[XP] Erg traag bij HD activiteit

Pagina: 1
Acties:
  • 623 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-03 16:54
Sinds een tijdje heb ik een probleem met mijn Windows XP installatie.

Wat is er aan de hand?
Zodra ik iets doe wat HD activiteit genereert dan wordt de hele pc traag. Ik kan mijn muis pointer niet eens meer fatsoenlijk bewegen. Een voorbeeldje:
RAR files uitpakken en tegelijk winamp luisteren (die nu op prioriteit hoog staat) werkt niet. Het uitpakken wordt dan vertraagd en nog belangrijker, mijn muziek stottert als een gek.

Ik heb dit probleem al eens eerder gehad en altijd als mijn XP installatie iets ouder begint te worden. Zodra ik dus opnieuw Windows XP installeer is er niets meer aan de hand en gaat alles goed. Ik denk dan ook niet dat het een hardware probleem is. Ik heb voor de zekerheid de IDE kabel (ja een 80 aderige) vervangen maar helaas geen effect.

Software matig heb ik veel software verwijderd waarvan ik dacht dat het dit probleem kon veroorzaken. Ik heb nu dus eigenlijk een kale Windows XP staan met wat software zoals winamp, firefox en nog wat noodzakelijke dingen.

Ik heb voor de zekerheid ook maar even de IDE drivers opnieuw geïnstalleerd (meteen even de AGP drivers ook meegenomen) maar helaas heeft dit ook geen effect gehad.

Mijn configuratie:

P4 2,8 GHz Northwood (533 MHZ FSB)
MSI 648 Max (MS 6585)
1 GB geheugen (2x 256 – 1x 512)
Asus Geforce 6600 GT 128MB

IDE configuratie:
Primary master: Diamond max plus 9 (120 GB)
Primary slave: Diamnond max 10 (200 GB)
Secondary master: Hitachi CD speler
Secondary slave: NEC 1000a DVD brander

Heeft iemand enig idee wat ik nu nog kan proberen of wat het problem veroorzaakt?
Ik wil dit probleem nu wel een keer oplossen i.p.v. weer een nieuwe XP installatie.

edit:

Beide schijven heb ik gedefragmenteerd.
SMART status is OK
Beide schijven draaien in UDMA 6 mode

[ Voor 4% gewijzigd door Racemol op 04-06-2006 13:06 ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 18:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Defragmenteer je schijf eens en kijk wat het resultaat is... kan ook zijn dat er fouten op je HDD zitten die gerepared moeten worden, maar daar kom je dan vanzelf achter met defragmentere.

• spacemouse
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09-2025
Heb je je HD al eens gedefragmenteerd?

edit: n00bs was me net voor

[ Voor 38% gewijzigd door spacemouse op 04-06-2006 12:52 ]

• Racemol
Mijn schijven zijn gedefragmenteerd. Het probleem is trouwens bij beide schijven (120GB en 200GB).

De SMART status van beide schijven zijn "OK"..

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04:21

ThunderNet

Flits!

Staan er ook meldingen in de Event Viewer?
Kijk ook even in je bios/device manager, of er geen apparaten zijn die IRQ conflicts veroorzaken :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-03 09:46
Draaien je schijven in PIO mode misschien i.p.v. UDMA?

Whatever

• Racemol
Ze draaien beide in UDMA 6 mode (sorry ik had dit in de startpost moeten zetten)..

Verwijderd

Welke anti-virus software draait er ? Zet eens uit en kijk of het probleem blijft bestaan.

• Racemol
Ik draaide altijd AVG maar heb dit onlangs vervangen door Sophos die ik ook op het werk gebruik. Dit heeft helaas geen verbetering gebracht..

PS. Ook als de virusscanner helemaal uit staat heb ik hetzelfde probleem.

In de eventvwr kan ik wederom geen problemen vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door Racemol op 04-06-2006 13:12 ]

Verwijderd

Tijd voor een HD test. HD tune of HD tach, zie je de performance van je HD direct.

• Racemol
Ik heb HD Tune gedownload en ga deze zo uitvoeren.

Ik zie echter met een programma (IDE Util) van mij moederbord dat er toch een schijf in PIO mode 4 draait. Terwijl Everest zegt dat ze beide netjes in UDMA 6 mode draaien.
Ik vermoed dat IDE Util toch gelijk heeft. Iemand een idee hoe ik die schijf kan forceren op UDMA 6? In apparaatbeheer staat hij wel degelijk ingesteld als UDMA (als dat mogelijk is).

Verwijderd

Als die PIO 4 niet je bootschijf is, dan afkoppelen, en opnieuw booten. Daarna aankoppelen en weer opnieuw detecteren.

• Racemol
Voordat ik Berdies advies uitvoer heb ik toch even een HD tune test gedaan.

Schijf in PIO 4 geeft een snelheid van 3,2 MB/sec
Schijf in UDMA 6 geeft een snelheid van 48 MB/sec

Het is dus wel duidelijk waar het probleem zit. Ik ga even mijn schijf afkoppelen..

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

PIO vertraagt je hele systeem vreselijk. Die schijf in PIO mode zou je even kunnen uninstallen vanuit je device manager en eventueel je HDD controller... gewoon rebooten en daarna staat die in UDMA tenzij er iets mis is met die schijf...

Kijk ook even in de BIOS of alles goed staat.

Verwijderd

n00bs schreef op zondag 04 juni 2006 @ 13:31:
PIO vertraagt je hele systeem vreselijk. Die schijf in PIO mode zou je even kunnen uninstallen vanuit je device manager en eventueel je HDD controller... gewoon rebooten en daarna staat die in UDMA tenzij er iets mis is met die schijf...

Kijk ook even in de BIOS of alles goed staat.
Helemaal juist !, In het BIOS moet je zijn bij IDE access.

• Racemol
Het is gelukt!

Het zal niet in de bios. Schijf afkoppelen, opstarten, aflsuiten, aankoppelen en weer opstarten wilde ook niet helpen.
HD en IDE controller uit device manager verwijderen en opnieuw opstarten werkte wel. Ze draaien nu allebei weer in UDMA 6 mode..

Thanks!

Wat ik echter niet begrijp is waarom die ene schijf ineens in PIO 4 mode ging draaien. Iemand die daar nog antwoord op kan geven?

Verwijderd

Ik heb deze spontane back-setting ook eens ervaren, bleek op te treden als is een externe HD (USB) aansloot op een usb poort waar ie normaliter niet in zat. Maar het blijft vreemd.
Maar, good luck !

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Racemol schreef op zondag 04 juni 2006 @ 13:42:
Het is gelukt!

Het zal niet in de bios. Schijf afkoppelen, opstarten, aflsuiten, aankoppelen en weer opstarten wilde ook niet helpen.
HD en IDE controller uit device manager verwijderen en opnieuw opstarten werkte wel. Ze draaien nu allebei weer in UDMA 6 mode..

Thanks!

Wat ik echter niet begrijp is waarom die ene schijf ineens in PIO 4 mode ging draaien. Iemand die daar nog antwoord op kan geven?
Vaak (niet altijd) is het zo dat er problemen dan zijn met die schijf. hou gewoon in de gaten of de komende tijd de schijf niet weer terug naar PIO gaat... als dat het geval is, zou ik eens die HDD compleet scannen met software van de fabricant.

• AlKoholiK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:15

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Ik haak even in op dit topic, omdat ik een soortgelijk probleem heb.

Ik heb net een nieuw setje mobo + processor gekregen, een P4P800S SE met een P4 Prescott 2.8Ghz. In combinatie met mn 'oude' 2x Kingston 512MB PC3200-geheugen, mn XFX GeForce6800, Hitachi 160GB S-ATA en Fujitsu 80GB S-ATA loopt mn systeempje een stuk sneller dan mn oude A7N8X Deluxe met Athlon XP 2600+.

In het begin leek alles probleemloos te verlopen, totdat ik merkte dat op bepaalde momenten mn geluid een beetje haperde met Winamp. Ik heb toen wat research gedaan, en geprobeerd te achterhalen waar het probleem lag. Aanvankelijk dacht ik dat het aan Winamp zelf lag, dus heb ik daar wat settings veranderd aan de hand van de tips op het support-forum van Winamp. Maar dit hielp niets. Ook nieuwe geluidskaart-drivers (voor de standaard onboard SoundMAX-chipset) leverde geen oplossing.

Toen ik probeerde het probleem te verergeren, door met SiSoft Sandra een aantal stress-tests uit te voeren. Helaas merkte ik weer geen verandering, en het geluid bleef op dezelfde manier haperen. Ik kreeg van een vriend de tip om iTunes te proberen, omdat die blijkbaar gebruik maakt van een interne MPEG1 Layer3-decoder. Dit leverde iets meer haperingen op, dus het probleem lag blijkbaar dieper.

Pas toen ik met Norton Ghost een aantal images van een andere S-ATA-schijf moest maken kwam het probleem naar boven. Hij grote schijfactiviteit gaat het geluid meer haperen dan normaal, en hoe groter het MP3tje wat ik afspeel is, hoe vaker de hapering voorkomt. Bij iTunes ging het tijdens het Ghosten helemaal fout, dus Winamp gaat blijkbaar nog redelijk goed om met mijn probleem. Ook mn muis blijft af en toe hangen als ik bezig ben met Ghost.

Nu verdenk ik dus de brakke southbridge van mn chipset, die naast het de geluidschipset ook nog verantwoordelijk is voor de aansturing van de SATA-controller. Maar als dit het geval is, waarom kan ik hier dan geen problemen over vinden op GoT. En als dit wel het probleem is, hoe los ik het op? Ik heb de nieuwste INF-drivers van de Intel-site geplukt en vlak na de nieuwe installatie van Windows XP geinstalleerd. Hebben andere tweakers nog een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?

Edit:
Ik heb gemerkt dat het niet (direct) aan mn schijven of mn southbridge ligt. Het lijkt alsof mn processor 'hapert'. Tenminste, als er een snelle verandering van CPU-activiteit is, slaat WinAmp over. Ik ga zo eventjes in mn bios kijken of daar wat raars ingesteld staat, maar ik betwijfel het. Zou het kunnen komen door verkeerde chipset-drivers?

[ Voor 12% gewijzigd door AlKoholiK op 05-06-2006 21:16 ]

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

Pagina: 1