Toon posts:

Nieuwe netwerk instellen wil niet echt lukken...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb tot nu toe altijd een crosscable gehad om mijn 2 PC's aan het internet te hangen. 1tje via een Alcatel modem naar de ander het internet delen. Verder wat file sharing.

Nu heb ik een laptop gekocht en mezelf maar gelijk een wireless router met modem cadeau gedaan. Merk SMC Networks.

De PC hangt via een straight cable aan de router, de laptop via wireless. Nu kan ik op beide vrolijk internetten. Het probleem zit in de file sharing.

Als ik naar mijn netwerklocaties ga zie ik na een _lange_ tijd laden wel de workgroup, maar als ik die wil bereiken krijg ik een melding dat ik geen permissies heb (vanaf de laptop naar de PC). Toch zitten we op dezelfde workgroup, hetzelfde subnetmask, dezelfde gateway.

Het enige verschil dat ik kan bedenken is dat ik nu DHCP gebruik, en eerst (met de crosscable) niet.
Ik ben geen held met netwerken, en dit is sowieso de eerste keer dat ik met WLAN stoei. Ik heb al bij mijn router gekeken, maar kan niets vinden dat de switch uit zou zetten.

Als ik de andere PC probeer te pingen door middel van de host name, krijg ik het IP te zien, maar vervolgens een time-out...

Wie helpt?

Verwijderd

Dit is normaal met windows XP. (althans, heel veel mensen hebben het)
Zet op je laptop de Computer Browser service eens uit (disabled), herstarten, en nog eens proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt niet te helpen...

Verwijderd

Topicstarter
Oke mensen, dit is solved. Ik had in de firewall een verkeerde IP range toegestaan... My oops... :X

Ik kan nu vrolijk bij de shares, al gaat het benaderen wel een stuk langzamer dan ik met wired gewent ben.

Verwijderd

Topicstarter
Het is alleen maar erger geworden. Ik kan nu wel bij mijn shares, maar de inhoud van een redelijk volle map te zien krijgen duurt zomaar 5 minuten. Ook als ik alle firewalls uit heb staan. Als ik een beetje aan het downloaden ben en ik zou een MP3 vanaf de andere PC op de laptop willen draaien happert het als de pest...

Mijn ontvangst is uitstekent met 48Mbps. Netwerkgebruik is meestal tegen de 1% aan.

Ik heb in de router config gekeken, maar kan niets vinden.
Responce op een ping is rond de 10ms, afhankelijk van mijn downloadgedrag.

Iemand een idee?

• thamoosio
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-01-2024

thamoosio

Ja-haaaaaa

kan je die laptop eens met een kabel op de router aansluiten (en je wireless netwerk kaart even uitzetten..) Kijken of dat verbetering geeft?

Wat voor encryptie gebruik je?

Zit er compressie op de WLAN verbinding? (van die 125mbps routermeuk)

Bij voorbaat sorry..

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Heb je een virusscanner actief staan? De meeste doen al een scan on access, en dat wil zeggen dat bij het viewen van de folder alle files al gescanned worden. Op LAN merk je daar zoveel niet van, maar met WLAN is dat een heel ander verhaal. Veel hogere latency, en je hebt mss wel 48MBit connectie, maar door alle errorcorrectie en wat er alemaal aan overhead op dat signaal zit, zal daar effectief iets van 20-25MBit van overblijven.

M.a.w., disable je virusscanner eens en probeer het nog eens. Laat btw even horen als je eruit bent, is wel interessant!

ps. als het idd virusscanner mocht zijn, meeste kan je network-scan uitzetten. Dat is eigelijk ook niet nodig, omdat de pc waar het vanaf komt als het goed is ook weer voorzien is van een scanner, en die het dus sowieso al scant.

[ Voor 18% gewijzigd door Rataplan_ op 08-06-2006 09:11 ]

Verwijderd

Als je Norton Internet Security of Firewall draait zet die dan eens even uit en kijk eens of het dan beter gaat. Norton kan een echte B*TCH zijn

Verwijderd

Topicstarter
Zodra de laptop binnenkwam en ik zag Norton heb ik het eraf gemikt :+ Gebruik nu Windows Firewall. Nog geen virusscan erop gezet.
Op de desktop die ik wil berijken staat McAfee... Firewall laat mijn IP toe.

Ik gebruik WPA encryptie (TKIP) met een pre-shared key. Voor zover ik weet geen compressie.

Ik heb de router gereset, het lijkt nu iets sneller te lopen. Maar de inhoud van een redelijk volle share bekijken duurt nogsteeds een halve minuut. Lijkt me toch een klein beetje lang.

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-04 19:29
Zet eens de wpa beveiliging uit, dan wordt de verbinding het minst verstraagd. Soms wilt de verbinding niet goed werken als je wpa hebt en werkt het vreemd genoeg wel goed zonder beveiliging of wep wat wat minder veilig is.

verdwaalde ict'er op elektro!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zonder encryptie is het opeens veel sneller! Nu heb ik WEP aangezet, maar dat is net zo goed weer langzaam...

// Edit: Laat die opmerking maar, blijkt toch even sloom... 10MB copieëren duurt 5 minuten :X

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2006 13:09 ]

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-04 19:29
Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 12:50:
Ja, zonder encryptie is het opeens veel sneller! Nu heb ik WEP aangezet, maar dat is net zo goed weer langzaam...

// Edit: Laat die opmerking maar, blijkt toch even sloom... 10MB copieëren duurt 5 minuten :X
Reset de router eens en probeer de drivers van je wlan kaartje opnieuw te installeren. even schoon schip maken, misschien dat het helpt.

verdwaalde ict'er op elektro!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
WEP en WPA beveiliging geven inderdaad een vertraging, je krijgt meer overhead op je paketten. Of dit merkbaar is ja, of ja 5 mb in 10 min doet nee, dus er lijkt in jouw situatie wat meer aan de hand.

Windows XP heeft standaard simple file sharing aan waardoor je gebruik maakt van een guest account om op de pc te komen via het netwerk.
Bij de mapopties simple file sharing uitzetten zet deze functie uit, welke alleen in professional beschikbaar is volgens mij.

Ik uninstall altijd de Qos packet scheduler, of zet via policy manager de bandbreedte beperking van 20 -> 0%

Ik installeer altijd IPX/SPX protocol onder XP naast TCP/IP protocol. Dit sowieso voor een aantal spellen, maar bij mij lijkt het netwerk sneller te reageren als deze geïnstalleerd is, vraag me niet waarom.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb helaas XP Home...
Qos uitzetten heeft geen effect.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Viper_74 schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 14:51:
Ik uninstall altijd de Qos packet scheduler, of zet via policy manager de bandbreedte beperking van 20 -> 0%
Niet dat dat enig nut heeft :Z

[rml]BackSlash32 in "[ Xp] Tweaken om snelheid te halen."[/rml]
Ik installeer altijd IPX/SPX protocol onder XP naast TCP/IP protocol. Dit sowieso voor een aantal spellen, maar bij mij lijkt het netwerk sneller te reageren als deze geïnstalleerd is, vraag me niet waarom.
Hoe meer netwerk protocollen je gebruikt, hoe meer overhead je genereert.
Dat je Network Neighborhood sneller werkt is puur omdat je Name Resolving met NetBT/Tcp-ip niet optimaal geregeld is in een Workgroup.
Is vrij eenvoudig te verhelpen, als je maar weet hoe.
[search=Browse Master instellingen]

IPX/SPX handelt dat op een andere manier af.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Even ingelogt op een buur zijn netwerk. Veel zwakker signaal, maar zover ik merk wel sneller. Dat is dan kwa internet he. Je kan dan wel denken dat ze misschien sneller internet hebben, maar 50kbps download op 3Mbps zou toch niet voor laadtijden van 1 minuut+ moeten zorgen. Bovendien zit ik nu op een 11Mbps netwerk ;)

Het lijkt in ieder geval niet in de laptop te zitten dus.
Ik zag dat ik kan kiezen uit 13 banden op de router, die stond op band 1. Misschien was die erg druk dus ik heb hem naar band 13 gezet, maar nu moet ik het nog zien te veranderen onder Windows...
Overigens leken alle netwerken die ik zag op band 11 te zitten...

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je hebt eigenlijk maar 4 banden waar je in kan zitten, in verband met overlappende frequenties.
Je zou kunnen overwegen 6 of 7 te pakken.
11 en 13 zitten heel dicht bij elkaar dus dan heb je risico op storen..

1 t/m 4 worden doorgaans weinig gebruikt, meeste wireless zooi zit juist tussen 7 en 11.

Ps: sommige Intel wlan nics (liever gezegd de drivers) hebben problemen met kanaal 13 zelfs, zien ze niet eens ;)

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 08-06-2006 19:54 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat in kanaal 1, werkte dus gewoon belabberd.
Zit nu in kanaal 11, alleen 802.11g aangezet, maar het helpt neit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat mijn router ronduit brak is.

Het bovengenoemde probleem kan best wel eens in die router zitten (al kan ik geen instelling vinden)
Hij wordt zo warm dat mijn hele kamer naar brandgeur begint te ruiken (ja het komt zeker weten van de router)

Als ik op de accu van mn laptop werk gebeurt het regelmatig dat Adrestype onder Status->ondersteuning van de WLAN verbinding van 'Door DHCP toegekent' naar 'onbekent' of iets dergelijks veranderd.
Het IP adres van de computer veranderd dan naar een waarde dat met 16?. (? is een cijfer dat ik niet meer weet) begint.
Subnetmask blijft gewoon goed (255.255.255.0), maar de Standaard-gateway veranderd van het IP van de router naar een -leeg-. Ik kan dus ook niet meer op internet dan.
Nadat ik op Herstellen heb geklikt kan het soms een minuut duren voor hij de gegevens heeft ontvangen.

Overigens blijft de verbinding gewoon aanwezig. De sterkte hiervan is zeer goed tot uitmuntend.
Het moet wel in de router zitten (instelling of het is gewoon een wrak ding), want als ik even het netwerk van de buren probeer (for testing purpose only, off course) heb ik geen last van dit probleem!
Pagina: 1