Toon posts:

XP op SATA terwijl PATA schijf in gebruik is

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo luitjes,

Ik heb een vraag. Ik wou mijn SATA schijf formateren en heb al mijn bestanden op mijn PATA schijf (wat mijn 2e schijf gaat worden) gezet. Na de aanschaf van de SATA schijf, stond zowel op de SATA als op de PATA Windows, maar liep hij op de versie die op de SATA stond.

De SATA schijf is inmiddels volledig geformateerd. Nu wil ik dus op mijn SATA schijf Windows zetten, maar boot hij de PATA schijf en zou ik niet weten hoe ik moet beginnen met het installeren van Windows.

Ik weet dat er al een aantal topics hierover zijn, maar (naar mijn weten) niet precies. Zou iemand mij stap voor stap kunnen uitleggen wat ik moet doen? Ik laat het meestal namelijk doen. 8)7

De OS is XP met SP2.

Bij voorbaat dank! ;)

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Je kan even de PATA schijf loskoppelen zodat je zeker weet dat je bij het installeren de goede HDD kiest :). Verder gewoon in de bios instellen dat hij eerst van CD af boot. Anders kan je ook nog (vlak na de POST) op F8 drukken. Bij de nieuwere biossen zul je zien dat je dan naar het Boot-menu gaat en dan gewoon voor de CD-drive kiezen waar je XP CD in zit ;).

Suc6!

Verwijderd

Topicstarter
'NTLDR ontbreekt
Druk CTRL + ALT + DELETE'

Is nie goed. :P

• Bobje
Verwijderd schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 21:05:
'NTLDR ontbreekt
Druk CTRL + ALT + DELETE'

Is nie goed. :P
Is dat nadat je de PATA schijf los hebt gekoppeld? Dan krijg je idd deze melding. Nu het CDtje erin en installeren maar :).

Verwijderd

Topicstarter
Ja, PATA schijf is los van het moederbord. Krijgt nog wel voeding. CD zit erin en mijn dvd speler is mijn 1st boot device. Wat oh wat doe ik vaud?

• Bobje
Is je CD wel bootable? Hmmm, denk het wel. Na de post op F8 drukken (of soms wat anders, zie je tijdens de post)? Ik heb het ook wel eens gehad dat de PC eigenwijs doorstart en je echt het bootmenu moet laden...

• Devion
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-01 16:02

Devion

Space for rent ;-)

Ff in een command prompt FIXMBR doen..

je PATA schijf heeft de masterboot record op dit moment en daar boot hij dus in principe van, hij redirect alleen meteen naar SATA

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-03 18:32

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Je zult de volgorde van harddisks moeten aanpassen in je bios. Als ik naar mijn Asus kijk, zet hij standaard de PATA schijf bovenin, tenzij je handmatig de volgorde aanpast.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

Topicstarter
Devion schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 21:17:
Ff in een command prompt FIXMBR doen..

je PATA schijf heeft de masterboot record op dit moment en daar boot hij dus in principe van, hij redirect alleen meteen naar SATA
Dit klinkt echt als Chinees voor mij. :P Ben niet heel bedreven in het installeren van OS'pjes. En wtf is een post?

Thanks anyway voor de hulp _/-\o_

• Bobje
Verwijderd schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 21:32:
[...]

Dit klinkt echt als Chinees voor mij. :P Ben niet heel bedreven in het installeren van OS'pjes. En wtf is een post?

Thanks anyway voor de hulp _/-\o_
POST = Power On Self Test, dat moment waar je geheugen getelt wordt vlak nadat je de PC aanzet :).

Verwijderd

Topicstarter
In mijn BIOS staat nu:

Primary IDE Master NOT DETECTED
Primary IDE Slave NOT DETECTED
Sec. IDE Master ATAPI CD-ROM
Sec. IDE Slave NOT DETECTED

Wanneer ik de Pr. IDE Master wil selecteren, zie ik geen schijf die hij herkent. Moet ik niet werken met drivers op een floppy?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De S-ATA controller is dat mogelijk een RAID controller? Dan zou je de schijf in de RAID BIOS moeten zien staan, veelal kom je hier in met een andere toetsen combinatie, dan waarmee je het BIOS in komt van het moederbord.

Tijdens de setup van Windows XP dien je op F6 te drukken om de S-ATA drivers te laden vanaf een diskette. (een ander medium zoals een CD of DVD kun je hier niet gebruiken).

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
In de RAID BIOS staat inderdaad mijn schijf SATA schijf. Maar dan kan ik nog niks, toch? :P

Verwijderd

Vreemd, als ie allen de CD-rom herkent dan moet ie toch automatisch daarvan booten lijkt me. Heb je in de volgorde van bootdevices de CD-rom nog wel staan? En is het echt wel een bootable CD-rom (probeer ff in een ander PC-tje)
Pagina: 1