2 netwerken met elkaar verbinden.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVDT
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05-2020
Ik heb 2 aparte netwerken, eentje is een draadloos netwerk (ip 192.168.2.1/24 tot 192.168.2.5/24) de ander is een UTP-netwerk (ip 192.168.2.10/24 tot 192.168.2.13/24). Er is 1 computer (IP NIC-1 is 192.168.2.5/24 en IP van NIC-2 is 192.168.2.10/24) die in beide netwerken is opgenomen, maar nu wil ik dat beide netwerken met elkaar kunnen communiceren. Dus ik wil de gedeelde printer in het UTP-netwerk ook kunnen gebruiken in het draadloze netwerk en andersom wil ik op het UTP-netwerk ook de draadloze clients kunnen bereiken. Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? Beide netwerken kunnen nu niet met elkaar communiceren, ik wil er 1 groot netwerk van maken (de topologie wil ik niet veranderen). Ik dacht altijd dat het voldoende was als alle NIC's in hetzelfde subnet zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bridgen!

Als die computer Windows XP draait, dan een netwerkbrug aanmaken.

Kan je meer informatie geven over het apparatuur en netwerkstructuur om te zien of er betere oplossingen dan bridgen zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 05-06-2006 03:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
En als je professioneel wilt doen gooi je er een router tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Uh, access point kopen (geen router) en die gewoon in je UTP netwerk prikken?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 05:41

TrailBlazer

Karnemelk FTW

dit netwerk kan je niet aan elkaar koppelen met de hudige adresseringen. Of je moet je nwetwerken gaan aanpassen. Of heel inteligent met je maskers gaan rotzooien. Geeft je wireless gewoon adressen in 192.168.1.0/24 en de vaste in 192.168.2.0/24 vervolgens moet je er ene routertje tussen zetten die dit kan routeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

TrailBlazer schreef op maandag 05 juni 2006 @ 17:31:
dit netwerk kan je niet aan elkaar koppelen met de hudige adresseringen. Of je moet je nwetwerken gaan aanpassen. Of heel inteligent met je maskers gaan rotzooien. Geeft je wireless gewoon adressen in 192.168.1.0/24 en de vaste in 192.168.2.0/24 vervolgens moet je er ene routertje tussen zetten die dit kan routeren
Onzin. Er is geen overlap, dus een bridge (zoals een Access Point dat is) kan gewoon gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVDT
rapture schreef op maandag 05 juni 2006 @ 03:47:
Bridgen! Als die computer Windows XP draait, dan een netwerkbrug aanmaken.
Dat heb ik net geprobeert alleen dan kom ik in een beetje vreemde situatie. Het draadloze netwerk werkt prima, maar zodra ik het gewone UTP-netwerk ook aan zet doen geen van beide netwerken het meer. Lijkt mij een beetje op een conflict maar ik kan niet duidelijk krijgen waar dat dan in zit. Alle ip-adressen zijn verschillend. De brigde staat dus ingesteld op PC 2 in het schema hieronder.
Kan je meer informatie geven over het apparatuur en netwerkstructuur om te zien of er betere oplossingen dan bridgen zijn?
Ik heb het even in een schema gezet :)
Afbeeldingslocatie: http://i6.tinypic.com/11sdmzb.gif

De wireless router is de Belkin High-Speed Mode Wireless G Router
De wireless NIC's zijn de Belkin High Speed Mode Wireless G Netword Card
De hub is een Sitecom 10 MBit Hub
De gewone NIC's zijn de Sitecom 10/100 MBit kaartjes

[ Voor 4% gewijzigd door SVDT op 05-06-2006 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVDT
CyBeR schreef op maandag 05 juni 2006 @ 17:14:
Uh, access point kopen (geen router) en die gewoon in je UTP netwerk prikken?
Ja dat zou wel een mooie oplossing zijn maar ik wil het liever eerst even zo proberen. Scheelt toch weer wat euro's als het lukt. Maar technisch gezien dat wel een strakkere oplossing ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wow, vreemd netwerk.

Als ik 't goed begrijp is je router er dus een met wireless ingebouwd? Dat is namelijk in essentie ook een Access Point dan. Dus hang al je UTP daaraan (LAN-poorten) en volgens mij ben je er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

SVDT schreef op maandag 05 juni 2006 @ 18:08:
Dat heb ik net geprobeert alleen dan kom ik in een beetje vreemde situatie. Het draadloze netwerk werkt prima, maar zodra ik het gewone UTP-netwerk ook aan zet doen geen van beide netwerken het meer. Lijkt mij een beetje op een conflict maar ik kan niet duidelijk krijgen waar dat dan in zit. Alle ip-adressen zijn verschillend. De brigde staat dus ingesteld op PC 2 in het schema hieronder.
Nic 1 en Nic 2 selecteren, netwerkbrug maken en deze 2 netwerkkaarten plakken in Windows aan elkaar, dat een IP-adres instellen (er is maar 1 ipv 2, want je hebt 2 netwerkkaarten aan elkaar 'geplakt').

Als dat goed lukt, dan werkt je computer zoals een switch (multi-port-bridge) en netwerkverkeer kan zomaar van de ene kant naar de andere kant. Computers aan de hub krijgen zomaar IP-adressen van de DHCP van je router, of je moet manueel de instellingen invoeren, als gateway pak je nog altijd de router. Dus doen alsof het rechtstreeks aan de router hangt.

[ Voor 15% gewijzigd door rapture op 05-06-2006 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVDT
CyBeR schreef op maandag 05 juni 2006 @ 19:05:
Wow, vreemd netwerk.
Als ik 't goed begrijp is je router er dus een met wireless ingebouwd?
Ja, er zitten 4 gewone LAN-poorten op en dan nog een draadloze unit.
Dat is namelijk in essentie ook een Access Point dan. Dus hang al je UTP daaraan (LAN-poorten) en volgens mij ben je er al.
Ja maar ik kan geen kabels trekken, dat vinden m'n huisgenoten niet mooi. :|
Pagina: 1