Samenwonen, gevolgen voor uitkering vriendin?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.690 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vriendin en ik zijn van plan om per 1-9-2006 te gaan samenwonen. Ik ben inmiddels begonnen om uit te zoeken wat dit financiëel zoal voor ons gaat betekenen.

Mijn situatie:
Ik heb een full-time baan (vaste aanstelling) en een koop-appartement. Aangezien ik starter ben (zowel qua huizenbezit als werk) heb ik het op dit moment financiëel niet super-ruim, maar ik kan rondkomen in mijn eentje.

Situatie vriendin:
Mijn vriendin heeft een Wajong-uitkering en zit op dit moment in een reïntegratie-traject. Na dit reïntegratie-traject gaat ze verder leren op een ROC. Mijn vriendin heeft nu een kamer in een AWBZ-instelling. Dat kwam handig uit, omdat het reïntegratie-bedrijf (waar ze full-time in opleiding is) nogal "geisoleerd" is qua ligging. Het wonen daar bevalt haar eigenlijk niet en aangezien ze in september toch aan een afsluitende stage-periode begint, kan ze dus bij mij komen wonen.

Wat we (voorlopig) willen:
We willen geen samenlevingscontracten of geregistreerd partnerschap. Dat komt later misschien nog wel. Voorlopig gaat het er alleen om, dat ze zich inschrijft op mijn adres en haar kamer bij de AWBZ-instelling opzegt.

Kan dit gevolgen hebben voor haar uitkering? En zoja, waar moeten we dan aan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-08 15:37

aex351

I am the one

via de website www.overheid.nl kan je veel nuttige informatie over zulke zaken vinden.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aex351 schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 06:06:
via de website www.overheid.nl kan je veel nuttige informatie over zulke zaken vinden.
Ja, dat weet ik. Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de ervaringen van mensen die in een min of meer vergelijkbare situatie hebben gezeten.

Ik kan ook gewoon naar het UWV bellen, dan weet ik ook meteen wat de eventuele gevolgen zullen zijn. Dus even als aanvulling op de topicstart: ervaringen rond dit onderwerp en tips&tricks zijn van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wajong is, voor zover ik weet, gebaseerd op basis van een medische vaststelling m.b.t. een arbeidshandicap die ontstaan is terwijl iemand onder de 17 jaar oud was. Daar zal niets aan veranderen.

Er kan wel sprake zijn van een aanvulling tot bijstandsnivo als jouw vriendin onder die norm zou uitkomen met alleen haar Wajong uitkering, als ze 21 jaar of ouder is en alleenstaand is. Daar kan dus wel een wijziging optreden.

Deze info heb ik overigens uit de volgende brochure: http://www.uwv.nl/Images/..._dat_met_de_Wajong&Type=b

Voor de zekerheid kan je het beste inderdaad met het UWV gaan praten, maar nu weet je in ieder geval wat meer.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:31

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wajong is idd enkel gebaseerd op de mate van arbeidsongeschiktheid en het tijdstip waarop dit gebeurde. Verder is Wajong niet inkomens-afhankelijk, dwz dat je niet gekort wordt op je Wajong uitkering als je partner (met wie je samenwoont) meer of minder verdient.

De hoogte van de Wajong uitkering kan wel aangepast worden als ze een hogere opleiding heeft afgerond. De hoogte is standaard 70% van het minimum-loon, als ze een hogere opleiding heeft afgerond, heeft ze recht op 70% van het gemiddelde dat schoolverlaters van haar opleiding verdienen. Dit moet ze wel voor haar 27 gedaan hebben, opleidingen begonnen/afgerond na die leeftijd hebben hier geen invloed meer op.

Voor de rest zal er voor haar of jullie niet veel veranderen, ik denk zelfs dat het positief kan uitpakken als jullie fiscale partners zijn: jij valt waarsch. in een hogere belastingschijf dan zij. Daarnaast hebben jullie (volgens mij) ook recht op hogere zorgtoeslag, maar dat is helemaal afhankelijk van de hoogte van jouw inkomen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ardana schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 16:41:
Wajong is idd enkel gebaseerd op de mate van arbeidsongeschiktheid en het tijdstip waarop dit gebeurde. Verder is Wajong niet inkomens-afhankelijk, dwz dat je niet gekort wordt op je Wajong uitkering als je partner (met wie je samenwoont) meer of minder verdient.

De hoogte van de Wajong uitkering kan wel aangepast worden als ze een hogere opleiding heeft afgerond. De hoogte is standaard 70% van het minimum-loon, als ze een hogere opleiding heeft afgerond, heeft ze recht op 70% van het gemiddelde dat schoolverlaters van haar opleiding verdienen. Dit moet ze wel voor haar 27 gedaan hebben, opleidingen begonnen/afgerond na die leeftijd hebben hier geen invloed meer op.

Voor de rest zal er voor haar of jullie niet veel veranderen, ik denk zelfs dat het positief kan uitpakken als jullie fiscale partners zijn: jij valt waarsch. in een hogere belastingschijf dan zij. Daarnaast hebben jullie (volgens mij) ook recht op hogere zorgtoeslag, maar dat is helemaal afhankelijk van de hoogte van jouw inkomen.
Dat is nuttige informatie! Ik wist bijvoorbeeld niet dat (en zou dus ook nooit zijn gaan zoeken naar) die regeling dat ze bij een afgeronde opleiding recht heeft op 70% van het gemiddelde salaris van een schoolverlater. Niet dat we daar nou op zitten te azen, uiteindelijk wil ze natuurlijk gewoon (al dan niet deels) aan het werk.

Dat fiscale partnerschap wilde ik hoe dan ook al goed gaan bestuderen. Ik val inderdaad in een hogere belastingschijf, daar zouden we dus inderdaad een voordeeltje kunnen halen.

De zorgtoeslag staat ook op mijn "uitzoeklijstje". Ik weet niet of we samen meer zouden moeten krijgen, mijn vriendin krijgt nu al een "aanvulling" op de zorgtoeslag. Volgens mij krijgen alle Wajong-gerechtigden zo'n aanvulling.

Edit:
- Fiscaal partnerschap over 2006 is niet mogelijk. Dat kan pas als je in het betreffende jaar 6 maanden of meer hebt samengewoond. Dat kan dus pas vanaf 2007.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2006 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:31

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:05:
De zorgtoeslag staat ook op mijn "uitzoeklijstje". Ik weet niet of we samen meer zouden moeten krijgen, mijn vriendin krijgt nu al een "aanvulling" op de zorgtoeslag. Volgens mij krijgen alle Wajong-gerechtigden zo'n aanvulling.
Weet je zeker dat het zorgtoeslag is waarop ze 'n aanvulling krijgt? Zou kunnen, does ring a bell, maar ik weet het niet zeker. Overigens, volgens mij heeft ze ook recht op 'n belastingteruggave (ook van de afgelopen jaren, vanaf haar 18e dus): als persoon jonger dan 21 krijg je 70% van het minimim-jeugdloon, maar ze heeft wel recht op de heffingskorting voor Jongehandicapten. (Weet ik niet meer helemaal zeker, kan zijn dat ze 70% van het minimum loon ontvangt) Zou ze 70% van het minimum loon krijgen, zou die heffingskorting volledig verwerkt zijn in haar Wajong, maar nu ze minder krijgt, is dat niet mogelijk.

Overigens is de kans groot dat ze ook nadat de Wajong stopt met uitbetalen, recht houdt op de jonggehandiaptenkorting. Hier houdt ze recht op zolang ze arbeidsongeschikt is in de zin van de Wajong, ongeacht of ze ook werkelijk Wajong ontvangt. Pas als ze gebruik gaat maken van haar arbeidskorting, vervalt deze jonggehandicaptenkorting.

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 07-06-2006 20:39 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:05:
[...]

Dat is nuttige informatie! Ik wist bijvoorbeeld niet dat (en zou dus ook nooit zijn gaan zoeken naar) die regeling dat ze bij een afgeronde opleiding recht heeft op 70% van het gemiddelde salaris van een schoolverlater. Niet dat we daar nou op zitten te azen, uiteindelijk wil ze natuurlijk gewoon (al dan niet deels) aan het werk.

Dat fiscale partnerschap wilde ik hoe dan ook al goed gaan bestuderen. Ik val inderdaad in een hogere belastingschijf, daar zouden we dus inderdaad een voordeeltje kunnen halen.

Edit:
- Fiscaal partnerschap over 2006 is niet mogelijk. Dat kan pas als je in het betreffende jaar 6 maanden of meer hebt samengewoond. Dat kan dus pas vanaf 2007.
toon volledige bericht
Kan ze zich niet al per 30 juni op jouw adres inschrijven? Heb je alweer een jaar extra fiscaal partnerschap.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HenkieNL schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 07:20:
[...]

Kan ze zich niet al per 30 juni op jouw adres inschrijven? Heb je alweer een jaar extra fiscaal partnerschap.
Mogelijk inderdaad. Maar ik weet niet of we dit gaan doen hoor. Ik ben meer zo'n type wat vantevoren alle tijd wil nemen om rustig over dingen na te denken en wat informatie te zoeken. En erg veel zullen we niet mislopen als we dat ene jaartje overslaan.

We zullen er hoe dan ook allebei aardig op vooruit gaan, financieel gezien. We maken nu allebei veel kosten "dubbel" en als we samenwonen gaan we ook minder reiskosten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-07 19:51

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 05:55:
Mijn vriendin en ik zijn van plan om per 1-9-2006 te gaan samenwonen. Ik ben inmiddels begonnen om uit te zoeken wat dit financiëel zoal voor ons gaat betekenen.

Mijn situatie:
Ik heb een full-time baan (vaste aanstelling) en een koop-appartement. Aangezien ik starter ben (zowel qua huizenbezit als werk) heb ik het op dit moment financiëel niet super-ruim, maar ik kan rondkomen in mijn eentje.

Situatie vriendin:
Mijn vriendin heeft een Wajong-uitkering en zit op dit moment in een reïntegratie-traject. Na dit reïntegratie-traject gaat ze verder leren op een ROC. Mijn vriendin heeft nu een kamer in een AWBZ-instelling. Dat kwam handig uit, omdat het reïntegratie-bedrijf (waar ze full-time in opleiding is) nogal "geisoleerd" is qua ligging. Het wonen daar bevalt haar eigenlijk niet en aangezien ze in september toch aan een afsluitende stage-periode begint, kan ze dus bij mij komen wonen.

Wat we (voorlopig) willen:
We willen geen samenlevingscontracten of geregistreerd partnerschap. Dat komt later misschien nog wel. Voorlopig gaat het er alleen om, dat ze zich inschrijft op mijn adres en haar kamer bij de AWBZ-instelling opzegt.

Kan dit gevolgen hebben voor haar uitkering? En zoja, waar moeten we dan aan denken?
toon volledige bericht
Mijn vriendin heeft ook een Wajong voorziening. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het voor de basis uitkering niks uitmaakt, als je een aanvullende uitkering ernaast hebt (voor uitwonend) dan wordt er wel naar het inkomen van de partner gekeken.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DGTL_Magician schreef op maandag 12 juni 2006 @ 11:35:
[...]

Mijn vriendin heeft ook een Wajong voorziening. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het voor de basis uitkering niks uitmaakt, als je een aanvullende uitkering ernaast hebt (voor uitwonend) dan wordt er wel naar het inkomen van de partner gekeken.
Heb dit weekend even de specificatie van de uitkering bekeken en ze krijgt dus geen aanvulling. Verblijf in een AWBZ-instelling valt volgens mij ook niet onder "uitwonend". Ze krijgt gewoon de normale 70% van het geldend minimum-jeugdloon, die staat voor 80-100% arbeidsongeschikt.
Pagina: 1