Toon posts:

Homeplug netwerk met Kubuntu/Ubuntu laptop als client.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn laptop een Kubuntu live cd laten draaien om te kijken of dit iets voor me is. Ik ben er erg enthousiast over dus wil ook overstappen op Kubuntu.

Het enige probleem wat ik tegenkwam was dat ik geen internet aan de praat kreeg op de Kubuntu OS.

Mijn netwerk werkt als volgt:
Beneden staat een computer die direct op het modem is aangesloten. Aan deze computer hangt een homeplug kastje, deze is aan de ene kant aangesloten op deze computer via USB, en aan de andere kant op het stopcontanct, het stroomnet dus. Zo'n zelfde kastje is op dezelfde manier op mijn laptop aangesloten. Enige wat ik hoef te doen is op de computer beneden de wizard netwerk instellen te draaien en ik heb internet. Beide computers werken op windows XP SP2

Ik heb geen idee hoe ik de adapter op Kubuntu aan de praat ga krijgen? Is dit mogelijk en/of heeft iemand hier al ervaring mee?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2006 16:16 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:03

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tja, blijkbaar heb je een LAN over de 220v kabel, en sluit je dat via USB aan ... dan zou je om te beginnen eens bij de leverancier kunnen kijken of er uberhaupt linux drivers zijn ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Onder windows herkent hij hem normaal als "lan verbinding #".

• roan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zonder drivers kom je inderdaad niet erg ver.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Omdat er drivers voor zijn :)
Kijk eens of er linux drivers voor zijn, kijk eens op google:
Klik

Heeft het ding ook een mogelijkheid om er een UTP kabel in te doen en zo een gewone netwerkverbinding op te zetten?

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:03

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op maandag 05 juni 2006 @ 19:21:
Onder windows herkent hij hem normaal als "lan verbinding #".
Linux != Windows

Kom op zeg, ik mag toch wel aannemen dat je begrijpt dat je zonder drivers geen enkel device werkende krijgt, ongeacht wel OS (en of die ze nou wel of niet build-in heeft).

Tijd voor een nieuwe sig..

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
gewoonweg een beledeging voor linux users maar goed

ontopic :

Als je mischien ff het merk van dat spul hier niet pleurt kunnen we je mischien verder helpen.
hoewel je dat zelf ook kunt eigenlijk. google!

vul in de zoekbalk in :

naam apparaat+linux+drivers

klik hierna op zoeken en voillá je hebt geluk of niet.

* BlueKeenan gaat zich wijden aan het maken van een HOW-TO van google zoeken

[ Voor 11% gewijzigd door BlueKeenan op 06-06-2006 09:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
woa, ik val jullie toch ook niet aan.
Natuurlijk heb ik al op google gekeken, hier valt echter niets over een linux versie van de "digiconnect" homeplug driver te vinden. Hij draait ook niet op 95 of NT.

Is een Linux laptop uberhaupt op mijn stroomnet netwerk te krijgen?

Verwijderd

Open eens een terminal en post hier de uitvoer van 'lsusb'. Aan de hand van de output kan je zien met wat voor chip je te maken hebt en kan je drivers zoeken voor de chip ipv specifiek de fabrikant. Devolo levert bijv wel drivers voor linux voor homeplug apparatuur.

Verwijderd

Homeplug apparatuur werkt perfect met linux. Je dient aan de linux bak echter de versie met ethernet en niet met USB te gebruiken. Dat is de gemakkelijkste manier om die problemen te vermijden.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2006 09:11 ]

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hier hetzelfde probleem gehad.
Uiteindelijk gestopt met proberen en gewoon de UTP versie gekocht.

Werkt perfect alleen valt de snelheid me nog steeds tegen. (high speed versie en haal niet meer dan 30Mbit)

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Verwijderd

Topicstarter
arjants schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 13:47:
Hier hetzelfde probleem gehad.
Uiteindelijk gestopt met proberen en gewoon de UTP versie gekocht.

Werkt perfect alleen valt de snelheid me nog steeds tegen. (high speed versie en haal niet meer dan 30Mbit)
Hmm, welk merk homeplug netwerk heb je?

• Mark Kames
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-01-2025
Misschien een beetje een late reactie.

Als ik het probleem goed begrijp heb je een internet verbinding via een andere pc lopen.
Omdat de oplossing simpel lijkt zal ik het probleem ergens denk ik niet helemaal begrijpen maar goed.
Ik heb 3 pc's 2 xp met sp2 en sinds kort 1 Kubuntu.
Alle 3 de pc's zijn verbonden met het internet via een breedband router.
Linux bevat de meeste hardware drivers dus de meeste lan/usb/etc poorten worden geinstalleerd bij de installatie.
Ik zal in alle pc's een netwerk kaartje steken en met een router de verbindingen leggen.

Het klinkt simpel dat hier vast al is aan gedacht, maar goed informatie kost niet :)
Pagina: 1