Toon posts:

Interrupts time placeholder: weg resources!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb al een tijdje te kampen met een probleem wat vrij veel mensen blijkbaar hebben: een te hoge CPU usage doordat een proces genaamd "Interrupts time placeholder" altijd >50% van de CPU resources opvreet. Na een beetje zoeken bleek dit probleem veroorzaakt te zijn door ACPI:
The usual way in which something goes wrong is that ACPI interrupts do start taking up a big chunk of your CPU time, because far more of them are being done than is necessary (as they were on Paulo's machine in this column). A BIOS update can fix this problem on some motherboards; on others there's nothing for it but to disable ACPI.
Een bios update heb ik al gedaan voordat ik windows erop ging zetten, ik heb zelf nu de nieuwste bios (versie 1011 uit mijn hoofd).

/edit Een downgrade naar de nieuwste non-beta bios, versie 1009 loste het probleem ook niet op.

Omdat ik dus vanaf beginsafaan dit probleem heb is het me dus niet echt opgevallen - ik dacht dat dit een softwarematig probleem was in Windows die enkel een verkeerd usage percentage weergaf:

Afbeeldingslocatie: http://i51.photobucket.com/albums/f363/Pageuseun/CPU_usage.jpg

Todat ik dus een simpel benchmark programma draaide omdat ik mijn videokaart wilde overklokken, en wilde weten hoe mijn systeem presteert vergeleken met andere. Tot mijn grote verbazing kreeg ik dit resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i51.photobucket.com/albums/f363/Pageuseun/ATTBenchmarkResults.jpg

Oftewel, een AMD 64 2400+ i.c.m. een X800XT PE presteert nog (veel) beter. Ik zou zelf stukken hoger moeten halen aangezien ik zelf een 3800+ heb en een overgeklokte X850 XT PE (550/605 voor de geinteresseerden).
Hierna ben ik op zoek gegaan naar een alternatieve task manager om te kijken wat nou precies mijn resources zo opslurpt. TaskInfo gaf mij de volgende waardes:

Afbeeldingslocatie: http://i51.photobucket.com/albums/f363/Pageuseun/cpu_usage.jpg

Volgende stap was voor mij om dat ACPI maar eens uit te zetten en kijken wat er gebeurt. Windows wilde niet booten. Dus ik de XP-installatie CD pakken om maar -met ACPI disabled- XP helemaal opnieuw te installeren. Helaasch; ik kom niet verder dan het 1e blauwe installatiescherm (het 2e scherm met de 3 keuzes, windows installeren, windows repareren en dergelijke). Hetzelfde gebeurt wanneer ik voor de grap eens Windows Vista Beta 2 probeer te installeren, hij hangt gewoon na het laden van de primaire drivers.

ACPI maar weer aan dus.

Na een stukje verder zoeken in de FAQ van GoT bleek dat het misschien een DMA probleem zou zijn, dat sommige harde schijven of dvd drives misschien niet ingesteld zouden zijn als DMA. Dit was bij mij helaas wel het geval, dus dat kan het ook niet zijn.

Heeft iemand misschien een idee wat ik ook kan proberen om dit vervelende probleem aan te pakken?

Dank :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2006 21:09 ]

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04 23:27
Nieuwe interrupt controller:
http://www.mega-tokyo.com.../Tell%20me%20about%20APIC
Power management en systeem info zoals APIC, multi cpu...:
http://www.mega-tokyo.com/osfaq2/index.php/ACPI

Raar dat de ACPI dit kan veroorzaken :s misschien verkeerde APIC informatie in de tabels of misschien is de APIC waar er iets verkeerd aan is... zo ver ik weet heeft de ACPI niet echt rechtstreeks met interrupts te maken...

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

USB-apparaat of netwerkcontroller die loopt te bokken misschien? :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
_the_crow_ schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 09:19:
USB-apparaat of netwerkcontroller die loopt te bokken misschien? :)
Als in, een extern apparaat? Die heb ik namelijk niet, alles is on-board (behalve mijn geluidskaart, maar de on-board heb ik dan ook disabled). Ik heb ook 1 on-board netwerkchip disabled omdat ik er maar 1 nodig heb.

Verder heb ik niet andere USB apparaten dan mijn toetsenbord/muis (draadloos). Ik zal even kijken of het loskoppelen van een van deze apparaten helpt.

Meer suggesties zijn altijd welkom, maar ik zal even kijken naar m'n USB apparaten, dank :)

Verwijderd

Topicstarter
_Silencer schreef op maandag 05 juni 2006 @ 21:33:
Nieuwe interrupt controller:
http://www.mega-tokyo.com.../Tell%20me%20about%20APIC
Power management en systeem info zoals APIC, multi cpu...:
http://www.mega-tokyo.com/osfaq2/index.php/ACPI

Raar dat de ACPI dit kan veroorzaken :s misschien verkeerde APIC informatie in de tabels of misschien is de APIC waar er iets verkeerd aan is... zo ver ik weet heeft de ACPI niet echt rechtstreeks met interrupts te maken...
Ik heb nu de volgende instellingen (weet zelf niets van ACPI of IRQ):

Afbeeldingslocatie: http://i51.photobucket.com/albums/f363/Pageuseun/IRQ.jpg

Is dit goed/slecht? Kan dit mijn probleem veroorzaken?

Edit: Ik heb iets gevonden wat denk ik wel belangrijk is, namelijk of mijn PC eigelijk wel een ACPI PC is. Dit staat er in device manager:

Afbeeldingslocatie: http://i51.photobucket.com/albums/f363/Pageuseun/ACPI.jpg

Na een stukje zoeken kwam ik op een support site van Microsoft die mij het volgende vertelde:
1. In de tekstmodusfase van de installatie drukt u op F5 als het volgende bericht onder aan het scherm wordt weergegeven:
Druk op F6 als u een niet-Microsoft SCSI/RAID-stuurprogramma moet installeren.
Opmerking Als u op F7 drukt, wordt de standaard-pc-HAL geladen en wordt de ACPI-controle overgeslagen.
2. De volgende lijst met computertypen wordt weergegeven. Hier vindt u een korte beschrijving van elke HAL:
• ACPI Multiprocessor PC
Van toepassing op een ACPI-computer met meerdere processors.
• ACPI Uniprocessor PC
Van toepassing op een ACPI-bord voor meerdere processors maar met één geïnstalleerde processor.
• Advanced Configuration en Power Interface (ACPI) PC
Van toepassing op een moederbord voor één processor met één processor.
Wanneer ik echter Windows opnieuw probeer te installeren met als nieuwe instelling een Advanced Configuration en Power Interface (ACPI) PC, hangt deze na het 1e blauwe installatiescherm |:(

Aangezien Windows installer dus waarschijnlijk de verkeerde instelling heeft gekozen (ik heb een mobo voor 1 processor met 1 geinstalleerde processor, en niet een "Uniprocessor" PC) denk ik dat dit de oorzaak is van mijn probleem, tenzij ik het helemaal fout heb (please tell me :)).

Omdat ik eerst dacht dat je in de bios simpelweg ACPI aan en uit kon schakelen door middel van de optie "ACPI support APIC [enabled]" heb ik zelf daardoor een paar dingen over het hoofd gezien. ACPI staat dus aan, alleen als verkeerde instelling (wat _Silencer al zei, ACPI staat verkeerd ingesteld). In plaats van een uniprocessor PC moet ik ervoor zorgen dat ik een Advanced Configuration en Power Interface (ACPI) PC instelling krijg.

De volgende stap is dus kijken hoe ik Windows zonder hangen ed kan installeren met als setting de Advanced Configuration en Power Interface (ACPI) PC.

Suggesties zijn nog steeds heel erg welkom, maar in ieder geval al bedankt voor het meedenken allemaal :) :)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2006 19:55 ]

Verwijderd

ik denk niet dat Acpi Uniprocessor een probleem is (alhoewel Acpi weet ik niet) want UNI betekent 1 :)

ik heb zelf een dualcore amd en daar wordt een Acpi Multiprocessor genistalleerd :)

bij mijn single 2,66 intel laptop wordt ook de uniprocessor geinstalleerd

btw wat zijn je specs??? mijn tarotkaarten zijn het namelijk niet helemaal eens met elkaar ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2006 04:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 04:11:
ik denk niet dat Acpi Uniprocessor een probleem is (alhoewel Acpi weet ik niet) want UNI betekent 1 :)

ik heb zelf een dualcore amd en daar wordt een Acpi Multiprocessor genistalleerd :)

bij mijn single 2,66 intel laptop wordt ook de uniprocessor geinstalleerd

btw wat zijn je specs??? mijn tarotkaarten zijn het namelijk niet helemaal eens met elkaar ;)
Ik heb op een paar andere computers ff gekeken en daar zijn ze ook ingesteld als ACPI uniprocessor PC.. So far my theory :|

Mijn specs zijn:

AMD 64 3800+
Asus A8N-SLI Premium
2x Corsair 512MB geheugen
Sapphire Radeon X850XT
1x Maxtor MaXLine III RoHS Compliant 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300 (7V250F0)
1x Maxtor DiamondMax 10 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA/150 (6B250S0)

Ik weet zelf nu niet waar het aan ligt, kan het aan een harde schijf liggen? Ik meen dat ik ergens had gelezen dat de DiamondMax 10 reeks problemen had met een nForce4 mobo?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 10:52

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Jouw computer is een ACPI Uniprocessor systeem ja, elk nieuw systeem is een ACPI systeem. Wanneer deze ondersteuning biedt voor meerdere processoren (of cores), maar met slechts 1 processor en core erin wordt dit ipv een ACPI PC een ACPI Uniprocessor PC, en met een dual-core of meerdere processoren wordt het een ACPI Multiprocessor systeem.

Voor zover de basics, waar het fout gaat is vrijwel zeker die Audigy 2. Steek die eens in een ander PCI-slot of haal hem er voor het gemak eens even helemaal uit. Audigy kaarten en chipsets anders dan die van Intel geven nogal vaak problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door --MeAngry-- op 07-06-2006 10:44 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
--MeAngry-- schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 10:43:
Jouw computer is een ACPI Uniprocessor systeem ja, elk nieuw systeem is een ACPI systeem. Wanneer deze ondersteuning biedt voor meerdere processoren (of cores), maar met slechts 1 processor en core erin wordt dit ipv een ACPI PC een ACPI Uniprocessor PC, en met een dual-core of meerdere processoren wordt het een ACPI Multiprocessor systeem.

Voor zover de basics, waar het fout gaat is vrijwel zeker die Audigy 2. Steek die eens in een ander PCI-slot of haal hem er voor het gemak eens even helemaal uit. Audigy kaarten en chipsets anders dan die van Intel geven nogal vaak problemen.
Na het kloten met m'n videokaart en geluidskaart is m'n probleem alleen maar erger geworden, interrupts time placeholder vreet nu i.p.v. 50% resources maarliefst 80% :(

Ik ga nu Windows XP compleet herinstalleren, dit keer zonder m'n Audigy 2. Bedankt voor de tip, ik hoop dat het hier aan ligt :)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:01
Ik denk niet dat je er wat aan hebt; maar ik had last van hetzelfde probleem bij een Asus A8N-E moederbord ook icm met een Audigy 2. Ik heb gewoon een nieuw moederbord gekocht.

Verwijderd

Topicstarter
Hielko schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 14:42:
Ik denk niet dat je er wat aan hebt; maar ik had last van hetzelfde probleem bij een Asus A8N-E moederbord ook icm met een Audigy 2. Ik heb gewoon een nieuw moederbord gekocht.
Tja, een nieuw moederbord kopen is voor mij geen optie helaas. En aangezien er een prima on-board geluidschip op het mobo zit (en ik al vaker problemen heb gehad met de Audigy 2) lijkt mij dit de beste oplossing.

Ik heb nu de kaart eruit gehaald (nog niet windows opnieuw geinstalleerd). Interrupts time placeholder staat helaas nog steeds op >50%, dus op hoop van zegen dan maar.

Ik ga nu Windows XP SP2 er opnieuw op zetten, ik hoop dat het dan wel is opgelost :)

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Eerste punt: Ik vrees dat niet alleen de Audigy, maar ook je twee Maxtor schijven een probleem zijn. SATA van Maxtor en een A8N-SLI Premium kunnen niet lekker met elkaar overweg. Gevolgen: mogelijk data corruptie en gebrek van herkenning van de harde schijf. Ik weet trouwens niet of dit consequenties heeft voor de ACPI en of dit opgelost is ondertussen. Indien mogelijk hang de Harde schijven een keer aan IDE kabels en kijk wat er dan gebeurd.

Tweede punt: Disable ook de MP-401 MIDI apparaat/port op IRQ 10. Dit is namelijk de Midi geluidsinterface van de onboard Realtek "geluidkaart" die je wel hebt uitgeschakeld. Is dus nutteloos hier, mist z'n aansturing en zuigt waarschijnlijk resources op. (Of schakel beide aan).

Derde punt: Vergeet niet de nieuwe ASUS(!) forceware drivers te installeren als je zover komt zonder BSODs. (De 32 bits versie voor XP / SP2). Ook AMD drivers zijn misschien nodig.
Installeer NIET de Nforce Firewall!

Vierde punt (opties hier):
> Met ACPI (2.0) enabled, windows gewoon laten installeren en het z'n gang laten gaan. Het is normaal prima in staat om de juiste ACPI te kiezen. Verder is het mogelijk om de bios optie non-plug en play OS te selecteren (BIOS regelt IRQ's, DMA etc). Moet eigenlijk gewoon goed werken en ik kan me niet voorstellen dat daar zo veel rekenkracht in gaat zitten. Weet niet uit m'n hoofd of er nog meer BIOS opties zijn die daar nog effect op hebben.

> Alternatief: (lang geleden dat ik dit heb gebruikt in win2000) Er is een optie om geheel ACPI te negeren en windows te installeren met de optie "standard uniprocessor pc" (F7 tijdens raid detection). Deze moet je gebruiken als je ACPI in Bios disabled. Hier is het beter om ook de BIOS de IRQs etc te laten bepalen (Non plug & play). Het gevolg is wel dat je in windows je advanced power management kwijt bent (wat je eigenlijk niet wil). Dit kan je later gedeeltelijk aanzetten door onder "hidden devices" in de device manager deze weer op "enable" te zetten. Check of de IRQs in windows matchen met de tabel die de BIOS genereerd.

Meer vragen: mail Hottenga@hotmail.com, messenger mag ook.

Eigen systeem:
A8N-SLI premium
AMD 64 4200+ X2
2 GB Corsair 400 Mhz (4x512)
1 74 GB WD Raptor SATA
1 Maxtor 40 GB (P)ATA133 diamondmax line 8 (Zwakste schakel in meerdere opzichten, maar voorlopig toch nog handig).
Soundblaster Audigy 4 (disabled realtek).

Suc6, Jouke.

[ Voor 6% gewijzigd door Jouke74 op 07-06-2006 16:27 ]

"That was left handed..." - JJH

Verwijderd

Topicstarter
Wow bedankt voor de informatie, Jouke :)

Alleen lijkt het me vrij onwaarschijnlijk van die Maxtor hdd's, aangezien ze allebij volledig naar behoren werken en 100% stabiel waren op m'n vorige setup.

Ik ga het allemaal even aankijken en ik zie wel hoe het uit pakt, in ieder geval heel erg bedankt voor je hulp en ik ga zeker even kijken of ik misschien ergens een IDE schijf kan vinden, mocht het probleem zich straks nog steeds voor doen.

:)

Update:

Problem solved!

Afbeeldingslocatie: http://i51.photobucket.com/albums/f363/Pageuseun/problem_fixed.jpg

Het probleem was dus dat de drivers niet/niet goed geinstalleerd waren en een paar settings in de bios waren niet in orde.

In ieder geval, ik ben blij dat ik weer lekker verder kan met m'n PC. :) :)

Thanks all :)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2006 20:50 ]

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-05 20:34
Nice, gefeliciteerd :)

Zou je misschien kunnen posten welke drivers nou niet helemaal lekker waren geïnstalleerd en wat je hebt veranderd in de bios? Ben wel benieuwd eigenlijk. Lijkt me sowieso wel handig om dat hier te posten mocht iemand anders later het zelfde probleem hebben namelijk :)

π MW finishers

Pagina: 1