Ohm issue

Pagina: 1
Acties:

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 17:01
In de faq en op internet al een hoop (verschillende) meningen gehoord. Vandaar dit topic, ik riskeer liever een slotje dan een foute aanschaf. :X

Mijn issue;
Ik heb gisteren een infinity dolby-set aangeschaft:
Infinity Primus HCS
Afbeeldingslocatie: http://www.infinitysystems.com/homeaudio/images/products_small/PRIMUSTPBK.jpg
incl subwoofer

Ook wil ik de Onkyo TX-SR503E daarbij aanschaffen.
Nou is de versterker 6 Ohm en de boxenset 8 Ohm (bij de versterker spect staat:"100 watts per channel minimum into 6 ohms, 1 kHz, DIN" geeft dat aan dat hij dan toch meer dan 6 kan leveren 8)7 )

Wat zijn hier nou de negatieve gevolgen van?
  • Krijg ik bij vol vermogen van de versterker niet het maximale rendment van mijn boxen
  • Wordt de versterker te heet bij normaal gebruik of alleen bij vol vermogen
  • Is het zo omdat de versterker 7.1 kan aansturen dat met 5.1 inder vermogen vraagt?
Raden jullie me aan een andere versterker te nemen of gaat dit prima werken.
Ik ga de set hoofdzakelijk voor tv en film gebruiken en hij zal dus nauwelijks gebruikt worden voor het draaien van hele harde muziek.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Meer impedantie van je speakers is nooit erg, dus geen probleem! Staat ook gewoon in de FAQ en op internet.
911GT2 schreef op zondag 04 juni 2006 @ 11:30:
• Krijg ik bij vol vermogen van de versterker niet het maximale rendment van mijn boxen
Onzin.
• Wordt de versterker te heet bij normaal gebruik of alleen bij vol vermogen
Juist niet.
• Is het zo omdat de versterker 7.1 kan aansturen dat met 5.1 inder vermogen vraagt?
Juist niet. Ga er maar vanuit dat ie in 5.1 meer vermogen per kanaal kan leveren dan in 7.1

[ Voor 104% gewijzigd door voodooless op 04-06-2006 11:41 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Krijg ik bij vol vermogen van de versterker niet het maximale rendment van mijn boxen
De boxen zullen wel het maximale geven, de versterker echter niet.
Wordt de versterker te heet bij normaal gebruik of alleen bij vol vermogen
De versterker zal juist niet maximaal belast worden
Is het zo omdat de versterker 7.1 kan aansturen dat met 5.1 inder vermogen vraagt?
Geen idee

Je kan dit zonder gevaar voor schade doen

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-02 11:42
deepspace schreef op zondag 04 juni 2006 @ 11:39:
Meer impedantie van je speakers is nooit erg
Andersom wel dan? :X Ik vroeg me dit namelijk ook al best lang af, dus ik meteen kijken. Achterop mn surroundset versterker staat 8-16 Ohm en op mn speakers 4-8 Ohm :|

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Lees gewoon ff de FAQ!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Bij een grotere weerstand (impendantie) bij speakers gaat er bij een gelijke spanning minder stroom door, en is het vermogen kleiner.

Je versterker is ontworpen om maximaal een bepaalde stroom (x spanning = vermogen) te leveren bij de impendantie die er achterop staat. In jouw geval 6 ohm dus.

Bij zware speakers (die veel vermogen kunnen hebben, in ieder geval meer dan de versterker kan leveren) is het maximale vermogen de spanning x de stroom uit de versterker. Als je nu hoogohmerige speakers aansluit kan de stroom minder hoog worden, en is het maximum vermogen wat de versterker uiteindelijk kan leveren (of eigenlijk: wat de speaker moet kunnen verstoken) lager.

Niet dat het veel boeit eigenlijk, ik hoop maar voor de buren dat je je versterker nooit op vol vermogen laat werken.

Samengevat: bij hoogohmerige speakers hou je minder maximum vermogen over :)

Ik zou geen laagohmerige speakers aansluiten, dan kan de stroom wel te groot worden voor de versterker, en die kan daar kapot van gaan (bij vol vermogen, als hij meer stroom moet leveren dan hij kan leveren)

[ Voor 11% gewijzigd door Resistor op 04-06-2006 13:09 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 17:01
Zoals als ik al zei, ik heb het in de FAQ ook allemaal terug gelezen, en op internet ook.
Beetje zekerheid is dan voor mij mooi meegenomen. Ik ben geen expert op dit gebied, en vraag dan liever een keer te veel dan te weinig.

Ik ben nu in ieder geval zeker van een goede set. _/-\o_

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als er Ohms in het spel zijn kan een Resistor niet achter blijven ;)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Pagina: 1