windows en office licenties...hoe best/goedkoopst?

Pagina: 1
Acties:

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-03 21:05
Aangezien ik straks begin te werken, zou ik graag eens in orde geraken met m'n licenties en vroeg ik me af, wat de beste manier is om legaal te werken.

--windows xp (pro)--
Ik zou dus als zelfstandige bij een buro gaan werken en om de 1 a 2 jaar upgrade ik m'n pc.
probleem is het volgende:
ik heb 1 hoofdpc; 1 laptop en 1 'oud systeem' voor htpc. (htpc zal het goedkoopst op linux werken denk ik ;) )
De laptop zou ik vervangen, dus daar komt in principe een legaal os mee van de fabrikant (OEM)
Nu vroeg ik me af voor de hoofdpc, of ik bij de upgrade (mobo, proc en gpu) best een OEM windows xp pro bijvraag, of als ik, met het oog op eventueel upgraden binnen 1 a 2 jaar, een retail koop. Of ben ik beter af om dan, terug een OEM te kopen?

Ik had ook gehoord dat het (vroeger) toegelaten was om het os op meerdere pc's te plaatsen als je enige gebruiker bent? kan ik dan eenvoudig upgraden naar bv vista later op hoofdpc en laptop?

Tijdens m'n zoektocht op got en google, kwam ik ook de student/home licenties tegen(3pc's?), hoe zit het daarmee? M'n vriendin studeert nog, kan zij die legaal kopen en legaal op mijn pc's zetten?
Want wat is commercieel gebruik? Is het voldoende als je af en toe een mail checkt, of heeel af en toe een dringend tekstje typt?(m'n activiteit is immers hoofdzakelijk op de buro)
Wat ik me ook afvroeg...hoe zit het dan later? stel dat ik dan toch commercieel gebruik ga maken ervan? (zelfstandig werken)... moet ik dan die licenties vervangen? :|

--office 2003--
Een tweede deel is office... het enige wat ik echt veel gebruik is outlook, de rest zooo sporadisch dat ik in principe met openoffice weg kan. Maar stel dat ik een licentie koop van office 2003, mag ik die dan zowel op hoofdpc als op de laptop gebruiken (enige gebruiker)?Op de buro heeft de pc waar ik enige gebruiker ben een officiele versie van office (weliswaar is dit een mac versie)

Is het eigenlijk wel interessant om nu office 2003 te kopen :? (voor dergelijk sporadisch gebruik) of kan ik beter de beta van 2007 gebruiken en deze dan kopen (goedkoper ipv eerst 2003 en dan upgrade te betalen?)(mag je de beta 2 keer installeren en (zo beperkt)commercieel gebruiken? :/ )

Ik weet dat het een verwarde vraag is, maar na verschillende topics op got te hebben nagelezen, en google/ms site te hebben bekenen, geraak ik er eignelijk steeds minder en minder aan uit, om legaal te werken, zonder er bakken geld aan uit te geven. :X

omdat het in hoofdzaak gaat over windows heb ik het hiergezet, incl de vraag van office...hoop dat het geen probleem vormt voor jullie, mods

PS... voor een dualcore Intel pentium D820 proc... windows xp home zal maar 1 proc gebruiken, klopt dat? (Scalable processor support – up to two-way multi-processor support. niet bij windows WP Home???)

[ Voor 15% gewijzigd door Promy op 04-06-2006 14:03 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:13
Hoe vaak je bijvoorbeeld Office mag installeren staat allemaal zeer uitgebried op de Microsoft site. XP Home ondersteunt inderdaad één cpu, maar dit mag wel weer een dual-core zijn (of HT), dus je kunt nog steeds allebei de cores gebruiken.

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-03 21:05
Tnx, heb dat van office na wat doorgedreven zoeken inderdaad kunnen terugvinden op hun site!
wel stom... 2x oem kost minder dan 1xretail...en die mag je dan niet gelijktijdig op 2pc's gebruiken 8)7

Maar ik kwam daar nog een klein raar ietsje tegen...
Bij windows xp home staat er
Ook wanneer uw werkstation specifieke hardware-eigenschappen heeft zoals een dubbelprocessor moederbord, of een videokaart voor twee monitoren, dan is Windows XP Professional vereist.
Is dit niet raar? kan je dan geen dualscreen opstelling maken met een home edition(op een nvidia gforce?) 8)7

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Promy schreef op zondag 04 juni 2006 @ 15:27:
Tnx, heb dat van office na wat doorgedreven zoeken inderdaad kunnen terugvinden op hun site!
wel stom... 2x oem kost minder dan 1xretail...en die mag je dan niet gelijktijdig op 2pc's gebruiken 8)7

Maar ik kwam daar nog een klein raar ietsje tegen...
Bij windows xp home staat er
Ook wanneer uw werkstation specifieke hardware-eigenschappen heeft zoals een dubbelprocessor moederbord, of een videokaart voor twee monitoren, dan is Windows XP Professional vereist.
Is dit niet raar? kan je dan geen dualscreen opstelling maken met een home edition(op een nvidia gforce?) 8)7
Windows XP Home ondersteund inderdaad geen dual CPU systeem, maar als ik naar mijn latop kijk dan kan deze prima zijn eigen scherm en een tweede extern scherm aansturen. Dat is geen probleem.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/