Half extern harde schijf project; hulp nodig!

Pagina: 1
Acties:

• NeOpHyTe-NL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:15
Hallo!
Wegens ruimte gebrek in mijn kast, en ook wegens geen goede koeling, wil ik mijn harde schijven naar buiten gooien. Nou wil ik dat niet doen d.m.v een echte externe HD, maar eigenlijk gewoon mijn S-ATA en stroom kabels verlengen, en dus zo de harde schijf buiten de computer houden. Even een simpel kastje erbij maken, 2 ventilatoren erop en klaar. Makkelijk toch?

Nu zit ik met een probleem... Er zijn zat S-ATA kabels tekoop van 1 meter lang, dus dat is het probleem niet. Ik zit met de stroom.

2 Harde schijven + 2 ventilatoren = 4x stroom.

Nou heb ik dit gezien:
AC Ryan Conductx Y-Spliter Molex Male, 2 X Molex Female, UV Blauw, Kit
http://www.sallandautomatisering.nl/files/13964.jpg

Dus als je er daar 3 van zou kopen.... krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v454/Jasper_Mous/kabel.jpg

Zo kan je dus 2 fans, en 2 hardeschijven aansluiten, zodat je nog maar 1 stroom kabel nodig hebt...
Maar dan moeten we nog wel een afstand afleggen van zo'n 60cm.

Weten jullie daar een oplossing voor? ik heb al gekeken naar verlengkabels, maar ik kan ze niet vinden. (Op Salland Automatisering, omdat ik daar al wat ga bestellen)

Wie ó wie kan mij de goede richting in duwen?

Jasper

[ Voor 31% gewijzigd door NeOpHyTe-NL op 04-06-2006 12:23 ]

Beginning to realize the power...

Verwijderd

Het is te overwegen een nwe case aan te schaffen met goede koeling/voeding en de zooi daarin over te zetten.

• NeOpHyTe-NL
Tjah, maar ik heb net deze kast gekocht, hehe... Het is een NZXT Trinity kast.
Maar ik wou het ook goedkoop houden! Maar aangezien ik 62 graden voor hardeschijven net iets teveel vind, dacht ik het op deze manier goedkoop op te lossen, terwijl het er volgens mij ook best gaaf uit kan komen te zien!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:29
Wat dacht je van een xtra setje kopen, molex aansluitingen er af knippen en dan zelf ff verlengen?

[ Voor 2% gewijzigd door SonOfSam op 04-06-2006 12:28 . Reden: typo ]

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Verwijderd

Je zit met deze oplossing wel met kwetsbare kabels, buiten de case, en waarschijnlijk veel herrie van je "externe" schijven/fans.

Verwijderd

theoretisch gaat dat gaan, maar let er wel op hoe dik die kabeltjes zijn. Elke schijf trekt ongeveer een ampere, en je gaat toch 4 schijfjes op 1 kabeltje steken, dus er 4A door halen. Op zich geen probleem lijkt me, zolang het nie van die extreem dunne draadjes zijn, maar dat het de dikte van een normale pc-voedings-zw/ge/ro draad heeft.

(ot: inderdaad irritant, zoveel schijven. Heb er nu ook 6 in mijn bak hangen, en t wordt ook wat krapjes :+)

• NeOpHyTe-NL
@SonofSam: Prima idee, laat het zo zijn dat ik wat dat betreft niet handig ben, heb niet eens een soldeerbout!
@Berdies: Mijn harde schijven hoor ik bijna niet, en ik zorg ervoor dat de fan erg stil is. dat komt dus denk ik nog wel goed :)
@Athmozz: Daar heb je gelijk in... Het zou dus moeten lukken met 3 van die ACRyan setjes?
Alleen zit ik dan nog met de stroom...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat ik even niet snap.
Waarom wil je 4 molexen als je maar 2 disks hebt?
pak gewoon 1 splitter, zodat je 2 molexen hebt. Daaraan hang je de fans en hier hang je de hdds weer.
Scheelt je het nodige aan kabels.

• NeOpHyTe-NL
Even denken, ik snap het niet helemaal 8)7
De Fans hebben toch ook allebei een molex nodig? of zit er bij fans een splitter? (tot nu toe nog nooit gehad bij een fan 8)7 )
Man wat ben ik dom :9 (komt vast door de zondag :+ )

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je hebt toch van Gigabyte mogelijkheid dmv bracket 2xSATA en 2xMolex naar buiten te brengen. Die dingen heb ik hier liggen inclusief kabels geloof ik. Ik heb namelijk heel veel van die moederborden gehad. Dat werkt op zich prima.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• NeOpHyTe-NL
Is dat zo? want ik kan echt niks vinden! Het enigste wat ik nog tegenkom is dit:

AC Ryan Conductx Do-It-Yourself 1.50 M, UV Blauw, Kit
http://www.acryan.com/_conductx/ACR-CB4906.shtml

Dat is best handig... dan kan ik alles aansluiten! En heb ik 1,5m kabel :)

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
ga naar www.conrad.nl en zoek naar "1V PC STROOMVOORZ. STEKKERVERB"

[ Voor 14% gewijzigd door Barracuda op 04-06-2006 12:59 ]

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• NeOpHyTe-NL
Die is ook hartstikke mooi, MAAR:

1. Bij Salland heb ik al een bestelling lopen, dus kan ik die van ACRyan erbij voegen *geen verzendkosten extra dus)

2. Bij die van ACRyan zit ook al een mooie kabel en ledjes en weet ik het wat niet :)

Dat voor een prijs van 14 euro lijkt me best netjes!

Toch bedankt hoor!

Nu nog even een vraagje, weten jullie of er in een harde schijf schroefgaatjes zitten? zodat hij an het 'rekje' kan worden vastgemaakt.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Natuurlijk heeft een harde schijf schroefgaten, wel 10 tel ik er zo op een (rondzwervende) schijf (4 aan de onderkant, 6 aan de zijkant) ;)

En als een fan een molexaansluiting heeft, is dat toch een splittertje? (1x male + 1x female + fan)
Of zit ik nou met zulke ouderwetse ventilatoren in mijn hoofd?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• SonOfSam
  • Laatst online: 19:29
ligt er een beetje aan wat voor merk je koopt. er bestaan ook nog fan's met zo'n kleine aansluiting. ik weet trouwens niet waar de TS woon, hier in haarlem zit een zo'n pc docter zaakje. die vaak dit soort meuk heeft rond slingeren en die je dan voor een euro of 2 mag meenemen. ga ff langs bij zo iets zou ik zeggen.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:39

Exirion

Gadgetfetisjist

NeOpHyTe-NL schreef op zondag 04 juni 2006 @ 13:08:
Nu nog even een vraagje, weten jullie of er in een harde schijf schroefgaatjes zitten? zodat hij an het 'rekje' kan worden vastgemaakt.
Dude.. Heb jij uberhaupt wel eens een computer van binnen gezien? Volgens mij kun je beter wat geld uitgeven aan een goeie oplossing ipv te gaan prutsen met de dragers van je kostbare data.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• NeOpHyTe-NL
Haha, nou ik heb echt wel een computer van de binnenkant gezien hoor! Sterker nog, hij is 24/7 zichtbaar hier! :9
Maar ik heb mijn HDtjes er eigenlijk nooit uitgehaald, en nou weet ik dat er bij CDrom drives en andere zooi voor in de drives wel gaatjes zitten, maar dat wist ik niet over mijn HD.

* Nu ik er over nadenk schiet me iets te binnen... Ik heb een screwless kast, en heb die 'houdertjes' voor mijn HD in de schroefgaatjes moeten doen! Wat stom dus.... B)

We wonen in een pitoresk (ahum ahum) dorpje, en daar is vrijwel geen PC zaak, alleen eentje die waarschijnlijk niet meer verstand van dat soort zaken heeft dan de plaatselijke groentenboer!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

NeOpHyTe-NL schreef op zondag 04 juni 2006 @ 12:45:
Even denken, ik snap het niet helemaal 8)7
De Fans hebben toch ook allebei een molex nodig? of zit er bij fans een splitter? (tot nu toe nog nooit gehad bij een fan 8)7 )
Man wat ben ik dom :9 (komt vast door de zondag :+ )
Afbeeldingslocatie: http://www.obengware.com/asesoris/2004/typhoond8025-slb-032h.jpg

Gewoon zoiets, daar hang je dan toch gewoon de hdd aan :)

• NeOpHyTe-NL
Dat klopt inderdaad,
Maar is dat ook zo bij een led-fan?
Want dan heb ik geen fan nodig met een 'echte' fan connector.
En dan moet ik dus wel even de goede kopen ;)

Ik heb mijn fan gevonden ;) Dit gaat er dus komen:

2x 13949 AC Ryan Blackfire4 UV LEDFan 80 Mm, Blauw
2x 20630 AC Ryan SATA Kabel Blauw UV SATA, SATA, 1.00 M
1x 13302 AC Ryan Conductx Do-It-Yourself 1.50 M, UV Blauw, Kit

Dan moet het gaan lukken denk ik! Nu nog even een houdertje in elkaar maken. Is het het beste om de fans exact tegen de HD's te zetten? of ongeveer een halve cm er boven o.i.d?

En maakt nog uit tegen welke kant van de HD de fan blaast?

Bedankt tweakers! Jullie maken het allemaal weer een stuk makkelijker :)

[ Voor 63% gewijzigd door NeOpHyTe-NL op 04-06-2006 14:16 ]

Pagina: 1