USB stick ontoegankelijk, maar niet 'dood'. Wat te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.312 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-02 22:35

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik heb een no-name 2GB USB stick waar ik een OS op wou zetten.
Met het (wellicht) bekende HP bootable maak tooltje probeerde ik de stick te formateren.
In het begin herkende die HP tool de stick als een 1GB stick, terwijl windows wel 2GB zag, maar ik probeerde het toch.

Resultaat is dat de stick door Windows wel gewoon gezien wordt, maar een capaciteit heeft van 0 bytes. Proberen gewoon te formateren kan niet want de Windows format tool ziet hem opeens als een 1TB stick. Ik kan dan ook geen filesystem of Allocation Unit Size selecteren. Als ik op format drukt dan exit de tool.

Ik probeerde het toen maar in DOS, een of andere low-level format ofzo.
Geen enkel programma ziet de stick, maar wel de harde schijf en de stick waar ik vanaf boot met Hiren's.

Ik ben nu ten einde raad, ik weet me geen raad meer, mijn raad is op.

Wat kan ik doen om de stick weer herkent te krijgen als een 2GB stick?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Kan je met de disk manager van Windows (ervanuitgaande dat je 2000/XP draait) niet de partitie verwijderen opnieuw aanmaken? Als je dat lukt en je formateert daarna opnieuw moet het wel goed zijn.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-02 12:03

chromeeh

the Gnome

Of anders met een 'advanced' diskmanager zoals Paragon Partition Manager eens proberen een nieuwe 'partitie' aan te maken...

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Helaas...

Windows Disk Management zien de stick als een 1024GB stick (right.. een TB USB stick, that'll be the day). Hierdoor lukt formateren niet want telkens eindigt de poging met 'could not complete format'.

Met Paragon kon ik de partitie wel wissen en een nieuwe aanmaken. Maar ook Paragon ziet er 1024GB in. Nu heb ik er een partitie van 2GB van gemaakt en de andere 1022GB maar gelaten voor wat het is... nu ben ik aan het testen met files heen en weer te kopuleren en te zien of ze corrupt raken... maar toch, waarom ziet hij 1024GB en hoe fix ik dit?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Net wat files heen en weer gestuurd... no go.

Ongeveer 615MB staat er op, de rest is lege 0000000.000 directories.
Het werkt dus niet...

Iemand nog een idee om de stick weer als 2GB herkenbaar te maken?

Verwijderd

Niet mogelijk om achter de producent te komen? Als dan niet te kjiken op t chippie erin. Kan je evt. daar ook verder kijken.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:02
De formatter tool gebruiken die bij je stick werd meegeleverd. Levert dat nog nieuwe inzichten op?

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Niks nada noppes, de cd die er bij zat was leeg...

Ik kan de verkoper nog wel bereiken via eBay... dan maar garantie claimen.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Tijgert schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 21:51:nu ben ik aan het testen met files heen en weer te kopuleren en te zien of ze corrupt raken... maar toch, waarom ziet hij 1024GB en hoe fix ik dit?
offtopic:
kopuleren :X

En wat gebeurt er als je boot met een Linux live-cd (knoppix, Ubuntu) en daar met fdisk aan de gang gaat?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:10
Probeer de complete partitietabel te wissen. Start op met een Linux live-cd (SystemRescue gebruik ik in onderstaand voorbeeld) en wacht tot de commandprompt er is (eerst word je nog om de toetsenbordindeling gevraagd). Zorg dat je met 'cfdisk' erachter komt welke schijf je USB-stick is. Anders zul je zien dat je een van je harddisks wist... Doe:

code:
1
cfdisk /dev/sdX
waarbij je de X vervangt door a, b, c etc. etc., net zo lang tot je de schijf hebt gevonden met een partitie van één gigabyte erop. Als je die eenmaal hebt stop je met cfdisk starten en afsluiten en geef je het volgende commando:

code:
1
dd if=/dev/zero of=/dev/sdX
waarbij je de X vervangt door de letter van de schijf die je USB-stick bleek te zjn. Weet dus heel zeker dat dat inderdaad je USB-stick is, anders krijgen we zometeen een topic over datarecovery. In principe is het voldoende om dat commando een paar seconden aan te laten staan omdat je partitietabel dan al weg is. Breek dus na enkele seconden af met Ctrl+C. Druk Ctrl+Alt+Delete om de livecd te beëindigen en boot weer naar Windows. Daar kun je nu (als het goed is) op je lege USB-stick een partitie aanmaken zo groot als je stick aankan.

^ Wat hij zegt.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ai, terra incognita... Linux is iets waar ik geen enkele kaas van heb gegeten.
Ik heb wel al Knoppix 5.0 (DVD) geleeched, kan ik daar ook wat mee?
(www.knoppix.org geeft als window naam Knoppix Linux Live cd... dus...)

Zo niet dan zoek ik wel een andere 'Linux Live-cd.

Anyway, ik ga daar wel even achter aan. Gelukkig heb ik al ruime ervaring met data recovery ;) maar bedankt voor de waarschuwing.

[ Voor 2% gewijzigd door Tijgert op 08-06-2006 19:00 . Reden: Zpelvaut ]

Pagina: 1