Toon posts:

Welke modem/router/switch?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik zit in een studentenhuis met 22 mensen. Wij hebben een adsl2 wat binnen komt via een modem/router (Speedtouch 716) en dan via verschillende kleine 6 port switches word verdeeld. Wij hebbben nu al meerdere keren gehad dat die switches het begeven of dat de router niet goed functioneert...
We zouden dus graag andere apperatuur en een andere opstelling willen wat betrouwbaarder is, maar wat natuurlijk niet te duur is...

Heeft er iemand goeie ideeen?

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
google??

Verwijderd

Ik zou persoonlijk gaan voor een Vigor 2800. Prima dingetje, met veel instel mogelijkheden.

Verwijderd

Topicstarter
ik uiteraard eerst google gebruikt. Ik word er alleen niet veel wijzer van... Wat zijn nou goede merken en wat niet, welke router kan het daadwerkelijk aan?? etc..

Verwijderd

Je storing is van vele factoren afhankelijk. Heeft steeds een bepaalde switch een probleem? Of hebben ze allemaal tegelijk een storing? In dat geval zit je probleem waarschijnlijk idd in je router.

Wat je ook kan doen is 1 centrale switch gebruiken, wordt dan waarschijnlijk wel even wat kabels trekken, maar iedere switch minder is weer een potentiele storingsfactoor minder ;)

Ook bij router is het meestel goedkoop = duurkoop..

Investeer liever in Drayteck of dergelijke. Ik heb alleen hier ervaring mee, lever dit vaak op aan klanten. Vroeger de 2500 serie en tegenwoordig de 2800.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 juni 2006 @ 14:56:
Ik zou persoonlijk gaan voor een Vigor 2800. Prima dingetje, met veel instel mogelijkheden.
Is het dan het beste op een grote 24 port switch hier op aan te sluiten? of is het beter om vier zes port switches op elke port van de router aan te sluiten?

Verwijderd

Als switch zou je dan bijvoorbeeld een 24 poorts 3-com kunnen overwegen, kost misschien iets meer, maar betrouwbaar is het wel ;)

Verwijderd

In principe maakt het niet uit, ze linken gewoon door, maar je begrijpt zelf ook wel dat 4 switches meer problemen kunnen veroorzaken dan 1. 4 switches betekend 4 kan een kans op problemen.

1 switch = 1 kans op problemen, helaas ligt dan ook wel je hele netwerk plat als dat gebeurd :P

Verwijderd

Maar wat zijn precies je problemen dan? Je meld dat het niet goed werkt, maar dat is nogal breed.

Is je netwerk traag?vertoont het soms vage storingen? Valt je internet steeds weg?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:20

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zou alle koten aan de 'grote switch' hangen en deze switch krijgt Internet-toegang via de router. Routers moeten tegen veel connecties (dankzij p2p is dat een probleem) kunnen.

Tegenwoordig kosten 'grote switches' geen geld meer (tov indrukwekkende bedragen in het verleden).
Asus GigaX 1024 (1U, 24x 100Mbps) € 72

Routers horen maar 2 poorten te hebben, een WAN-interface voor de Internet-aansluiting en LAN-interface voor je netwerk.
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/thuis-netwerkje.gif

Huishoudrouters hebben veel extra's zoals een switchmodule om de switch uit te sparen in 2 à 4 computernetwerken. Voor grotere netwerken hang je gewoon een grote switch aan de router zoals het bovenstaande plaatje.
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/thuis-netwerkje-huishoudrouter.gif

rapture in "Netwerk configuratie"

[ Voor 15% gewijzigd door rapture op 05-06-2006 15:12 ]

Verwijderd

Ik heb het persoonlijk niet zo op die dingen...

Reden waarom een Vigor 2800 zo handig is is omdat het een router/modem in één is. Je modem kan je dan ook uit het netwerk verwijderen als je die nog er tussen mocht hebben.

Let er trouwens wel op als je zo'n soort router koopt dat je de juiste koopt.

ANNEX A voor analoog (over POTS)
ANNEX B voor ADSL

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:47

rally

Deyterra Consultancy

Wordt er veel P2P verkeer gegenereerd? Dat is namelijk een van de belangrijkste oorzaken van router crashes. Er worden dan een fors aantal poorten geopend en dan bezwijken de "el cheapo" routers (sweek, sitecom, e.d.) al snel als gevolg van geheugen tekort.

Ik heb ook al eens een aantal studenthuizen voorzien van internet en daarbij gebruik(te) ik meestal het volgende:

•24-Poort switch (3-com, wel wat duurder, maar per student/verbinding valt het reuze mee).
•Hotbrick LB2 loadbalancer (of een Draytek Vigor).

Bij wat meer gebruikers loont het al snel om een tweede verbinding er bij aan te sluiten. Mocht er een verbinding plat gaan, dan is er altijd nog een tweede over. Ik liet ze dan altijd een abonnement via de kabel en eentje via DSL aansluiten. Almost fail-save.
Die Hotbrick kan een behoorlijk aantal poorten en een behoorlijk hoge snelheden aan (WAN poorten zijn 100MBit bijvoorbeeld)

Met 22 man kijk je dan tegen de 120 Euro per maand aan abonnementskosten. Dat is 5,5 Euro per maand de man... da's behoorlijk weinig ;)

http://www.deyterra.com

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik zou persoonlijk voor een kleine router gaan die gebaseerd is op een linux of BSD distributie. Bijvoorbeeld M0N0Wall of smoothwall. Die zijn beter geschikt voor veel gelijktijdige connecties (bijvoorbeeld veel p2p gebruikers) en je kan trafficshaping en QoS toepassen. Dan kan je er dus bijvoorbeeld voor zorgen dan normaal internet verkeer (browsen en mailen) voorang krijgt op de rest. Dat is namelijk erg fijn voor de gevoelsmatige snelheid van je netwerk. Ook heb je een mooie proxie, waardoor niet alle populaire bestanden meerdere keren worden gedownload. (veel bekeken foto's en windows-update's worden gebufferd op de router)

Kosten: Heel weinig, een oude p1 of p2 voldoet al. Zet er 256 MB geheugen in + een HD van 4 GB. Het zou alleen wel makkelijk zijn als er dan iemand loopt met een beetje netwerk / linux ervaring...
Pagina: 1