[HT] lipsync issue met versterkers en flat-tv's

Pagina: 1
Acties:
  • 5.650 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:58

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Topicstarter
Ik heb even rondgezocht op dit forum en heb niks recents gevonden over de lipsync issue die in heel veel gevallen optreedt als je een mooie nieuwe flat-tv hebt en een apart home theatre systeem. De reden dat ik dit topic open is omdat ik zelf tegen dit probleem ben aangelopen en een zoektocht ben gestart om een betaalbare oplossing te vinden. Ik zou dit topic willen gebruiken om ervaringen en tips rondom de lipsync issue uit te wisselen.

Wat details van mijn opstelling:
Philips 42" PF9966/10 plasma TV (1024x1024)
Harman/Kardon AVR 135 Digitale AV receiver
Philips DVP 5900 DVD speler (HDMI, upscaling 720p/1080i)

Na een vermoeden dat ik last zou hebben van de lipsync error, heb ik eens een DVD'tje geladen en heel nauwkeurig gekeken. Voor verreweg de meeste scenes is de vertraging niet irritant, doch niet acceptabel. Bij scenes met veel actie echter wordt het irritant. Een voorbeeld is bijvoorbeeld iemand die in de handen klapt of een pistool dat afgaat. In zo'n situaties wordt het toch wel erg irritant, omdat het beeld overduidelijk te langzaam is.

Ik heb zelf inmiddels na een tijdje zoeken het volgende apparaatje gevonden:
http://www.felston.com/dd540/index.htm

Hiermee kun je de digitale audio met 2 ingangen en 2 uitgangen vertragen tot iets meer dan een halve seconde. Meer dan genoeg voor alle moderne flat tv's. Ik heb inmiddels dat kastje ook besteld en ik hoop dat 'ie snel geleverd wordt....

Nu zijn er voor dit probleem volgens mij 3 oplossingen:
- Koop een flat-tv zonder vertraging
- Koop een versterker met digitale audio delay (of lip synch)
- Koop een digitale audio vertrager (zoals die felston dd540)

De eerste optie is moeilijk, (bijna) iedere LCD of plasma TV doet een behoorlijke digitale voorbewerking wat vertraging gaat opleveren. Een kleine vertraging <20ms is nauwelijks merkbaar en voor de minder veeleisende thuisgebruiker waarschijnlijk genoeg. >100ms is echt al heel veel en dat ga je dus geheid merken als je een DVD'tje aan het kijken bent.

De tweede optie is makkelijker, alhoewel er meer versterkers NIET als WEL met een soortgelijke functie zijn uitgevoerd. In mijn geval waren 2 winkels heilig overtuigd van het feit dat mijn HK AVR 135 deze functie bezat toen ik 'm kocht. Niet dus. Hopelijk gaat deze feature mainstream worden in de toekomst, aangezien de opkomst van flat TV's niet meer te stuiten is.

De derde optie is het eenvoudigst, maar is een dure aangelegenheid. Ik heb zelf een behoorlijke tijd gezocht naar een standalone kastje en hiervan zijn er wel een paar op de markt. Helaas is de Felston dd540 de enige die ik kon vinden die enigszins redelijk geprijsd is (alhoewel met 200 euro nog steeds fors duur voor de techniek die het biedt). De eerstvolgende concurrent moest al 800 euro opleveren. Geen optie dus voor de tweaker met een enigszins normale portemonnee.

Mijn vraag is dus aan de lezers van dit topic, hoe heb JIJ dit fenomeen getackeld? Heb ik een optie over het hoofd gezien? Als je twijfelt of jouw opstelling ook last heeft van dit fenomeen, dan kun je dit makkelijk testen. Gewoon de audio zowel over de TV afspelen als over je surround systeem. Als je nu een hoorbare echo ervaart, dan heb je er dus last van....

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:19

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DexterDee schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 00:32:
In mijn geval waren 2 winkels heilig overtuigd van het feit dat mijn HK AVR 135 deze functie bezat toen ik 'm kocht. Niet dus.
Als jij specifiek aan je leverancier gevraagd hebt of de reciever een audio-delay functie kent, en hier is bevestigend op geantwoord, dan kun je de reciever toch onder het motto van non-conformiteit retour brengen? De recviever doet immers niet wat verwacht wordt en overeengekomen is.

Dan kun je met evt. iets bijbetalen een ander model reciever nemen die deze functie wel heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Question Mark op 06-06-2006 08:41 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:49

voodooless

Sound is no voodoo!

Je had natuurlijk ook gewoon even voor de koop de manaul van je HK kunnen doorlezen. Dan had je ook geweten dat ie geen lip-sync doet. Als je de AVR nog geen week hebt kun je hem natuurlijk gewoon terug brengen!

Maar goed, daar heb je nu natuurlijk weinig aan. Dat kastje gaat natuurlijk wel werken, maar kost bijna net zoveel als je receiver :X Voor dat geld zou ik dan eerder een nieuwe DVD speler kopen die een lipsync optie heeft.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• DexterDee

DexterDee

Topicstarter
Question Mark schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 08:39:
[...]
Als jij specifiek aan je leverancier gevraagd hebt of de reciever een audio-delay functie kent, en hier is bevestigend op geantwoord, dan kun je de reciever toch onder het motto van non-conformiteit retour brengen? De recviever doet immers niet wat verwacht wordt en overeengekomen is.

Dan kun je met evt. iets bijbetalen een ander model reciever nemen die deze functie wel heeft.
Die HK receiver heeft een heerlijk geluidje en zover ik kan nagaan hebben entry-level HK receivers deze functie nooit aan boord. Ik wilde niet voor een minder merk omruilen, dus heb ik het zo gelaten. Ik weet dat ik beter had moeten opletten, maar ik ging niet met een specifiek merk of type op pad en heb alleen ter plekke geluisterd en naar de prijzen gekeken. Mosterd na de maaltijd, I know :)
deepspace schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 09:13:
Je had natuurlijk ook gewoon even voor de koop de manaul van je HK kunnen doorlezen. Dan had je ook geweten dat ie geen lip-sync doet. Als je de AVR nog geen week hebt kun je hem natuurlijk gewoon terug brengen!

Maar goed, daar heb je nu natuurlijk weinig aan. Dat kastje gaat natuurlijk wel werken, maar kost bijna net zoveel als je receiver :X Voor dat geld zou ik dan eerder een nieuwe DVD speler kopen die een lipsync optie heeft.
De lipsync moet wel op je receiver zitten, als je het op je DVD speler hebt, kleven daar ook weer nadelen aan. Ik heb bijvoorbeeld meer dan 1 digitale A/V bron (settop box met SPDIF, Xbox met optical out). Met zo'n kastje heb je iig 2 aansluitingen die je onafhankelijk kunt vertragen.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DexterDee schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 09:52:
[...]
Die HK receiver heeft een heerlijk geluidje en zover ik kan nagaan hebben entry-level HK receivers deze functie nooit aan boord. Ik wilde niet voor een minder merk omruilen, dus heb ik het zo gelaten.
De enige optie die je nu hebt is 200 euro uitgeven voor een hardwarematige oplossing. Als je de oude reciever teruggebracht had (misschien nog wel mogelijk), en betaalt ook 200 euro bij, dan kun je een duurdere HK reciever nemen die wel lipsync heeft. Je blijft dan bij HK.

Een andere optie is, om de audio out van je plasma te gebruiken. Tien tegen één dat deze rekening houdt met het feit dat het beeld iets vertraagt en de audio met een kleine vertraging (en dus in sync) met het beeld weergeeft. Door deze audio-out nu aan te sluiten op je reciever lopen beeld en geluid synchroon. Nadeel is dus analoge aansluiting, en dus geen Dolby Digital of DTS.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• DexterDee

DexterDee

Topicstarter
Question Mark schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 10:12:
[...]
De enige optie die je nu hebt is 200 euro uitgeven voor een hardwarematige oplossing. Als je de oude reciever teruggebracht had (misschien nog wel mogelijk), en betaalt ook 200 euro bij, dan kun je een duurdere HK reciever nemen die wel lipsync heeft. Je blijft dan bij HK.
Ik heb een hele voordelige setprijs voor die receiver, de HK AVR 135, HK DVD 27 en JBL 6.1 boxen. Ik kan niet alleen de receiver terugbrengen, maar dan moeten ook de DVD speler en boxen terug. En het kopen van een nieuwe losse receiver en boxen zal erg waarschijnlijk flink boven die 200 euro meerprijs uitkomen. En zover ik zie zijn er geen HK receivers die iets duurder zijn die lipsync hebben...
Een andere optie is, om de audio out van je plasma te gebruiken. Tien tegen één dat deze rekening houdt met het feit dat het beeld iets vertraagt en de audio met een kleine vertraging (en dus in sync) met het beeld weergeeft. Door deze audio-out nu aan te sluiten op je reciever lopen beeld en geluid synchroon. Nadeel is dus analoge aansluiting, en dus geen Dolby Digital of DTS.
Hehehe, ik koop voor EUR 700 een DTS/DD/Ex/6.1 digitale versterker. Die kan ik inderdaad dan NIET aanzetten en het geluid gewoon via scart laten lopen :Y)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:11

Exirion

Gadgetfetisjist

- Koop een flat-tv zonder vertraging
Die zul je echt niet vinden. Er wordt zoveel processing gedaan aan het beeld dat er altijd een vertraging in zit tov het geluid.
Een kleine vertraging <20ms is nauwelijks merkbaar en voor de minder veeleisende thuisgebruiker waarschijnlijk genoeg. >100ms is echt al heel veel en dat ga je dus geheid merken als je een DVD'tje aan het kijken bent.
Ik ken die cijfertjes ook maar ben het er echt niet mee eens. 100ms is wat mij betreft niet naar te kijken. Ik heb zelf een vertraging van 25ms ingesteld en dat is in mijn geval perfect. Als ik geen delay gebruik van vind ik de vertraging hinderlijk.

Overigens heb ik de voorloper van jouw TV: 9976. Ik denk dat de vertraging dus ook vergelijkbaar is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• DexterDee

DexterDee

Topicstarter
Exirion schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 10:43:
[...]

Ik ken die cijfertjes ook maar ben het er echt niet mee eens. 100ms is wat mij betreft niet naar te kijken. Ik heb zelf een vertraging van 25ms ingesteld en dat is in mijn geval perfect. Als ik geen delay gebruik van vind ik de vertraging hinderlijk.

Overigens heb ik de voorloper van jouw TV: 9976. Ik denk dat de vertraging dus ook vergelijkbaar is.
We zijn het echt wel eens met elkaar hoor. 100ms is gewoon veel te veel om normaal te kunnen kijken. Ik had dat alleen niet zo scherp gesteld :)

Maarreh jij zegt dat 25 ms ongeveer genoeg zou moeten zijn voor mijn TV? Heb je dat proefondervindelijk ondervonden of heb je dat op een of andere quasi wetenschappelijke manier berekend?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

DexterDee schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 12:37:
Maarreh jij zegt dat 25 ms ongeveer genoeg zou moeten zijn voor mijn TV? Heb je dat proefondervindelijk ondervonden of heb je dat op een of andere quasi wetenschappelijke manier berekend?
Beide. Er wordt deinterlacing gedaan op PAL materiaal met 50 halve beelde per seconde. Om daar 25 fps progressive van te maken ga ik er vanuit dat ie eerst twee halve beelden verwerkt voordat ie een deinterlaced beeld toont. Dat betekent dat je sowieso minimaal 1/50 is 20ms vertraging hebt. Proefondervindelijk is voor mij gebleken dat 25ms delay op mijn TV het beste voldoet. Dat is in jouw geval vrij waarschijnlijk nagenoeg hetzelfde :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DexterDee schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 10:28:
Hehehe, ik koop voor EUR 700 een DTS/DD/Ex/6.1 digitale versterker. Die kan ik inderdaad dan NIET aanzetten en het geluid gewoon via scart laten lopen :Y)
Ik zeg nergens dat je het moet doen, je vraagt om opties, die geef ik je ;)

Overigens zal het voor standaard TV niets uitmaken, standaard TV-uitzendingen zijn toch stereo en worden door je reciever toch als een Pro Logic variant behandeld. Ongeacht of je de reciever nu analoog of digitaal aansluit.

• Nebula M31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:04

Nebula M31

prutser op microschaal

Op welke manier hebben jullie de DVD speler aangesloten op de TV? Via component? Ik heb namelijk een HDMI verbinding en ik heb behoorlijk last van lipsync, maar ik dacht dat het misschien lag aan het upscalen van het signaal naar 720p. Dit is met een Panasonic 42PV60 aan een Denon 1920.
Zou er geen manier zijn om het upscalen alleen door de DVD speler te laten doen?

Evolutionair Geneticus

• DexterDee

DexterDee

Topicstarter
Nebula M31 schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 19:35:
Op welke manier hebben jullie de DVD speler aangesloten op de TV? Via component? Ik heb namelijk een HDMI verbinding en ik heb behoorlijk last van lipsync, maar ik dacht dat het misschien lag aan het upscalen van het signaal naar 720p. Dit is met een Panasonic 42PV60 aan een Denon 1920.
Zou er geen manier zijn om het upscalen alleen door de DVD speler te laten doen?
Ik ken die DVD speler niet goed, maar het lijkt me heel erg sterk dat de vertraging door de HDMI uitgang veroorzaakt wordt. Mijn DVD speler kan ook upscalen tot 1080i via HDMI en ik merk daar niet meer of minder vertraging door dan wanneer ik de SCART uitgang gebruik.
Ik ben bang dat je toch ten prooi gevallen bent aan de bug die het onderwerp vormt van dit topic :Y)

• Nebula M31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:04

Nebula M31

prutser op microschaal

Misschien heb je gelijk, maar waarom zie ik dan verschillen in lipsync tussen verschillende DVDs?Predator (oude film) is vreselijk om aan te zien, maar LOTR extended (hoge kwaliteit film) heeft geen problemen in lipsync. Zelfs tussen scenes zit verschil. Dan zou een audio delayer ook niets helpen?

Evolutionair Geneticus

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Nebula M31 schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 16:11:
Misschien heb je gelijk, maar waarom zie ik dan verschillen in lipsync tussen verschillende DVDs?Predator (oude film) is vreselijk om aan te zien, maar LOTR extended (hoge kwaliteit film) heeft geen problemen in lipsync. Zelfs tussen scenes zit verschil.
Vooral de wat betere LCD/plasma TV's optimaliseren het beeld afhankelijk van de inhoud van het beeld. Dynamische contrastregeling, scherpteregeling, ruisfiltering, etc. Afhankelijk van de kwaliteit van het bronmateriaal kan er meer of minder nabewerking gedaan worden en dat bepaalt dus mede de delay. Dat is ook een verklaring waarom de delay vooral op sommige TV zenders opvallender is dan bij andere.

• DexterDee

DexterDee

Topicstarter
Nebula M31 schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 16:11:
Misschien heb je gelijk, maar waarom zie ik dan verschillen in lipsync tussen verschillende DVDs?Predator (oude film) is vreselijk om aan te zien, maar LOTR extended (hoge kwaliteit film) heeft geen problemen in lipsync. Zelfs tussen scenes zit verschil. Dan zou een audio delayer ook niets helpen?
De verschillen die je denkt te zien in delay hebben te maken met het type beeld en geluid van de desbetreffende scene of genre van de DVD. Over het algemeen is de vertraging dermate klein dat bijvoorbeeld conversaties tussen personen nauwelijks merkbaar vertraagd klinken. Een geweerschot of iemand die in de handen klapt is wel irritant, omdat het om een plotseling en kortdurend audiofragment gaat. Hier lijkt de vertraging enorm veel groter. In de praktijk is de vertraging echter (vrijwel) constant.

Je kunt dit eenvoudig testen door het geluid digitaal naar je surroundsysteem te laten lopen en de DVD over de scart af te spelen. Zowel de scart (analoge audio) als de digitale audio op een even hoog volume aanzetten. TV's vertragen de audio van de scart om deze in sync te houden met de video. Als het goed is hoor je nu constant dat de ene audiobron iets achterloopt op de andere, als een soort galm of echo. Met een audio delay kastje kun je net zoveel milliseconden instellen totdat het weer perfect synchroon loopt.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:01
Geen enkeleHK receiver heeft delay dat lip sync oplost. Alleen voor DD kun je een delay instellen maar dit heeft met de achter luidsprekers te maken eigenlijk voor DTS en Stereo kent HK geen delay.
De klank van HK plus de centen voor een nieuwe is voor de reden om geen nieuwe van een ander merk te kopen.

Ik zat namelijk ook met het zelfde probleem. Sinds ik een aparte scaler heb zit ik met DTS geluid met een duidelijk zichtbare vertraging van het beeld. De scaler kan hier helaas niets mee.

Zijn er verder al ervaringen met deze Felston

Verwijderd

Wanneer komen de fabrikanten van de digitale ontvangers met een lip sync feature.
Dit zou een hele hoop problemen oplossen.

Hoef je ook geen speciale vertragers tussen je ontvanger en stereo te plaatsen.

Groeten

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:49

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 10:18:
Wanneer komen de fabrikanten van de digitale ontvangers voor de tv met een lip sync feature.
Dit zou een hele hoop problemen oplossen.
HDMI 1.3 heeft enkele features aan boord om lipsync problemen tegen te gaan.

De UPC HD ontvanger heeft zelf een simpele lipsync correctie, maar dat werkt ook niet altijd. Laatst hadden ze een film waar het geluid sowiso al out-of-sync was, ongeacht de instelling... Lijkt me dat ze dat eerst zelf maar eens op orde moeten krijgen ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:49
Ik heb een Optoma/Themescene HD70 met als DVD-speler een DVP-9000S.
Als ik de dvd-speler laat delacen (met Faroudja) en upscalen dan heb ik (storende) beeldvertraging.
Laat ik de beeldprocessing over aan mijn projector dan heb ik er geen last van (tot dusverre)....
Mijn gedachte is dat als je je DVD-speler laat delacen en scalen dat je beeld-device niks meer hoeft te doen (pixelmappen). Dan vind ik het eigenlijk schandalig dat je dvd-speler het beeld later 'eruit stuurt' dan het geluid... Ik vind lip-sync-geluidvertraging op een receiver een halfslachtig lapmiddel. Feitelijk moet een dvd-speler zijn beeld+geluid gelijktijdig eruit gooien (bijvoorbeeld door te bufferen).
De methodiek van de nieuwe receivers die het geluid kunnen auto-syncen aan het beeld vind ik wel een normale oplossing als dat met flags gebeurt.

Zin.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:20
voodooless schreef op woensdag 05 december 2007 @ 10:26:
[...]

HDMI 1.3 heeft enkele features aan boord om lipsync problemen tegen te gaan.

De UPC HD ontvanger heeft zelf een simpele lipsync correctie, maar dat werkt ook niet altijd. Laatst hadden ze een film waar het geluid sowiso al out-of-sync was, ongeacht de instelling... Lijkt me dat ze dat eerst zelf maar eens op orde moeten krijgen ;)
Niet alleen de HD heeft hier last van.
Heb thuis een DVR van UPC staan, maar daarmee heb ik af en toe ook last dat het geluid out-of-sync is. Nou heb ik wel een receiver waarmee ik dat kan corrigeren, maar als het de ene keer wel out-of-sync is en de andere keer weer niet, schiet ik daar ook niet veel mee op.

Met dvd's heb ik geen problemen op 1080i via HDMI.

[ Voor 3% gewijzigd door InZane op 05-12-2007 13:58 ]

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:37
Sinds dit topic geopend is zijn we weer een jaar verder en zijn er inmiddels ook instapmodellen AV receivers met HDMI ingangen, zoals de Denon AVR-1508 en Onkyo TX-SR505E.

Wat ik mij afvraag is of deze modellen ook nog last hebben van lip sync issues?

Beide hebben HDMI in en out maar ondersteunen geen audio over HDMI en moeten dus apart worden aangesloten via een optische kabel.
Betekent dit in de praktijk dat lip sync problemen blijven optreden of regelt de receiver dit intern? Het zou niet in te stellen zijn op beide modellen.
Vooral over de Denon krijg ik geen duidelijkheid. Volgens de Denon site is audio delay in te stellen, maar op kieskeurig staat weer van niet en ook zou audio over hdmi ondersteunt worden, maar op avforums wordt dit juist weer ontkracht.

Iemand die hier duidelijkheid over kan verschaffen, met name over mogelijke lipsync problemen?

Verwijderd

Ondertussen is deze topic al 3 jaar oud maar ik loop nu tegen exact het zelfde probleem aan. Ik heb een zeer duidelijk verschil tussen het geluid zitten en het beeld op de TV. Nu kan ik zelf echter nog steeds alleen maar de Felston oplossing vinden en een kastje voor 200euro blijft echt te veel geld voor de functionaliteit die het biedt. Zijn er ondertussen andere oplossingen gekomen die ik over het hoofd heb gezien?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12 06:57
Als je tv een digitale audio uitgang heeft en je versterker digitaal in dan is het zo opgelost omdat je tv dan het geluid al vertraagd voordat deze terug naar de versterker wordt gestuurd.
Verder is HDMI 1.3a een magische term tegen lip sync (als je kabel en apparatuur het aan kan dan moet het goed gaan. 1

1: behalve die goedkope -> duurkoop versterkers die alleen maar een hdmi switch hebben.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Helaas is het probleem dan vaak weer dat HDCP afdwingt dat audio output uit een TV een stereo downmix is, dus dan heb je nog geen 5.1, om het nog maar niet te hebben over HD audio formaten zoals die op Bluray vaak staan, die passen helemaal niet over een optische uitgang. Ondersteuning voor HDMI1.3a helpt lang niet altijd, mijn setup ondersteunt dat maar helaas kan mijn receiver het geluid niet verder vertragen dan 100ms, en dat is met mijn TV met alle beeldverbeteraars aan te weinig.

De oplossingen zijn nog steeds hetzelfde: versterker met voldoende buffermogelijkheden, DVD/bluray speler die zelf al de audio delayed of zo'n extern ding dat dingen vertraagt. Of hele lange kabels voor je audio ;)

• DexterDee

DexterDee

Topicstarter
Voor wat het waard is, ik heb dat kastje (Felston DD540) destijds toch maar gekocht (3 jaar terug, topic is al oud)

Hier nogmaals de link:
http://www.felston.com/dd540/index.htm

Voor de techniek die het biedt is het kastje véél te duur, maar ik moet zeggen dat het wel perfect z'n werk doet. Ik heb inmiddels mijn 2e flatscreen en een bluray setup en ik ben blij dat het kastje ook werkt met Dolby TrueHD en nieuwere audio standaarden die er toen nog niet waren. Waar gewone digitale delays in versterkers vaak met wat grotere stapjes instelbaar zijn, kan dit kastje per milliseconde ingesteld worden. Een handige extra bijkomendheid is dat het kastje eenvoudig gebruikt kan worden om spdif naar optisch en terug te converteren. Als je dus alleen nog maar een optische ingang hebt op je versterker maar je DVD speler heeft alleen spdif, dan kun je met dit kastje alsnog de boel aansluiten.

Mijn nieuwe TV heeft trouwens een stuk minder delay dan mijn oude, dus ik heb wel het idee dat ze in de loop der jaren daar het een en ander aan hebben verbeterd!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-12 10:47

Mijn vraag is dus aan de lezers van dit topic, hoe heb JIJ dit fenomeen getackeld? Heb ik een optie over het hoofd gezien? Als je twijfelt of jouw opstelling ook last heeft van dit fenomeen, dan kun je dit makkelijk testen. Gewoon de audio zowel over de TV afspelen als over je surround systeem. Als je nu een hoorbare echo ervaart, dan heb je er dus last van....
Nou heel simpel. Ik heb al die onzinnige overbodige screen enhanchers uitgezet op de TV. en weg lipsync :)

TV - Philips 47PFL9603
media - PS3
Receiver- Yamaha A2

Met alle enhanchers aan heb je iets van 50MS vertraging met de flips TVs.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Unknown Alien schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:19:
Nou heel simpel. Ik heb al die onzinnige overbodige screen enhanchers uitgezet op de TV. en weg lipsync :)

TV - Philips 47PFL9603
media - PS3
Receiver- Yamaha A2

Gewoon de input voor je PS3 op Game Mode zetten was genoeg geweest.

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-12 10:47
Had idd ook gekunt. Alleen die modes gebruik ik sowieso al niet. Ik wil liever zien wat er veranderd wordt.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Unknown Alien schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:09:
Had idd ook gekunt. Alleen die modes gebruik ik sowieso al niet. Ik wil liever zien wat er veranderd wordt.
Op een dergelijke mode zetten als "spel", "intens", "film", et cetera en dan weer terug gaan naar "beeld" waar je dan gewoon alle instellingen kan bekijken met betrekking tot de gekozen optie. Zo heb ik de tv eerst op "film" gezet en vanaf daar de instellingen wat verder fine getuned voor "persoonlijk".

Maar als je de tv op "spel" zet wordt het volgende veranderd: contrast wordt gezet naar maximaal en dingen als 100Hz en Digital Natural Motion worden uitgezet. Dus mij lijkt het toch wel makkelijker om met die beschikbare modi te gaan werken. Ze zijn er immers niet voor niets plus dat je Digital Natural Motion er niet voor niets op zit en met bepaalde doelen is het wel weer een mooi stukje software.

En met alle dingen als Digital Natural Motion aan heeft een Philips tv uit de xx03-reeks overigens 200ms delay en geen 50ms :)

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 20-10-2009 13:45 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Unknown Alien schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:09:
Zoals hierboven opgemerkt maak je het jezelf dan wel lastig. Als je Game Mode gebruikt op je HDMI ingangen dan kun je met TV kijken gewoon Pixel Plus en Natural Motion aan hebben, en dat heeft visueel toch wel een grote meerwaarde. DNR, Pixel Plus, en medium ruisonderdrukking geven met analoge kabel een strak plaatje,

Verwijderd

klaasbram schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 07:41:
Als je tv een digitale audio uitgang heeft en je versterker digitaal in dan is het zo opgelost omdat je tv dan het geluid al vertraagd voordat deze terug naar de versterker wordt gestuurd.
Verder is HDMI 1.3a een magische term tegen lip sync (als je kabel en apparatuur het aan kan dan moet het goed gaan. 1

1: behalve die goedkope -> duurkoop versterkers die alleen maar een hdmi switch hebben.
Bedankt voor alle antwoorden. Ik heb een Samsung LE37A656. Heb dit zojuist geprobeerd. Dan krijg je dus:

Xbox360 --> HDMI --> TV --> Optic Fiber --> Home Cinema

De Home Cinema set blijft voor lopen op de TV qua geluid. Ondanks dat ik de TV out gebruik :(

Ik hoor jullie dingen zeggen over instellingen op de TV en op de PS3. Zijn er ook dergelijke instellingen mogelijk op de XBOX? Die kan ik nergens vinden. Zou het beter zijn als ik de TV op "film" zet?

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Die "spel-mode" waar we het over hadden zit in Philips tv's en daar scheelt het dus wel in beeld en weergave van geluid. Er zijn ook tv's met een "game-mode" die eigenlijk niet heel veel doet en geen effect heeft. Het is dus geen optie die in een PS3 zit en ook niet in de XBox 360.

En waarom niet gewoon proberen je tv op "film" te zetten? Dat is minder werk om het te testen dan hoer de vraag posten en op een antwoord wachten. En het goede antwoord zou toch zijn van dat je het moet proberen....

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Unknown Alien schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:19:
[...]

TV - Philips 47PFL9603
media - PS3
Receiver- Yamaha A2

Dan kan je jezelf de volgende keer een hoop geld besparen door een goedkopere TV te kopen, dan zitten die enhancers er ook niet in ;)

• ChillyDog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
Ik heb hetzelfde probleem.

TV: Philips 42PFL8404 H
Receiver: Marantz sr 4600
Bluray, DVD en spel met PS3
TV met Telenet HD Digicorder.

Nu zijn de digicorder en PS verbonden met HDMI naar de TV en optisch rechtstreeks naar de versterker, maar dit geeft dus een probleem met de lipsynch.

Zou de geluidskwaliteit verminderen als ik de HDMI aansluitingen laat maar de optische verbindingen tussen media en receiver verwijderen en gewoon de s/pdif out van mijn tv rechtstreeks aansluit op de receiver?
En vooral, zou dit het probleem met de lipsynch oplossen?

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Kan je niet de tv gewoon op de Spel/Game-mode instellen zodat de beeldverbeteraars uit staan en er dus geen vertraging meer zit van het beeld ten opzichte van het geluid?

Het doorlussen vanaf de tv zou het probleem op kunnen lossen inderdaad. Mijn ervaring met Philips tv's is dat deze Dolby Digital 5.1 wat binnen komt via HDMI gewoon doorsturen naar een receiver. Dus daar zal je niet op achteruit gaan. Echter wat met Dolby Digital wel lukt wil met DTS niet altijd gaan, dus dat zou dan betekenen dat je geen DTS door kan sturen.

Het is dus maar net wat je zelf wilt...

• DjooKoel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12 08:22
@ FeaR1986: De Philips helpdesk beweert dat er alleen maar stereo (2.0) uit de digitale uitgang van hun TVs komt...
Nu lees ik dat jij andere ervaringen hebt? Ik ben heel benieuwd op welke apparaten je dat gezien hebt, als 5.1 gewoon wordt doorgegeven (en ook lip synchroon!) dan zou dat mijn probleem oplossen!
DTS hoeft voor mij niet, maar als 5.1 is toch wel mooi, een spannende film in 2.0

Het hele topic van lip sync en digital-out van moderne TVs blijkt vol verrassingen en onduidelijkheden te zitten...

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Als ik via HDMI (bijvoorbeeld vanaf de PS3, XBox 360 en Blu-ray speler) een Dolby Digital 5.1 signaal de tv in voer wordt dat herkent als Dolby Digital 3/2 (op te roepen met de info-knop op de tv). Via de digitale coax uitgang van de tv gaat dat weer naar de receiver. De receiver herkent gewoon het Dolby Digital 5.1 signaal.

Er zijn zelfs tv's van Philips waarbij er via de HDMI Side In apparaten waren aangesloten en waar de receiver DTS van ontving.

Gebruik de optie nu zelf niet meer omdat ik een receiver heb met HDMI Processing en dus genoeg ingangen heb. Dus de S/PDIF out van de tv is niet meer in gebruik, maar het heeft zeker wel gewerkt op de manier die ik boven beschreef.

Om het verhaal compleet te maken: ik heb een Philips 42PFL9603 welke aangesloten was met een Sony receiver. En de inkomende signalen kwamen dus van een PS3 en een XBox 360. Maar nogmaals: nu gebruik ik het niet meer omdat de Denon HDMI Processing heeft en de digitale coax kabel vanaf de tv geen nut meer heeft.

• DayteX
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2024
Jheroun schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 13:05:
[...]

Dan kan je jezelf de volgende keer een hoop geld besparen door een goedkopere TV te kopen, dan zitten die enhancers er ook niet in ;)
Makkelijk gezegd... Alle nieuwe generaties tv's hebben enhancers en scalers ingebouwd. In veel gevallen is er zelfs een lip-sync feature. Fabrikanten zijn nu eenmaal verplicht om in de stroming mee te gaan en fabrikanten hebben de R&D er vaak al uit omdat ze eerst op de duurdere modellen te vinden waren.

Dat je ze kan uitzetten is gelukkig wel nog altijd mogelijk ;)

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12 07:01
Ook op een 32PF9541 wordt alle audio (of dat nu DD of DTS is) gewoon doorgestuurd naar de elektrische S/PDIF uitgang, wat de uiteraard niet kan decoderen en/ of weergeven. Ten minste, bij de HDMI ingangen is dat zo (hangt bij mij een HTPC aan).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Zo zie je maar weer dat die Philips helpdesk lang niet alles weten...

• Sick Nick
  • Laatst online: 15-12 23:00

Sick Nick

Drop the top!

Hier een 47PFL9703, HTPC via hdmi aangesloten, via spdif coax naar een Yamaha 440 receiver. Prima DD en DTS doorvoer. Zal vanaf een bluray speler misschien niet werken vanwege die digitale beveiliging, dan zal er misschien wel alleen maar 2.0 uitkomen? Maar goed, ik speel af vanaf een PC dus daar heb ik geen last van.

Filmpje:

0,0 last van lipsync op deze manier. Wel lastig als je de nieuwe HD formaten audio wilt afspelen, die kan de tv niet via spdif doorgeven. Dan zal je naar een receiver moeten kijken met hdmi aansluitingen en hdmi 1.3 ondersteuning (automatische lipsync als je tv ook 1.3 heeft).

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 16-12 07:01
Sick Nick schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 18:04:
0,0 last van lipsync op deze manier. Wel lastig als je de nieuwe HD formaten audio wilt afspelen, die kan de tv niet via spdif doorgeven. Dan zal je naar een receiver moeten kijken met hdmi aansluitingen en hdmi 1.3 ondersteuning (automatische lipsync als je tv ook 1.3 heeft).
Misschien voor de duidelijkheid, dat komt omdat S/PDIF niet genoeg bandbreedte heeft voor Dolby TrueHD of DTS-HD MA en die bandbreedte kan HDMI en DisplayPort wel leveren.

Dit staat trouwens in de handleiding van onze tv:
De TV accepteert audio-invoer via Digital Audio In, maar kan via de DIGITAL AUDIO OUT-connector ook gecodeerd Dolby Digital audio naar een externe versterker
of ontvanger weergeven.
DTS wordt dus niet genoemd, maar is ook mogelijk is mijn ervaring en ook van de persoon hierboven. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Jaap-Jan op 12-01-2010 18:17 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Sick Nick schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 18:04:
Hier een 47PFL9703, HTPC via hdmi aangesloten, via spdif coax naar een Yamaha 440 receiver. Prima DD en DTS doorvoer.
Maar werkt het alleen via de side-ingang of ook via de andere ingangen (dus aan de achterkant)?
Kan me wel herinneren dat mijn tv volgens mij geen DTS ondersteunt, want dan staat er bij geluid iets in de trant van "niet ondersteunt...". Maar weet niet of het dan niet ondersteunt wordt door de tv, maar wel wordt doorgevoerd of in het algemeen niet wordt ondersteunt.

Zou het met alle liefde voor je willen testen, maar aangezien alles op mijn receiver nu staat ingesteld op HDMI en bijbehorende instellingen heb ik daar even geen zin in. Het is namelijk niet een kwestie van alleen kabels wisselen: je zit dan ook met de doorvoer naar de HDMI Out die dan niet meer klopt...

Maar denk dat het filmje van Sick Nick genoeg zegt :)
Jaap-Jan schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 18:13:
[...]Misschien voor de duidelijkheid, dat komt omdat S/PDIF niet genoeg bandbreedte heeft voor Dolby TrueHD of DTS-HD MA en die bandbreedte kan HDMI en DisplayPort wel leveren.
De bandbreedte is niet alleen het probleem. Je zit ook met rechten en beveiliging welke gelden voor digitale formaten als DTS en Dolby Digital. Met de komst van HDMI 1.4 zou je in theorie nog maar één kabel nodig hebben naar de tv. Aangezien deze beeld de ene kant op kan sturen (de tv in) en het geluid terug kan sturen (naar de receiver). Dus dan zou je in theorie ook DTS HD en Dolby TrueHD terug kunnen sturen, maar denk dat het niet zo gaat werken. Mede door die rechten dus :)

• Sick Nick
  • Laatst online: 15-12 23:00

Sick Nick

Drop the top!

Via de hdmi aan de achterkant heb ik het welgeteld 1 keer werkend gehad (op HDMI 3), alle andere keren alleen stereo en geen DTS/DD. DD decodeert de tv dan schijnbaar en stuurt 2.0 uit, bij DTS heb je dan helemaal geen geluid. Die bij de zijkant werkt het gewoon altijd. Had geen zin om te klooien om het goed werkend te krijgen via de achterkant (het moet kunnen want het heeft gewerkt!) dus gewoon netjes op de zijkant aangesloten. De instelling van de HDMI poort staat op de tv trouwens op PC, misschien dat dat ook van invloed is.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Was op Youtube al aan het zoeken naar jouw filmpje en je eventuele post op GoT. Want stond me inderdaad bij dat iemand het werkend had gekregen op een Philips TV, maar wie het was en in welk topic was me ontschoten. Enige wat ik nog wel wist was dat die persoon Madagascar aan het kijken was :+

Maar bij mij werkt(te) het op de HDMI In op de achterkant dus wel. Alleen met Dolby Digital en geen DTS :)

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:17
Ik weet dat HDMI 1.3 lipsync heeft, dus het geluid en het beeld op de TV blijven altijd goed lopen. Mijn vraag is, als je een versterker hebt en (bijvoorbeeld) je blu-ray speler via HDMI aansluit op de versterker en je versterker via HDMI aansluit op de TV (en alles is minimaal HDMI 1.3), kunnen de TV en de versteker dan dusdanig communiceren dat de versterker het beelddelay van de TV kan overnemen, zodat het geluid dan altijd goed loopt?

Mijn huidige Logitech Z-5500 heeft namelijk geen HDMI ingangen en geen instelmogelijkheden mbt delay, dus mijn geluid loopt regelmatig voor. Ik wil best investeren in een versterker, maar dan moet ik wel zeker weten dat alle sync problemen opgelost worden :)

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12 06:57
Belangrijkste is dat je een versterker hebt met HDMI processing ipv HDMI switch wat de goedkoper versterkers hebben.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Luuk1983
klaasbram schreef op maandag 01 november 2010 @ 17:49:
Belangrijkste is dat je een versterker hebt met HDMI processing ipv HDMI switch wat de goedkoper versterkers hebben.
Het KLINKT inderdaad duur ;) Zijn die specificaties overigens goed te vinden? Of zijn het van die specificaties die bijna nergens genoemd worden? Ik zag jammer genoeg dat het geen filter is in de pricewatch, zodat ik makkelijk kan selecteren. Ik denk dat ik maar een paar merken afga en ga kijken wat de specs zijn. Welke merken zouden jullie aanraden om naar te kijken?

Denon
Harman Kardon en
Onkyo?

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Luuk1983 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 08:58:
[...]Het KLINKT inderdaad duur ;) Zijn die specificaties overigens goed te vinden? Of zijn het van die specificaties die bijna nergens genoemd worden?
Bij de meeste merken kan je dat soort specificaties wel vinden op de uitgebreide productpagina. Maar makkelijke manier om een receiver met HDMI Processing te filteren: alle receivers die DTS HD en/of Dolby TrueHD kunnen decoderen hebben HDMI Processing.

• Luuk1983
FeaR1986 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 09:22:
[...]

Bij de meeste merken kan je dat soort specificaties wel vinden op de uitgebreide productpagina. Maar makkelijke manier om een receiver met HDMI Processing te filteren: alle receivers die DTS HD en/of Dolby TrueHD kunnen decoderen hebben HDMI Processing.
Kijk daar hebben we wat aan :) Het klinkt inderdaad logisch: ik weet dat een coax en optische kabel niet genoeg bandbreedte kunnen leveren voor Dolby Digital HD en DTS-HD, en HDMI dat wel kan. Ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt qua prijzen. Je hebt voor een euro of 400 al best aardige receivers moet ik zeggen.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Luuk1983 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 09:35:
[...]Kijk daar hebben we wat aan :) Het klinkt inderdaad logisch: ik weet dat een coax en optische kabel niet genoeg bandbreedte kunnen leveren voor Dolby Digital HD en DTS-HD, en HDMI dat wel kan. Ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt qua prijzen. Je hebt voor een euro of 400 al best aardige receivers moet ik zeggen.
Voor 400 euro heb je inderdaad leuke receivers: Denon AVR-1910 of de AVR-1911 als je 3D wilt. En ook merken als Onkyo, Pioneer en Marantz hebben leuke instappers.

Pagina: 1