HD-signaal van DVD-speler naar HDTV

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Symphony-X
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-02 13:40
Ik heb 2 vraagjes:

1. Stuurt een DVD speler standaard een HD-signaal uit, wanneer je em verbindt met de TV via component video? Met HD-signaal bedoel ik dus minimaal 720p.

2. Kan een DVD speler ook via een RGB-scartkabel een HD-signaal uitsturen naar mijn TV? Of heb je hier persé een andere kabel (component) voor nodig?

Ik heb de Philips 32PF9830 HDTV:
http://www.kieskeurig.nl/...8147C12570600032CD04.htm#

Alvast bedankt! :)

" Play the violent strings of my symphony "

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-02 21:09

DarkSide

theres no place like ::1

Volgens mij sturen DVD spelers geen HD signaal uit, omdat DVD nu eenmaal geen HD speler is. De meeste nieuwe spelers kunnen wel progressief uit sturen. Dus 480p.
En als je mazzel hebt kan de DVD speler het signaal upscalen naar bv 720p. Maar dat kan je TV ook.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Symphony-X
DarkSide schreef op maandag 05 juni 2006 @ 12:43:
Volgens mij sturen DVD spelers geen HD signaal uit, omdat DVD nu eenmaal geen HD speler is. De meeste nieuwe spelers kunnen wel progressief uit sturen. Dus 480p.
En als je mazzel hebt kan de DVD speler het signaal upscalen naar bv 720p. Maar dat kan je TV ook.
Aha.. Maar een 480p signaal kan ook gewoon door een RGB scart worden verzonden? Hoeft niet persé component?

En wat betreft het upscalen; doet de TV dat automatisch of moet ik dat ergens instellen?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-02 21:09

DarkSide

theres no place like ::1

Symphony-X schreef op maandag 05 juni 2006 @ 12:46:
[...]

Aha.. Maar een 480p signaal kan ook gewoon door een RGB scart worden verzonden? Hoeft niet persé component?

En wat betreft het upscalen; doet de TV dat automatisch of moet ik dat ergens instellen?
Volgens mij kan 480p nog wel over scart. Maar om zeker te zijn moet je de handleiding van je DVD speler even doorlezen. En upscalen zal je tv automatisch doen. omdat je tv meer beeldlijnen heeft dan 480.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:01
Het voordeel van een DVD-speler met een HD (HDMI) uitgang is, is dat er geen digitaal > analoog en analoog > digitaal omzetting meer nodig is naar de TV toe. Het signaal blijft als het goed is dus 100% digitaal en treden er geen overdrachtsverliezen meer op zoals bij analoge verbindingen als RGB (scart) en component.

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:00
1. Ligt eraan wat voor spelert het is. Wanneer er bij staat dat hij hd signaal doorstuurt dan doet hij dat, staat er niets bij dan zal hij het niet gaan upscalen.

2.HD kan niet via scart.

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:20

ralfbosz

xm create bosz -c

Voor dat doeleinde heb ik bij dezelfde tv deze dvd-speler van Sony gekocht: Sony NS76.

Sinds mijn cinemasetje ook Sony was, deze genomen, maar Philips heeft zelf ook DVD-spelers met HDMI uitgang.

Deze upscaled dus je dvd's naar maximaal 1080i en dat geeft geen verkeerd beeld.

Om progresief beeld te krijgen zul je toch andere kabels moeten kopen, dat gaat niet via je euroconnector. Je DVD-speler moet het ook kunnen, deze dvd-speler kan dat ook, maar waarom zou je als die kan upscalen en afspelen via een veel makkelijker HDMI-snoertje.

rm -r *

Verwijderd

En voor de duidelijkheid: RGB = Component :-)

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:00
Verwijderd schreef op maandag 05 juni 2006 @ 12:53:
Even voor de duidelijkheid, RGB is een kleurcodering. Dit kan je ook doorsturen met een scart kabel

http://nl.wikipedia.org/wiki/RGB

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:11
Dit is dan ook precies de reden waarom bij ons thuis de nieuwe tv (42" plasma) geen HDTV is. De "oudere" formaten (een DVD of de gewone kabel aansluiting) zien er op HDTV gewoon niet uit omdat er bij het opschalen niet uitgekomen wordt op een veelvoud van de het oude formaat. En gezien de HDTV abbonementen ook nog niet echt van de grond zijn (veel kinderziekten en dergelijke)....

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Verwijderd schreef op maandag 05 juni 2006 @ 12:53:
Even voor de duidelijkheid: RGB is geen Component :-)
Component heeft 3 kabels met een rode, groene en blauwe kleur, maar is geen RGB (maar YUV). Component kan wel HD aan (tot 1080i). RGB gaat maar tot 567i (pal).
Een dvd-speler doet geen HD-signaal. Wel progressive scan. Er zijn wel dvd-spelers die aan upscaling doen naar hd-signaal. Nuttig? Ligt aan de scaler in je hd-scherm.

PSN: Shiver23

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verder is het vaak, als zowel de DVD speler als de TV kan opschalen, ook nog even aan te raden om te kijken welke dat klusje het best uitvoert. Doet de TV dat beter, dan het signaal in standaard DVD res van DVD laten komen (720x576i). Als de speler beter deinterlaced en opschaald dan die liefst laten opschalen (naar de native resolutie van de TV van bijv. 1280x720p), anders moet de TV nogmaals schalen. Even uitproberen dus.

[ Voor 7% gewijzigd door _XipHiaS_ op 05-06-2006 13:03 ]

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:02
Heb het gestest met een maat van mij met 2 verschillende DVD spelers en het maakte eigenlijk geen zak uit of je het nou via scart of compo of HDMI (Samsung DVD) aansloot; het zat er allemaal goed uit alleen component was iets minder voor ons gevoel (en op 3 TV's).

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Shiver23 schreef op maandag 05 juni 2006 @ 12:59:
[...]

Even voor de duidelijkheid: RGB is geen Component :-)
RGB is dus ook component want de verschillende kleuren worden als losse componenten verstuurd.
YUV is dus niet 'meer' component dan RGB. Alleen word inderdaad in de volksmond onterecht beweerd dat alleen YUV component is !

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ballebek schreef op maandag 05 juni 2006 @ 13:04:
Heb het gestest met een maat van mij met 2 verschillende DVD spelers en het maakte eigenlijk geen zak uit of je het nou via scart of compo of HDMI (Samsung DVD) aansloot; het zat er allemaal goed uit alleen component was iets minder voor ons gevoel (en op 3 TV's).
Ligt er ook wel wat aan hoe groot je scherm is, en de kwaliteit en lengte van de analoge kabels uiteraard.

• Symphony-X
- Dus als ik een DVD speler koop met HDMI uitgang haal ik de optimale beeldkwaliteit uit mijn DVD's.. toch?

- Maar wat nou als ik een Xbox 360 heb (komt binnenkort); die heeft wél component-out, maar geen HDMI. Dan is de beeldkwaliteit van mijn DVD's dus minder goed dan de bovenstaande DVD speler met HDMI?

Thx voor de reacties so far! :)

• Jag
  • Laatst online: 16:53

Jag

Ik vind het maar een beetje loos allemaal dat geupscale. Het suggereert dat je dan HD kwaliteit krijgt, maar niets is minder waar. Ik vraag me af of je er ook maar iets mee opschiet. Zeker met een LCD tv, want dan wordt het zoiezo naar 1366x768 gescaled. Ga je alleen maar een extra scale stap toevoegen.

En het blijft gewoon altijd PAL kwaliteit. Als je HD wilt moet je dat downloaden, dat is de enige manier voorlopig.

[ Voor 10% gewijzigd door Jag op 05-06-2006 15:15 ]

• Symphony-X
Jag schreef op maandag 05 juni 2006 @ 15:14:
Ik vind het maar een beetje loos allemaal dat geupscale. Het suggereert dat je dan HD kwaliteit krijgt, maar niets is minder waar. Ik vraag me af of je er ook maar iets mee opschiet. Zeker met een LCD tv, want dan wordt het zoiezo naar 1366x768 gescaled. Ga je alleen maar een extra scale stap toevoegen.

En het blijft gewoon altijd PAL kwaliteit. Als je HD wilt moet je dat downloaden, dat is de enige manier voorlopig.
Hm, dus eigenlijk zeg je dat ik pas écht van mijn HDTV kan genieten op het moment dat DVD-HD of Blue Ray uitkomt. Dus eigenlijk is DVD helemaal niet zo'n goede kwaliteit :7

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Verwijderd schreef op maandag 05 juni 2006 @ 13:04:
[...]

RGB is dus ook component want de verschillende kleuren worden als losse componenten verstuurd.
YUV is dus niet 'meer' component dan RGB. Alleen word inderdaad in de volksmond onterecht beweerd dat alleen YUV component is !
Uhhh. Geen idee wat je bedoelt.
RGB is een type signaal en wordt (bij mijn weten altijd) via scart op de tv aangesloten. Doet alleen 480i of 576i. Component is een type aansluiting (3 stekkers met Y Pb/Pr signaal (YUV)) en doet ook HD-signalen.

• Uberprutser
  • Laatst online: 15:02
Shiver23 schreef op maandag 05 juni 2006 @ 21:45:
[...]

Uhhh. Geen idee wat je bedoelt.
RGB is een type signaal en wordt (bij mijn weten altijd) via scart op de tv aangesloten. Doet alleen 480i of 576i. Component is een type aansluiting (3 stekkers met Y Pb/Pr signaal (YUV)) en doet ook HD-signalen.
YUV kan ook via de scart als je TV dit ondersteund (zoals de Bravia's van Sony bijv.)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Weet ik. Maar ging er om dat iemand zei RGB = component en dit nogal hardnekkig volhoud.

Pagina: 1