[XP] PC crasht/start opnieuw op

Pagina: 1
Acties:

• nemesis_
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-07 21:10

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
Mijn PC crasht eigenlijk altijd als hij veel bezig is met grafische onderdelen (games, videobewerking). Hij kan wel de hele dag gewoon Windows draaien zonder ook maar één keer te haperen.
  • MSI K7N2 Delta-L MS-6570 (nieuwste BIOS)
  • AMD Athlon XP 3000+ "Barton" Socket A (niet overgeklokt)
  • 2x512Mb Kingston PC3200 200Mhz (Dual channel)
  • 1x256Mb Corsair PC3200 200Mhz
  • Maxtor 6Y120P0 120Gb
  • WDC WD2000BB 200Gb
  • Club3D Radeon 9800Pro 128Mb, stock koeling, nieuwste Omega drivers (3.8.252) @default core & memory
Soms krijg ik een BSOD met de melding IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, soms krijg ik een scherm van m'n monitor met Resolution not available, maar meestal een reboot.
Soms, ook niet altijd, komt hij dan in Windows met allemaal strepen over het scherm. Dus mijn graka wordt te heet?
Als ik met Nero Vision bezig ben om een reeks divx avi's op een DVD te zetten (eigenlijk naar een map op m'n harddisk) dan boot hij na een tijdje (ook met Pinnacle Studio). Als ik met Pontifex II (game) bezig ben, dan boot hij na een tijdje; meestal als ik net mijn muis beweeg). Als ik met Oblivion bezig ben, dan boot hij na een tijdje. Dus altijd als ik met iets grafisch bezig ben.
Dit is sinds een aantal maanden. En ik dacht dat het lag aan nieuwe drivers, maar ik heb er ook al weer oude op gehad (weet niet meer van wanneer) en dat hielp ook niet. Het enige wat ik kan bedenken is dat het vervangen van de koeler van m'n CPU nog de oorzaak kan zijn, maar de CPU wordt helemaal niet te heet. En dit lijkt me ook niet echt logisch.

Ook een cookie?

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:04

FlipFluitketel

Frontpage Admin
- Geheugen getest?
- Harddisk getest?
- Voeding voltages gecontroleerd?

Staat er bij die BSOD geen stop-code? Zo ja, google daar eens op of kijk in de FAQ.
Als je even een andere voeding kan proberen, doe dat eens (zelfde geldt voor je videokaart als je daar aan twijfelt).

Je geeft wel info over je systeem maar niet echt wat je al gedaan hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door FlipFluitketel op 04-06-2006 15:31 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Hoe warm wordt alles?
Wat voor voeding heb je er in zitten, dus merk en wattage...
Heb je al memtest geprobeerd?
Wel voor een paar uur laten draaien voor goede resultaten tenzij je meteen errors krijgt, dan de dimms afzonderlijk testen...

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
Ik heb memtest nu zo'n 30 minuten laten lopen en geen enkele errors.
Dit zijn de voltages volgens CPU-Z:
Afbeeldingslocatie: http://img227.imageshack.us/img227/2784/cpuz1dh.th.png
Ik zal later kijken voor een harddisk test (goed programma hiervoor?) en ook naar de voeding.
Hier nog info (met temperaturen) van SiSoft:
Afbeeldingslocatie: http://img227.imageshack.us/img227/1892/sisoft0mc.th.png

O ja, ik heb nu deze koeler op mijn CPU: Spire FalconRock II
Ik heb geen andere videokaart en geen andere voeding om mee te testen.

[ Voor 7% gewijzigd door nemesis_ op 05-06-2006 11:00 ]

Ook een cookie?

Verwijderd

Is het wel handig om dat extra reepje geheugen (single channel) erin te laten zitten ? (1 * 256 mb)
Je hebt al 1 gig dual channel erin zitten, misschien bijt dat elkaar ? Ik zou de corsair er eens uit halen en dan kijken wat het doet...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2006 11:03 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Probleem ligt bij je videokaart denk ik aan de hand van je beschrijving.

Wat ik zou proberen: Videokaart onderklocken en kijken of de problemen blijven bestaan. Als ze nu weg zijn dan betekent dit dat je videokaart niet op de specs kan draaien waarmee hij verkocht is. Of je koeling is niet goed, of de kaart is dan niet goed. In het laatste geval zou ik de kaart RMA sturen.

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
wwillem schreef op maandag 05 juni 2006 @ 11:14:
Probleem ligt bij je videokaart denk ik aan de hand van je beschrijving.

Wat ik zou proberen: Videokaart onderklocken en kijken of de problemen blijven bestaan. Als ze nu weg zijn dan betekent dit dat je videokaart niet op de specs kan draaien waarmee hij verkocht is. Of je koeling is niet goed, of de kaart is dan niet goed. In het laatste geval zou ik de kaart RMA sturen.
Hoeveel procent zou handig zijn? 5%? Of gewoon steeds wat proberen en dan kijken wat er gebeurd?
Hoelang kan je zo'n RMA doen? Want ik heb die kaart al best lang en de winkel waar ik hem gekocht heb is failliet.

Ook een cookie?

• dr snuggles
  • Niet online
nemesis_ schreef op maandag 05 juni 2006 @ 11:26:
[...]

Hoeveel procent zou handig zijn? 5%? Of gewoon steeds wat proberen en dan kijken wat er gebeurd?
Hoelang kan je zo'n RMA doen? Want ik heb die kaart al best lang en de winkel waar ik hem gekocht heb is failliet.
Lekker veel onderklokken. 25 procent oid of nog meer, 5 procent zal nauwelijks effect hebben.

RMA valt als optie denk ik af bij jou, omdat de winkel failliet is. Normaal heb je bij een winkel twee jaar wettelijke garantie op elk product. Soms geeft de fabrikant jou nog fabrieksgarantie, maar dat is optioneel. Ik zou RMA wegstrepen als oplossing. Als het onderklokken helpt zou ik een goede koeler (€14) kopen en de kaart weer op normale snelheid laten draaien :).

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
Ik heb hem nu 25% ondergeklokt en dat lijkt te helpen, lijkt... Hij duurt nu langer voordat hij opnieuw opstart... :/ Ik zal morgen maar eens kijken hoe het met de fan zit van die graka.

Voeding is trouwens 300W. Voltages zal ik nog checken.

Ook een cookie?

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
Is er een mogelijkheid om te temperatuur van m'n graka te meten? Ik heb gezien in Atitool dit aan moet kunnen geven, maar alleen als je kaart het ondersteund. Ik zie het dus niet.

Ook een cookie?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

• Rayzilt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-07 21:38
Het is dus duidelijk dat je grafische kaart te warm wordt.

Hoe is de koeling zelf in de PC kast?

Wat je ook kunt proberen is de fan van de grafische kaart schoon te maken. Er kan namelijk best wel een hoop stof op komen, waardoor de fan langzamer gaat draaien.

Staat de pc misschien in de zon, of bij een radiator?

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
Hoe is de koeling zelf in de PC kast?
Niet fantastisch, cpu wordt zo'n 50 graden en het is warm (niet heet) in de kast. CPU is veel warmer geweest (lees 70 graden zelfs dacht ik) met mijn vorige koeler. Ik heb geen casefans.
Wat je ook kunt proberen is de fan van de grafische kaart schoon te maken. Er kan namelijk best wel een hoop stof op komen, waardoor de fan langzamer gaat draaien.
fan zit wel aan de onderkant, maar ik zal het eens doen
Staat de pc misschien in de zon, of bij een radiator?
Nee en nee. Hij staat onder m'n bureau en er staat niks tegenaan. De airflow buiten de kast is dus wel goed.

[ Voor 12% gewijzigd door nemesis_ op 06-06-2006 15:42 . Reden: extra informatie ]

Ook een cookie?

• dr snuggles
  • Niet online
Heb je al gekeken hoeveel ampère je 12V lijn kan leveren? Dit staat meestal op de zijkant van je voeding. Ik denk dat 15A of meer wel genoeg is voor je. Aan je voeding kan het ook nog aan liggen namelijk.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Om even in GoT traditie te blijven. Wat voor merk is die voeding? Want 300W vind ik krapjes, ook al is het een A-merk. Maar met een B-merk kan daar best wel eens het probleem liggen.

offtopic:
Lekker wwillem, nu ben ik een spuit11 :+

[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 06-06-2006 18:13 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-07 22:06
Ik zie dat je cpu overclocked is?? Clock die eerst maar es terug.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Druk eens stevig op je videokaart... misschien zit ie er net niet 100% goed in

• dr snuggles
  • Niet online
skelleniels schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 19:09:
Ik zie dat je cpu overclocked is?? Clock die eerst maar es terug.
De cpu is niet overklokt. Een 3000+ socket A cpu loopt op 2167 MHz normaal. Ik denk dat jij per ongeluk dacht aan een Amd Athlon 64 3000+, die draait op 2000MHz of 1800MHz voor respectievelijk de s754 en de s939 socket.

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
Vanavond ga ik alles checken, merk, type, voltages, fan en even aandrukken.
En inderdaad wwillem, hij is niet overklokt.

Ook een cookie?

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
Nu we toch bezig zijn.
Is het een (goed) idee om een deel van mijn hardware te upgraden?
En dan doel ik op de kast: Antec Performance One P180
Voeding: Cooler Master RS-430 (RS-430-PCAP) Extreme Power, 430W

Ook een cookie?

• dr snuggles
  • Niet online
Waarom wil je een nieuwe kast eigenlijk? Ik zou de p180 nooit kopen trouwens, vooral vanwege de prijs. Er zijn goedkopere antec kasten te vinden (zie pricewatch).

Info over voedingen: Welke voeding heb ik nodig? Deel 14

• JJFS
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-07 07:08
Ik heb dit ook sinds vandaag, pc werkt gewoon en als je een spel opstart reboot de pc en zelfs dan krijg ik soms nog geen beeld maar hoor ik aan de HD dat windows wel opstart.
Weet iemand een programma waarme ik de voltages kan uitlezen en waarmee je een log file kan laten maken zodat ik na de reboot kan kijken of het aan de voeding ligt?
Heb overigens de Antec Phantom 500W, dit is mijn 2e omdat de eerste na een week er opeens mee ophield...

[ Voor 14% gewijzigd door JJFS op 07-06-2006 19:15 ]

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
wwillem schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 17:07:
Waarom wil je een nieuwe kast eigenlijk? Ik zou de p180 nooit kopen trouwens, vooral vanwege de prijs. Er zijn goedkopere antec kasten te vinden (zie pricewatch).

Info over voedingen: Welke voeding heb ik nodig? Deel 14
Ik wil een nieuwe kast omdat de kast die ik nu heb erg vol zit en de airflow (vrij) slecht is. Die p180 is inderdaad vrij duur.
Ik heb geen zin om een hele upgrade te doen op dit moment, omdat ik nog best tevreden ben, maar ik wil een stiller systeem. (Waterkoeling is geen optie, vind ik te duur)

Ook een cookie?

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
nemesis_ schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 08:50:
Vanavond ga ik alles checken, merk, type, voltages, fan en even aandrukken.
En inderdaad wwillem, hij is niet overklokt.
Fan draait en hij kan niet verder het 'slot' in.
Merk zie ik niet op de voeding. Maar het is een 300W. Voltages zijn niet bijzonder volgens mij. Als ze nodig zijn zal ik ze noteren.

Ook een cookie?

• dr snuggles
  • Niet online
nemesis_ schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 20:13:
[...]

Fan draait en hij kan niet verder het 'slot' in.
Merk zie ik niet op de voeding. Maar het is een 300W. Voltages zijn niet bijzonder volgens mij. Als ze nodig zijn zal ik ze noteren.
De spanning is meestal wel goed. Wat veel interessanter is, zijn de verschillende stromen die geleverd kunnen worden. Dit staat echt *altijd* op een van de zijkanten van je voeding. Daar staat ook het merk. Dit alles hebben we echt nodig :).
Btw, rechtsboven zit een handige edit knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif) :).
JJFS schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 19:13:
Weet iemand een programma waarme ik de voltages kan uitlezen en waarmee je een log file kan laten maken zodat ik na de reboot kan kijken of het aan de voeding ligt?
Speedfan kan dit eenvoudig. Voor jouw problemen svp een eigen topic aanmaken, mocht je er niet uit komen na een grondige zoekactie :).

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
wwillem schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 20:38:
[...]
Btw, rechtsboven zit een handige edit knop ([afbeelding]) :).
offtopic:
I know, maar dan kwam het ergens tussenin. En het was een soort van reactie op mezelf

Sticker op de voeding:
Afbeeldingslocatie: http://img274.imageshack.us/img274/4337/p10101804hz.th.jpg

Ook een cookie?

• dr snuggles
  • Niet online
13 Ampère op de 12V lijn is weinig. Tel daarbij op dat Component pro een budget merk ala sweex en Q-tec volgens Google, wat resulteert in een nieuwe voeding :P.

Heb je toevallig nog ergens een andere voeding ter beschikking? Anders zou ik even een nieuwe voeding kopen. Die Coolermaster uit je eerdere post lijkt mij geen slechte keus als ik zo kijk. Daar zit ook nog een mooie temperatuur gestuurde 12cm fan op :).

[ Voor 7% gewijzigd door dr snuggles op 07-06-2006 21:24 ]

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
Ik heb geen andere voeding, dus een nieuwe is wel een idee. Ik heb verder geen casefans in mijn kast. Wel doen?
Papst casefan?
Ik ga ook die Ati Silencer aanschaffen die al genoemd werd.

Ook een cookie?

• dr snuggles
  • Niet online
Papst fans zijn stil, maar duur. Maar als het er toch maar eentje is gewoon kopen :P.

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
Ik ga wel steeds meer offtopic... :/

Ik had het al eerder over een nieuwe kast. Nu heb ik deze gezien en daarvan bevalt de prijs me ook wel. Is dit goed voor de komende paar jaar? Cooler Master RC-534 Centurion 534
Daarmee bedoel ik eigenlijk; over een tijdje wil ik een nieuw moederbord kopen, nieuwe graka etc. Gaat dat passen. Zijn moederborden straks nog steeds (m-)ATX?

Die Antec p180 kast heb ik maar opgegeven.

[ Voor 10% gewijzigd door nemesis_ op 08-06-2006 13:43 ]

Ook een cookie?

• dr snuggles
  • Niet online
De trend is dat alles kleiner wordt, maar wel backwards compatible. ATX zal bovendien nog wel flink wat jaartjes bestaan, net als m-atx gok ik. Gewoon lekker kopen zo'n kast, als die niet te duur en er wat positieve reviews over te vinden zijn (op t.net zijn denk ik wel productreviews van gebruikers te vinden over deze kast denk ik).

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
wwillem schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 22:20:
op t.net zijn denk ik wel productreviews van gebruikers te vinden over deze kast denk ik.
Niet dus, maar wel elder op het net.
En die zijn weliswaar niet super positief, maar ook zeker niet negatief. ;) Het zou een goede kast voor die prijs zijn.

Ook een cookie?

• SteelPan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-07 08:27
Deze kast heb ik ook in gebruik ,maar denk erom,het is geen 'grote' kast.
Ik las ergens dat je huidige kast nogal vol zat en dan is een grotere kast misschien een betere oplossing.
Wel is de Centurion een kast met voldoende airflow vanwege de meegeleverde fans voor en achter.
Maar het is geen bijzondere kast als je praat over de ruimte van binnen.
Dus als je erg veel componenten hebt zou ik liever kijken voor een wat ruimere kast.

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
Erg veel componenten heb ik niet: 2 harddisks, 1 DVD brander en 1 DVD ROM. Dat moet wel passen, maar de kast die ik nu heb is gewoon slecht ingedeeld. Kabels van de harddisk zit tegen de graka aan.
In die Centurion zitten de harddisks op een handiger plaats.

Ook een cookie?

• SteelPan
Ik zag dat de achterste fan niet meer standaard bij het pakket zit.
Die zou ik er wel bijnemen.
Inderdaad zou alles wat jij wilt wel moeten passen :)
Is een goede kast voor die prijs kan ik je zeggen.
Er zit ook nog een airduct in ter hoogte van je processor die ' verse ' buitenlucht aanzuigt.
En je kunt ook als dat nodig mcht zijn nog een fan aan de zijkant monteren.
Ik ben er al met al tevreden over als je de prijs van 52 Euro in ogenschouw neemt die ik er voor
moest betalen.
Je hebt ook een uitvoering met een voeding.
Zou ik even naar kijken als ik jou was,dat kan veel voordeliger zijn als een losse voeding!!

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
Ik heb alles al besteld (bij 4Launch):
  • Arctic VGA Koeler ATI Silencer 1 €21.50
  • Cooler Master Midi Tower Centurion 534 ATX No PSU (zwart/zilver) €54.00
  • Cooler Master Powersupply RS-430-PCAP Extreme Power 430W €43.00
  • Papst Casefan F/2GLL 120mm €19.00

Ook een cookie?

• SteelPan
Mooi,ik hoop dat hiermee je problemen worden opgelost.
De warme dagen komen eraan dus................

Veel succes.

• dr snuggles
  • Niet online
Das mooi. Laat wel even weten of dit pakket je problemen oplost hè :).

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
Zal ik doen. Nog bedankt voor de info in ieder geval. Mocht het niet werken, dan kan ik jullie tenminste de schuld geven. ;)

Ook een cookie?

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
Hehe, ik heb alle hardware. Kwam ik er achter dat het moederbord niet paste, althans de backpanel was anders. Verticaal geplaatste audio-aansluiting vs. horizontaal. Maar ik heb de backpanel uit m'n oude kast gehaald -> probleem opgelost.
Voeding die ik kocht: 24 pins, moederbord 20 pins = Converter gekocht
Casefan geen schroeven = schroeven kopen
Alles zit nu en is in ieder geval een heel stuk stiller.
Of alles nu werkt zoals ik het wil laat ik nog horen, heb hem pas net aangezet.

Ook een cookie?

• Muramasa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-07 09:45
Een vriend van me had EXACT hetzelfde probleem met dezelfde grafische kaart.

Bij hem heeft het uitzetten van FastWrite en de AGP speed op 4x zetten geholpen, hij heeft sindsdien nooit meer dit probleem gehad. Dit alles is gewoon in Catalyst Control te regelen.

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
Ik las pas ook iets over dat 9800 Pro's wel eens vaker te heet. Ik weet niet meer waar.

Ook een cookie?

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
Mijn CPU is nu in ieder geval al 9 graden koeler stressed!, terwijl hij idle 54 graden was voordat ik deze nieuwe hardware had.

--Edit--
Gisteren is-ie 2,5 uur lekker bezig geweest en alles ging prima. CPU werd +/- 50 graden, stukken beter dan voorheen. Graka lijkt ook veel beter gekoeld en draait weer op zijn default core/memory.
Misschien dat ik hem nog wel naar XT ga flashen nu het goed gaat.

edit:

Sorry cybersteef, je hebt gelijk. Niet boos worden ;)

[ Voor 62% gewijzigd door nemesis_ op 29-06-2006 09:06 ]

Ook een cookie?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

nemesis_, gebruik aub de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop als je zelf de laatste bent die een bericht heeft achtergelaten. Dit voorkomt onnodig kicken van je topic en houdt het allemaal wat overzichtelijker :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1