http://www.smh.com.au/new.../06/03/1148956584112.html

En ik kan mij voorstellen dat de impact zoveel invloed had op de nog dunne aardkorst dat deze in stukken uiteen is geslagen. Althans, dat is de bewering die de Australiers doen. Maar dat verhaal snap ik nog niet geheel, want volgens de Pangeatheorie is de boel gaan schuiven maar wel op een ietswat later tijdstip, namelijk 180 miljoen jaar terug.

Dus hoe moet ik mij dat verschil voorstellen?
Maar ik ben wel blij dat er zo'n missing link blijkbaar opgevuld is en dat het leven op aarde zelfs zo'n insslag heeft kunnen hebben, alhoewel we als mensheid uiteraard volstrekt kansloos zijn tegen zoiets (gelukkig komt het niet zo vaak voor).
[edit]
plaatje van de boosdoener rechtsonders.
Nu de mensen in Australie dus een enorme impactkrater hebben gevonden kunnen enkele mysterien opgelost worden. De effecten van zo'n krater op het leven zijn natuurlijk desastreus voor organismen, dus zal een komeet van die omvang daar korte metten mee maken. En inderdaad is die komeet goed correleerbaar aan Permian-Triassic extinction event waarin 95% van wat op aarde rondliep uitstierf, Het Grote Sterven van 251 miljoen jaar terug.How Australia was born
June 4, 2006
SCIENTISTS believe they have finally solved one of Earth's greatest mysteries: what caused the great extinction of life hundreds of millions of years ago.
The answer was revealed yesterday when an American team announced it had discovered the world's biggest meteor crater almost two kilometres under the ice in Antarctica.
They say a meteor almost 50 kilometres wide caused a 500-kilometre-wide crater deep under the Wilkes Land region of Antarctica, directly south of Australia.
The massive explosion from the impact probably created the continent of Australia, forcing it to break away from the existing land mass.
The incredible discovery caused huge excitement among Australian scientists last night. It could be the missing link in the geological formation of the continents. It would also answer why life on Earth was almost completely wiped out hundreds of millions of years ago.

En ik kan mij voorstellen dat de impact zoveel invloed had op de nog dunne aardkorst dat deze in stukken uiteen is geslagen. Althans, dat is de bewering die de Australiers doen. Maar dat verhaal snap ik nog niet geheel, want volgens de Pangeatheorie is de boel gaan schuiven maar wel op een ietswat later tijdstip, namelijk 180 miljoen jaar terug.

Dus hoe moet ik mij dat verschil voorstellen?
Maar ik ben wel blij dat er zo'n missing link blijkbaar opgevuld is en dat het leven op aarde zelfs zo'n insslag heeft kunnen hebben, alhoewel we als mensheid uiteraard volstrekt kansloos zijn tegen zoiets (gelukkig komt het niet zo vaak voor).
[edit]
plaatje van de boosdoener rechtsonders.
[ Voor 3% gewijzigd door Delerium op 04-06-2006 00:45 ]