Toon posts:

Native resolutie's wat doe je er aan ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment zit achter een iIyama Vision Master 404 en draai ik op een resolutie van 1024x768@100Hz. Echter past hetgeen wat ik allemaal op 1 scherm wil hebben er niet goed meer op. Daarvoor moet ik eigenlijk minimaal een resolutie van 1600x1200 hebben. Het is voornamelijk voor kantoorgebruik, snelle games en films afspelen is van secundair belang.

Simpel zou je zeggen koop een 20,1" of groter monitor en je bent van het probleem af. Echter in verhouding wordt alles steeds kleiner en kleiner. Voor de meeste mensen geen probleem, voor mij echter wel. Ik heb geregeld achter ook wel eens achter een 17" 1280x960@85 of LCD 1280x1024 gezeten. Veelvuldig krijg ik dan toch last van koppijn (in het achterhoofd). Het werkt allerminst prettig voor mij in de meeste situaties

Als je het door zou trekken naar resolutie's die wel prettig zou werken dan zou je de volgende rekensom kunnen gebruiken >>>> 17" CRT = 16" effectief dus 16"@1024x768 >>>> 32"@2048x1536.

Type oplossingen waar aan ik zit te denken zijn de volgende:
1) 3 monitor naast elkaar @20"1 1280x1024 (2 naast elkaar is erg lelijk in het midden zit dan de balk)
vragen bij 1) Zijn er videokaarten met triplehead van ATI of Nvidia. waardoor je dit standaard kan aansluiten zonder moeilijkheden.

2) Een 30" model ala Dell 3007WFP
vragen bij 2) Nu moet er in windows downgescalled worden, om enigzis prettig beeld te krijgen, maar ziet dit er op een resolutie als 1080P voor HD content goed uit ? Tevens wil ik op een soort gelijke resolutie werken.
3) Een HDTV van ongeveer 30" die 1080P resolutie heeft.
vragen bij 3) Is de refresh en beeldscherpte enigzins vergelijkbaar met een LCD monitor, en dus gebruik baar als TV en PCmonitor.

Als iemand op 1 of meerder van deze vragen een antwoord heeft bijvoorbaat dank.

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-07 21:53
Volgens mij is Matrox de enige die tripelhead aanbied ;)

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:51

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

Nee, er zijn geen triplehead kaarten van Ati of nVidia. Hiervoor zul je moeten kijken voor een secundair PCI kaartje. Matrox heeft hele mooie oplossingen daarvoor ;)

*heeft nog een Iiyama HM903DT 19" CRT te koop, welke met gemak 1600x1200 doet op 100hz, intresse, mail me ;)

www.google.nl

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 15:13

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Omdat je niet zegt of je een speciale visuele handicap hebt moet ik nog wel even wat uitleggen over dot pitch in CRT monitoren, het beeld van een CRT wordt geprojecteerd op een rooster met hele kleine gaatjes, hoe kleiner deze gaatjes zijn hoe meer er op je scherm passen, en hoe scherper het beeld wordt bij hoge resoluties.

Mijn monitor heeft 19" CRT beeldscherm bijvoorbeeld 1405 gaatjes horizontaal, maar kan makkelijk een resolutie van 1600x1200 aan, maar omdat iedere pixel dan gaatjes moeten gaan delen wordt het beeld onscherp omdat er door ieder gaatje meer dan 1 kleur komt. Voor deze monitor is een resolutie van 1400x1050 dus ideaal.

De 17" monitor met 1280x960@85 waar je hoofdpijn van krijgt zal waarschijnlijk ook een onscherp beeld geven waardoor je continu probeert te focussen, vermoeid raakt en hoofpijn krijgt.

Als ik dat vergelijk met een een LCD-beeldscherm van 20" met een native resolutie van 1600x1200 dan geeft die resolutie een veel scherper beeld dan iedere andere resolutie omdat iedere pixel precies 1 kleur weergeeft, maar wanneer je dit digitale scherm via een analoge kabel aansluit dan kan het signaalverlies tijdens het omzetten van digitaal naar analoog, het transport door de kabel en de conversie van analoog naar digitaal er voor zorgen dat kleuren nog steeds gaan overlopen.

Verder is een te lage refreshrate bij een CRT-monitor en een scherm met een te hoog contrast ook een belangrijke hoofdpijnfactor.

Mijn advies is: staar je niet blind op inches en resoluties maar probeer gewoon eens wat monitoren te bekijken, want er zijn heel veel factoren die voor goed kijkgenot zorgen, of dat kunnen verstoren.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-07 06:55
Als je hoofdpijn krijgt van computeren, dan moet je misschien eens een bezoekje aan de opticiën overwegen, alsmede voldoende korte pauzes (is ook goed voor je RSI) en maak gebruik van LCD's!
Als je namelijk slecht ziet, dan moet je namelijk steeds flink focussen/afstand nemen en extra geconcentreerd lezen. Dit is erg belastend! Korte pauzes zorgen er natuurlijk voor dat je weer ff tot rust kunt komen en een LCD knipperd niet. Een CRT knipperd altijd! Dit kan heel snel gaan, 100hz bijv. maar hij knipperd nog steeds. Een LCD knipperd niet, deze verandert alleen een pixel van kleur als hij merkt dat deze anders is in het nieuwe frame. Een stilstaand beeld is dan ook echt stil en knipperd niet.

Een LCD heeft wel als nadeel dat het sterk aan te raden is deze op zijn natieve resolutie te gebruiken! Een goede optie om te kleine letters te voorkomen is dan om de resolutie hoger te zetten, 120DPI bijv. Ga hiervoor naar Eigenschappen voor beeldscherm (waar je de resolutie instelt) > Geavanceerd > Algemeen > Dpi-instelling

Als je meer beeld oppervlak wilt in een kantooromgeving zou ik aanraden voor een dualscreen opstelling te gaan. Voor gamen en films is dit over het algemeen niet prettiger of zelfs minder prettig dan single-screen, maar mijn ervaring is dat dual-screen zeer prettig en productiviteit verhogend werkt! Je gebruikt namelijk meerdere applicaties naast elkaar, waardoor je minder vaak en sneller kunt switchen, want je kunt een applicatie in de gaten houden terwijl je iets anders doet, je hoeft niet over je huidige werk heen te gaan als je iets anders wilt openen, je kunt dingen direct vergelijken, enz.
Zie ook:
nieuws: Onderzoek: multi-monitor desktop verhoogt productiviteit
Verder besteden werknemers door de plaatsing van een extra monitor minder tijd aan niet-arbeidsgerelateerde zaken. Dit bij elkaar opgeteld zorgt voor een duidelijk hogere productie, iets wat de werknemers in de studie ook duidelijk waar hebben genomen, waardoor over het algemeen het werkplezier ook werd verhoogd. Uit het onderzoek blijkt dat werknemers de dual-monitorsetup gemiddeld 29 procent effectiever vinden, 24 procent comfortabeler te ervaren en 39 procent handiger te vinden wanneer er door bronnen van informatie gescrolled moet worden.
Een triple-screen setup is echter niet eenvoudig te realizeren en een enkel groot scherm zou ik alleen voor operen wanneer je fanatiek wilt gamen, films kijken, of andere dingen die full-screen moeten gebeuren, anders zou ik je het geld besparen! Ik heb twee weken geleden mijn twee CRT's afgedankt voor twee Neovo F-419 TFT's van 19" 1280*1024 en ben hier zeer tevreden mee! Dit heb je al voor 450 euro, ervan uitgaande dat je huidige videokaart twee monitor uitgangen heeft, want sinds ongeveer 3jaar toch wel standaart is.

Mijn advies: Koop twee goedkope 19" TFT's (F-419 van Neovo bijv. :Y) ) welke bijna altijd afdoende zijn voor kantoorwerk en zet je Dpi-instelling op 120DPI als blijkt dat je ogen goed zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, voor alle feedback, echter de antwoorden bij 2 en 3 zijn mijn inziens nog onvoldoende beantwoordt.
Misschien helpt het als ik ff wat speciefieker ben. De oogafwijking die ik heb is star en naar dingen kijken in het algemeen is voor mij altijd lastiger, dus groter is gewoon beter en minder vermoeid. De hoofdpijn klachten waarover ik heb weten zelfs de doktoren geen antwoord op :( :( maar dat is een ander lang verhaal.

Ik speel momenteel er veel Poker online met veel suc6 overigens zo succesvol dat ik er mijn brood mee kan verdienen. Echter op 1024 kan je maar 1 venstertje tegelijkertijd open hebben. Het instellen van lettertypen heeft dan natuurlijk nix voor zin. Nu heb ik mij iIyama om te testen ook ff gezet in een resolutie van 1600x1200, en dan passen er mooi vier op 1 scherm. Echter als je 6uur per dag achter een scherm zit is het prettig dat je niet hoeft te turen. Helemaal als je ook nog onder de actie van het scherm wegloopt om bijvoorbeeld ff de telefoon te pakken.

Dus wat is er dan handiger dan een groot scherm met voldoende informatie waarop je HD content en 4 pokerrooms kan open hebben en niet hoeft te turen. Echter een prijs van een 30" waar mij voorkeur naaruit gaat is niet gering. En aangezien ik meestal niet op de native resolutie gaat draaien is het dan nog steeds een goede koop, of is het beeld dan om te huilen en kan ik dan beter voor 3 monitoren gaan of een HD_TV met een 1080P resolutie.

Of ben ik werkelijk de enige hier die een groot scherm uit gemak wil hebben en niet de max native resolutie wil gebruiken ?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2006 16:19 ]

Verwijderd

heb je wel eens aan optie 4 gedacht?
even een bezoeklje aan de opticien? (leesbril)
Als je 1024 op een 17" fijn vind dan heb je of brakke ogen of een brakke monitor. Maar vooral het laatste.

Ik heb ook minstens een resolutie van 1600x1200 nodig. Als je een beetje echt werkt op je pc. Weleens een goede 19"crt met 1600x1200 gezien (zoals mijn Samsung 900p)? Bij mij zijn de lettertjes echt klein voor de meeste mensen. Maar ik kan het prima lezen en krijg er absoluut geen last van. Hij kan zelfs nog hoger maar dan kom ik met de refresh minder goed uit (dan moet je een goede driver hebben voor je videokaart zodat je echt de max refresh kunt instellen).

Een tft kan de pixels scherper weergeven en is veel rustiger voor je ogen. Maar waarom heeft een 17"dan dezelfde (lage) reso als een 19"? :? Ik zou eens naar een Samsung 204T gaan kijken: dan heb je 1600x1200 met een goede kleurweergave (en niet te duur). Je zou je oude monitor er naast kunnen houden voor dualscreen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2006 17:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar natuurlijk Jeep, Ik moet een bril hebben wat dom van me dat ik daar niet aangedacht heb.....
Ik draag een bril en ik heb STAR google maar op wat het inhoud, en ik wil best het hele verhaal van waarom ik koppijn hier neerzetten, maar ik vraag hier om kennis op het gebied van hardware

Maar als de doktoren het niet weten dan zal een Tweaker het zeker toch wel weten waarom ik koppijn krijg in het (achterhoofd), en daardoor contrentratie problemen, zomaar in slaap kan vallen, veel slaap nodig heb sneller moe wordt. Kan hiervoor met de wijze oplossing komen ?!?!? Misschien heb jij nog zo'n bril liggen waarmee blinden ook weer meekunnen zien !!!

Sorrie hoor dat ik zo reageer, maar ik vraag toch niet om deze adviezen. als het daarover toch wil hebben kan je beter naar Dokterdokter.nl gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2006 19:18 ]

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:03

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Als je problemen hebt met de kleine weergave van een native resolutie op een 17", is het dan geen optie een 19" te nemen? Zelfde resolutie (1280x1024), maar groter scherm, dus grotere pixels/windows/teksten. Zelfde geldt natuurlijk ook voor andere formaten. Check even wat het grootste displayformaat is op de door jou gewenste native resolutie. Dan moet dat natuurlijk wel voldoende zijn om je problemen op te lossen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Dank u alle voor mede werking,
Aangezien het voor mij niet echt duidelijk is geworden hoe 30" schermen naar een niet native resoluties schalen naar iets van 1900x1200 (ideale resolutie, voor mij meer heb ik niet nodig) en het neerzetten van 3 monitoren nog al wat haken en ogen heeft. Daarom valt voor mij de keuze op een scherm ala

"Philips 94cm WXGA LCD CINEOS 550cd/m2 5000:1 6 ms resolutie 1920 x 1080 1200p"

Ik zal echter nog niet gelijk tot de aangeschaf van een Full HDTV overgaan, wellicht tijdelijk ff een 19" of 20" 1280x1024 als eerste monitor erbij plaatsen. Pas als ik een nieuw systeem gaat halen met Core2(, wil ik tot overschaf aangaan aangezien ik nog ff wil afwachten of het totalle aanbod van True HD's enigzins zal uitbreiden en ik niet in de problemen wil komen met de HDMI aansluitingen. Des gewenst als men het hier op GOT/tweakers.net het op prijs stelt, wil ik er wel er review overplaatsen.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Heb je dit nog gezien?

http://www.bit-tech.net/h...ox_triplehead_2_go/1.html

Reviews worden altijd op prijs gesteld!

[ Voor 18% gewijzigd door aramdin op 09-06-2006 12:55 ]

Instagram / YouTube

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:48

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik lees dat je 2 schermen niet als optie ziet omdat je dan een rand in het midden hebt, maar je kunt de schermen natuurlijk ook zo neerzetten dat er 1 recht voor je staat en de tweede links of rechts daarvan. Dat heb ik hier ook en dat werkt prima imho.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-07 12:59
En als je de tweede dan ook nog scheef naast de andere zet, zodat de rand daarvan achter de primaire staat heb je er nog minder last van. Ik werk zelf ook met twee monitoren (19" CRT primair, 17" CRT secundair). Meestal heb ik op de 17" mijn WinAmp en msn draaien, dit zijn dingen waar je niet veel naar hoeft te kijken waardoor de opstelling en kwaliteit van monitor twee niet van heel hoog belang zijn.

Mijn tip, probeer het eens een tijdje uit met een wat oudere monitor (meeste kaarten van tegenwoordig hebben toch al een VGA en een DVI aansluiting een een DVI->VGA verloopje zodat je daar nog een VGA op aan kan sluiten). De resoluties van de twee schermen hoeven overigens niet gelijk aan elkaar te zijn,

[ Voor 3% gewijzigd door Invisible_man op 09-06-2006 13:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 18:45:
Maar natuurlijk Jeep, Ik moet een bril hebben wat dom van me dat ik daar niet aangedacht heb.....
Ik draag een bril en ik heb STAR google maar op wat het inhoud, en ik wil best het hele verhaal van waarom ik koppijn hier neerzetten, maar ik vraag hier om kennis op het gebied van hardware

Maar als de doktoren het niet weten dan zal een Tweaker het zeker toch wel weten waarom ik koppijn krijg in het (achterhoofd), en daardoor contrentratie problemen, zomaar in slaap kan vallen, veel slaap nodig heb sneller moe wordt. Kan hiervoor met de wijze oplossing komen ?!?!? Misschien heb jij nog zo'n bril liggen waarmee blinden ook weer meekunnen zien !!!

Sorrie hoor dat ik zo reageer, maar ik vraag toch niet om deze adviezen. als het daarover toch wil hebben kan je beter naar Dokterdokter.nl gaan.
Ten eerste, je moet/kan anderen niet kwalijk nemen dat je last hebt van staar en dat anderen daar geen medische kennis over beschikken. Erg voor je, maar je hoeft niet zo gefrustreerd te reageren, weet zelf wat het is om een handicap te hebben en daar doe ik naar anderen ook niet moeilijk over, mijn probleem, niet die van een ander :) No offence, maar de wereld houd niet op bij 1 dokter.

Overigens lijkt het me best wel voor de hand liggend dat iemand met staar meer energie verbruikt en door het slechte beeld, waardoor je dus steeds moet focussen op je scherm, dat je daar hoofdpijn van krijgt, dat krijgen vele valide al last van als ze uren zitten te werken achter een scherm. Als jij non-stop 6 uur lang zit te turen, en daar tussendoor je ogen geen rust geeft, dan krijg je gewoon last van hoofdpijn. Voor valide werknemers bestaat al een regel in zijn algemeen, per uur computeren 15 minuten pauze.

Verder lijkt het me voor je probleem beter als je gewoon met crt's schermen door werkt. Al zou je maar 2 van deze schermen naast elkaar gebruiken dan ben je al klaar en kun je gewoon verder werken op jou gewenste resolutie's zonder daardoor extra een wazig beel te creeeren. Overigens zijn er genoeg lcd'tv's die met een lagere resolutie werken en toch een scherp beeld weergeven. Misschien eens proberen ?

Met betrekking tot het probleem van je staar. Ik ken zelf iemand die het gehad heeft en daarvoor behandeld is een ziekenhuis in Rotterdam met als resultaat dat de staar helemaal verdwenen is. Je kan een nieuwe lens nemen dus waardoor het effect, in de meeste gevallen, helemaal word opgeheven. Maar goed, begrijp ook niet zo goed waarom je er langer mee door blijft lopen.

http://www.czmedicinfo.nl/staar

Maar succes, hoop dat er iets voor je oplossing brengt :)

Verwijderd

Topicstarter
@Parabellum
LOL, maar natuurlijk reager ik niet gefrusteerd omdat ik star heb. Ik vind het vreemd dat ik medicische adviezen krijg van een tweaker. Ooit eens advies gehoord van NIET tweaker over hardware, vast wel lijkt me wel. Nou dan dacht jij waarschijnlijk ook zeg er dan nix. Precies en dat denk ik dan ook als ik zoiets hoor waarom ik hoofdpijn zou hebben, Echter ben ik wel nieuwsgierig naar hoe, jouw vriend ervoor af aan toe was en er achteraf aan toe was. BTW die site had ik natuurlijk ook al eens op googled, echter die hoofdpijn klachten denken de doktoren dat het nix met mijn zicht te maken heeft. Vreemd genoeg denken de mensen die er geen verstand hebben ook vaak dat het aan mij ogen licht maar goed.

Oplossing zal echter waarschijnlijk niet komen dat ik ook de reden waarom ik nu poker speel en niet iets mijn HBO opleiding bedrijfskundige informatica doe. De doktoren weten het namelijk niet.

[ Voor 121% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2006 15:31 ]

Verwijderd

Wil er verder niet te diep op ingaan, achter een scherm is dat al moeilijk zat. Maar als de hoofdpijnen niet de oorzaak zijn mogen ze wel eens naar een andere oorzaak gaan zoeken lijkt me. Of weten ze van je nieuwe hobby, pokeren, en dat je daarvoor uren achter een scherm zit te turen ? Denk niet dat je al harde lensen heb door je staar ?

Ooit wel eens een gerichte hersenscan onderzoek gedaan tijdens het computeren ? Dat is het mooie van de hedendaagse techniek, zie je precies wat er allemaal gebeurt tijdens je interactie.

Maar goed, tis maar waar je prioriteiten liggen, liever naar optie's kijken voor je staar dan naar nieuwe schermen. En over het proces van mijn vriend met zijn staar, valt weinig meerwaarde over te vertellen. Staat is staar, het gaat er alleen om in wat voor stadia je staar zit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 16:12:
De hoofdpijn klachten waarover ik heb weten zelfs de doktoren geen antwoord op :( :( maar dat is een ander lang verhaal.

Ik speel momenteel er veel Poker online met veel suc6 overigens zo succesvol dat ik er mijn brood mee kan verdienen.
Ik neem aan dat je de klachten niet hebt als je niet achter een pc zit. De oplossing lijkt mij dus simpel. Kies voor je gezondheid. Geen monitor zal je hiermee helpen, hoe goed ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2006 08:41 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
In het bedrijfsleven worden de grote professionele CRT monitoren momenteel in grote getale gedumpt a.g.v de invoering van LCD / TFT spullen. Die 19" en groter monitoren kunnen over het algemeen met gemak 1600 * 1200 aan. Zijn meestal afkomstig van grafische werkstations enz.

Ik heb hier een Compaq V900 staan, 18" effectief met 0,22mm color dot pitch die letterlijk uit de afvalbak van de baas komt en die 1600*1200 * 75Hz doet.

Als je de bekende 2dehands sites afstruint en de specs opzoekt van de aangeboden spullen ben je voor een paar tientjes de man. Op MP staan alleen al meer dan 100 21" monitoren aangeboden met prijzen van maximaal € 75 - 100 , bijvoorbeeld een 21" IBM P260 die 1920 * 1440 * 75Hz aan kan.

Verwijderd

Topicstarter
@Snoeki, Ja dan heb ik de klachten nog steeds, maar ik heb hier vragen oer Hardware, Ik vind het prima, als jullie over mijn gezondheid willen discusieren. Maar de dingen die jullie hier roepen zijn al meer dan 3 keer door mij zelf uitgedacht en uitgewerkt zonder suc6. Uitraard, is volledig niet meer achter de computer werken ook geen oplossing. Ook in andere situaties kan het op treden, waarbij lichtinval en derlijke de oorzaak is van het probleem is. Hier achter mij eigen bureau waarin ik alles optimal heb afgesteld heb ik de minste kans op klachten. Gisteren ff naar de bioscoop geweest,moet ik dan soort dingen ook maar uit mijn leven bannen, een mens moet ook plezier hebben niet waar ??

Ik wil hier best de tekst neer posten die ik een tijdje terug heb geschreven, behoefte aan ? Het is allemaal wel erg offtopic. Maar als ik jullie daarmee een plezier doe.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2006 13:44 ]

Pagina: 1