Toon posts:

PC herstart na kwartier; stof de oorzaak? *

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Soms als ik aan het gamen ben, soms onder het downloaden en soms onder het photoshoppen, heel vaak als ik ergens mee bezig ben dan start me PC zich opnieuw op, me pc is ook vaak heet, en soms is er raar geurtje aan, dan moet ik hem uitzetten want dat ruikt niet goed.
En soms als ik ergens mee bezig ben krijg ik gewoon willekeurig een blauw scherm met een error.

Een overbuurjongen van me zegt dat het komt ik heb de PC 2 jaar geleden gekocht en nog nooit binnenin uitgezogen, hij zegt dat ik een of andere CPU Fan moet schoonmaken.

Maar me ouders, die geen enkele verstand hebben van Computers, beweren zeker te weten dat het complete onzin is, en dat het gewoon helemaal niet kan. En dat je nooit zo'n ding moet uitzuigen met de stofzuiger.
Is dit nou echt zo of niet. Ik geloof me ouders hier echt niet in. Maarja me moeder is zo eigenwijs, en aangezien ik dit zelf niet kan. zal die kast dus nooit schoon gaan.

Verwijderd

Laat haar dit topic lezen.

stof = evil.

je pc is te heet.

en als ie zo doorgaat is deze stuk.

Je kunt trouwens zelf heel veel vinden als je de search gebruikt hierboven

En hoe kunnen je ouders iets zeker weten over een onderwerp waar ze geen verstand van hebben? :)

Maak je een foto van de troep wanneer je em open mag maken?

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2006 11:47 ]

Verwijderd

Koop een spuitbusje met lucht en blaas dat buiten uit, anders zit jouw kamer in no time vol met stof! :+ Niet met een stofzuiger uitzuigen anders krijg je statische electriciteit wat niet ten goede komt van je hardware.

Verwijderd

PC's zijn net stofzuigers, periodiek schoonmaken en houden is geen overbodige luxe.
Jouw probleem riekt inderdaad naar een warmte probleem.

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:53
Hoeveel casefans heb je in je case zitten ?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik verplaats je topic even naar het juiste subforum :) Ik pas je topictitel ook even aan zodat deze je vraag reflecteert.

CSA > OH
PC start willekeurig na een kwartier ofzo opnieuw op. > PC herstart na kwartier; stof de oorzaak? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27

Thandor

SilverStreak

Warmte kan inderdaad een rol spelen bij jouw probleem. En stof kan er voor zorgen dat die warmte niet kwijt kan. Als ik zelf een PC schoonmaak (i.v.m. stof) zet ik het apparaat buiten neer en blaas ik hem door met de stofzuiger. Blazen gaat overigens beter dan zuigen en vanzelfsprekend maak ik hierbij de behuizing van de PC open :)

Het zou mooi zijn als je ons het volgende kan vertellen:
• De volledige specificaties van de PC;
• De temperaturen van de PC

Wellicht kun je met de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter het e.e.a. bereiken :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

in eerste instantie, welkom op GoT
Het is meestal handig als je wat meer informatie post. Watvoor computer gaat het precies om, en wat in dit geval ook belangrijk is: hoe warm wordt 'ie. (zoals al gezegd)
Meestal is daarvoor redelijke software te vinden op de site van je moederbordfabrikant. Probeer anders iets als MBM.
Ookal is stof duidelijk de oorzaak ("voelt warm", ruikt), misschien kan je je ouders wel met de temperaturen overhalen. Dat is immers concreter bewijs.
Temps horen (naar mijn mening) normaal rond een graadje of 35-40 te liggen (cpu), en zouden op zn max rond de 60 kunnen liggen als je heel hard aan het gamen/etc bent. Dit laatste is naar mijn mening al lang niet meer gezond te noemen, maar ik noem het om aan te geven wat ongeveer de uiterste grens is.
Voorbeeld: mijn amd 3700 wordt zon 32 graden idle, en 40 bij een flinke heat-up test... Mijn moederbord hangt rond de 36, en mijn videokaart rond de 40 (50 onder het gamen)...

Wat zijn precies de argumenten van je ouders om je kast niet open te schroeven? Ik snap namelijk niet echt het probleem. Garantie zit er toch niet meer op lijkt me, na 2 jaar. Gewoon opendoen en op afstand een stofzuiger erbij houden (buiten de kast). Dit haalt meestal genoeg stof weg. Perslucht is vooral handig bij heel fijn stof. De grote vlokken krijg je met de stofzuiger goed weg.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2006 17:06 . Reden: oeps, Thandor was me voor, ik deed te lang over typen ofzo ]

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-02 17:21
is standard dat je een pc een keer per jaar ff schoonblaast
maak het zo vaak mee dat die vol met stof zit bij kennisen
dus ff schoonmaken ,
helemaal en niet alleen je cpu fan,
want dat blauwe scherm wat je krijgt is stof op je geheugen strip.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

binbero schreef op zondag 04 juni 2006 @ 17:07:
is standard dat je een pc een keer per jaar ff schoonblaast
maak het zo vaak mee dat die vol met stof zit bij kennisen
dus ff schoonmaken ,
helemaal en niet alleen je cpu fan,
want dat blauwe scherm wat je krijgt is stof op je geheugen strip.
Helemaal schoonmaken is inderdaad wel de bedoeling. :)
De connectie tussen een blauw scherm en stof op een geheugenmodule is een beetje voorbarig.

Een blauw scherm kan door talloze oorzaken tevoorschijn komen. Stof/vuil tussen de contactpunten is inderdaad een mogelijkheid maar vergeet niet dat het hier aan andere oorzaken kan liggen. Te warme onderdelen zijn aannemelijk maar gezien FoxioNL nog geen specificaties heeft gegeven is er weinig te zeggen over de rest van het systeem. (Lekkende condensatoren bv.)

Verwijderd

waar haal je eigenlijk zo'n bus lucht vandaan?

bestellen via internet?
op bouwmarkten?

is zoiets ook te koop bij de hema?
moet je een specifiek merk hebben?

wat kost zoiets? :)

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-02 17:21
Verwijderd schreef op zondag 04 juni 2006 @ 17:53:
waar haal je eigenlijk zo'n bus lucht vandaan?

bestellen via internet?
op bouwmarkten?

is zoiets ook te koop bij de hema?
moet je een specifiek merk hebben?

wat kost zoiets? :)
deze
http://213.206.102.189/My...uctID=92890&productType=1

ongeveer 10 euro
http://www.paradigit.nl/pdf/10006864v.htm

of bij een pc winkel bij je in de buurt,

[ Voor 8% gewijzigd door binbero op 04-06-2006 18:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wow bedankt voor de reacties. Ik weet eigenlijk niet wat de precieze specificaties van me pc is. Waar kan ik dit ergens zien.

ik weet:

3 Schijven 75 GB en 70 GB en 5 GB
Nvidia Geforce FX 5200
Merk: Medion Cybercom
Intel Inside Pentium 4
256 MB RAM Geheugen
Resolutie 1024 x 768 x 75 Hz
Geluid: C-Media AC97 Audio Device

Verwijderd

je moet een klein programmaatje instaleren mss.

speedfan. die leest de temperaturen voor je uit. ik denk dat de tweakers hier ook wel met die info iets kunnen

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Vergeet niet dat als je de pc gaat schoonmaken de fans stil te houden bij het blazen/zuigen met welk instrument dan ook!

Verwijderd

Kawaii schreef op zondag 04 juni 2006 @ 19:13:
Vergeet niet dat als je de pc gaat schoonmaken de fans stil te houden bij het blazen/zuigen met welk instrument dan ook!
Sugoi!... maar euh waaromdan?

Verwijderd

Topicstarter
1. Hoe moet ik me temperatuur meten als die afsluit en opnieuw opstart, als die opgestart is, dan wordt die al koeler.

2. Waar zie ik me syteemspeficaties.

3. Hoe kan dit, dit gebeurde toen ik Drivers van mijn Videokaart (Geforce FX 5200) downloadden.
Afbeeldingslocatie: http://img239.imageshack.us/img239/7379/driversupdate3mh.jpg

4. Vanmiddag gaan we hem een beetje helemaal opschonen:

- Spyware scannen
- Virus scannen
- Stof Schoonmaken
- Onnodige dingen verwijderen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2006 10:04 ]

Verwijderd

Gewoon "Toch doorgaan" doen, Nvidia is redelijk te vertrouwen denk ik zo :P en ik heb dit ook een keer bij mijn Radeon 9800 Pro gehad. Daarna nooit problemen gehad o.i.d. maar eigen keus natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Het is volgens mij verholpen, want ik ben nu al 2 uur op me pc. Toen we de kast openmaakte konden we de bodem van de CPU Fan niet zien naar schatting ruim 2 cm dik stof. En het geurtje is nu ook weg.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:22
Dat scherm wat je kreeg is vrij normaal voor non-WHQL drivers, waarschijnlijk heb je 'n bètadriver gepakt ipv een van de "finals".

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Of een driver die wel final is maar niet beschikt over een WHQL certificaat.

Anyways, dit topic gaat dicht. Dit omdat het eigenlijk niet komt aan het niveau wat wij op GoT verwachten. Dat stof het probleem kan zijn is inderdaad waar, dit neemt niet weg dat je dit had moeten proberen vóórdat je dit topic opende :)
Als jouw ouders het daar niet mee eens waren kon je altijd nog overtuigende reacties m.b.v. de search op zoeken ;)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.