Toon posts:

Intel 910GML + Pentium M-cpu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een Acer Aspire 3623 laptop met daarin een Intel 910GML chipset en een Celeron M 370 (1.5GHz) processor. Opzich een prima processor, alleen het nadeel is dat de Celeron M's nogal warm worden i.v.m. de Pentium M's. Zo wordt de Celeron bij mij zo rond de 50 graden bij office-werkzaamheden en een andere laptop met een Pentium M 1.4 maar een graad of 30..

De Intel 910GML-chipset ondersteunt max. een FSB 100MHz en wat speurwerk op de site van BalusC leerde mij dat zowel de Pentium M 'banias' als de 'dothan' een FSB van 100MHz hebben.. Volgens mij heeft de 'banias' 1MB cache en de 'dothan' 2MB. Kan ik deze processoren er zonder problemen in plaatsen en welke 'core' heeft dan de voorkeur?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

Wellicht kun je op de site van Acer een lijst vinden met ondersteunende processoren?
(Indien dat niet het geval is kun je ook de support-afdeling mailen :) )

De 'Dothan' heeft overigens voorkeur. De 'Banias' is ouder en op 130nm gefabriceerd.
Ondanks het feit dat de 'Dothan' meer cache heeft zal deze iets minder energie verbruiken. Dit omdat de CPU gemaakt is m.b.v. een 90nm procedé.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Acer zelf geeft weinig informatie en op de site van Intel staat dat de chipset het meest geschikt is voor een Celeron M-processor. Maar goed, volgens mij is de bottleneck aan de 910GML-chipset die 100MHz FSB en lijkt het mij dat hij ook gewoon overweg moet kunnen met een Pentium M. Ik zal Intel eens gaan mailen!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
ik vraag me of de Banias en dothan 100FSB proc`s wel werken op jou chipset. De Chipset die bij deze cpu`s hoort is namelijk de 855xxx serie. De 91x serie chips is gemaakt voor de 133FSB Pentium`s M en 100FSB Celeron`s M. Deze celeron`s M zijn overigens met een Dothan core uitgerust en dus op 90nm gebakken, zie hiervoor de intel of BalusC site. Er schijnen ook 130nm Celeron M te bestaan met 512KB cache :? Of deze passen weet ik niet.

[ Voor 13% gewijzigd door -ErikE- op 03-06-2006 18:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een andere Celeron M is niet interessant, omdat ik nu de op een na snelste Celeron heb die er leverbaar is en al 1MB cache heb..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een bericht van Acer gehad dat de 3620-serie ook geleverd wordt met een Intel Pentium M 725 (1.6GHz, 400FSB). Betekent dit dat ik er ook een snellere versie in kan zetten, omdat de multiplier immers gelockt is en de chipset compatible lijkt te zijn met deze core-versie?

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Verwijderd schreef op maandag 05 juni 2006 @ 23:01:
Ik heb net een bericht van Acer gehad dat de 3620-serie ook geleverd wordt met een Intel Pentium M 725 (1.6GHz, 400FSB). Betekent dit dat ik er ook een snellere versie in kan zetten, omdat de multiplier immers gelockt is en de chipset compatible lijkt te zijn met deze core-versie?
Zolang je maar 400FSB neemt kun je idd hoger gaan, maar ze worden dan ook een stuk duurder ineens. Verder lijkt het in mijn ogen qua warmte niet veel uit te maken als je bijv een 765 neemt, denk zelfs dat je laptop meer stroom gaat vragen en dus sneller je accu draineert.

En kijk als je dik 300-400 euro gaat uitgeven aan een processor kun je beter doorsparen voor een nieuwe laptop....

[ Voor 11% gewijzigd door Dukey op 05-06-2006 23:20 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
Djoekie schreef op maandag 05 juni 2006 @ 23:17:
[...]

Zolang je maar 400FSB neemt kun je idd hoger gaan, maar ze worden dan ook een stuk duurder ineens. Verder lijkt het in mijn ogen qua warmte niet veel uit te maken als je bijv een 765 neemt, denk zelfs dat je laptop meer stroom gaat vragen en dus sneller je accu draineert.
Celeron M processoren hebben geen speedstep waardoor de temperatuur idle veel hoger gaat liggen en bij rustig kantoorgebruik het verbruik gemiddleld hoger zal liggen.

Je speelt wel je garantie kwijt als je die nog hebt en in kantoorapplicaties ga je volgens mij maar weinig verschil merken in performance. Het enige wat een beetje gaat verschillen is de temperatuur en mss de batterijduur. Kost véél geld voor weinig verschil imo.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Verwijderd

Topicstarter
Qua geld hebben jullie idd wel gelijk; de snellere varianten (i.v.m. de M-725) worden wel heel duur en dan is een nieuwe laptop idd wel wat voordeliger. Ik ga denk ik eens kijken of ik ergens nog een M-725 vandaan kan toveren, want dan heb ik toch die voordelen van SpeedStep en misschien kan ik dan ook nog wat langer werken met de accu.
Pagina: 1