Toon posts:

Geen standaard gateway

Pagina: 1
Acties:
  • 1.208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier thuis een Unex NexIP IS050p router. Een tijdje geleden is deze gestopt met werken en nu probeer ik hem terug aan de gang te krijgen. Als ik mijn laptop er op aansluit geeft hij goed weer dat de netwerkkabels zijn aangesloten maar dan krijg ik in mijn system tray een icoontje te zien (een pc en een balletje dat over een kabel beweegt) en dan krijg ik te zien dat het een verbindin is met beperkte of geen verbindings mogelijkheden.

Ik denk dat er iets mis is met de DSN instellingen ofzoiets. Dat was het laatste wat ik me kan herinneren dat er veranderd is. Ik geraak dus ook niet meer in de router door naar http://192.168.168.230/ te surfen. Ik heb ipconfig, ipconfig /release en ipconfig /renew gedaan in dos maar dat heeft niet geholpen. Op de router zelf is ook geen reset knop te vinden en omdat ik niet naar de instellingen kan surfen kan ik er ook geen recentere firmware opzetten..

Wat kan ik nu nog proberen om het probleem van de baan te helpen..

Gert-Jan

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Op eigenlijk elke router zit toch wel een reset knop :? , zit er nergens een gaatje waar je misschien met een paperclip in kan? Anders kan je je IP adres nog statisch instellen op je computer in dezelfde range als je router zit. Bijvoorbeeld:

Ip Adres: 192.168.168.1
Subnet mask: 255.255.255.0

Dan zou je je router gewoon moeten kunnen benaderen via http://192.168.168.230/ .

If I can't fix it, it ain't broken.

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-04 11:46
Wat zegt Windows nou dat het probleem is? 'Geen standaard gateway' of 'Foute DNS instellingen'? Deze kan je beide vinden bij start>configuratiescherm>netwerk&inet>netwerkverbindingen>rechtermuisknop op je verbinding>eigenschappen>internet-protocol (TCP/IP)>eigenschappen. Daar staat 'Standaard-gateway:' en 'Voorkeurs-DNS-server:'. Deze zouden beide het ip-adres van je router moeten zijn, tenzij je 'Automatisch een IP-adres laten toewijzen' hebt gedaan.

Is het laatste het geval, en altijd het geval geweest, dan moet je toch echt kijken of je je router niet kan resetten. Heb je de stekker al uit het stopcontact gehaald? Al in de gebruiksaanwijzing gekeken naar oplossingen?

Anders kan je nog proberen zelf een ip-adres en gateway etc in te stellen, misschien dat 'ie het dan wel doet.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik kan nu in de instellingen van mijn router geraken, dat is al een stap. Maar kan ik nu mijn router niet zo configureren dat hij werkt met het automatisch instellen van een ip en niet een vooropgesteld ip?

Edit:
Ik heb hier bij de setup voor de router een onderdeel IP settings en ISP settings. Bij IP setting kan ik een IP adres en een IP subnet mask invoeren.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2006 21:09 ]

• Mr.Qips
Dat fenomeen heet DHCP, moet je even naar zoeken. Meestal wijst dat zichzelf...

Verwijderd

Topicstarter
Mr.Qips schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 21:09:
Dat fenomeen heet DHCP, moet je even naar zoeken. Meestal wijst dat zichzelf...
Om te verkrijgen wat ik wil, moet ik de DHCP settings dan uitschakelen?

• Mr.Qips
Inschakelen :)

Maar als jij uitschakelen voorstelt, zal DHCP wel al ingeschakeld zijn. Dan zal er wel iets in de router zijn vastgelopen ofzo (heeft mijn router heel vaak). Kan je echt geen reset vinden? Of anders eerst DHCP uit zetten, en dan weer aan. Misschien doet 'ie het dan wel weer.

Maar wat is het probleem aan een vast IP? Ik vind het prettiger, dan kan ik portforwarden en weet ik het IP adres van mn andere pc's altijd...

[ Voor 94% gewijzigd door Mr.Qips op 03-06-2006 21:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mr.Qips schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 21:17:
Inschakelen :)

Maar als jij uitschakelen voorstelt, zal DHCP wel al ingeschakeld zijn. Dan zal er wel iets in de router zijn vastgelopen ofzo (heeft mijn router heel vaak). Kan je echt geen reset vinden? Of anders eerst DHCP uit zetten, en dan weer aan. Misschien doet 'ie het dan wel weer.

Maar wat is het probleem aan een vast IP? Ik vind het prettiger, dan kan ik portforwarden en weet ik het IP adres van mn andere pc's altijd...
Ahzo, ik weet niet echt veel van dat soort zaken. Ik dacht dat DHCP moest uitgeschakeld zijn als je met Internet werkt of iets in die aard - ja, vrij vaag ik weet het - . Bedankt voor de informatie alles werkt nu weer naar behoren.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-04 09:32
DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) is bedoeld om (o.a.) dynamisch een IP adres aan een werkstation te geven. Hiervoor is dus een DHCP server nodig. Meestal is een ADSL router ook een DHCP server en geeft die netjes de IP adressen uit.

Je werkplek kan dan als DHCP client automatisch een IP adres krijgen. Dit is gelijk het meest eenvoudig, omdat je zelf dan niet allemaal instellingen in Windows hoeft te doen. Je kunt er echter ook voor kiezen om een vast IP adres in te stellen in Windows. Dan moet je inderdaad naast het IP adres ook minimaal een Netmask, default gateway en één of meer DNS servers opgeven, als je verbinding met Internet wilt hebben.

Kortom, DHCP aan of uit maakt niet uit voor Internetten, waar het om gaat is dat je werkstation een volledige IP configuratie heeft.

edit:
Typo

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Pagina: 1