Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[LCD] hij werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb uit mijn gigantische frutsel-doos een mooi LCDisplaytje gevonden en dacht deze vrolijk even snel aan te sluiten op mn pc. Maar ik krijg geen teksten op het display. Ik kon het model niet vinden op internet maar heb maar degene gebruikt die het er meest dicht bij zat. Dit staat allemaal op de achterkant:

---Op Printplaat:
-Made in Taiwan ( ;) )
-Data Vision
-9538
-P124-1

---Op chip:
-(EG)DV-2
-0200S2RB
-96.04
-002972

(Het is trouwens een 2x20 display.)

Weet iemand welk model dit dan is? Heb zat gegoogeld maar niets gevonden...
Voor de rest doet hij het wel (bovenste lijn allemaal blokjes) en ik heb al een ton aan progs geprobeerd (heb ook PortI/0 al geintaleerd) maar ik krijg er maar geen tekens op!

Weet iemand hier meer over?

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:34
Meestal zit er op zulke LCD-schermpjes een potmetertje (instelschroefje) waarop je de intensiteit van het scherm kan verstellen, staat deze niet maximaal of minimaal waardoor je alles niet goed ziet?

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 21:40

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Lijkt mij niet. Er zijn wel blokjes zichtbaar...

Heb je de print al doorgemeten? dwz of alles goed contact maakt ?

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:34
Als er wel blokjes zichtbaar zijn kan dit ook aan te hoge instelling liggen. Maar aangezien er maar één regel zichtbaar is zal het waarschijnlijk een ander probleem zijn idd. Is dit display via RS232 aangesloten?

Verwijderd

dat een regel alleen maar blokjes weergeeft doet ie bij mij ook als Windows nog niet is opgestart, pas als LCDSmartie aan staat geeft ie ook op de 2e lijn wat weer. (16x2 LCD btw), dus dat hoeft niet te betekenen dat je LCD kapot is ofzo...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2006 21:29 ]

• deWit

deWit

Vreemd. Aangezien mijn LCD geen kik geeft als ik em niet aanstuur. Vandaar dat ik zo dacht. Excuses.

Verwijderd

Topicstarter
RS232? Wat bedoel je met "via"?

• deWit

deWit

RS232

Seriele poort dus

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ja dus :)

Maar ik weet nog steeds niet welk model het nou is. En volgens mij is alles goed aangesloten...

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou trouwens nou ook wel willen weten welke connecties ik moet hebben...

ik heb deze gevonden die mij het meest logisch leken:

1: http://ee.cleversoul.com/img/lcd.gif
2: http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/lcd/pc_example/conn1.html
3: http://www.markuszehnder....ges/lcd_parallel_8bit.gif
4: http://www.fortunecity.com/silverstone/fuel/859/lcd.gif

Maar nou weet ik echt niet meer welke ik moet hebben... :'(

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2006 22:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost! :D Printerkabel was te lang! Heb mijn 10m vervangen door een 1,5m en hij werkte perfect! Door die lange kabel kwam het voltage net onder het min. van de LCD... :/

Bedankt iedereen!

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-11 11:56
Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 13:38:
Probleem opgelost! :D Printerkabel was te lang! Heb mijn 10m vervangen door een 1,5m en hij werkte perfect! Door die lange kabel kwam het voltage net onder het min. van de LCD... :/

Bedankt iedereen!
Ja, hallo hé :P 10m in je kast? :9 Kerel haha hoe werk je dat weer weg...maja wel fijn dat het weer werkt ;)

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 20:33

_AvA_

en dat ben zo.

En je progje doet het ook.

Droogkloot.

Verwijderd

Hey, ik heb net hetzelfde probleem, maar de printerkabel is slechts 1 meter lang dus denk niet dat daar het probleem bij mij ligt.

Ik heb de display kant en klaar gekocht en deze is aangesloten als volgt:

LCD

Ik veronderstel dat dit goed aangesloten is?

Vervolgens sluit ik de display aan op de printerpoort (LTP1) en start ik LCD smartie op, waarmee deze display volledig compatibel is volgens de shop waar ik deze kocht.
De LCD bevat 4*20 karakters, de eerste en de derde rij worden dan volledig weergegeven in opgelichte blokjes, maar meer niet.

Op de site van lcd smartie staat dat je de driver "port95nt" moet installeren en de overige stappen heb ik ook gevolgd, maar steeds zonder verder resultaat.

Iemand raad?

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
Hoe het is aangesloten kunnen we met een onscherp plaatje niet zien, eigenlijk sowieso niet als we de kabel zien. Welk schema heb je gebruikt, en heb je alles gecontroleerd? Het is trouwens niet gebruikelijk op GoT om een topic te "kapen", nou is dat in dit geval niet zo heel erg omdat het probleem al opgelost was. (en hoort dit hele topic niet in EL?)

Verwijderd

Ricvdp schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 12:20:
Hoe het is aangesloten kunnen we met een onscherp plaatje niet zien, eigenlijk sowieso niet als we de kabel zien. Welk schema heb je gebruikt, en heb je alles gecontroleerd? Het is trouwens niet gebruikelijk op GoT om een topic te "kapen", nou is dat in dit geval niet zo heel erg omdat het probleem al opgelost was. (en hoort dit hele topic niet in EL?)
Heb even een betere foto gepost.
Wat het topic betreft, het leek me onnodig om hetzelfd topic te openen als er al een bestond waar een oplossing werd geboden voor de threadstarter..
Zoals ik zei heb ik het kant en klaar gekocht en zat enkel het schermpje in een doosje met de printerkabel en molex.

Het enige wat ik dan nog kan zeggen is de kleuren (moest je het op de foto niet goed zien)
van links naar rechts op de foto: zwart-oranje-wit-paars-blauw-groen-geel-oranje-rood-bruin-zwart-wit-roos-bruin-rood-groen.

Van solderen en electronica ken ik verder niets (vandaar de aankoop van een kant en klaar apparaatje).

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik zie geen betere foto maar een half plaatje?

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-11 15:05

Flappiewappie

Hier nog meer

Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 12:09:
Hey, ik heb net hetzelfde probleem, maar de printerkabel is slechts 1 meter lang dus denk niet dat daar het probleem bij mij ligt.

Ik heb de display kant en klaar gekocht en deze is aangesloten als volgt:

LCD

Ik veronderstel dat dit goed aangesloten is?

Vervolgens sluit ik de display aan op de printerpoort (LTP1) en start ik LCD smartie op, waarmee deze display volledig compatibel is volgens de shop waar ik deze kocht.
De LCD bevat 4*20 karakters, de eerste en de derde rij worden dan volledig weergegeven in opgelichte blokjes, maar meer niet.

Op de site van lcd smartie staat dat je de driver "port95nt" moet installeren en de overige stappen heb ik ook gevolgd, maar steeds zonder verder resultaat.

Iemand raad?
ik denk dat ie wel te lang is, want printerkabels van 10meter bestaan niet, hij had gewoon typo gemaakt :*)

Hier staat wat

Verwijderd

woops, foutje tijdens uploaden..

de kabel is nochtans max 1 meter en kant en klaar gekocht, zou ie dan nog te kort zijn?

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
Staat er genoeg spanning op? Backlight wel aan? Doet het LCD überhaupt iets? Connector niet omgedraaid? (als je dat gedaan hebt is er een kans dat je je LCD gebakken hebt)

offtopic:
we zouden in EL een LCD troubleshooter moeten maken ofzo :)

Verwijderd

Ricvdp schreef op zondag 11 juni 2006 @ 08:09:
Staat er genoeg spanning op? Backlight wel aan? Doet het LCD überhaupt iets? Connector niet omgedraaid? (als je dat gedaan hebt is er een kans dat je je LCD gebakken hebt)

offtopic:
we zouden in EL een LCD troubleshooter moeten maken ofzo :)
de backlight brand ja, heb de connector eens omgedraaid omdat er nergens een pijltje of zo staat hoe hij precies aangesloten moet worden.

Voor de spanning te meten heb ik helaas geen apparatuur.
Pagina: 1