Ok ik heb dus een socket 775 P4 3.0 ghz (Prescott, 530) processor. Niet overgeclocked.
De maximale temp voor deze processor blijkt 67.1 graden celcius te zijn.
En ik gebruik Everest Ultimate edition 2.80 voor system monitoring gegevens.
Omdat tijdens games de temp met mijn oude koeler vaak richting de 65 graden kroop heb ik besloten een zalman aan te schaffen, namelijk de cnps 7700-cu.
Mijn moederbord heeft dus Asus Q-fan maar de zalman reageert daar totaal niet op.
Zonder Q-fan en zonder fanmate 2 draait de koeler op ong 1950 RPM.
Met fanmate 2 en de knop op 'full' behaalt de fan maximaal een snelheid van 1795 RPM.
Ik vraag me af waarom dit verschil er is, en is hoger rpm altijd beter?
Ten tweede vallen de resultaten ook erg tegen.
Tijdens het normale surfen/chatten/werken in windows houd ie em ongeveer tussen 45 en 50 graden.
Tijdens games kan de koeler de processor net onder 62 graden bij een kamer temperatuur van 21 graden. Is dit normaal en heb ik te hoge verwachtingen van die zalman koeler of is er wellicht iets mis?
De maximale temp voor deze processor blijkt 67.1 graden celcius te zijn.
En ik gebruik Everest Ultimate edition 2.80 voor system monitoring gegevens.
Omdat tijdens games de temp met mijn oude koeler vaak richting de 65 graden kroop heb ik besloten een zalman aan te schaffen, namelijk de cnps 7700-cu.
Mijn moederbord heeft dus Asus Q-fan maar de zalman reageert daar totaal niet op.
Zonder Q-fan en zonder fanmate 2 draait de koeler op ong 1950 RPM.
Met fanmate 2 en de knop op 'full' behaalt de fan maximaal een snelheid van 1795 RPM.
Ik vraag me af waarom dit verschil er is, en is hoger rpm altijd beter?
Ten tweede vallen de resultaten ook erg tegen.
Tijdens het normale surfen/chatten/werken in windows houd ie em ongeveer tussen 45 en 50 graden.
Tijdens games kan de koeler de processor net onder 62 graden bij een kamer temperatuur van 21 graden. Is dit normaal en heb ik te hoge verwachtingen van die zalman koeler of is er wellicht iets mis?