installatie ubuntu 6.06 cdrom op laptop weigert boot

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:31
hallo mensen, ik heb een laptop die met wiusselende sucessen cd opstart.
de breezy cd kon ik zo starten en instaleren, maar nu ik al drie keer 6.06 alternate voor i386 heb gedownload en gebrand geef ik dat op. de laptop vindt dat de cdrom niet bootable is
(checking for bootable cdrom...)
(cdrom not bootable)

op mijn pc doet ie het wel gewoon. als ik daar de cd test op fouten is ie ook ok.

nu heb ik gehoord dat er bootdiskettes waarmee je vanaf een cdrom kunt opstarten. maar waar vind je die? ik heb wel iets gevonden over jo.sys. maar daarvoor heb je een bootdiskette van windows 98 nodig (en die heb ik natuurlijk ook weer niet)

hoe kan ik er voor zorgen dat ik wel van de cdrom kan booten?

het is trouwens een gericom laptop, voorzover dat er iets toe doet.

iemand die me hiermme op weg kan helpen?

een upgrade van breezy is in iedergeval al in de soep gelopen, omdat ik daar niet genoeg diskruimte voor had, dus wil nu opnieuw installeren. en dan het liefst in 1 keer 6.06 ipv eerst 5,10 en dan weer upgraden naar 6.06.

alle debs worden dan nl op de hd gezet, en dan is ie vol voordat er aan het installeren wordt begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Waarom gebruik je de alternate versie en niet de 'desktop' ?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
de desktop kan niet de opstartbestanden op de partitie zetten, maar doet ze in mbr, voorzover ik het begrijp ( bij de alternate staat nl dat die de opstartbestanden ergens anders kan zetten, dus ik neem aan dat de desktop ze in het mbr gooit)

en ik heb ze liever niet in het mbr, omdat ik liever gewoon de windowsxp boot manier prefereer
ik heb dus een dual boot (soms tripple?) op de laptp staan, en van de 20 gb is er dus niet zoveel vrij voor ubuntu, maar het past er makkelijk op, om het eens te bekijken. de limitaties die je met de live cd heb vindt ik erg vervelend als je wat met ubunt wilt spelen, plus dat het lang duurt met opstarten)

de linux boot zet ik in de bootsector van de linux root partitie, die kopieer ik naar een bestand en dat bestand zet ik in de windows "root" en in de boot.ini verwijs ik naar dat bestand, net zoals je vroeger windows 98 kon opstarten als je een dualboot had met windows 2000 of xp)
daarom is het wel ideaal dat debian( en ubuntu) tegenwoordig grub gebruiken, want dan veranderd dat bestand niet zo vaak als met lilo

[ Voor 19% gewijzigd door engelbertus op 05-06-2006 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een klein beetje hetzelfde probleem als Engelbertus, de mijne boot ook niet. Zelfde symptonen. Ik volg dit topic even. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
http://btmgr.sourceforge.net/download.html
een universele bootdisk. vooral handig als je bios niet van cd-rom kan opstarten, of daar moeite mee heeft.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ok ik zal er thuis ees naar kijken. bedankt alvast.
als deze dan ook niet werkt zal ik eens kijken of de Desktop cd misschien toch ook de bootfiles erghens anders dan in de MBR kan zetten..... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@engelbertus
wat voor laptop heb je?
- welk merk?
- welke cpu?
- wat voor een cd-rom speler?

Aangezien hij een floppydrive heeft (neem ik aan, anders zou je geen boot-floppen zoeken), kan het best wel eens een oude machine zijn, welke de el-torito-extensie voor cd's niet ondersteunt.
Indien hij een PI of vergelijkbare CPU heeft, dan is dit heel waarschijnlijk het geval.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

lol, bij het lezen van de titel moest ik meteen aan acer denken :yes:

gewoon een dvd proberen zou ik doen, aangzien de Acer dvd/cd drives gewoon ronduit KUT zijn :x

mijn ervaring is dat de dvd meestal wel na een aantal reboots gepakt wordt.....

edit:
toch jammer dat ik niet eens de moeite neem de SP beter te lezen |:( :Z

iig, die link van laurence is een goede, met dat ding heb ik een oude 486 ook eens laten booten van CD :) pracht tool dus :)

[ Voor 33% gewijzigd door nzyme op 06-06-2006 14:09 ]

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
het is een gericom, maar er zit een mitsubishi? (geloof ik) dvd/cdrom speler in. iets met u's en i's in de naam. (geen matshusita?) ik heb ook al een de nieuwste bios er op gezet, maar de ondersteuning die gericom levert is niet erg goed te noemen volgens mij wat betreft bios ontwikkeling en big fixes, en kan zomaar zijn dat functionaliteit er uit gehaald is omdat het in de vorige versie brak was. firmware voor de cdromspeler heb ik ook niet kunnen vinden.

ik had ook al het gevoel dat DVD's beter werden gedaan dan cdroms.
ik heb geen dvd brander, dus zelf een dvd branden gaat niet werken.

het is een P3 1,0 Ghz, een jaar of 3-4? oud nog net in het guldens tijdperk: 4444 gulden.
als ikd at zo bekijk is het een heel duur kreng geweest ;-)

officieel geen support voor windows XP ( windows me wel) usb is brak, en 1.1. een philips toUcam XS kon ik er niet op aan de praat krijgen.) de video is ook niet echt fris meer wordt dan erg heet ( eens schoonmaken kan helpen, maar ik schroef dat ding liever niet uitelkaar zolang die het nog doet ;-))

het is dus voornamelijk dat ie erg kieskeurig is met cd's om van te booten, al doet de ene zelf gebrandde het wel, en de andere het niet, terwijl ze van dezelfde spindle komen.

die bootdisk zal ik straks een proberen aan de praat te krijgen, misschien dat de cd boot als ik hem "forceer" mijn idee is dat tijdens bios etc de cd speler niet voldoende op gang komt oid. om er goed van te lezen. het hielp soms de cdspeler pas dichtte doen, vlak voor hij op de cdrom ging kijken of die bootable is ( de drive wordt nl ook actief als je hem net dicht hebt gedaan, en in dat geval sluit de communicatie tussen drive en bios beter aan of zo .
maar dat heeft nog niet geholpen bij deze cd's

is er iemand anders misschien die de desktop cd heeft, en weet dat de bootfiles daarvan ook op een partitie geschreven kunnen worden, ipv in MBR ? dan kan ik die cd misschien eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Nope, de LiveCD biedt geen mogelijkheid om grub ergens anders neer te zetten. Dit is toch wel een van de grotere missers die ze hebben gemaakt bij het ontwerpen van de installer - hij waarschuwt zelfs niet, knalt gewoon over je mbr heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
stom.
in vorige versies had je een live-cd. die veilig was, en een install cd ( die welliswaar ook over mbr instaleert, tenzij je de expert mode gebruikt voor het instaleren.

maar het werkt nu bij bij mij met die diskette. dat ding zocht ik dus. had er wel eens van eghoord. maar kon het zo niet vinden.

werkt perect en nu kan ik zelfs van usb booten met mijn toch wel weat oude laptop.

het blijkt ook wel dat mijn laptop wat kurnren heeft, hij wordt wat warm af etn toe. volgens mij is de ventilator kaduuk of vesrtopt :S

dus het instalern ging na een tijdje opeens erg traag, maar hij heeft dat overleefd. net de updates geinstaleerd, en de bootfile gekopieerd. kreeg wel een segmentatiefout... na het dd commando voor het kopieren.
is dat ernstig?

verder.. ik wil graag kunnen su-en... en niet voor elk commando sudo typen. en dan passwoord...
hoe doe ik dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

sudo su

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
haha..
ok dan ;-) maar hoort ik niet ook zonder sudo te kunnen su-en?
dat deed ie bij breezy wel.. of had ik dat indertijd al eens aangepast?

nu heb ik nog wel het probleem dat bij het opstarten niet eth0 goed wordt ingesteld.
staat wel actief, maar doet niets bij ifconfig staat veel met ipv6 maar niets met ipv4 en nergens een ïpv4 ipadres"

dan deactiveer ik het en activeer ik het weeer, en dan werkt het wel, maar er gaat du blijkbaar wel iets verkeerd.... ?

ik heb er ook een ppp of ppoa/e verbinding bij staan, maar daar heb ik niets aan.. kjan dat de oorzaak zijn?
Pagina: 1