[Intel GMA950] Bizar lage prestaties

Pagina: 1
Acties:
  • 756 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AlexanderOnline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-04 13:23
Om te beginnen: ik heb lang gegoogled maar kon toch niet echt tot een oplossing oid komen. Ik heb "hok" zijn, excuses en de vraag of hij dan verplaatst kan worden.

Ik heb sinds kort een MacBook, en deze heeft een integrated videokaart. Niet echt geweldig, maar met dual channel en ddr2 geheugen moet het al wat beter gaan. Ik heb dmv Bootcamp Win XP geinstalleerd, en alle drivers. Ik wil nl af en toe een keer CS:S kunnen spelen als ik bij vriend ben ofzo.
Met steam heb ik CS:S geinstalleerd. Echter, het loopt vreselijk, iets wat ik toch niet had verwacht. Op 800x600 alles low haal ik als ik alleen in de_dust zit rond de 7 fps! Ik hrb het DirextX level op 7.0 staan, want bij 8.1 of 9.0 is het menu van CS:S zwart en kan ik niks doen (vreemd). DirectX op 6.1 maakt ook niet uit voor de performance. Iemand wees mij op een config (http://www.immolate.nl/index.php?site=files&file=1) speciaal voor oudere kaarten. Dit maakte niks uit (ik moest 'm wel wijzigen dat hij met 7.0 starte en niet met 8.1), het was lelijker maar de fps even bleef laag.
Ik vind het erg vreemd dat de prestaties zo laag zijn. Ik heb de laatste drivers gedownload en deze op prestaties gezet waar dat kon, en DirectX is up to date. Ik heb 3dmark2001se eens gedraait en kreeg een score van bijna 6k. Ik had eerst een 2200+ en een gf4mx440se, daarmee haalde ik 3-4k (test 4 kon hij niet draaien, iets met t&L support kom ik me nog herinneren? Maar m'n macbook doet de 4e test wel, en die heeft geen t&l ondersteuning dacht ik, alleen via de cpu). M'n gf4mx440se kon op 800x600 medium CS:S prima draaien, en toch heeft deze een lagere score. Erg vreemd.
Omdat ik wat las van t&l heb ik even verder gezocht, en kwam ik op het programma " 3D Analyzer' waarmee je een .exe kan selecteren, wat opties zoals t&l emuleren aan kan vinken en dan op run kan klikken. Echter start CS:S door steam.exe -applaunch 240 dus ik kon het programma niet gebruiken (want gewoon steam.exe selecteren dan start hij alleen steam). de hl2.exe in de cs:s map kun je niet gebruiken, want die doet niks als je die start.
Mijn vraag is dus, waar ligt de lage prestaties nou aan, en hoe zou ik dit kunnen verbeteren.
Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door AlexanderOnline op 04-06-2006 11:47 ]

Verwijderd

Volgens mij ( ik weet het niet zeker heb het ergens gehoord) draait bij Bootcamp mac os x nog steeds op de achtergrond, dat kan de prestaties nadelig beinvloeden....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2006 11:58 ]

• AlexanderOnline
Dat denk ik niet. Bij het booten kies je gewoon of windows of osx. BootCamp zorgt ervoor dat Windows kan booten (omdat de MacBook geen BIOS heeft).

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-07 07:17
AlexanderOnline schreef op zondag 04 juni 2006 @ 12:01:
Dat denk ik niet. Bij het booten kies je gewoon of windows of osx. BootCamp zorgt ervoor dat Windows kan booten (omdat de MacBook geen BIOS heeft).
een BIOS met EFI is wat anders dan geen BIOS hoor.

@TS: Weet je zeker dat je de Intel drivers voor je GMA950 hebt geinstalleerd? Want je zou veel meer FPS moeten halen. Ik kon zelfs HL2 spelen op 800x600 met een GMA900 met P4 3,0GHz, dus moet zo`n macbookje dat ook wel kunnen.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 14:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die 4de test van 3DMark2001 is geloof ik de Nature Test. Als je die niet kunt draaien heeft dat geloof ik niet met T&L capaciteit te maken. Waar het in de Nature Test om gaat zijn Pixel Shader capaciteiten, die heeft de GF4 serie niet en jou integrated video blijkbaar wel.

De Intel GMA950 is een chip die wel 3D capaciteiten heeft maar niet echt geschikt is voor gaming. Op internet kom ik het volgende commentaar tegen:
"We can state flatly that if you buy a system using Intel's GMA950 integrated graphics and want to play 3D games, invest at least $60 in an add-on card. If what you want is simply a system that can run standard office software, plus maybe play some DVD movies, then Intel's new graphics core is probably suitable."
Als ik verder lees zie ik ook waarom de Intel GMA950 niet zo geschikt is voor gaming.
• Systeem geheugen wordt gebruikt als videogeheugen, dit is een stuk langzamer
• De GMA950 laat de vertex berekeningen aan de CPU over, 3D applicaties en games werken juist met Vertex berekeningen
• De GMA950 beschikt zoals je al aangeeft niet over hardware T&L, ook dit wordt aan de CPU overgelaten
Tevens zit je WinXP te draaien op relatief unsupported hardware, wat ook invloed op de performence kan hebben.
Apple adviseert overigens om geheugen in paren te plaatsen zodat er gebruik gemaakt kan worden van Dual Channel. Als ik echter de reviews mag geloven maakt dat niet zo heel veel verschil :/

Bronnen:
MacWorld
ExtremeTech Benchmarks GMA950
En zo zijn er nog meer te vinden. Beiden bronnen gaan overigens niet over jou laptop maar de eerste over de Mac Mini en de tweede over de GMA950 in een x86 laptop.
Bij beide vallen de prestaties tegen.
Ik ben bang dat er weinig aan valt te doen.

Zorg ervoor dat je ook daadwerkelijk de nieuwste drivers hebt geïnstalleerd. Gooi eventueel met die driver de image quality omlaag, dat wil doorgaans nog wel eens schelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 04-06-2006 12:09 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• AlexanderOnline
Bedankt voor je reacties. Ik heb de laatste drivers van intel, en opzich is de MacBook niet anders dan een gewone pc, qua hardware. Het lijkt me sterk dat dit de prestatie beinvloed. Zoiezo kwam ik er na wat gegoogle achter dat de score in Hl2 al rond de 20fps ligt en die van CS:S veel lager. Ik snap niet waarom die zo veel intensiever is.
De punten die je opnoemt zit inderdaad wat in. Doordat de processor redelijk snel is en ik dual channel en ddr2 heb (dual channel schijnt inderdaad wienig te schelen) had ik verwacht dat hij nog best OK zou presteren. Echter de 3dmark score in vergelijking met mijn GF4mx440se blijf ik vreemd vinden.
Weet iemand misschien nog hoe ik met die 3D Analyzer CS:S kan starten?
edit: http://www.hl2.jolt.co.uk/index.php?action=show&id=11922 < dit is mss wat, straks even proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door AlexanderOnline op 04-06-2006 12:41 ]

• AlexanderOnline
Na een paar uur googlen en proberen nog geen vooruitgang. Ik heb een oudere versie van 3D Analyzer gepakt, die ze in die guides ook gebruikten. Ik krijg het niet voor elkaar, want hl2.exe crasht bij het starten als je opties aanvinkt en die hook.dll gebruikt. Ook als ik ipv hl2.exe een batch maakt die CS:S laad (hl2.exe -applaunch 240 -game ... etc), crasht hl2.exe als ik iets toe wil passen.
Config nog eens doorgespit en alles zo goed mogelijk afgesteld, helpt niks. 1280x800 of 640x480 maakt geen verschil voor de fps, het blijft rond de 7-10. Erg vreemd vind ik dat!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat de resolutie niets uitmaakt komt waarschijnlijk omdat al die belasting op CPU waarschijnlijk de bottleneck vormt en niet de hoeveelheid pixels die de videochip op het beeld moet toveren.

• AlexanderOnline
Hm, nog niet aan gedacht. kan het idd goed zijn.
Ik snap alleen niet waarom hij niet met die tool wil starten, en bij hl2 zelf volgens de tweakguides (wat volgens hetzelfde princiepe werkt) wel. Iemand een andere soort gelijke tool/manier?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:07
cybersteef schreef op zondag 04 juni 2006 @ 12:08:
• De GMA950 beschikt zoals je al aangeeft niet over hardware T&L, ook dit wordt aan de CPU overgelaten
Daar mag je overigens best blij mee zijn; iedere 500mhz+ cpu doet dat beter dan je videokaart (ook een recente nVidia/ATi).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Breepee schreef op maandag 05 juni 2006 @ 10:02:
[...]

Daar mag je overigens best blij mee zijn; iedere 500mhz+ cpu doet dat beter dan je videokaart (ook een recente nVidia/ATi).
Bron? ;)

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Misschien helpt het als HL herconfigureerd word, kun je doen door de parameter -autoconfig erachter te zetten. DirectX level 6.1 bestaat niet in de HL2 engine... het laagste is -dxlevel 70.
Je kunt daarnaast nog kiezen tussen 80 81 en 90.
Valve is wel schandalig bezig met de performance, het kan ook best zijn dat een "fix" gemaakt hebben voor iets waardoor de Intel het niet meer trekt

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

idd lijkt me sterk aangezien een GPU daarvoor geoptimaliseerd is. en daarnaast al zou het zo zijn dan heeft de CPU wel meer aan z'n hoofd dan vertex berekeningen ;) (en waarom hebben de nVidia's en ATi's dan geen functie om de CPU te laten helpen als het een dualcore is bijv. ;) )

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

Ik ben zelf erg benieuwed naar de game presaties van de macbook, er staat online een review maar daar bespreken ze veel nieuwe games in, zodra ik me macbook binnen heb zal ik wat benchmarks posten van wat oudere games quake2 ut99,warcraft3 ect.

• AlexanderOnline
nAFutro schreef op maandag 05 juni 2006 @ 10:54:
Misschien helpt het als HL herconfigureerd word, kun je doen door de parameter -autoconfig erachter te zetten. DirectX level 6.1 bestaat niet in de HL2 engine... het laagste is -dxlevel 70.
Je kunt daarnaast nog kiezen tussen 80 81 en 90.
Valve is wel schandalig bezig met de performance, het kan ook best zijn dat een "fix" gemaakt hebben voor iets waardoor de Intel het niet meer trekt
Steam zegt dat de kaart niet voorkomt in hun lijstje, had autoconfig al geprobeerd. Overigens, met -dxlevel 61 gaf hij in de opties aan hardware level: 6.0, grappig.
Maar wat ik nu ga vertellen is misschien nog lolliger. Ik ben gister naar een vriend gegaan, om samen wat te gamen. Hij was met z'n broertje al bezig met CS:S in een fy_poolnogwattes map, ik join vrolijk, ook al weet ik dat het bagger gaat lopen. Ik val bijna van mijn stoel van verbazing, als door die map loop en speel (op 1280x800 low), en zo'n 40-100 fps haal! We hebben op het internet nog fy_simpsong, fy_iceworld etc gespeeld, ook allemaal met hoge fps! Vervolgens proberen we nog even de_dust, en daar weer gewoon 7 fps. Misschien omdat de_dust groter/complexer is? Heb alles op low en effecten uit. Ik vond het in ieder geval erg leuk. Tevens Generals gespeeld, op 1024x786 low en dat ging prima (op Windows, want op de Mac loopt 800x600 low niet echt lekker, maar dat komt wss doordat Generals voor ppc is)

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
AlexanderOnline schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 16:53:
[...]

Steam zegt dat de kaart niet voorkomt in hun lijstje, had autoconfig al geprobeerd. Overigens, met -dxlevel 61 gaf hij in de opties aan hardware level: 6.0, grappig.
Maar wat ik nu ga vertellen is misschien nog lolliger. Ik ben gister naar een vriend gegaan, om samen wat te gamen. Hij was met z'n broertje al bezig met CS:S in een fy_poolnogwattes map, ik join vrolijk, ook al weet ik dat het bagger gaat lopen. Ik val bijna van mijn stoel van verbazing, als door die map loop en speel (op 1280x800 low), en zo'n 40-100 fps haal! We hebben op het internet nog fy_simpsong, fy_iceworld etc gespeeld, ook allemaal met hoge fps! Vervolgens proberen we nog even de_dust, en daar weer gewoon 7 fps. Misschien omdat de_dust groter/complexer is? Heb alles op low en effecten uit. Ik vond het in ieder geval erg leuk. Tevens Generals gespeeld, op 1024x786 low en dat ging prima (op Windows, want op de Mac loopt 800x600 low niet echt lekker, maar dat komt wss doordat Generals voor ppc is)
Heb je nog nieuwe bevindingen hierin, zit namelijk met exact hetzelfde probleem: in kleine maps draait hij goed, maar in een map als de_dust gaat heeft ie echt maar 10fps.

Specs: Core Duo T2500, 2GB DDRII 667

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-06 19:40
Ik reageer op een oude topic maar toch een belangrijke vraag.
Hoe is deze onboard videokaart in samenwerking met een Lcd tv.
Ik zoek een laptop met een videokaart die ook tevens goed geschikt voor een hdtv.
Uiteraard kan ik kijken videokaarten met een hdmi uitgang die vreselijk duur zijn maar.
Maar een 128 videokaart met dvi(hdcp) is ook goed. Any experience?

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Intel GMA950 shit is niet geschikt om HD materiaal af te spelen!
Het kan uiteraard wel beeld geven op je HDTV-tv, dat is 'n ander verhaal

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je een laptop zoekt met een videokaart zit je sowieso verkeerd te kijken bij een GMA950 - deze controller is alleen integrated in de mobo chipset te krijgen. Doorgaans zijn alleen mid/high-end gevallen als ATi >x1650 en nVidia >7600 op MXM kaarten te krijgen :o

Oslik blyat! Oslik!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-07 19:25
CLB schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 00:21:
Intel GMA950 shit is niet geschikt om HD materiaal af te spelen!
Het kan uiteraard wel beeld geven op je HDTV-tv, dat is 'n ander verhaal
De chip is juist wel geoptimaliseerd voor het afspelen van video. Ook HD materiaal is (iig op de MacBook) geen probleem. 3D is, zoals gezegd, een heel ander verhaal.
Edit: ik kan me trouwens benchmarks herinneren waarbij de 3D performance een stuk hoger lag icm 2GB ram. Dit zou ook door dual channel geheugen toegang kunnen komen. Pagina kan ik helaas niet meer vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door tweak_dude op 29-03-2007 11:11 ]

• CLB
  • Niet online

CLB

Hmm ik zal is rondzoeken :)
Kan me niet voorstellen dat 'n GMA950 beter is dan 'n GO6150 (die pas HD kan afspelen in de nVidia reeks)

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

Verwijderd

tweak_dude schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 11:07:
[...]

De chip is juist wel geoptimaliseerd voor het afspelen van video. Ook HD materiaal is (iig op de MacBook) geen probleem. 3D is, zoals gezegd, een heel ander verhaal.
Edit: ik kan me trouwens benchmarks herinneren waarbij de 3D performance een stuk hoger lag icm 2GB ram. Dit zou ook door dual channel geheugen toegang kunnen komen. Pagina kan ik helaas niet meer vinden.
Is bij 1 GB intern al...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CLB schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 13:53:
Hmm ik zal is rondzoeken :)
Kan me niet voorstellen dat 'n GMA950 beter is dan 'n GO6150 (die pas HD kan afspelen in de nVidia reeks)
Nee, dat is het niet. Er zijn meerdere benchmarks gemaakt tussen de G965 en de nForce6150 die aantonen dat ondanks een krachtigere CPU, het Intel platform slechter presteert in zowel games als video dan het AMD platform, wat volledig aan de beroerde prestaties van de GMA950 te wijten is.

Dat wil niet zeggen dat het geen HD kan afspelen, maar als je dat wilt, doet de CPU het werk, niet de "GPU" (aangezien het geen hardware T&L heeft is het niet zozeer een GPU maar een videocontroller)

Oslik blyat! Oslik!

• CLB
  • Niet online

CLB

Ahaa okee op die manier :) Thanks voor de uitleg, weer wat geleerd (ipv 't tentamen van morgen :+ )

Pagina: 1