Toon posts:

XP1800+ wil niet minder dan 1.82V

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn processor is de laatste tijd iets aan de warme kant. Alle stof verwijderd, processorkoeler eraf en er weer op. Alles brandschoon maar die processor wordt maar niet kouder. Ongeveer 55 granden en stressed zo'n 75. Dat vind ik aan de warme kant. Ik heb de VCore in de bios op 1.750V ingesteld maar ieder programma waarin ik kijk geef een Vcore aan van tussen de 1.800V en 1.825V en dat verklaard volgens mij de warmte maar ik krijg dit voltage NIET omlaag. In e bios alles op handmatig gezet maar die VCore gaat niet omlaag. En ja, ook het mobo staat op jumperfree.
Iemand een idee wat ik hieraan kan doen want volgens mij is dit niet gezond voor mijn proc.

Thnx

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

En, als je je koelblok voelt, voelt het dan (na een stress) daadwerkelijk aan als een graad of 70? Kan ook zijn dan de sensoren niet goed werken. Wat geeft de Vcore aan in het BIOS?

• Jaeger
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-04-2020
Doet me denken aan een oud topic van mij.
XP 1800+ te warm : 70 a 80 graden idle

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je er wel iets koelpasta tussen gedaan? Een 'druppel' is genoeg.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Ja koelblok voelt echt aan als een graag of 70, misschien wel 80.... Vcore in bios slingert ook een beetje tussen 1.800V en ik 1.825V in... en ja hoor, koelpasta zit er ook tussen. Koelblok is een V7000+ Cu en ben daarvan gewend dat ie goed koelt...

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt inderdaad ontzettend veel hierop. Het enige is dat ik mijn VCore in de bios wèl aan kan passen, alleen gebeurt er helemaal niets. Bij verhogen gaat de Vcore alleen wel nog verder omhoog. Bij 1.800 zat het daadwerkelijke voltage al op 1.9V....
De nieuwste bios zit erop, ongeveer een week geleden ge-update (A7V333 met 1017). Kan dat er iets mee te maken hebben, ik heb daarvoor niet echt op de Vcore gelet. De temp lag toen in ieder geval stressed nooit boven de 55 graden, dat weet ik wel....

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je het voltage in het bios ook al eens op 1.6 of 1.65 geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Kan niet lager dan 1.750V :-(

Processor is trouwens Palomino

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2006 15:23 ]

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-05 10:47

vleesjus

echte vleesjus!

Mijn oude trouwe 1800+ palamino komt echt niet boven de 55 graden stress uit.

Koelblok er niet verkeerd om opgezet? Is mij ook eens geberurd toen zat de processor niet in het midden van het koperen blokje van de koeler...

En voelt aan als 70 a 80 graden? dus je verbrand je vingers aan het koelblok?

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 13:25
Palomino's zijn heethoofden dus ik ben bang dat je je temps niet rond de 30-40 zult krijgen...

(tenzij je extreem gaat koelen :o)

[ Voor 9% gewijzigd door EyeWitness op 05-06-2006 15:29 ]

Verwijderd

Palomino's hebben een interne Sensor om de temps af te lezen, of je moederbord dit ook ondersteunt is de vraag :P Bij nog oudere planken worden de temps via een sensortje onder de cpu (in de socket) afgelezen, deze liggen hoger / lager dan de werkelijke waarde.

Je kan kijken voor een betere koeler, of gewoon laten voor wat het is.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, het probleem is een beetje dat de temps pas heel kort zo hoog zijn. En een V7000-Cu moet in principe wel voldoende zijn om een beetje normale temps te hebben... Maar die Vcore staat me gewoon niet aan. Ik ga de oude bios terug zettend. Kijken of dat effect heeft.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op maandag 05 juni 2006 @ 15:36:
Tja, het probleem is een beetje dat de temps pas heel kort zo hoog zijn. En een V7000-Cu moet in principe wel voldoende zijn om een beetje normale temps te hebben... Maar die Vcore staat me gewoon niet aan. Ik ga de oude bios terug zettend. Kijken of dat effect heeft.
Lijkt me een goede zet, ben benieuwd.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

vleesjus schreef op maandag 05 juni 2006 @ 15:27:
Mijn oude trouwe 1800+ palamino komt echt niet boven de 55 graden stress uit.

Koelblok er niet verkeerd om opgezet? Is mij ook eens geberurd toen zat de processor niet in het midden van het koperen blokje van de koeler...

En voelt aan als 70 a 80 graden? dus je verbrand je vingers aan het koelblok?
die van mij was tijdens die hittegolf vorig jaar ruim 60 graden. kast (5 jaar oude coolermaster zonder fans) vervangen door een thermaltake tsunami met 2* 12cm en temps zitten onder de 55 graadjes stressed. soms zelfs onder de 40

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

Je geeft aan dat het heatsink voelt als 70 - 80 graden. Zelf voelen is wellicht onnauwkeurig en zit het apparaat 'slechts' aan de 60C waardoor de eindtemperatuur al rooskleuriger lijkt :)

Het oude BIOS terugzetten is inderdaad een goede optie. (wellicht zijn de sensoren nu onjuist gecalibreerd)
Als je warmtegeleidingspasta hebt gebruikt op basis van zilver: Controleer eens of dat niet op de L11 bruggen terecht is gekomen en daarmee de default vCore heeft verhoogd.
Voor zover ik weet zouden de meeste moederborden deze vCore instelling moeten 'overrulen' tenzij de 'auto' functie is ingeschakeld. Niettemin toch de moeite waard om te controleren :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu al 4 verschillende biossen geprobeert en ben er nu toch echt wel van overtuigd dat daar het probleem niet in zit. Ook na het terugzetten van 1008 (degene die ik altijd heb gebruikt) was er geen verschil in temp en VCore.

Ja, ik gebruik zilverpasta maar alleen de core heeft pasta, ff de bruggen gecheckt (een van de eerste dingen die mij ook te binnen schoot) maar daar zit echt niets op.

De caseflow zou het kunnen zijn maar als het 20 graden scheelt van de ene op de andere dag geloof ik nooit dat het aan de caseflow kan liggen...
Waar ik zelf aan dacht, was dat het misschien de voeding kan zijn die geen stabiele voltages geeft o.i.d. Te zwaar belast wellicht, maar ook dat geloof ik niet met een 400Watt voeding en een GF4MX420 zonder verdere gekheid in de kast... Maar goed, misschien is de voeding wel aan z'n eind...

Iemand nog ideen wat ik eraan kan doen, bij voorkeur ga ik geen L11 bruggen verbinden... dat heb ik eigenlijk als laatste optie..

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoe zijn de voltages van je 12V en 5V dan in de bios? Als dat erg afwijkt zie je snel genoeg of je voeding nog goed is (en om het goed te testen kijk ook eens - met een programmaatje - hoe de waarden zijn als je PC zwaar belast wordt).

En wat heb je verder voor cpu koeler? In de tijd van die xp1800 werden nog wel eens kleinere koelertjes gemonteerd (met 60mm fan). Die koelen vaak erg slecht. Koop in dat geval even een fatsoenlijke heatsink met 80mm fan.

En verder misschien een beetje offtopic, maar met programmaatjes als deze: http://www.cpuidle.de/ kun je de idle temperatuur een stuk verlagen. Mijn XP1800 draait daarmee op 35 graden (waardoor de fans ook stiller worden). Stressed helpt zo'n programmaatje uiteraard niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Palomar op 05-06-2006 20:23 ]

Pagina: 1