Komeetinslag gevonden, gelinkt aan de Perm/Trias-sterfte

Pagina: 1
Acties:

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
http://www.smh.com.au/new.../06/03/1148956584112.html
How Australia was born
June 4, 2006

SCIENTISTS believe they have finally solved one of Earth's greatest mysteries: what caused the great extinction of life hundreds of millions of years ago.

The answer was revealed yesterday when an American team announced it had discovered the world's biggest meteor crater almost two kilometres under the ice in Antarctica.

They say a meteor almost 50 kilometres wide caused a 500-kilometre-wide crater deep under the Wilkes Land region of Antarctica, directly south of Australia.

The massive explosion from the impact probably created the continent of Australia, forcing it to break away from the existing land mass.

The incredible discovery caused huge excitement among Australian scientists last night. It could be the missing link in the geological formation of the continents. It would also answer why life on Earth was almost completely wiped out hundreds of millions of years ago.
Nu de mensen in Australie dus een enorme impactkrater hebben gevonden kunnen enkele mysterien opgelost worden. De effecten van zo'n krater op het leven zijn natuurlijk desastreus voor organismen, dus zal een komeet van die omvang daar korte metten mee maken. En inderdaad is die komeet goed correleerbaar aan Permian-Triassic extinction event waarin 95% van wat op aarde rondliep uitstierf, Het Grote Sterven van 251 miljoen jaar terug.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/91/Extinction_Intensity.png
En ik kan mij voorstellen dat de impact zoveel invloed had op de nog dunne aardkorst dat deze in stukken uiteen is geslagen. Althans, dat is de bewering die de Australiers doen. Maar dat verhaal snap ik nog niet geheel, want volgens de Pangeatheorie is de boel gaan schuiven maar wel op een ietswat later tijdstip, namelijk 180 miljoen jaar terug.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/Pangea_animation_03.gif

Dus hoe moet ik mij dat verschil voorstellen?
Maar ik ben wel blij dat er zo'n missing link blijkbaar opgevuld is en dat het leven op aarde zelfs zo'n insslag heeft kunnen hebben, alhoewel we als mensheid uiteraard volstrekt kansloos zijn tegen zoiets (gelukkig komt het niet zo vaak voor).

[edit]
plaatje van de boosdoener rechtsonders.
Afbeeldingslocatie: http://images.spaceref.com/news/2006/Crustal_thicknessa.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Delerium op 04-06-2006 00:45 ]

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12 15:14
Intressant, hoe hebben ze dat dan allemaal onder het ijs gevonden?! Het is idd wel indrukwekend wat zo een meteoriet allemaal kan doen. Hele continenten uitelkaar doe gaan :S

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-12 14:47
En ik kan mij voorstellen dat de impact zoveel invloed had op de nog dunne aardkorst dat deze in stukken uiteen is geslagen.
Ik snap dit ook niet, maar dan om een andere reden. Waarom was de korst dan nog zo dun? Hij zal wel wat dunner zijn geweest dan nu, maar het lijkt mij dat de korst vanaf een bepaald moment is gaan vormen en langzaam dikker is geworden. Als dat moment minder dan een miljard jaar geleden is, dan was de korst idd significant dunner dan nu. Maar als we het hebben over pak hem beet 3 miljard jaar geleden (ik heb werkelijk geen flauw idee), dan lijkt het mij sterk dat de korst ineens in de laatste 250 miljoen jaar veel dikker is geworden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

DaannO schreef op zondag 04 juni 2006 @ 00:34:
Intressant, hoe hebben ze dat dan allemaal onder het ijs gevonden?! Het is idd wel indrukwekend wat zo een meteoriet allemaal kan doen. Hele continenten uitelkaar doe gaan :S
Staat gewoon in het artikel :)
The scientists used gravity fluctuations measured by satellites to peer beneath Antarctica's icy surface, and found a 321-kilometre-wide plug of mantle material - a "mascon" in geological parlance - that had risen up into the Earth's crust.

Mascons are the planetary equivalent of a bump on the head. They form where large objects slam into a planet's surface. When the scientists overlaid their gravity image with airborne radar images of the ground beneath the ice, they found the mascon perfectly centred inside a circular ridge 482 kilometres wide.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12 11:00
Interessant, de discussie vertoont overeenkomsten met die over de overgang van Krijt naar Trias, waar naast een komeet vulkanisme een genoemde boosdoener is.

Ik heb nl. ook gelezen dat grote basaltmassieven in Siberie rond deze tijd onstaan zijn en dat door het vulkanisme dat daarvoor nodig was zoveel CO2 in de atmosfeer gekomen is dat de temperatuur met 6 graden steeg en 95% van het leven uitstierf.

Zou deze discussie bij alle mass-extinction events horen? Of zijn wetenschappers gewoon niet creatief genoeg en kunnen ze maar twee mogelijke verklaringen bedenken :P .

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-12 17:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Spheroid schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 12:29:

Zou deze discussie bij alle mass-extinction events horen? Of zijn wetenschappers gewoon niet creatief genoeg en kunnen ze maar twee mogelijke verklaringen bedenken :P .
Noem eens wat andere oorzaken voor massa uitstervingen? Ik denk dat we vandaag de dag met de derde soort bezig zijn, namelijk uitstervingen door menselijk gedrag. Voorheen was er weinig of niets dat zo'n massale invloed kon hebben op de aarde, alleen grote natuurrampen of marsmannetjes komen dan in beeld.

Signatures zijn voor boomers.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:25

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik had ook eens een BBC docu gezien over die temperatuurstijging van het vulkanisme in Siberie. En dat daardoor allerlei methaangasbellen in de oceanen vrij kwamen waardoor het zeeleven ook aardig uitstierf...

Dit dus.

Verwijderd

500 KM breed? :| 2.5 keer Nederland. Dat is megagroot. 8)

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-12 13:04
vreemd, ik dacht dat ze de krater van de meteoriet die verantwoordelijk wordt gehouden voor het uitsterven van de meeste dinosauriërs al hadden gevonden. Ergens in zuid-Amerika onder een basketbalveldje (het centrum van de krater natuurlijk, echte krater is veel groter dan het veldje, maar weer opgevuld met 'grond') Het bewijs daarvan bestond uit scherven vulkanisch glas, wat alleen ontstaat bij gigantische hitte. Zoiets als een inslaande meteoriet bijvoorbeeld.

ow, wacht, zie nu pas dat het om een komeetkrater gaat 8)7

naja, wel interessant in ieder geval

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Duesenberg J schreef op zondag 11 juni 2006 @ 23:05:
vreemd, ik dacht dat ze de krater van de meteoriet die verantwoordelijk wordt gehouden voor het uitsterven van de meeste dinosauriërs al hadden gevonden. Ergens in zuid-Amerika ...
Kijk eens in het 'kommetje' van Yucetan, Mexico ;)

Maar dit is wel heel interessant nieuws zeg. Het vermoeden was er, maar dat ze hem (hoogstwaarschijnlijk) gevonden hebben is wel gaaf.

Hier kunnen een hele hoop mensen mee doorpuzzelen :)
Al is het wel interessant hoe het t.o.v. de tectonische tijdslijn staat.

edit:
Een plaatje van de (plek van de) inslag die waarschijnlijk het einde van het Mesozoicum (en de dino's) betekende:

Afbeeldingslocatie: http://www.geolsoc.org.uk/photos/Chicxulub.gif Afbeeldingslocatie: http://membres.lycos.fr/jcboulay/astro/sommaire/astronomie/univers/galaxie/etoile/systeme_solaire/terre1/dinosaures/yucatan.jpg

[ Voor 70% gewijzigd door anandus op 11-06-2006 23:14 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-12 17:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

vreemd, ik dacht dat ze de krater van de meteoriet die verantwoordelijk wordt gehouden voor het uitsterven van de meeste dinosauriërs al hadden gevonden.
Afgezien van het semantische verschil tussen een meteoriet en een komeet: van de dinosaurussen wordt aangenomen dat ze 65 miljoen jaar geleden uitstorven. Dit gaat over enkele 100'den miljoen jaren geleden.

Signatures zijn voor boomers.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
vreemd, ik dacht dat ze de krater van de meteoriet die verantwoordelijk wordt gehouden voor het uitsterven van de meeste dinosauriërs al hadden gevonden.
Zo vreemd is dat niet, die inslag van 65 miljoen jaar terug is veruit de bekendste inslag, juist omdat dat exit dino's was.
Maar zoals in de TS-grafiek te zien is, waren er meerdere enorme massa-uitstervingen waarvan die rond de 250 miljoen jaar terug veruit de grootste was, die was zo bizar dat het leven zelf ff serieus een probleem had. (en er zijn dan nog enkele oudere exemparen).

En een komeet van 500 kilometer? Het doet me iig goed dat een komeet met meer impact dan alle kernwapens bij elkaar er niet in slaagt de aardbol leeg te krijgen.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ecteinascidin schreef op maandag 12 juni 2006 @ 11:15:
[...]

Zo vreemd is dat niet, die inslag van 65 miljoen jaar terug is veruit de bekendste inslag, juist omdat dat exit dino's was.
Maar zoals in de TS-grafiek te zien is, waren er meerdere enorme massa-uitstervingen waarvan die rond de 250 miljoen jaar terug veruit de grootste was, die was zo bizar dat het leven zelf ff serieus een probleem had. (en er zijn dan nog enkele oudere exemparen).

En een komeet van 500 kilometer? Het doet me iig goed dat een komeet met meer impact dan alle kernwapens bij elkaar er niet in slaagt de aardbol leeg te krijgen.
De komeet zelf was een stuk kleiner, hè? ;)
De krater is 500 kilometer, de komeet zelf ongeveer 50 kilometer.
Ook geen kleintje overigens. Ter vergelijking: De komeet die de dinosaurussen (en vele andere organismen) van de kaart veegde was zo'n 5 maal kleiner.

Maar je hebt wel gelijk. Het was een ramp van jewelste. 96% van al het leven was foetsie. Sterker nog, de enige fossielen van de periode er vlak na zijn van fossielen van funghi. Voor de inslag bestond 10% van the fossile record uit funghi, erna was dat zo'n 100%. De K/T-extinctie lijkt bijna kinderspel vergeleken hiermee.

[ Voor 16% gewijzigd door anandus op 12-06-2006 11:46 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
De krater was tot 500km? komenten zelf zijn vaak 'maar' enkele tientallen kilometers groot....
spuit11

Wat ik me afvraag is wat voor significante verschillen zitten ern u tussen het trias en het perm qua aantal en vooral soorten levens vormen? Te reptielen als dominante levensvorm zijn weggevaagd 65 miljoen jaar terug, maar blijkbaar hebben ze hun ontstaan ook te danken aan een inslag...misschien dat alle grote sterftes te linken zijn aan een inslag oid...in dat geval is het vrij normaal dat er eens in de 100 miljoen jaar wat grof puin een nieuw diersoort de kans heeft om op te bloeien tot dominante soort...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-12 13:04
Maar zoals in de TS-grafiek te zien is, waren er meerdere enorme massa-uitstervingen waarvan die rond de 250 miljoen jaar terug veruit de grootste was, die was zo bizar dat het leven zelf ff serieus een probleem had.
das nou het mooie van leven en de natuur. Alles zit zo geweldig ingenieus in elkaar. Wij mensen zijn zeer kwetsbaar voor zo'n impact en de kunstwinters die erop volgen, maar de meest simpele bacteriën die kunnen bizar veel overleven. Juist die bacteriën, omdat ze zo simpel zijn:
Als er in een machine 1000 onderdelen zitten, kunnen er meer dingen kapot gaan dan in een machine waar maar 3 onderdelen zitten. (jaja, wiskundig gezien is de kans gelijk, gezien de kans gemiddeld wordt met de kansen van de individuele onderdelen, maar dat doet er niet toe)

Dus alle ingewikkelde levensvormen hebben een probleem maar het moet wel heel extreem zijn willen al die bacteriën doodgaan. Zelfs al zou je als enige bacterie overblijven, dan deel je jezelf in twee en je bent niet meer alleen. En zo gaat het kwadratisch door tot er weer perongeluk (door een foutieve kopie) een bepaalde soort cel wordt gevormd, en er langzamerhand steeds ingewikkeldere levensvormen komen.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-12 13:29

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Duesenberg J schreef op maandag 12 juni 2006 @ 17:46:
[...]

das nou het mooie van leven en de natuur. Alles zit zo geweldig ingenieus in elkaar. Wij mensen zijn zeer kwetsbaar voor zo'n impact en de kunstwinters die erop volgen, maar de meest simpele bacteriën die kunnen bizar veel overleven. Juist die bacteriën, omdat ze zo simpel zijn:
Als er in een machine 1000 onderdelen zitten, kunnen er meer dingen kapot gaan dan in een machine waar maar 3 onderdelen zitten. (jaja, wiskundig gezien is de kans gelijk, gezien de kans gemiddeld wordt met de kansen van de individuele onderdelen, maar dat doet er niet toe)

Dus alle ingewikkelde levensvormen hebben een probleem maar het moet wel heel extreem zijn willen al die bacteriën doodgaan. Zelfs al zou je als enige bacterie overblijven, dan deel je jezelf in twee en je bent niet meer alleen. En zo gaat het kwadratisch door tot er weer perongeluk (door een foutieve kopie) een bepaalde soort cel wordt gevormd, en er langzamerhand steeds ingewikkeldere levensvormen komen.
Veel bacteriën en schimmels hebben sporen die dik ingepakt zitten. Het kan dus zijn dat all het leven stuk gaat, maar dat dan even later (kan vele jaren en zelfs duizenden jaren zijn) uit die sporen "nieuwe" bacteriën/schimmels komen. Daarnaast leven veel van deze organismen niet op fotosynthese, maar op andere chemische reacties en kunnen dan in veel lagere temperaturen en met veel/zonder daglicht leven.
Eigenlijk zou je kunnen zeggen dan bacteriën/schimmels de meest aangepaste soorten zijn, ze kunnen bijna overal leven. Dat heeft uiteraard te maken met dat ze zich heel snel kunnen reproduceren.

Ik denk dan ook dat voordat al het leven uitgestorven is op aarde, dat de aarde zelf opgeblazen moet worden.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Pagina: 1