Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

802.11 temperatuur meten

Pagina: 1
Acties:
  • 547 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:12
Ik weet niet of het hier thuis hoort, maar ik kan geen ander sub-forum bedenken waar het zou passen. Mocht het niet goed zijn, sorry, maar een mod zal zijn werk dan wel doen :)

Here goes;
Ik heb hier een vijver liggen, waarvan de temperatuur "heilig" is. Heb op het moment een draadloze meting, middels een weerstation, en dat werkt perfect. Wat ik echter wil, is de temperatuur op mijn debian bak middels perl uit kunnen lezen, om zodoende te graphen/history op te bouwn in rrdtool. Op die manier kan ik ook overal ter wereld zien wat de temperatuur is, en was.

Als ik een sensor via wifi uit kon lezen, zou dat natuurlijk ideaal zijn.
Nou heb ik me al een paar dagen rot gegoogled, en ge-got. Hoewel het er op lijkt dat wifi sensors op beginnen te komen, ben ik niet genoeg thuis in electronica om te zien wat ik nou bij elkaar zou moeten knopen om dit aan de gang te krijgen. Een kant-en-klaar wifi-ready sensor, die je ff neer zet net zo makkelijk als een AP, is er gewoon (nog) niet.

Zijn er hier mensen die dit soort metingen al doen? En zo ja, wat gebruiken jullie daar voor?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Wifi is niet gemaakt om een temperatuur door te zenden. Je kan best de omzetting naar PC doen via een seriële/parallelle poort, dat is heel wat gemakkelijker (ik neem aan dat je wat kan programmeren, en wat elektronica aan elkaar kan knopen). Dus die huidige zender kan je behouden, en gewoon "afluisteren" met je PC, om zo alles op het internet te gooien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:35

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Waarom zou Wifi niet geschikt zijn om een temperatuur meting door te zenden? Het levert toch gewoon een tcp/ip kanaal? Temp in een packet drukken en verzenden maar.

Kant en klare sensoren heb ik nog niet gevonden voor dit soort doeleinden?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• UltraSub
Ben ik inderdaad met Bor eens naftebakje... Ik zie niet in waarom wifi daar niet voor gemaakt zou zijn. ip-traffic is ip-traffic, of dat nou over wifi gaat, of bekabeld. En aangezien wifi een perfecte draadloze interface is naar je lan, lijkt mij dat geen gek idee :)
Eigenlijk zoek ik dus gewoon een sensor die over ip communiceert/te benaderen is.
Als ik die huidige zender echter om te sleutelen is, en daarna te sniffen, no problem. Echter geen idee waar te beginnen. Hoe druk ik in godsnaam een temp in een packet? :P

• naftebakje
UltraSub schreef op maandag 05 juni 2006 @ 10:43:
.... Hoe druk ik in godsnaam een temp in een packet? :P
Daarom is WIFI daar niet voor gemaakt.
Een temperatuur doorzenden, das een trage, niet kritische, éénweg communicatie, waar een enkel foutje geen verschil uitmaakt, en de prijs (hoe goedkoop het is) het belangerijkste is, die tussen een zendertje en een ontvangertje moet gebeuren, en waarbij geen beveiliging nodig is.

Wifi is voor hogesnelheids bidirectionele communicatie, meerdere transponders moeten gelijktijdig kunnen werken, het plakt samen van de controlesignalen, de verzonden data moet zeker exact juist zijn, ..... Totaal anders dus.

Met een geschikt systeem, wat waarschijnlijk in je huidige geval zit, een 433MHz zendertje (15€ voor een zendertje of een ontvangertje, bij je lokale elektroboer), gooi je zo de temperatuur in de zender, en floept het er aan de ontvangende kant uit. Je hebt niet eens een µP nodig, wat schuifregisters en een oscillator zijn voldoende om de temperatuur netjes op de seriële poort te laten toekomen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• UltraSub
Ok, ik snap wat je bedoeld. Ben het gedeeltelijk met je eens.
Probleem is dat ik het niet serieel wil hebben. Kan geen meters kabel van de vijver naar de server trekken. Ik wil het gewoon in een ip-packet hebben. Dat moet toch kunnen?
Dat het wifi protocol zware overkill is, sja... maar dat het niet zou werken das heel wat anders.
µP? Schuifregisters? Je snapt al dat electronica niet mijn kennis gebied is :)

Even serieus, als ik middels een commando/script op de server een antwoord krijg waarin de temp staat, ben ik ver genoeg. Hoe daar te geraken, zonder decent knowledge van electronica, ik heb werkelijk geen idee... :o
Ik kan best eea aan elkaar solderen, maar daar houdt het ver op :/

Daarnaast, het signaal van zo'n 433 Mhz zender gaat het niet redden vanuit de filterput op 1.5 meter onder de grond, tot op zolder, door 2 muren, op zeg 7 meter hoog, en in directe lijn een metertje of 25. Het signaal doet het nu nog maar nét naar de begane grond in de woonkamer.
Wifi daarentegen haalt het makkelijk tot in die put. Dus op het moment dat ik het daar in een ip-packet zou hebben, waren alle problemen opgelost qua afstand.

Nogmaals, ik begrijp je punt. Maar ik zie even niet hoe ik dat om kan zetten in bruikbare info. B)

/edit
Moet overigens wel zeggen dat als ik de ontvanger in de buurt van de server kon zetten (zeg een metertje of zo) en dan de afstand tussen de zender en ontvanger goed zou zijn, en iemand geeft me een voorbeeldje van hoe te solderen, dan kreeg ik het wel voor elkaar. Maar de afstand is en blijft een probleem...

[ Voor 12% gewijzigd door UltraSub op 05-06-2006 12:05 ]

Verwijderd

Het makkelijkste is dan denk ik om een wlan router te kopen die linux draait en enigszins hackbaar is, waar je dan je eigen software op kunt draaien die bv via usb de temperatuur uitleest. Het zelf aansturen van een wlan kaartje is geen pretje met een simpele uC / uP en echt niet aan te raden (zeker als je dan ook nog eens TCP wilt gaan implementeren).

• UltraSub
Hmm.. Dat zou nog helemaal niet zo'n gek idee zijn!
Zo duur zijn die mini-hackbare-routertjes niet, en dan zit het wel meteen in een ip-packet.

Hier iemand die het bedraad voor elkaar heeft gekregen:
http://www.graffagnino.ne...jects/house_temperatures/

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:35

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Denk ook om eventuele uitbreiding van het systeem. Nu is het alleen het verkrijgen van een temparatuur maar wat als je er straks ook zuurtegraad metingen bij in wilt drukken evenals neerslag, windrichting, windspeed, luchtdruk etc.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
UltraSub schreef op maandag 05 juni 2006 @ 12:02:
Daarnaast, het signaal van zo'n 433 Mhz zender gaat het niet redden vanuit de filterput op 1.5 meter onder de grond, tot op zolder, door 2 muren, op zeg 7 meter hoog, en in directe lijn een metertje of 25. Het signaal doet het nu nog maar nét naar de begane grond in de woonkamer.
Wifi daarentegen haalt het makkelijk tot in die put. Dus op het moment dat ik het daar in een ip-packet zou hebben, waren alle problemen opgelost qua afstand.
Als je hiervoor simpel wifi gaat gebruiken zal het ook niet zo een geweldige kwaliteit hebben denk ik hoor.
Onder de grond? :? Gaat je sensor dan op batterijen werken? Ik denk dat je dan met wifi ook problemen gaat krijgen om de afstand te overbruggen. De meeste wifi gaat maar een 100m in open lucht, met je pc/laptop als voeding.

Het beste is om je zender boven de grond te plaatsen, is ook veel gemakkelijker om onderhoudswerken uit te voeren. En als je een beetje sterke zender neemt kom je er met 433MHz net zo goed als met wifi.

Trouwens waarom zou je het niet redden met 433MHz? Een radiozender (neem bv donna in belgië: 102.0MHz) wordt over het gehele land ontvangen. Het ligt niet aan de frequentie, het is het zendvermogen dat belangrijk is. Natuurlijk zijn er grensen (ik ken de wetgeving over zendvermogens niet) en ben je dan bij wifi wel save denk ik.

En inderdaad een router waarmee je via rs232 verbinding maakt of zo zou wel gaan. Maar dan ga je ook weer de software van de router moeten aanpassen dat die die uitlezing via wifi gaat doorzenden, en dat is redelijk lastig denk ik.

Misschien is het gemakkelijker van een µC met ethernet (TINI misschien en dan via onewire de uitlezing en een klein servertje op je tini opzetten?) verbinding met een router die wifi gaat uitzenden.

Of zoals naftebakje zei, een 433MHz zender //// ontvanger -- serieel -- pc.

edit: misschien is het de moeite om in het [rml][ HowTo] Wireless/USB LCD[/rml] topic te gaan kijken?
edit2: Deze link lijkt me ook wel interessant om te bekijken.

offtopic:
Waarom is die tekst altijd zo lang :? Geef anders een kort antwoord

[ Voor 7% gewijzigd door kluyze op 05-06-2006 13:48 ]

Verwijderd

ik ben het grotendeels eens met naftebakje.
Als je het al moeilijk vind om met een 433Mhz setje om te gaan ga je nog jaren plezier hebben aan je Wifi projectje :p

Hou je aan het K.I.S.S. principe, als je iets werkende wil krijgen.

• naftebakje
Wiee, ik krijg gelijk :+ * naftebakje neemt een lolly en loopt huppelend een rondje door de huiskamer.

Ik krijg hier opeens een id'tje doorgebeamd van die grijze warboel in mijn hoofd: neem een webcam, en mik die op je huidige weerstation. Een wifi-webcam kost de wereld niet, en uitleg is er genoeg te vinden hieromtrend. En als je een beetje kan programmeren (dat lijkt me wel, gezien je over perl scripts en die dinges praat), flans je zo een uitlezing in elkaar (foto bekijken, een punt dat nooit donker wordt geldt als de ene referentie, een punt dat altijd donker is (vb: stukje van de °C) geldt als "donker"referentie. Door per cijfer 7 pixels (van de 7 segmenten) te bekijken en vergelijken kan je gemakkelijk het getal digitaliseren. Door de referentiewaarden compenseer je verschillende lichtomstandigheden, je camera staat stil waardoor je gewoon exacte pixelwaarden kan nemen.
Zo zet je je elektonicaprobleem om in een programmeerprobleem.
Verwijderd schreef op maandag 05 juni 2006 @ 14:49:
en vaarwel KISS... maar toch mooi bedacht :+
KISS voor wat je niet goed kan (de elektronica voor TS), en dan de rest compenseren met wat je wél goed kan :*)

[ Voor 21% gewijzigd door naftebakje op 05-06-2006 14:55 ]

Verwijderd

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 juni 2006 @ 14:49:
Nou, dit is toch wel redelijk KISS.
Want je voegt namelijk een stap toe aan je systeem, in plaats van een nieuw systeem te bouwen.

Overigens hoef je helemaal niks te hobbyen, je kunt het al kant en klaar kopen:
http://www.microstrain.com/tc-link.aspx
Ik wil niet weten wat het kost, maar het is te koop.
(Ik verwacht zo rond de 1000 euro, heb je mazzel dan is het misschien 200-300 euro)

Als je jezelf wat geld wil besparen ga je op zoek naar een ethernet sensor:
http://www.cometsystem.cz...-transmitter-ethernet.htm
En die hang je dan met een ethernetbridge oid aan je netwerk. (Dus een UTP -> Wireless apparaat)

Wil je meer hobby, dan kom je uit op de voorgestelde webcam oplossing of zelfbouw.
Persoonlijk zou ik gewoon voor een 433Mhz zendertje gaan en daar je meet systeempje aanhangen, liefst de PC zoveel mogelijk laten afhandelen. Dan leer je er nog het een en ander van.

• UltraSub
Bor de Wollef schreef op maandag 05 juni 2006 @ 12:42:
Denk ook om eventuele uitbreiding van het systeem. Nu is het alleen het verkrijgen van een temparatuur maar wat als je er straks ook zuurtegraad metingen bij in wilt drukken evenals neerslag, windrichting, windspeed, luchtdruk etc.
Vandaar dat ik dacht aan ip sensors :)
Waarom zijn die dingen nog niet el-cheapo te krijgen! :P
kluyze schreef op maandag 05 juni 2006 @ 13:04:
[...]
Als je hiervoor simpel wifi gaat gebruiken zal het ook niet zo een geweldige kwaliteit hebben denk ik hoor.
Onder de grond? :? Gaat je sensor dan op batterijen werken? Ik denk dat je dan met wifi ook problemen gaat krijgen om de afstand te overbruggen. De meeste wifi gaat maar een 100m in open lucht, met je pc/laptop als voeding.

Het beste is om je zender boven de grond te plaatsen, is ook veel gemakkelijker om onderhoudswerken uit te voeren. En als je een beetje sterke zender neemt kom je er met 433MHz net zo goed als met wifi.
Nee, je begrijpt me verkeerd.
Niet onder de grond. In een gemetselde filterput. Afgedekt met bankirai. Die 433Mhz staat daar ook al, op denk ik 60 cm lager als het peil. Probleem is dat die naar een kast in de woonkamer gaat, die van hem uit gezien ongeveer 1.5 meter hoger staat. Trek die lijn eens door, en ga eens na hoeveel meter dat die door de grond gaat :)
Wifi ontvangst in de put is goed. Getest met de laptop. No problems there. (AP staat op 1e verdieping)
Stroom ook geen probleem. Ligt een hele batterij geschakelde stopcontacten ;)
Trouwens waarom zou je het niet redden met 433MHz? Een radiozender (neem bv donna in belgië: 102.0MHz) wordt over het gehele land ontvangen. Het ligt niet aan de frequentie, het is het zendvermogen dat belangrijk is. Natuurlijk zijn er grensen (ik ken de wetgeving over zendvermogens niet) en ben je dan bij wifi wel save denk ik.
Sja, omdat ik (zoals ik al zei), dan nog een grotere afstand moet overbruggen als wat het ding nu nog maar nét doet. Al bedenk ik me nu wel dat ik hem op zolder (waar de server staat) nog niet heb getest. Die denkbeeldige lijn waar ik het hierboven over had, gaat dan natuurlijk ook niet meer zo ver door de grond, maar meteen omhoog naar de zolder. Het zou dus best kunnen werken, maar das idd afhankelijk van het zendvermogen, ga ik straks eens testen...
Of zoals naftebakje zei, een 433MHz zender //// ontvanger -- serieel -- pc.
Als die zender het haalt, is dat idd de beste optie denk ik. (Afgezien van ip sensors ;))
edit: misschien is het de moeite om in het [rml][ HowTo] Wireless/USB LCD[/rml] topic te gaan kijken?
edit2: Deze link lijkt me ook wel interessant om te bekijken.
Bedankt voor je links! Ga ik zeker doorlezen!
offtopic:
Waarom is die tekst altijd zo lang :? Geef anders een kort antwoord
Je eigen lap al eens bekeken? :P
Ik geef gewoon de info zoals die is.
Verwijderd schreef op maandag 05 juni 2006 @ 13:10:
ik ben het grotendeels eens met naftebakje.
Als je het al moeilijk vind om met een 433Mhz setje om te gaan ga je nog jaren plezier hebben aan je Wifi projectje :p

Hou je aan het K.I.S.S. principe, als je iets werkende wil krijgen.
Niet als de sensors verkrijgbaar zijn :)
* UltraSub loves K.I.S.S.

@Naftebakje:
I love it when a plan comes together...
Maar dat lijkt me ook idd weer een beetje K.I.S.S de deur uit gooien :+
TheGhostInc schreef op maandag 05 juni 2006 @ 15:06:
[...]

Nou, dit is toch wel redelijk KISS.
Want je voegt namelijk een stap toe aan je systeem, in plaats van een nieuw systeem te bouwen.

(Ik verwacht zo rond de 1000 euro, heb je mazzel dan is het misschien 200-300 euro)

Als je jezelf wat geld wil besparen ga je op zoek naar een ethernet sensor:
http://www.cometsystem.cz...-transmitter-ethernet.htm
En die hang je dan met een ethernetbridge oid aan je netwerk. (Dus een UTP -> Wireless apparaat)
Waaah.. die ehternet sensor... :9~
Daar ga ik eens voor mailen, voor de prijs, zal wel niet cheap zijn.
Wil je meer hobby, dan kom je uit op de voorgestelde webcam oplossing of zelfbouw.
Persoonlijk zou ik gewoon voor een 433Mhz zendertje gaan en daar je meet systeempje aanhangen, liefst de PC zoveel mogelijk laten afhandelen. Dan leer je er nog het een en ander van.
Nah, niet te veel hobby liefst. Moet wel leuk blijven, like I said, I love KISS.
Maar als het allemaal niet werkt, moet ik die 433 aan de gang zien te krijgen.

Sorry voor de lap tekst, maar ik probeer gewoon iedereen netjes antwoord te geven en de situatie duidelijk te krijgen. 8)
Iedereen bedankt voor de input!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Sprite_TM had ooit een router verbouwd tot KWh-meter met een heleboel sensoren.
Als je bij dat ontwerp gewoon direct de sensorwaarde bekijkt ben je er ook al :)

Topic staat ergens bij CM en was gepubliceerd in de Elektuur.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• naftebakje
Als die stopcontacten die je daar zegt op dezelfde kring zitten als een stopcontact bij je server, kan je naar zo'n ethernet-over-stopcontact dingen kijken, kosten wel veel te veel, maar dan heb je geen draadloze zaken meer van doen.

Geef toch eens ongeveer een budget op, dan kan je ws al 3/4 van de optie's schrappen.

• kluyze
  • Niet online
TheGhostInc schreef op maandag 05 juni 2006 @ 15:06:
[...]

Als je goed kijkt staat erbij dat het met het 802.15.4 protocol is. Is dit compatibel met 802.11?
RF Data Packet Standard IEEE 802.15.4, open communication architecture
Als ik daar op zoek kom ik uit op ZigBee uit. Daar ken ik niks van ik dacht dat naftebakje daar meer van kent.

Ik kom juist op deze site uit, misschien dat daar iets staat? Maar die zijn ook weer niet voor op een bestaant netwerk te hangen lijkt me op het eerste zicht. En de prijs is ook niet mals :? :X ongeveer E280 per node. E750 voor de bridge. 8)7
UltraSub schreef op maandag 05 juni 2006 @ 15:21:
[...]
Je eigen lap al eens bekeken? :P
Ik geef gewoon de info zoals die is.
[...]
Ik had het op mijn eigen lap, meestal begin in kort maar na een tijdje staat er weer veel te veel. :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door kluyze op 05-06-2006 16:42 ]

• naftebakje
Ik ken idd zigbee (= IEEE 802.15.4), das een gloednagelnieuwe standaard (versie 1.1 is nog niet helemaal af, softwarematig kunnen er nog wat details veranderen), ik heb hier wat development tools liggen, ik doe er mijn eindwerk volgend jaar over. Omdat het zo nieuw is, vrees ik dat het nogal duur zal zijn, maar het grootste probleem voor deze toepassing zal het feit zijn dat TS linux wil gebruiken, en de meeste fabrikanten erg traag zijn met Linux ondersteuning.

Die sensicast van kluyse is wel geschikt, een draadloze temperatuursmodule en een ethernet bridge is al wat je nodig hebt. De prijs zal echter niet mals zijn, en in hoeverre de modules verkrijgbaar zijn is ook de vraag.

Objectief bekeken heb ik nog altijd een lichte voorkeur voor de webcam oplossing.

Verwijderd

Hoi,

Als ik het begrijp wil je zoiets als grafieken?

http://86.86.36.151/temp

Dit is dus simpel onder linux, alleen is dit bedraad, maar simpel via cat-5 kabel, voor buiten en wat dallas ds18s20 sensoren, kosten ongeveer 10 a 15 euro, dus dat is stukken goedkopen als wireless.

dus als je bedraad wilt is dit natuurlijk goed te doen

gr richard

• kluyze
  • Niet online
Maar hij wil juist geen kabels gaan leggen, daarom dat hij het draadloos gaat proberen. Anders zou het simpel zijn :Y)

Verwijderd

je kan evt serieel over bluetooth gebruiken.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
Ik heb een paar keer in Elektuur van die mini-webservers op chip gezien die heel eenvoudig een temperatuursafhankelijk weerstandje of zo konden aansluiten en analoog of digitaal uitlezen. Zo'n setje met een WiFi module (moet je dan wel stroom hebben daar eh, dus misschien is het gemakkelijker gewoon een kabeltje te leggen samen met de stroom) en daar ga je. Anders kun je (als het niet uitmaakt hoe het er uit ziet) een oud moederbordje (P133 of zo) in een kastje stoppen en een klein WiFi (via USB of zo) adaptertje aansluiten en dat gaat ook en maakt niet zoveel uit als het ook in het water belandt.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• UltraSub
Jongens, ik heb er vannacht nog eens over geslapen.
Alle input hier in overweging genomen, en besloten dat ik gewoon een cat5e naar die filterput ga trekken. Qua kabellengte geen probleem, maar wel het makkelijkst/goedkoopst/KISS.
Maar dan wil ik wel gaan zorgen dat ik makkelijk sensoren kan uitbreiden, dus ik ga weer op zoek naar een mooie oplossing hier voor.... Misschien iets met een serial console of zo. Kweenognie.
Maar draadloos valt weg, wordt dus zeker gewoon utp.

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Kun je in dat gat geen moederbord met hd en wifi netwerk-kaart kwijt? Dan ben je zo klaar namelijk.
Debian, mysql, perl en apache d'r op. Kun je het overal bekijken.

Kijk anders hier ff: DS1820 Uitleesperikelen....
Dallas 1-wire oplossing met http://www.digitemp.com/

Hier een beetje zoals die er van mij uit zag: http://scout.kvz.tudelft.nl/joris/temp/ inmiddels niet meer werkende. Helaas is deze oplossing voor max 3-4m vanaf je seriele poort maar als dat genoeg is ben je klaar. Wel alleen voor temperatuur maar daar kun je er dan wel een aantal van aan hangen.

Zie net dat je voor $44 er ook een vochtigheid sensor aan kan hangen .... maarja voor een vijver niet echt van belang.

[ Voor 23% gewijzigd door Scout77 op 06-06-2006 10:52 ]

Lekker belangrijk

Verwijderd

Hoi dan wordt het dus zoiets als deze

http://86.86.36.151/temp

en dat is dus met dit schema

http://www.linuxnetmag.com/de/issue8/m8temperature1.html

en je kunt bij dallas gratis samples aanvragen heb je er gelijk 2, en je kunt dus makkelijk alles parallel maken

het draait met digitemp, en rrdb die om 2 5 min refreshed, onder fc3 en apache

mocht je meer nodig hebben scripts enz hoor ik het wel

• UltraSub
Mooi moooooi mannen!
Bedankt voor je linkjes kroon040!
Ik ga het idd op die manier doen. Eerst komende weken nog niet (veels te druk voor hobbyprojectje tussendoor), maar het gaat gebeuren!
* UltraSub loves rrdtool

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

UltraSub schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 23:01:
Mooi moooooi mannen!
Bedankt voor je linkjes kroon040!
Ik ga het idd op die manier doen. Eerst komende weken nog niet (veels te druk voor hobbyprojectje tussendoor), maar het gaat gebeuren!
* UltraSub loves rrdtool
rrdtool is leuk ja, hier mijn temperaturen(inmiddels ongeveer 2,5 jaar aan data) http://haas.oezie.org/cgi-bin/temperatuur
en als je van een lange periode data hebt kan je het leuk vergelijken met de voorgaande jaren(of weken/maanden)
Afbeeldingslocatie: http://haas.oezie.org/rrd/temp/temp-year-vergelijk.png
code om het plaatje te maken wat je hier boven ziet
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
#!/usr/local/rrdtool-1.2.12/bin/rrdcgi
<html>
<head>
<title>
Temperatuur
</title>
</head>
<body>
<h1>
Temperatuur in Wenum-Wiesel
</h1>
<p>
<RRD::GRAPH ../htdocs/rrd/temp/temp-year-vergelijk.png -w 800 -h 600 -s -1Y -a PNG --title="Temperatures" -E
          --imginfo '[img]/rrd/temp/%s[/img]'
          DEF:buiten=/root/rrd/temp/sensor0.rrd:C:AVERAGE:end=now:start=end-1year
          LINE2:buiten#00CC00AA:"Buiten afgelopen jaar"
          CDEF:smooth=buiten,604800,TREND
          GPRINT:buiten:LAST:"LAST\: %6.2lf graden"
          DEF:buitenmax=/root/rrd/temp/sensor0.rrd:C:MAX:end=now:start=end-1year
          LINE2:buitenmax#00FF0044
          DEF:buitenmin=/root/rrd/temp/sensor0.rrd:C:MIN:end=now:start=end-1year
          LINE2:buitenmin#00990044
          VDEF:bmax=buitenmax,MAXIMUM
          GPRINT:bmax:'maximum van %4.2lf graden op '
          GPRINT:bmax:"%c"
          COMMENT:"\\n"
          LINE2:smooth#008000:"moving average met een window van 1 week"
          VDEF:bmin=buitenmin,MINIMUM
          GPRINT:bmin:'minimum van %4.2lf graden op '
          GPRINT:bmin:"%c"
          DEF:buiten1=/root/rrd/temp/sensor0.rrd:C:AVERAGE:end=now-1year:start=end-1year
          SHIFT:buiten1:31536000
          LINE2:buiten1#00CCFFAA:"Buiten vorig jaar"
          CDEF:smooth1=buiten1,604800,TREND
          GPRINT:buiten1:LAST:"LAST\: %6.2lf graden"
          DEF:buitenmax1=/root/rrd/temp/sensor0.rrd:C:MAX:end=now-1year:start=end-1year
          SHIFT:buitenmax1:31536000
          LINE2:buitenmax1#00FFFF44
          DEF:buitenmin1=/root/rrd/temp/sensor0.rrd:C:MIN:end=now-1year:start=end-1year
          SHIFT:buitenmin1:31536000
          LINE2:buitenmin1#0099FF44
          VDEF:bmax1=buitenmax1,MAXIMUM
          GPRINT:bmax1:'maximum van %4.2lf graden op '
          GPRINT:bmax1:"%c"
          LINE2:smooth1#0000FF:"moving average met een window van 1 week"
          VDEF:bmin1=buitenmin1,MINIMUM
          GPRINT:bmin1:'minimum van %4.2lf graden op '
          GPRINT:bmin1:"%c"
          DEF:buiten2=/root/rrd/temp/sensor0.rrd:C:AVERAGE:end=now-2year:start=end-1year
          SHIFT:buiten2:63072000
          LINE2:buiten2#CC0000AA:"Buiten 2 jaar geleden"
          CDEF:smooth2=buiten2,604800,TREND
          GPRINT:buiten2:LAST:"LAST\: %6.2lf graden"
          DEF:buitenmax2=/root/rrd/temp/sensor0.rrd:C:MAX:end=now-2year:start=end-1year
          SHIFT:buitenmax2:63072000
          LINE2:buitenmax2#FF000044
          DEF:buitenmin2=/root/rrd/temp/sensor0.rrd:C:MIN:end=now-2year:start=end-1year
          SHIFT:buitenmin2:63072000
          LINE2:buitenmin2#99000044
          VDEF:bmax2=buitenmax2,MAXIMUM
          GPRINT:bmax2:'maximum van %4.2lf graden op '
          GPRINT:bmax2:"%c"
          LINE2:smooth2#FF0000:"moving average met een window van 1 week"
          VDEF:bmin2=buitenmin2,MINIMUM
          GPRINT:bmin2:'minimum van %4.2lf graden op '
          GPRINT:bmin2:"%c"
>

</p>
</body>
</html>

script wat ik gebruik
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
#!/usr/bin/perl
use strict;
use Getopt::Std;
use RRDs;

my $conf_file = "/root/rrd/temp/digitemp.conf";

open( DIGITEMP, "/usr/bin/digitemp -a -c $conf_file -q |" );
while( <DIGITEMP> )
{
    chomp;
    if($_ =~ /.*Sensor (\d) C: (-?[\d\.]+) F: (-?[\d\.]+)/){
#        print "$1 -> $2 $3\n";
        my $file = "/root/rrd/temp/sensor".$1.".rrd";
#               print "$file\n";
                RRDs::update $file, "N:$2:$3";
        if (my $ERROR = RRDs::error) {
            print "ERROR: $ERROR\n";
        };
    };
};

[ Voor 59% gewijzigd door Oezie Woezie op 07-06-2006 00:17 ]

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:52

Rmg

http://www.kanda.com/inde...ucts%2FSena%2FLS100W.html
Wireless Serial Device Server

Microcontroller eraan temp sensor. en klaar :)
Pagina: 1