[Word] Pagina nummering

Pagina: 1
Acties:
  • 4.327 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Ik zit met een probleem wat ik niet heb kunnen oplossen in meerdere textverwerkers (word 2003, open office en nu dan word 2004 op mijn mac).

In officiele rapporten behoor je de pagina nummer pas te beginnen na de inhoudsopgave, daarvoor hoort geen pagina nummering te bestaan. En het probleem is dat ik dit niet kan in de text verwerkers. Je kan namelijk nergens aangeven dat hij moet beginnen op pagina 5 bijvoorbeeld, wel kan je aangeven met welk nummer je moet beginnen.

Nu staat er in de help files dat je met secties moet werken en het op die manier wel voorelkaar te krijgen, maar dit is mij nog nooit gelukt. Nu ben ik wel zover gekomen in Word 2004 dat de pagina nummering op mijn gewenst pagina te krijgen doormiddel van een section break, maar dan doet hij hetzelfde boven die break. Dus dan heb je: 3, 4, 5 en dan begint hij weer bij 3.

Heeft iemand dit ooit opgelost ?

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[Airwolf] schreef op maandag 05 juni 2006 @ 19:47:
Ik zit met een probleem wat ik niet heb kunnen oplossen in meerdere textverwerkers (word 2003, open office en nu dan word 2004 op mijn mac).

In officiele rapporten behoor je de pagina nummer pas te beginnen na de inhoudsopgave, daarvoor hoort geen pagina nummering te bestaan. En het probleem is dat ik dit niet kan in de text verwerkers. Je kan namelijk nergens aangeven dat hij moet beginnen op pagina 5 bijvoorbeeld, wel kan je aangeven met welk nummer je moet beginnen.

Nu staat er in de help files dat je met secties moet werken en het op die manier wel voorelkaar te krijgen, maar dit is mij nog nooit gelukt. Nu ben ik wel zover gekomen in Word 2004 dat de pagina nummering op mijn gewenst pagina te krijgen doormiddel van een section break, maar dan doet hij hetzelfde boven die break. Dus dan heb je: 3, 4, 5 en dan begint hij weer bij 3.

Heeft iemand dit ooit opgelost ?
Word 2003 kan dit wel.

Ik heb de Engelse versie dus doe ik het even in het Engels.
Insert - Page numbers (om de pagina nummers toe te voegen)
In het venster wat je dan hebt kies je 'Format'.
Je krijgt een nieuw venster waar je onderin aan kan geven wanneer je wilt beginnen met nummeren. Daar staat Page numbering, daar heb je twee keuzes: 'Continue from previous section' en 'Start at' (met een kiesmenu waar je kan kiezen vanaf welke pagina je wilt beginnen met nummeren).

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

• Vedett.
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:11
IK veronderstel dat je de paginanummering in een kop- of voettekst wilt toevoegen?

Daar staat ergens wel een icoontje "Zelfde als vorige sectie". Die moet je dan uitvinken. Een paginanummer toevoegen met nummering beginnende van x.

Vandaag nog nodig gehad trouwens

• Attilla
Mystic_Jack schreef op maandag 05 juni 2006 @ 19:53:
[...]

Word 2003 kan dit wel.

Ik heb de Engelse versie dus doe ik het even in het Engels.
Insert - Page numbers (om de pagina nummers toe te voegen)
In het venster wat je dan hebt kies je 'Format'.
Je krijgt een nieuw venster waar je onderin aan kan geven wanneer je wilt beginnen met nummeren. Daar staat Page numbering, daar heb je twee keuzes: 'Continue from previous section' en 'Start at' (met een kiesmenu waar je kan kiezen vanaf welke pagina je wilt beginnen met nummeren).
Ik weet niet of je dit ook uitgeprobeert heb, maar bij mij zet hij dan vrolijk nummer 3 op de eerste pagina en als ik dus meerdere secties heb doet hij dat in elke sectie. Die optie is volgens mij ook bedoelt als waar begin ik met nummeren, dus bij welk nummer.
Vedett. schreef op maandag 05 juni 2006 @ 19:57:
IK veronderstel dat je de paginanummering in een kop- of voettekst wilt toevoegen?

Daar staat ergens wel een icoontje "Zelfde als vorige sectie". Die moet je dan uitvinken. Een paginanummer toevoegen met nummering beginnende van x.

Vandaag nog nodig gehad trouwens
Ik snap wat je bedoeld, alleen doet hij niet hetzelfde in de volgende sectie bij mij, maar in de vorige sectie. Dus heeft die knop geen nut. Want in princiepe doet hij het wel met die secties, maar zodra ik de pagina nummering toevoegd doet hij het in alle secties.

[ Voor 38% gewijzigd door Attilla op 05-06-2006 20:09 ]

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:02
Ik snap exact wat je bedoeld en ook im heb het niet kunnen vinden. Je kunt wel de paginanummer weergave op de eerste bladzijde overspringen, maar niet op meer pagina's. In boekwerken met een voorkant, inhoudsopgave, etc. wil je graag meer pagina's kunnen overspringen.
Ik los het meestal op door voor de verschillende "secties" van het boekwerk verschillende documenten te maken. Vervolgens voor afdrukken druk ik ze na elkaar af en in het geval van PDF-documenten voeg ik ze daarna weer samen met een bepaald programmaatje.
Gelukkig hoef ik tegenwoordig nauwlijks meer boekwerken te maken. :)

• Attilla
Hmm, ik los het dus net op.

Ik voeg eerst een section break toe, daarna page numbers toevoegen en beginnen met het nummer waar ik mee wil beginnen. Dan staan ze in beide secties, maar dan kan ik dus zoals Vedett zegt de "same as previous" uitzetten bij de eerste sectie en dan de pagina nummering verwijderen bij de eerste sectie.

Maar inderdaad Joen, dit gaat nooit als je een dik boekwerk moet maken. Dan gaat het al gelijk fout, zelfs met de manier die ik nu gevonden heb.

[ Voor 21% gewijzigd door Attilla op 05-06-2006 20:15 ]

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12 09:42
Ik doe tegenwoordig na veel worstelen met Word niet meer moeilijk.

Het voorwerk van rapporten gaat in een apart document.

Het rapport zelf begint bij de inhoudsopgave, en op de pagina daarna de inleiding, die als nr1 genummerd moet zijn. Zet begin bij: op 0, en vink nummer op eerste pagina uit.

De meest makkelijke oplossing als je het mij vraagt, hoewel het misschien onhandig is als je het digitaal aan moet leveren, en niet hard copy.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

[Airwolf] schreef op maandag 05 juni 2006 @ 20:14:
Hmm, ik los het dus net op.

Ik voeg eerst een section break toe, daarna page numbers toevoegen en beginnen met het nummer waar ik mee wil beginnen. Dan staan ze in beide secties, maar dan kan ik dus zoals Vedett zegt de "same as previous" uitzetten bij de eerste sectie en dan de pagina nummering verwijderen bij de eerste sectie.
Doe je het dan niet verkeerd om?

Section Break toevoegen
Same as previous uitzetten
En dan in de sectie waar je wilt, je page numbers toevoegen.

Heb hier echt geen problemen mee :?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Zie bijgevoegd bestand.

Hiermee zijn je vragen hopelijk beantwoord.

http://coeleveld.nl/pagenumbering.doc

Als je er toch bent, kijk maar even rond: doe maar niet ;)

Cheers,

[ Voor 9% gewijzigd door Lustucru op 05-06-2006 22:39 . Reden: je website is in deze context offtopic en dus spam ;) ]

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11 19:08
De juiste werkwijze hiervoor is niet al te simpel (hoe zijn ze er bij MS op het idee gekomen om met secties te werken, gruwel gruwel).

Om te beginnen, je neemt je document zonder enige vorm van secties. Je stelt je kop/voettekst in alsof er niets aan de hand is, van extra opties (eerste pagina overslaan, ...) blijf je momenteel nog af! Na de inhoudsopgave (of het stuk dat als laatste geen nummer moet krijgen) kies je Insert > Break > Section Break (Continuous). Nu ga je weer naar het View > Header/Footer en ga je in de tweede sectie staan (dus van waar de nummering moet beginnen) en in de toolbar staat één knopje ingedrukt: "Same as previous". Door hierop te klikken schakel je hem uit, je gaat terug naar de kop/voettekst van je vorige sectie en verwijdert daar alles wat daar niet hoort.

Dat moet alles oplossen, met het automatisch verhogen van de bladzijdes als er bijvoorbeeld een extra blad bij zou komen bij de inhoudsopgave.

Dit werkt perfect, maar is natuurlijk niet zo handig. Het ligt aan Word, daar valt dus maar weinig aan te doen. Ik zal maar niet mijn gal spuwen over de mogelijkheid om bij elk hoofdstuk in Word de kop/voettekst te laten aanpassen (jawel, je moet op dezelfde omslachtige manier alles manueel aanpassen).

De grote tip voor scripties en dergelijk: LaTeX; het vereist wat tijd om het te leren, maar het resultaat mag er zijn.

• Vedett.
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:11
Ik moest vandaag het volgende doen:

Voorblad
Leeg blad
Inhoudsopgave 2 pagina's
Leeg blad
1 -> Hoofdstuk 1 (pag 6)
etc

Met een section break (new page) vlag voor mijn 1ste hoofdstuk gezet -> dit geeft een leeg blad
Daarvoor nog 3 page break toegevoegd waarvan de laatste voor mijn inhoudsopgave diende

vervolgens kop en voet tekst gamaakt op pagina 6
Daar kreeg ik een toolbar met
- loskoppelen van vorige sectie
- paginanummering toevoegen
- paginanummering opmaken (beginnen bij 6)

En alles is zoals ik het wil. Verder geen enkel probleem gehad
(behalve bij 1 pagina die ladscape was. Daar stond mijn paginanummering verkeerd uitgelijnd.
Pagina: 1