USB-Serieel converter problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.380 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een laptop (winXP) zonder RS232 gekocht. (met is moeilijker tegenwoordig). Omdat ik veel toepassingen heb die gebruik maken van een RS232 heb ik een converter aangeschaft. Een groot deel van de toepassingen heeft daar geen enkel probleem mee, een aantal loopt echter vreselijk vast, zelfs ctrl-alt-del werkt niet meer.

Een programa heeft het goed gedaan tot ik het een keer per ongeluk probeerde zonder ingeplugde USB converter. Sindsdien doet deze toepassing helemaal niks meer.
Ik heb alles geprobeerd: USB verwijderd uit systeem, drivers van de converter verwijderd, software verwijderd en alles opnieuw geinstalleerd. Niets heeft tot nog toe geholpen.

Nou was het wel nogal een low-budget converter (6,50) en dus heb ik hem weggegooit en een dure gekocht (38,- exclBTW)
Nog eens alles opnieuw verwijderd en opnieuw geinstalleerd, hielp niet. Hoe kan dit nu?
Eerst een paar keer goed werken en dan vanaf een vergissing helemaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ook mijn laptop heeft geen RS-232 en voor school had ik dat wel nodig. Mijn ervaring met die dingen is intussen dat er vrij veel kwaliteitsverschil in zit. Een goedkope sweex van een klasgenoot van me is bijna letterlijk opgeblazen. Ik heb nu zelf een sitecom die op mijn laptop prima werkt. Op mijn werk hebben we dezelfde in combinatie met een IBM laptop en als je die laptop opstart zonder de converter erin (dus later erin en dan gebruiken) dan is niet te voorspellen wat voor data er over de lijn gaat. Mijn Asus heeft er weer totaal geen problemen mee. Kabels uitwisselen hielp niks.
Mijn conclusie is intussen dat het gewoon een kwestie van de combinatie van laptop en kabel is die werkt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, lekker dan. Ik heb ook een Sitecom op aanraden van mensen die daar veel goede ervaringen mee hebben (ik programmeer PLC's, MMI's, servodrives, enz)
Ik ben bang dat ik toch een PCMCIA kaartje met RS232 zal moeten kopen. Iemand suggesties waar en welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik gebruik hem ook voor het programmeren van PLC's (werk) en microcontrollers (school/thuis)
Op mijn laptop werkt dat dus altijd prima en op de laptop van werk alleen als je met de kabel erin opstart. En dan echt een koude start, dus geen reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het programma dat het eerst een paar keer goed deed en daarna helemaal niet meer is de downloader van VTwin (ESA HMI). Verder al jaren een probleemloos programma, nu volledig onbruikbaar geworden.

----------edit--------------------------------
Na een hele dag prutsen ben ik geen stap verder en de tijd begint te dringen. Ik heb nu bij RS een pc-card met twee serieele poorten besteld.
Dit is echter nogal een onhandig ding: hij steekt buiten de laptop uit dus moet de kaart iedere keer als de laptop in mn koffer verdwijnt verwijderd worden. Bovendien weet ik natuurlijk ook nog niet of dit wel een oplossing gaat bieden. Dus als iemand nog suggesties heeft voor de USB converter dan houdt ik mij aanbevolen.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2006 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
E.e.a. is nu min of meer opgelost: een PC-CARD met twee serieele poorten gaat prima. Dat zijn dan ook ECHTE RS232's in tegenstelling tot zo'n USB ding.

Het blijft echter vreemd. De software die bij mij muurvast loopt gaat bij anderen met dezelfde USB omvormer als de brandweer. Bovendien zit ik nu met zo'n gammel kaartje dat ver uit mn laptop steekt.
Dus mocht iemand nog suggesties hebben dan hou ik mij aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog een week verder geprobeerd:
-Dezelfde software
-Hetzelfde besturingssysteem
-Dezelfde converter

..echt alleen een andere laptop. Waarom werkt het op de een wel en op de ander niet??? Ik wil daar rekening mee kunnen houden als ik weer een laptop koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:58

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik gebruik net als Farmerwood zo'n usb/rs232 converter om PLC's te programmeren. Ik heb gemerkt dat het niet uitmaakt van welk merk het apparaat is, zolang de chip maar van FTDi is. Daar kom je niet echt makkelijk achter, behalve als ze aanraden in de handleiding om de nieuwste drivers van ftdichip.com te halen.

De converter die ik heb bevat ook een usb hubje: bij www.conrad.nl met bestelnr: 997905 - 89. (deeplinken gaat niet goed, dus dan maar zo)

Die converter is letterlijk plug & play, dus je kunt hem gewoon insteken, en gaan. Opnieuw opstarten met de kabel er in is niet nodig.

Dit werkt op meerdere laptops probleemloos. (onder andere een Acer, een Medion en een Fujitsu-Siemens)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik heb hem gelijk besteld. Tegen de tijd dat ik het werkend heb kan ik een winkeltje in USB converters starten ;)
Pagina: 1