CellFactor zonder PhysX kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95522

Topicstarter
goedendag medetweakers, ik ben zelf de gelukkige bezitter van een ASUS Physx P1 GRAW Edition

specs:
Dualcore Opteron 165 @ 2,5 ghz & 310HT
ASRock 939Dual-SATA2
2GB DDR OCZ GOLD XTC @ 246MHz (3-3-3-10 1CMD)
Soundblaster X-Fi Xtreme-music
Geforce 6800 128MB DDR @ 12PSx6VS 375core en 850mem
Ageia Physx 128MB DDR PCI
*Preciesere spex staan in mijn sig

en ik draai momenteel CELL FACTOR ---> egt een super spel btw <---- op een gemiddelde framerate van 20FPS @ 800x600 met 25% texture res en geen HDR en dan maakt het niet uit hoeveel objecten er in beeld zijn

nu ben ik eens even wezen knutselen met cell factor en ben erachter gekomen dat dit spel ook speelbaar is zonder PhysX kaart * proven method *:

ik schakel mijn physx kaart uit in apparaatbeheer ---> start CellFactor.exe uit de gamedir/SystemGame en het spel start niet en begint te zeiken over het niet zien van een PhysX kaart.

nu ga ik mijn RealityEngine.ini editen (deze is ook te vinden in gamedir/SystemGame):
in het origineel zoek je naar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
//-------------------------------------------------------
[Engine]
FirstRun = false
WarnOnMissingFiles = false
SearchPath=..
SuppressWarnings = true
LogLevel = 1
CompressScreenshots = false
ForceAllShaderGroupsRecompile = false
EnablePhysX = true
PhysXPrimarySceneHardware = true
PhysXFxSceneHardware = false
EnablePhysXDebugOutput = true
PhysXHardwareCloth = true
SaveAndUseCollisionMeshes = true
DisableAllFramerateCaps = false
CustomPhysXSDK = CellFactor

en dit pas je aan naar:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
[Engine]
FirstRun = false
WarnOnMissingFiles = false
SearchPath=..
SuppressWarnings = true
LogLevel = 1
CompressScreenshots = false
ForceAllShaderGroupsRecompile = false
EnablePhysX = false
PhysXPrimarySceneHardware = false
PhysXFxSceneHardware = false
EnablePhysXDebugOutput = false
PhysXHardwareCloth = false
SaveAndUseCollisionMeshes = false
DisableAllFramerateCaps = false
CustomPhysXSDK = CellFactor

nu start ik het spel op met CellFactor.exe uit de SystemGame directory en het spel start gewoon door, ook kan ik nu gewoon ingame komen *LET WEL: mijn PhysX kaart staat dus uitgeschakeld in apparaat beheer.

*even een note ---> ik weet niet zeker of je dan in dit geval de driver moet hebben geinstalleerd maar die is wel te downloaden van www.ageia.com. deze installeerd ook gewoon zonder een PhysX kaart te hebben ---> zie GRAW

ik start het spel op dezelfde settings als tevoren: 800x600 met 25% texture res en geen HDR.
het draait.... zolang ik niet naar al die objecten ga kijken want dan is mijn gemiddelde framerate 5FPS (en dan blaas ik de boel op en dan zakt de boel naar 1 a 2 FPS, waar hij met PHYSX gewoon door blijft gaan _/-\o_ ) ...

heeft dus wel degelijk nut zo'n kaart :) :) :) zoals je merkt is een dualcore opty @ 2,5Ghz nog te traag om dit te kunnen doen :)

owjah en voordat ik het vergeet: VIVA LA REVOLUTION!!!!!

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 95522 op 04-06-2006 21:16 . Reden: indeling nu wel weer goed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:08
of je voegt gewoon aan je shortcut EnablePhysX=false toe, en dan werkt het ook. Ik heb btw met AMD64 @ 2.5GHz (singlecore) rond de 30FPS met textures op 50% en de rest op high + hdr (7800gtx xtreme).

Een kaart lijkt best wel overbodig met dual core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dit zijn toevallig wel realworld tests hoor :) ik post alleen maar mijn bevindingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Leuk, maar iemand anders is je voor geweest en heeft meteen maar vergelijkende screenshots gemaakt (ideetje?)
My Test of Cell Factor running with and without physX

Verder zal het best zo zijn dat het spel nu een stuk trager werkt, het zal ongetwijfeld zwaar voor de PhysX PPU geoptimaliseerd zijn.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:08
Een internet server zou niet speelbaar zijn volgens ageia omdat cellfactor teveel netwerk verkeer met zich meebrengt. Ik heb door middel van het tooltje "Hamachi" een vpn over internet gezet en cellfactor op die manier met een vriend gespeeld. Hij draaide de server op zijn dual core en dat liep allemaal perfect. Enige probleem is dat je geen fluids kan zien zonder kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05 15:58

SG

SG surft naar info hardewaren

Ook geen cloth.

Maw die performance drop voor CPU is nog veel groter omdat 'n paar features disabled zijn.

Maar die kan je wel disablen als het hardware accelrated is.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wat iedereeen lijkt te denken is dat zo'n physx kaart je framerates verhoogt ---> DIT IS DUS ABSOLUTE ONZIN ----> het zorgt ervoor dat je MEER physics in games kan gebruiken zonder dat dit je games vertraagt of met een kleine vertraging extra detail zoals in het geval van GRAW dat een klein beetje extra graphics DIE DOOR JE GRAKA worden gerenderd is.

VIND JE HET VREEMD DAT MET MEER DETAIL JE FRAMERATE OMLAAG GAAT???
DIT LIJKT OVERIGENS IN DE GRAKA BUSSINESS AL JAREN GEACCEPTEERD TE ZIJN: LANGZAMERE KAART + HIGH-DETAIL = KAART MEER TE DOEN = LAGERE FPS???

DAT GELDT VOOR DE PPU PRECIES HETZELFDE:
LANGZAMERE KAART + HIGH-DETAIL + PPU DETAIL = KAART NOG MEER TE DOEN = LAGERE FPS???

als je videokaart niet je bottleneck is zal je framerate GELIJK blijven bij MEER detail... in het geval van CellFactor is de framerate volgens een hoop mensen gelijk met en zonder PPU ---> maar wat als je met meer spelers meer physx tegelijk gaat gebruiken... nou ik heb het met mijn huisgenoten (3 stuks) over een lan in een 2vs2 CTF geprobeert maar bij mij bleef het spel speelbaar met PPU en was het onspeelbaar zonder PPU (op mijn pc)....
OOK mis je met software rendering Fluid Body en Cloth animation... in zijn volledige totalitaire totaliteit geen eerlijke benchmark, probeer deze dingen maar eens te activeren op een CPU, ik denk dat als je dan bij de Banner komt en die kapot gaat schieten je bij je eerste schot wel een kop koffie kan gaan drinken voordat ie helemaal is uitgerekend *bij wijze van dan....

zoals je ook kunt zien in de benchmark op http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1056037 gaat in alle cases *high detail / low detail... Dualcore / Singlecore in al zijn 4 situaties de min FPS met +/- 8FPS omhoog... en dan niet te vergeten dat je dan MEER detail hebt....

laat dat gezeik over framedrops en "CF draait op mijn CPU ook perfect" (wat trouwens niet eens waar is want je mist effecten) EINDELIJK eens ophouden :@

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 95522 op 04-06-2006 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:04
Sorry hoor maar op zo'n manier praten we hier op GoT niet. Leg dingen rustig uit en ga niet met caps praten.

Het is tot nu toe gewoon een feit dat de Physix kaart nog niet optimaal benut kan worden door slechte driver support. En daardoor de gameplay vaak slechter wordt.

Het is ook zo dat er inderdaad meer gerenderd moet worden. Maar de video kaarten die nu op de markt zijn moeten dat goed aan kunne. Tuurlijk zul je een peformance hit zien. Maar een hit van 60+ fps naar 13 omdat een PPU ingeschakeld wordt is dus onzin. Dat heeft echt wel iets met die kaart te maken. Want er werd niet 2x zo veel gerenderd..

Welicht dat dit in de toekomst beter word. Zeker omdat U3 het standaard gaat ondersteunen. Maar de Concurentie komt ook met producten ( ATi komt met een optie om Physix op de vga kaart er bij te laten doen of op de CF kaart er bij te laten doen ).

Maar goed je hoeft dan niet op zo'n manier je standpunt te verdedigen.

[ Voor 24% gewijzigd door Astennu op 04-06-2006 22:49 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sorry, maar soms moet je gewoon op bepaalde dingen een nadruk leggen

(btw ben je het wel of niet eens met de beredenatie???)

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 95522 op 04-06-2006 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zo zie je maar een 6800 + een physxkaart is hetzelfde als een 7900gtx :+ (zie de post van kelderik)

Maar bij jou is duidelijk je 6800 een bottleneck :)
Zeker bij een dualcore opteron is het eigenlijk een beetje zonde als je spelletjes gaat spelen :)
Spaar door voor een goede grafische kaart zou ik zeggen (en ik kan het weten, want ik heb ook een 6800 :P)

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 04-06-2006 23:05 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Anoniem: 95522 schreef op zondag 04 juni 2006 @ 22:49:
sorry, maar soms moet je gewoon op bepaalde dingen een nadruk leggen

(btw ben je het wel of niet eens met de beredenatie???)
Als je je post met al die hoofdletters nu even herschrijft dan zijn er denk ik best mensen die het gaan lezen :). Tip: hoofdletters vooraan de zin zou ook fijn zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door dr snuggles op 04-06-2006 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 11:53
Leuk zo'n bevinding, maar misschien beter op zijn plek in VB en dan moet je het toch echt anders brengen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.