-3 kan dus een mooi (duurder) alternatief zijn. Maar heeft er hier ook iemand ervaring met de RD 500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-03-2024
ik denk dat vragen naar andermans ervaring niet de beste manier is. Het blijft heel persoonlijk. Ik kan je aanraden om gewoon een aantal muziekzaken binnen te stappen en te kijken wat ze momenteel vekopen. Laatste keer dat ik bij Poppeliers in culemborg was hadden ze best veel electrische piano's. Misschien kun je daar ook even kijken.

Maar zoek vooral een piano die jij lekker vindt spelen, en die jij lekker vindt klinken. Houd ook rekening met de soort muziek die je wilt gaan spelen. je kan dan altijd nog via internet kijken of je hem ergens goedkoper kan bestellen. Maar koop geen piano die je niet zelf hebt geprobeerd. Ik heb trouwens mijn eerste Roland piano bij poppeliers gekocht, en dat was geen slechte ervaring. na een jaar of drie had ik wat problemen met enkele toetsen, toen hebben ze omdat het binnen de garantietermijn viel gewoon een Roland monteur langs laten komen, die heeft het ter plekke gefixt. Ik weet niet hoe dat werkt met internet zaken, maar bij een dergelijke aanschaf moet je denk ik niet eindeloos zoeken naar een iets betere prijs. Service is ook wat waard.
Pagina: 1