Toon posts:

opstelling home theater

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/sgweb/ht.PNG

We gaan binnenkort verhuizen (binnen een jaar ongeveer wanneer alles af is) naar een nieuwbouw woning. De woonkamer heeft de volgende afmetingen: 5 x 10 meter. Er is een haard die centraal rechts in de woonkamer staat. Het wordt een moderne haard. Links hiervan wordt een kastenstructuur gemaakt waaraan een platte tv kan worden gehangen. met andere woorden: luidsprekers moeten hier in de kast worden ingewerkt.

Vraag: wat is hier een goede opstelling als je rekening houdt met het feit dat het bijna onmogelijk is om nog meer speakers in de kast te werken dan de center speaker. 30 graden hoek kan niet worden aangehouden omdat ze in de hoeken moeten worden geplaatst, ofwel moet de linker front links van de kast worden geplaatst maar is alles "off balance". Wat is het resultaat wanneer de fronts zover uitelkaar staan?

Op dit moment hebben we alleen nog maar de fronts (SA 1130) en een 5.1 versterker met 100 watt per kanaal. hoeveel watt hebben we nodig of heeft bvb de woofer nodig om de kamer (50 m²) te vullen met genoeg geluid.

Verwijderd

Topicstarter
niemand kan mij hierbij helpen?

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 17:01
Tja los van het feit dat het altijd beter is het geluid in de lengte van de kamer te doen, zou dit gewoon moeten gaan werken. Maar dat is afhankelijk van nog 3000 andere factoren... wat voor vloer heb je hoe hoog is het plafond, hang je je speakers of zet je ze, en zo ja waarop.
Je zat toch gewoon moeten gaan experimenteren.

Verwijderd

Topicstarter
de vloer is parket
het plafond is 2m70
de rear speakers gaan we omhoog hangen en de fronts staan gewoon.

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 14:35
als je het zo opstelt, dan mag je het geluid van de linkerkanalen wel omhoog zetten, aangezien die vrij ver bij je vandaan staan...........is het geen optie op beide fronts direct naast die kast te plaatsen en de rears gewoon aan de muur achter die zetel te hangen?

Verwijderd

Topicstarter
de rears kunnen we vrij kiezen!
maar de rechterfront moet echt wel in die rechterhoek, tenzij we dus kleine speakers nemen. bookshelf speakers. zou dat misschien nog een goed idee zijn?
De linkerfront is ook vrij te kiezen: in de linkerhoek of vlak naast de tv

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 08:20:
de rears kunnen we vrij kiezen!
maar de rechterfront moet echt wel in die rechterhoek, tenzij we dus kleine speakers nemen. bookshelf speakers. zou dat misschien nog een goed idee zijn?
Ik heb het niet zo op kleine speakers, het gaat er bij mij niet in dat je daarmee écht goed geluid krijgt :)
De linkerfront is ook vrij te kiezen: in de linkerhoek of vlak naast de tv
Als de linker front vrij de kiezen is, en de rear ook.
Dan kan je toch die LF naast dan blok zetten waar de tv in staat? (kast??)
Dan is het ongeveer in verhouding.

Een echte audiofiel past z'n interieur aan op z'n speakers, niet andersom.
Gelukkig ben ik niet zo maf ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook liever grote speakers.
Stel linkerfront links van de tv en de rechterfront rechts in de hoek: moet je dan de balance bijregelen of zorgt die center speaker ervoor dat de dialogen komen vanwaar ze moeten. (ik ben ervan overtuigd dat wanneer de fronts dichter bij elkaar staan dat dit beter is voor de muziek in het algemeen)

ps: ik moet nog rekening houden met andere mensen in het gezin die liever géén luidsprekers hebben, je kent dat wel

• DriveSand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11-2024

DriveSand

Transform and roll out!

Gonadan schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 08:40:
[...]

Ik heb het niet zo op kleine speakers, het gaat er bij mij niet in dat je daarmee écht goed geluid krijgt :)
Hij heeft het over boekenkastmodellen. Daarvan ken ik er meerdere die rondjes draaien om zuilen, en ze écht met gemak eruit spelen. Neemt niet weg dat een mooie zuil veel lekkerder kijkt.

TS: ik denk dat je pas echt kunt gaan kijken wat je gaat doen als je huisje af is en je er in zit. Die opstelling qua banken enzo kan zomaar nog eens veranderen, en misschien wil iemand ineens de tv aan de andere kant hebben. Mijn tip zou zijn: lekker wachten met positioneren, maar wel lekker rondkijken voor die rears. Je hebt tijd zat, genoeg tijd dus om géén overhaaste beslissingen te maken.

Over dat wattage, je moet als vuistregel aanhouden dat je per 1m³ ongeveer drie watt nodig hebt. In jouw geval dus 150 watt*.

*Voor ik hier verketterd en gelyncht wordt, watts zeggen niks ;). Je versterker levert bijna nooit dat volle vermogen en je speakers zijn veel bepalender (gevoeligheid) als je wilt dat je set hard kan. Goed rondkijken en rondluisteren dus en laat je niet wijsmaken dat je "zoveel watt versterkers/speakers" nodig hebt.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
DriveSand schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 10:32:
Hij heeft het over boekenkastmodellen. Daarvan ken ik er meerdere die rondjes draaien om zuilen, en ze écht met gemak eruit spelen. Neemt niet weg dat een mooie zuil veel lekkerder kijkt.
Bedoel je die van 30 á 40 cm hoor?
Ik dacht aan die melkpakjes :+

Ik vind eigenlijk dat in een winkel de meeste sets wel goed klinken.
Ben ik nu stokdoof of zorgen ze gewoon vaak dat ze goed afgesteld staan ofzo.
Als het in de winkel goed klinkt hoeft dat thuis nog niet zo te zijn toch?

[ Voor 24% gewijzigd door Gonadan op 09-06-2006 10:36 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DriveSand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11-2024

DriveSand

Transform and roll out!

Gonadan schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 10:35:
[...]

Bedoel je die van 30 á 40 cm hoor?
Ik dacht aan die melkpakjes :+

Ik vind eigenlijk dat in een winkel de meeste sets wel goed klinken.
Ben ik nu stokdoof of zorgen ze gewoon vaak dat ze goed afgesteld staan ofzo.
Als het in de winkel goed klinkt hoeft dat thuis nog niet zo te zijn toch?
Niet stokdoof, je bent alleen niet zo'n zeikerd ;). De meeste sets (als we even van een fatsoenlijke hifi-winkel uitgaan he) klinken inderdaad gewoon lekker voor een beetje achtergrondmuziek tijdens het winkelen. Ga je met iets meer interesse luisteren, wordt je vanzelf wat kritischer en ga je iets aandachtiger luisteren.
Het kan trouwens inderdaad dat je speakers thuis wat tegenvallen en dat het toch niet is wat je ervan verwachtte, maar bij de audioboer kun je ze vaak even thuis testen, of in het uiterste geval ruilen als je er echt niet blij mee bent.

Verwijderd

Topicstarter
geen melkpakjes, ik ben daar niet zo voor!
de opstelling gaat 90% zeker niet veranderen (qua banken en plaats tv) want we hebben er al een half jaar aan zitten sleutelen en de shouw is juist gemetseld dus de haard kunnen we niet meer verplaatsen.

Verwijderd

Aantal watt? 5 kan al zat zijn. Ligt allemaal aan het rendement van je speakers.
Pagina: 1