Data van PC op LAN naar server overhevelen

Pagina: 1
Acties:

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:22
Hey,

Misschien een iewat rare topictitel, maar beter kon ik het niet beschrijven. Ik zal de situatie zo goed mogelijk uitlegggen.
Op de webserver van mijn hoster draait een website met een afgeschermd deel. De bedoeling is om op dat afgeschermde deel een 'website' voor intern gebruik te draaien, waarom allerlei informatie te zien is over het LAN. Ik wil daar kunnen zien wat de status (aan/uit) van 2 servers is, of de netwerklaserprinter aan of uit staat. Ook zou het erg mooi zijn als ik bepaalde data van 1 van de mediacenterserver (XML statusfiles) kan tonen op dat stukje website.

Dit is natuurlijk het makkelijkst te bereiken door een webserver op een van die interne servers te draaien, maar dit is niet mogelijk omdat die niet altijd aanstaan. Dus daarom zet ik de website bij mijn hoster neer, en moet ik dus de data ophalen vanaf mijn LAN. En daar zit het probleem.

Mijn vraag: Hoe kan ik kijken of servers binnen mijn LAN aanstaan of niet (soort ping dus). En is het mogelijk om statusbestanden op te halen vanaf een van de servers. Zo nee, is er een andere manier om toch de data op een of andere manier in te zien op de website die bij mijn hoster draait?

Ik kan zeer goed overweg met PHP + MySQL, dus als er oplossingen in die hoek zijn heb ik dat het liefst.

Alvast heel erg bedankt,
Clock

Ps, ik heb lang gezocht naar het goede subform voor dit topic. Mijn excuses als dit niet de goede is.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-07 13:46
de eerste de beste link die ik krijg als ik met google zoek op 'php ping server' wijst naar een hotscript scrippie genaamd "php-ping". Is dat niets?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Clock
0siris schreef op maandag 05 juni 2006 @ 14:06:
de eerste de beste link die ik krijg als ik met google zoek op 'php ping server' wijst naar een hotscript scrippie genaamd "php-ping". Is dat niets?
Ik denk het niet. Want als ik dan mijn eigen IP adres ping (van de webhost dus van buiten de LAN), krijg ik antwoord van mijn router. En die staat 24/7 aan, dus dat zegt niet zoveel.

Zou het lukken om pings afkomstig van het IP van mijn webhoster via de router door te sturen naar de webserver? Eens even kieken

[ Voor 6% gewijzigd door Clock op 05-06-2006 14:23 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Kies 1 service / progje wat op 1 poort luistert en wat via php aan te spreken is ( heck man voor mijn part gebruik je smb protocol hiervoor ) zet dit progje op alle pc's zodat het automatisch opstart.

Dan is het alleen een kwestie van een beetje flexibel poortmappen zodat extern poort 2480 uitkomt bij intern pc 0 poort 80, extern poort 2481 uitkomt bij intern pc 1 poort 80. Waarbij poort 80 dus de poort van je progje is.
Heb je je eigen ping-routine gebouwd wat wel te routeren valt.

Voor het ophalen van status info en andere bestanden zou ik gewoon een web-servertje/ftp-servertje opzetten intern waar als de pingroutine gelukt is ( dus de pc staat aan ) de gegevens opgehaald kunnen worden, vereist wederom creatief poortmappen maar ja.

Pings zelf doormappen kan wel, maar dit gaat maar naar 1 pc is icmp protocol. Denk dat je beter iets zelf kan verzinnen dan, want anders krijg je problemen als die ene pc uitstaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Gomez12 op 05-06-2006 14:36 ]

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 18:08

Arioch

<geek>

Kun je niet een cron scriptje maken die om de 5 minuten via ftp een txt-file, met een datum en het uur er in, naar de webhost verstuurd?
Op die manier kun je met een php scriptje op de webhost uitlezen hoe lang het geleden is dat er nog een file versuurd is. Als het langer dan 5 minuten (+ upload interval) geleden is, is de server down.

• Clock
Arioch schreef op maandag 05 juni 2006 @ 14:41:
Kun je niet een cron scriptje maken die om de 5 minuten via ftp een txt-file, met een datum en het uur er in, naar de webhost verstuurd?
Op die manier kun je met een php scriptje op de webhost uitlezen hoe lang het geleden is dat er nog een file versuurd is. Als het langer dan 5 minuten (+ upload interval) geleden is, is de server down.
Ik heb nu iets soortgelijks toegepast.

Ik heb een programma'tje gemaakt die een pagina van mijn externe webserver opvraagd, (bijv: www.domein.com/internal/catch.php?deviceid=2). Middels Windows taakbeheer laat ik dit programma'tje elke 2 minuten lopen. Dit gebeurt volledig op de achtergrond, je merkt er niks van. Dit progje gooi ik op alle pc's in mijn LAN. Op die catch.php pagina wordt de tijd + deviceid bij elke pagerequest in een database gegooid. Nu kan ik eenvoudig kijken of pc's aan of uit staan door te kijken naar het tijdstip van hun laatste 'melding'.

De statusfiles kan ik idd makkelijk met ftp ophalen. Er draait nu een FTP-servertje, en als blijkt dat de pc aanstaat trek ik de statusfile met PHP van de FTP-server. Het moet allemaal nog wat gefinetuned worden, maar dat komt helemaal goed.

Btw, ik laat het zelfgebouwde programma'tje ook de netwerkprinter 'pingen'. Als daar antwoord op komt gooit de betreffende pc ook het deviceid van de printer naar de externe webserver. Ik kan immers geen progjes op de printer draaien.

Bedankt voor jullie hulp! :)

[ Voor 6% gewijzigd door Clock op 05-06-2006 17:05 ]

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Kijk ook eens naar zabbix.
Echt een geil pakket. Je kan er echt alles uit halen wat je zou willen.
Misschien een beetje overkill, maar als je dan toch wilt monitoren is dit de manier om het gelijk goed te doen :)
het is volledig webbased en je kan info ophalen van servers met behulp van snmp of door middel van een agent. (of beide..)
Afbeeldingslocatie: http://www.zabbix.com/img/screenshots/map1.png
Afbeeldingslocatie: http://www.zabbix.com/img/14.png
historie wordt bijgehouden zolang als je zou willen.. Je kan ook actions uit laten voeren.. laten smsen als een pc down of up gaat bijvoorbeeld (heb je wel een telefoon aansluiting op je server nodig natuurlijk en de juist software) maar ook mailen, of bijv. iets laten ftp-en..

Misschien ook eens leuk om naar te kijken. 't is hartstikke gratis
http://www.zabbix.org
Pagina: 1