Live.com gadgets (wedstrijd)

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Afbeeldingslocatie: http://got.alex-media.nl/live.com/header.jpg
Afbeeldingslocatie: http://got.alex-media.nl/live.com/subtitle-watis.jpg
Live.com is Microsoft's antwoord op Google's aanpasbare startpagina, maar dan nog een stap verder. Waar je bij Google's pagina nog veel moet klikken en pagina's moet laden, is dat op Live.com veel minder.

Dit komt door de gebruikte technieken: AJAX. Hierdoor kunnen acties op de achtergrond uit worden gevoerd, zonder dat de gebruiker de pagina hoeft te verlaten.

Ook kan de pagina naar eigen wens worden ingevuld en ingedeeld. Er kunnen meerdere pagina's worden aangemaakt, waardoor bijvoorbeeld verschillende soorten inhoud gescheiden kunnen worden: een pagina voor nieuws, een pagina voor sport, etc.

Er kan worden ingelogd met een .NET Passport of met een Windows Live Account. Hierdoor wordt alles wat er op de pagina wordt gedaan, opgeslagen in het profiel. Wanneer er (eventueel vanaf een andere locatie) wordt ingelogd op Live.com, staat alles weer op dezelfde plek als op de plek waar het is aangemaakt (met het Passport).

Standaard staat het weer, je Postvak IN bij Hotmail, Fox Sports en MSNBC News op de pagina, maar dit kan eenvoudig worden gewijzigd: het toevoegen (via add stuff) van een RSS-feed of gadget (dit volgt later) zorgt ervoor dat de pagina aangepast kan worden. De toegevoegde inhoud verschijnt in aparte blokken, door deze simpelweg te verslepen kan deze op een andere plek op de pagina (of zelfs op een andere pagina) worden geplaatst.

Maar live.com is meer: live.com wordt het startpunt voor bijna alle Live-diensten: er kan meteen naar het Postvak IN van Hotmail worden gekeken, de Windows Live Favorites kunnen worden bekeken, er kan worden geshopt via Windows Live Products, de virusbescherming kan worden bekeken via Windows Live OneCare, en nog veel meer. Ook kunnen er eigen dingen worden toegevoegd, de uitleg hierover volgt later.
Afbeeldingslocatie: http://got.alex-media.nl/live.com/subtitle-wls.jpg
Ook kun je vanaf live.com zoeken met Windows Live Search, Microsoft's antwoord op Google's zoekmachine. Windows Live Search is een zeer goede zoekmachine, al zijn de resultaten nog niet altijd even betrouwbaar als die van Google.

Wat Windows Live Search onderscheidt van de andere zoekmachines is de manier waarop resultaten worden gepresenteerd: met een scrollbar. Er kan door de pagina gescrolld worden, waarbij steeds nieuwe resultaten worden opgehaald en getoond (zolang de voorraad strekt). Er verschijnt geen knop Volgende, alle resultaten blijven op dezelfde pagina staan. Ook kan er worden gekozen hoeveel informatie wordt getoond: alleen titel en URL; titel, samenvatting en URL of titel, samenvatting, URL en 'zoek in deze site'-link.

Windows Live Image Search werkt op eenzelfde manier: er wordt een overzicht getoond met thumbnails, zodra er met de muis over een afbeelding heen wordt gegaan, wordt deze uitvergroot en wat meer informatie getoond. Door te klikken wordt de betreffende pagina geopend in een iframe, links van dit frame worden alle resultaten onder elkaar getoond. Ook hier kan weer gescrolld worden, nieuwe afbeeldingen worden pas opgehaald op het moment dat erom gevraagd wordt. Ook kan het formaat (en de hoeveelheid) van de thumbnails dynamisch worden gewijzigd: van zeer klein tot zeer groot.
Afbeeldingslocatie: http://got.alex-media.nl/live.com/subtitle-gadgets.jpg
Een gadget is Microsoft's naam voor Apple's Dashboard Widgets, dat wil zeggen: het is een kleine applicatie die componenten gebruikt van het bovenliggende framework, zodat het wiel niet steeds opnieuw uitgevonden hoeft te worden.

Een gadget is bedoeld om een bepaald soort informatie te tonen, bijvoorbeeld het weer (Weather gadget), je Postvak IN (Mail gadget), de laatste headlines van een bepaalde site (live.com heeft een RSS-reader aan boord). Er zijn echter nog veel meer gadgets, neem maar eens een kijkje op MicrosoftGadgets.com.

Het is ook mogelijk zelf een gadget te schrijven, hiervoor kan gebruik worden gemaakt van enkele API's die Microsoft heeft vrijgegeven. Met behulp van deze API's is het mogelijk om bepaalde restricties van de AJAX-technologie (het ophalen van gegevens van een ander domein is standaard niet mogelijk door beveiligingsrestricties) te omzeilen, live.com biedt hiervoor een proxy waarmee het wél mogelijk is de gegevens op te halen. Ook zijn er functies geschreven om te voorkomen dat dezelfde code op drie verschillende manieren moet worden geschreven (eventhandlers bijvoorbeeld).

De meeste gadgets draaien in een sandbox, hierdoor is het niet mogelijk om bijvoorbeeld cookies op te vragen die Live.com gebruikt om de gebruiker te identificeren (het eerder genoemde Passport/Windows Live Account). Ook moet er door de gebruiker expliciet toestemming worden gegeven om de gadget aan live.com toe te voegen. Het gebrek aan cookie-access wil niet zeggen dat het niet mogelijk is om voorkeuren etc. op te slaan, ook hiervoor zijn functies geschreven.
Afbeeldingslocatie: http://got.alex-media.nl/live.com/subtitle-zelfmaken.jpg
Het heet hier niet voor niets Gathering of Tweakers, ik denk dus dat er wel mensen zijn die geïnteresseerd zijn in het zelf maken van een gadget.

Hoewel Live.com nog in ontwikkeling is en sommige dingen nog wel eens kunnen wijzigen, is er al wel een vaste richting te zien wat betreft het schrijven van een eigen gadget. Een voorlopige handleiding is vrijgegeven door het Live.com-team, hierin staat uitgelegd hoe je een eenvoudige gadget bouwt. Bij het kopje Anatomy of a gadget lees je snel aan welke eisen een gadget moet voldoen. Omdat alles in mijn ogen zeer goed gedocumenteerd is, ben ik niet van plan om alles te kopiëren, enkel de belangrijkste punten.

Het belangrijkste aan het bouwen van een gadget:
  • Je hebt een stukje webruimte nodig waar je je gadget(s) kunt opslaan, het is verstandig om iedere gadget een eigen map te geven. Je hebt voor iedere gadget minimaal drie bestanden nodig (ik neem de naam gadget als voorbeeld, dit kan je zelf kiezen):
    • gadget.xml: Een XML-bestand waarin je zet welke andere bestanden je gadget nodig heeft, hoe je gadget heet, etc.
    • gadget.js: het Javascript-bestand waarin je je gadget bouwt.
    • gadget.css: een CSS-bestand waarin je eventueel extra stylesheets toepast.
  • Registreer je eigen namespace: hiermee voorkom je dat iemand een andere gadget maakt en die dezelfde naam geeft als jouw gadget. Een namespace registreer je met
    code:
    1

registerNamespace("Bedrijf.Team.Project");

Zie voor uitleg over hoe je je gadget het beste een naam kunt geven de namespace-conventies.
  • Houd je een beetje aan de regels, hierin staat dat een goede gadget geen handleiding nodig heeft, en niet te groot is. 200 px hoogte is ruim voldoende voor een gadget.
  • Zorg ervoor dat je gadget beschikbaar blijft. Wanneer je een gadget maakt voor een evenement, wis de bestanden dan niet één dag ná het evenement, maar laat ze staan, of vervang ze door een bericht: u kunt deze gadget nu verwijderen
Let op: alleen wanneer je je gadget op localhost laat draaien heb je meer rechten (zoals uitgelegd staat in de documentatie), wanneer je op een andere host draait, vervallen enkele speciale rechten. Om die terug te krijgen moet je Premium-gadgets bouwen. De extra functionaliteiten die je dan krijgt zijn o.a.:
  • De header en footer van je gadget wijzigen
  • Cookie-toegang tot live.com (en dus ook tot de Passport-cookies)
  • Toegang tot de gehele DOM van live.com, dus ook tot andere gadgets
  • Geen beveiligingsmelding wanneer een gadget aan live.com wordt toegevoegd
  • Een betere UI tijdens het verslepen van de gadget
Premium-gadgets zijn alleen beschikbaar voor Microsoft en Microsoft-partners, de exacte details hiervoor zijn nog niet bekend.
Afbeeldingslocatie: http://got.alex-media.nl/live.com/subtitle-wedstrijd.jpg
Naar aanleiding van al het voorgaande wil ik een wedstrijd organiseren: wie kan de beste gadget maken voor live.com, naar aanleiding van dit topic?

Wat is de bedoeling? :?
  • Maak een gadget voor live.com
  • Maak hem zo origineel mogelijk, er zijn geen grenzen (ok, buiten de policy, dus geen warezgadget o.i.d. :+)
  • Kopieer geen gadget van iemand anders, dat is gewoon flauw
  • Vermeld in je gadget je naam en de woorden Gathering of Tweakers
Wat kan ik ermee winnen? :?
Je kunt hiermee geen grote (geld)prijzen winnen, alleen maar eeuwige roem in deze TS. En je weet weer iets meer over het maken van gadgets voor live.com (en binnenkort ook voor Windows Vista's Sidebar, ze zijn bezig om die gadgets universeel te maken)

Wat zijn de regels :?
  • Deze wedstrijd loopt van 6 juni 2006 tot en met 6 augustus 2006. Na de sluitingstermijn is deelname niet meer mogelijk.
  • Bouw je eigen gadget(s), kopieer ze niet!
  • Je mag meerdere gadgets insturen.
  • Je gadget(s) moet(en) tot en met de sluitingsdatum beschikbaar blijven, en de broncode moet ter inzage beschikbaar zijn.
  • Gebruik deze namespace: GoT.GadgetWedstrijd.JeNaam (vervang JeNaam door je eigen naam, ofcourse :p)
  • Houd je aan de GoT-policy, ook voor de gadgets die je gaat maken.
  • In dit topic mogen vragen worden gesteld over Live.com en de Gadgets, je mag ook broncode delen, maar je snapt natuurlijk wel dat je het risico loopt dat iemand anders je broncode inpikt en zijn gadget daarop baseert. Post daarom niet meer van je broncode dan nodig is, dit om het spel leuk te houden.
Ik wil meedoen! :D
Dat kan, stuur even een mailtje naar Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/78350/FFFFFF/000000 waarin je je username zet, dan zet ik hier dat je meedoet :)

Succes met het bouwen van je gadgets!

Afbeeldingslocatie: http://got.alex-media.nl/live.com/subtitle-deelnemers.jpg
Coming soon...
Afbeeldingslocatie: http://got.alex-media.nl/live.com/subtitle-winnaar.jpg
Na de sluitingsdatum wordt er een winnaar bepaald, hierin wegen originaliteit en bruikbaarheid van je gadget zwaar mee. Je kunt tenslotte wel een überoriginele gadget bouwen, maar wanneer niemand er iets aan heeft is het eigenlijk voor niets geweest. Het heeft natuurlijk ook geen zin om een bruikbare gadget te bouwen, waarvan je er al tien vindt op MicrosoftGadgets.com. Wees dus creatief!

Ik zoek ook nog iemand die wil helpen jureren, twee mensen weten immers meer dan één ;) Wil jij geen gadget bouwen maar wél helpen? Stuur dan ook even een mailtje (zie boven) :)
Afbeeldingslocatie: http://got.alex-media.nl/live.com/subtitle-links.jpg
Voor het overzicht heb ik alle links die ik eerder heb genoemd, nog even bij elkaar gezet, en een aantal handige links toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: http://got.alex-media.nl/live.com/onderkant.gif

[ Voor 10% gewijzigd door Alex) op 17-07-2007 11:43 ]

We are shaping the future

• Alex)
Dit bericht is gereserveerd voor de TS

Update: 06-06-2006 00:51: kopje 'Deelnemers' toegevoegd.
Update: 06-06-2006 01:02: kopje 'Wie gaat er winnen?' toegevoegd.

offtopic:
2000e bericht :D

P.S.: Mocht de datum van 6 augustus te vroeg zijn (te weinig belangstelling) dan is het mogelijk dat de datum naar achter wordt verschoven.

[ Voor 109% gewijzigd door Alex) op 06-06-2006 01:11 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:45

crisp

Devver

Pixelated

Met mijn permissie, leuk voor de vakantiemaanden ;)

Intentionally left blank

• Gadgets
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-01 23:59
Hoort dit topic niet meer onder Webdesign & Graphics aangezien het JS CSS en HTML betreft?

Maar goed, kep een gadget gemaakt maar dan alleen voor de Vista Sidebar. Een TV Gids voor nu alleen met nu & straks functionaliteit.... iemand interresse?

• Alex)
Natuurlijk, dat is altijd welkom :)

(Overigens bestaat W&G niet meer, dat is een tijdje terug opgesplitst in deze fora :))

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoe zit het met de beperking van cross-site / xmlhttprequest met deze gadgets?

Wellicht doe ik mee, even zien of me een goed idee binnenschiet wat de moeite waard is van het uitwerken.

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Gadgets schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 20:04:
Hoort dit topic niet meer onder Webdesign & Graphics aangezien het JS CSS en HTML betreft?

Maar goed, kep een gadget gemaakt maar dan alleen voor de Vista Sidebar. Een TV Gids voor nu alleen met nu & straks functionaliteit.... iemand interresse?
Erg goed idee, zou ik graag willen hebben.

Verder leuk topic om in de gaten te houden :)

• Alex)
Blaise schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:09:
Hoe zit het met de beperking van cross-site / xmlhttprequest met deze gadgets?

Wellicht doe ik mee, even zien of me een goed idee binnenschiet wat de moeite waard is van het uitwerken.
Microsoft heeft enkele functies geschreven die de requests proxyen, zodat je hier geen last van hebt :) (Zie ook de SDK)

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:52

ThunderNet

Flits!

:) Wel grappig. Microsoft organiseert namelijk zelf ook een dergelijke wedstrijd voor gadgets. Welke uitgeschreven wordt in het .NET magazine die vorige week op de deurmat viel :) Daarin stond ook al voorbeeld code voor gadgets :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Alex)
Mm, dat wist ik niet. Ik wist wel dat er een contest is voor MSN Bots, kun je dat misschien inscannen en hier posten?

• Gadgets
Ik heb mijn TV Gids ook daarvoor gemaakt en ingestuurd.... :9~ in de sidebar heb je geen beperkingen met cross-site / xmlhttprequest

@Alex: oja van W&G wist ik natuurlijk wel!! :X

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021

CaptBiele

No Worries!

ThunderNet schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:25:
:) Wel grappig. Microsoft organiseert namelijk zelf ook een dergelijke wedstrijd voor gadgets. Welke uitgeschreven wordt in het .NET magazine die vorige week op de deurmat viel :) Daarin stond ook al voorbeeld code voor gadgets :)
Dat wilde ik net gaan zeggen. Ik d8 al dat Alex met het winnende idee zich ging aanmelden bij het .Net Magazine contest. Daar valt namelijk een nieuwe XBox te winnen })
maar we gaan er even vanuit dat hij het echt niet wist ;)

• Gadgets
ThunderNet schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:25:
alleen voor de windows vista sidebar...... :|
Pagina: 1