Toon posts:

Problemen na plaatsen gf6600 GT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na het insteken van een nieuwe videokaart (club3d geforce 6600GT, AGP 4x/8x, 128 mb versie), op een mainboard met een VIA Apollo KT133A chipset, presteert mijn PC in games prima en hartstikke stabiel.

Wanneer ik gewoon in Windows bezig ben (XP Home edition, SP2), krijg ik het echter steeds het probleem dat het beeld ineens blijft hangen en dat er overal horizontale strepen verschijnen in het beeld. Daarna wordt het scherm zwart en komt weer terug, waarop het weer gewoon doodleuk een half uurtje stabiel kan zijn en dan doet ie hetzelfde weer. Ik heb geen idee hoe het kan komen.

Ik gebruik de niewste drivers van Nvidia, Sideband adressing en Fast writes zijn uitgeschakeld in zowel mijn bios als in mijn stuurprogramma. Verder is de kaart niet overgeclockt en blijft hij netjes onder de 50 graden.

Een voedingprobleem heb ik al uitgesloten omdat de kaart in 3d-mode veel meer stroom trekt, en het dan wel gewoon goed doet (7300 3dmarks in 3dmark03).

De nieuwste biosversie heb ik al maar deze komt helaas uit begin 2003 (en de kaart uit 2004).

Ik hoop dat jullie weten hoe dit veroorzaakt kan worden want ik weet het niet meer.
Alvast bedankt.

Edit:

Dit zijn de verdere specs van mn systeem:

Yours 400 watt voeding
Soltek SL-75kav/-x mainboard met via apollo kt133a chipset
amd athlon XP 1800+ socket a
3x 256 mb pc133 sd-ram
club 3d geforce 6600 gt agp4x/8x (4x ondersteund door mobo)

misschien een belangrijke toevoeging:
mn muis aanwijzer blijft ook hangen, mn toetsenbord ook, en mn geluid gaat loopen.

En vooruit...ook nog een screenshot, duidelijker kan het niet denk ik..dit doet ie voordat het zwarte scherm komt.

http://i6.photobucket.com...5/G-ice/videoprobleem.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2006 23:56 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hmm... Dingen die me nu te binnen schieten zijn compatibliteits problemen. Mogelijk gaat er ergens op de bus iets niet goed. Heb je de laatste chipset drivers voor je VIA chipset geïnstalleerd?
Ook heb ik het een keer meegemaakt dat het opnieuw insteken van de kaart een keer met iets dergelijks geholpen heeft. Misschien iets om ook even te proberen om er vervolgens heel erg zeker van te zijn dat de kaart goed in het slot zit.
Ideaal zou zijn als je de kaart zou kunnen proberen in een andere PC. Om zo uit te sluiten dat het probleem bij de videokaart zelf ligt.

Welkom op GoT. Mooie topicstart voor een nieuwe user.
Mijn complimenten :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 06:20

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Het lijkt er inderdaad op dat er wat misinterpretatie is met je moederbord en de videokaart.

Hoe staan in je BIOS de volgende opties:
AGP Spread Spectrum en
AGP Agperture size (in MB's).

AGP Spread spectrum wil op sommige moederborden nog wel eens de stabiliteit vergroten.
(Dit zal waarschijnlijk aan de componenten liggen aangezien deze optie voor een verbetering van de storingsgevoeligheid is.)

--

Wat ik me hiernaast nog kan bedenken is dat misschien de monitor drivers niet meer geinstalleerd zijn nu je van videokaart gewisseld bent en de refresh rate of simpel weg de aansturing voor slechte beeldweergave/zwart beeld zorgt.
In games is de refresh frequentie vaak veel lager wat dus zou kunnen zorgen dat je er daar geen last van hebt.
Je zou dus ook nog kunnen proberen je monitor drivers opnieuw te installeren.

Success.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Stimpy1978
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-06 15:52
Op je kaart zit waarschijnlijk een hardwarematige Fast Write, deze kun je uitschakelen met Riva Tuner.

Check deze link maar eens, zeer interassant stukkie over de 6600GT:

linkje

Verwijderd

Topicstarter
Yes, bedankt voor de reacties!
Nu heb ik weer een aantal opties die het kunnen zijn. Zojuist heb ik de kaart eruit gehaald en opnieuw ingestoken, het probleem bleef. Daarna heb ik de nieuwste AGP-drivers voor VIA-chipsets geïnstalleerd en nu lijkt het allemaal stabiel te draaien, maar ik juich nog niet te vroeg.

@DJ :
De drivers van mn monitor staan geïnstalleerd, refresh rate ingesteld die aanbevolen is door de fabrikant (60 hz). Aperture Size staat op 256 en AGP Spread Spectrum is niet in te stellen in mijn bios.

@Stimpy:
De balkjes waarmee dit in te stellen is in Rivatuner blijven grijs :X , maar fast write staat al uit in mn bios en in mn stuurprogramma. Ook Rivatuner zegt "off". Die link die je stuurde is erg handig en dan vooral het stukje over artifacting en 2d-corruption met nvidia-kaarten in combinatie met VIA chipset drivers.

Dus op hoop van zegen dan maar!! bedankt! _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
En helaas...hetzelfde probleem blijft zich nog steeds voordoen. Ik heb ondertussen ook mn RAM al gecheckt voor de zekerheid met memtest86+. Die heeft 5 uur gedraaid zonder errors te ontdekken, dus daar ligt het ook niet aan.
Iemand nog suggesties?

Verwijderd

Probeer eens eens een oudere Nvidia driver. Verder wat ik me kan bedenken is dat het geheugen van je videokaart brak is. Vind Club3d er nog al om bekend staan. Heeft verder niets te maken dat het allemaal wel goed draait in games. Bij temp wisselingen kunnen de solderingen van het geheugen nogal eens gaan opspelen. Kan het weten, het zelf destijds van club3d 9800Pro gehad die dit probleem hadden :(

Geen geluk met andere drivers en het blijft ? Kaart terug doen en een nieuwe halen :)

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

Voordat je de kaart terug doet zou ik em toch echt even in een andere PC proberen, als daar de mogelijkheid voor is natuurlijk.

Als het zelfde probleem dan blijft, zeker terug brengen.

[ Voor 62% gewijzigd door CRiMiNaL op 05-06-2006 13:30 ]

... MMORPG Addict.

• wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-07 19:38
Verwijderd schreef op zondag 04 juni 2006 @ 22:07:
Na het insteken van een nieuwe videokaart (club3d geforce 6600GT, AGP 4x/8x, 128 mb versie), op een mainboard met een VIA Apollo KT133A chipset, presteert mijn PC in games prima en hartstikke stabiel.

Wanneer ik gewoon in Windows bezig ben (XP Home edition, SP2), krijg ik het echter steeds het probleem dat het beeld ineens blijft hangen en dat er overal horizontale strepen verschijnen in het beeld. Daarna wordt het scherm zwart en komt weer terug, waarop het weer gewoon doodleuk een half uurtje stabiel kan zijn en dan doet ie hetzelfde weer. Ik heb geen idee hoe het kan komen.

Ik gebruik de niewste drivers van Nvidia, Sideband adressing en Fast writes zijn uitgeschakeld in zowel mijn bios als in mijn stuurprogramma. Verder is de kaart niet overgeclockt en blijft hij netjes onder de 50 graden.

Een voedingprobleem heb ik al uitgesloten omdat de kaart in 3d-mode veel meer stroom trekt, en het dan wel gewoon goed doet (7300 3dmarks in 3dmark03).

De nieuwste biosversie heb ik al maar deze komt helaas uit begin 2003 (en de kaart uit 2004).

Ik hoop dat jullie weten hoe dit veroorzaakt kan worden want ik weet het niet meer.
Alvast bedankt.

Edit:

Dit zijn de verdere specs van mn systeem:

Yours 400 watt voeding
Soltek SL-75kav/-x mainboard met via apollo kt133a chipset
amd athlon XP 1800+ socket a
3x 256 mb pc133 sd-ram
club 3d geforce 6600 gt agp4x/8x (4x ondersteund door mobo)

misschien een belangrijke toevoeging:
mn muis aanwijzer blijft ook hangen, mn toetsenbord ook, en mn geluid gaat loopen.

En vooruit...ook nog een screenshot, duidelijker kan het niet denk ik..dit doet ie voordat het zwarte scherm komt.

http://i6.photobucket.com...5/G-ice/videoprobleem.jpg
Nog een paar opties dan :)

* welke videokaart zat er hiervoor in je pc en heb je de drivers daarvan volledig gedeïnstalleerd?
(of beter nog een volledig nieuwe installatie van windows gedaan, klinkt overdreven maar toch!)

* vind je bij dxdiag (start => uitvoeren => dxdiag ) problemen met DirectX én heb je daarvan
ook de nieuwste versie? Ik zou vooral ook eens spelen met de hardwareversnelling van je
geluidskaart temeer omdat je geluid ook gaat "lopen".....als het fout gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Een oudere driver maakt niet uit, het probleem is er nog en de 3d-prestaties gaan enorm achteruit.
De drivers van mn vorige kaart zijn eraf want ik heb mn harddisk geformatteerd in de tussentijd. Ik gebruik directx 9.0c en alle tests doorstaat ie prima, zowel voor beeld als geluid.
Met het loopen van mn geluid bedoel ik dat ie een klein stukje blijft herhalen ("loopen"), dus heel mn systeem hangt op dat moment. De harddisk stopt ook met kraken als het zich voordoet, toetsenbord en muis staan vast. Echt ALLES stopt er gewoon heel even mee en gaat dan weer door (na het weergeven van een zwart beeld). De koelertjes lopen op dat moment wel op dezelfde snelheid door en mn BIOS is zo ingesteld dat in geval van een stroomprobleem de PC opnieuw opgestart wordt. Dat zou betekenen dat het geen stroomprobleem kan zijn.
Het rare is ook dat 3D-beelden meer stroom nodig hebben en dat ie dat makkelijk trekt allemaal en geen probleem geeft. Het is alleen in Windows zelf (zowel mét als zonder servicepack en met alle forcewaredrivers die er zijn). Dus dat zou betekenen dat het bijna geen stroomprobleem kán zijn.

De mogelijkheid dat de combinatie mobo + nieuwe kaart niet deugt is er nog wel, want ik heb de nieuwste drivers van mn chipset nu wel, maar wellicht werken oudere versies wel goed. Het rare blijft echter dat 3D-prestaties en beelden perfect zijn wat zou betekenen dat de communicatie tussen mobo en videokaart goed zou moeten zijn. De volgende stap zal
inderdaad testen in een andere PC (met een andere chipset) worden. :'( :'( Tenzij er nog iemand een briljant idee heeft :?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2006 17:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK..in de loop van de tijd zijn een aantal dingen me opgevallen en heb ik ook dingen uit kunnen sluiten.
Stabilitytest van mn processor is helemaal goed gegaan.
Memtest 86+ gaf 0 errors na 5 uur lang testen.

Maar waar het probleem waarschijnlijk zit....zodra er datastromen ontstaan treedt het probleem op.
Vooral als ik programma's installeer of flink aan het downloaden ben, blijft ie uit zn dak gaan.
Waar kan dit eens aan liggen?? Harddiskcontroller?? AGP to CPU controller driver?? Of toch gewoon het geheugen van de videokaart?

Misschien dat iemand nu wel weet waar het aan kan liggen.

P.S. temperatuurverschillen van de kaart hebben geen invloed op de stabiliteit.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2006 16:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, de oplossing is gevonden. Ik ben er vandaag met 3 mede-nerds eens goed voor gaan zitten.
Het was niet de voeding,
niet het mobo,
niet de cpu,
niet de kaart zelf,
maar de combinatie tussen chipset en videokaart.

Het is allemaal opgelost door de hardwareversnelling in de instelling van het beeldscherm 1 puntje terug te schroeven (waardoor alleen bitmapversnelling dus wordt uitgeschakeld). De 3D-prestaties blijven gewoon hoog, het OS blijft stabiel.
Deze oplossing heb ik ergens op een forum gevonden, gepost door iemand die dezelfde mobo + videokaart had, en het werkt echt!

Wellicht is dit ook meteen een tip om eens te proberen voor andere gebruikers die last hebben van freezes en artifacting in het OS.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2006 21:20 ]

Pagina: 1