Toon posts:

[JAVA] Servlet aanroepen vanuit een andere applicatie

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met de volgende vraag in mijn hoofd;

Ik heb een apache-tomcat server draaien, en een 'applicatie' geschreven (in deze vorm alleen wat database calls etc.). Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is een servlet in deze applicatie aan te spreken vanuit een andere (GUI) applicatie die ik verder aan het ontwikkelen ben.
Zodat ik dus vanuit mijn GUI applicatie met mijn servlets kan communiceren, is dit mogelijk en zo ja; hoe pak ik dit aan, ik heb zitten verzinnen, maar met mijn beperkte java kennis kom ik er nog niet echt uit.

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

Je kan posts/gets doen op een servlet, bv met een HttpURLConnection om informatie naar de servlet te sturen/informatie terug te ontvangen. Maar ik vraag me af of de manier die jij voostelt wel de beste is om het probleem op te lossen, dus: wat wil je precies allemaal over gaan sturen en moet dat via een servlet? Er zijn binnen java wel handigere manieren om te communiceren, b.v. RMI of Webservices.

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 juni 2006 @ 23:58:
Beste Tweakers,

Ik zit met de volgende vraag in mijn hoofd;

Ik heb een apache-tomcat server draaien, en een 'applicatie' geschreven (in deze vorm alleen wat database calls etc.). Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is een servlet in deze applicatie aan te spreken vanuit een andere (GUI) applicatie die ik verder aan het ontwikkelen ben.
Zodat ik dus vanuit mijn GUI applicatie met mijn servlets kan communiceren, is dit mogelijk en zo ja; hoe pak ik dit aan, ik heb zitten verzinnen, maar met mijn beperkte java kennis kom ik er nog niet echt uit.
commons httpclient al eens bekeken?

• machiel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 18:49
Misschien is de widget server een mogelijkheid.

Je kan misschien ook je servlet gewoon aanroepen door 'm te instantieren (dus dan draait hij gewoon in de VM van je client) en dan met MockHttpServletrequest een aanroep doen.

• The - DDD
  • Laatst online: 20-02 14:32
Klinkt alsof je zelf webservices aan het her-uitvinden bent.

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt alsof je zelf webservices aan het her-uitvinden bent.
Het is ons gevraagd op deze manier de applicatie op te bouwen, een tomcat server die verschillende servlets draait. Deze servlets dienen vervolgens weer aangesproken te worden door verschillende applicaties van verschillende project groepen.

• The - DDD
Precies, webservices.

Zoek maar is op Axis. Apache opensource. Het is vrij beschikbaar en het grootste voordeel is dat je alle communicatie code niet hoeft te coderen. Je moet een objectmodel aanbieden aan Axis, die kan er als het een beetje meezit een WebService van genereren. Clientside nog een kwestie van op de gegenereerde WSDL files een client stub te genereren. Die stub kun je vervolgens weer gebruiken in je client code om de calls naar je webservice/servlet te doen.

http://ws.apache.org/axis/java/index.html - Mooi startpunt...
http://ws.apache.org/axis/java/install.html - En zie Axis op Tomcat. En het gaat zelfs nog via een servlet.

Persoonlijk verwacht ik dat je in dezelfde tijd dat je het zelf bouwt makkelijk door kan krijgen hoe Axis werkt en krijg je nog een boel robuustheid kado. En je kan je klant lekker maken met het feit dat ie nu een echte webservice heeft.

Mocht ie het vanuit een andere omgeving aan willen spreken, bijvoorbeeld .NET of whatever, dan moet dat kunnen. Want dat zal wel de reden zijn dat de klant het graag over HTTP (servlets nietwaar) wil hebben.

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 20:32
Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 10:06:
[...]

Het is ons gevraagd op deze manier de applicatie op te bouwen, een tomcat server die verschillende servlets draait. Deze servlets dienen vervolgens weer aangesproken te worden door verschillende applicaties van verschillende project groepen.
Misschien is een SOAP server een oplossing.

Verwijderd

Het is prima te bewerkstelligen door te kiezen voor

wddx
soap
xml-rpc

• The - DDD
TukkerTweaker schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 10:19:
[...]

Misschien is een SOAP server een oplossing.
Axis op Tomcat... Tadaa.. :P

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de replies, ben op het moment de documentatie aan het doornemen van Axis. Ik hoop van harte dat we er op deze manier uitkomen :)

Verwijderd

Topicstarter
Voor de geïnteresseerden, uiteindelijk heb ik toch een oplossing met HttpURLConnection geimplementeerd. Was in mijn ogen toch de meest eenvoudige oplossing.

Volgende stap; omzetten naar een SSL verbinding.
Pagina: 1