fan achter cpu, zuigen of blazen?

Pagina: 1
Acties:

• Wreckerrm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 14:52

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Topicstarter
Ik heb een Tbird met een ib-60 cooler (chrome orb achtige) Mijn kast is een bigtower van NoRRod. Onderin heb ik een 120 mm fan die zuigt (de kast in blaast) 8erin heb ik 2 80 mm fans die naar buiten blazen.
Nu heb ik achter de cpu nog een plekie om een 50 mm fan te plaatsen. Maar moet ik voor juiste koeling deze laten zuigen of blazen?
Ik wil de airflow niet verstoren.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:15

Exirion

Gadgetfetisjist

Je kunt het best onder in je kast de fans laten blazen (naar binnen) en bovenin je kast laten zuigen (naar buiten). Warmte gaat naar boven, dus dan ga je niet tegen de natuurlijke airflow in. Die bij je CPU zou ik zeker laten blazen, want dan krijgt ie verse koele lucht van buiten ipv dat ie verwarmde lucht langs zich krijgt die al door je halve kast heen is geweest. Ik heb eergisteren zelf een fan ter hoogte van m'n CPU gezet en daarme blijft de CPU stressed onnder de 45C. Ik heb nu de fans van m'n Orb allebei uitgezet (lekker rustig) en dan blijft de temp stressed nog onder de 56C :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:09

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

niet naar binnen laten blazen lijkt mij... dat koelt misschien wel direct op de cpu, maar verstoord de air-flow dacht ik... wanneer je hem naar buiten laat blazen zal de lucht (die onder weg komt) ook langs de cpu gaan, en het verstoord de air-flow dan niet, het verbeterd het alleen maar...
de fan helemaal bovenin weet ik niet hoe die moet... dat vraag ik mijzelf ook af (heb dezelfde kast denk ik)... dat zal ook wel naar buiten blazen zijn?

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 26 januari 2001 12:54 schreef HaaZie het volgende:
niet naar binnen laten blazen lijkt mij... dat koelt misschien wel direct op de cpu, maar verstoord de air-flow dacht ik... wanneer je hem naar buiten laat blazen zal de lucht (die onder weg komt) ook langs de cpu gaan, en het verstoord de air-flow dan niet, het verbeterd het alleen maar...
de fan helemaal bovenin weet ik niet hoe die moet... dat vraag ik mijzelf ook af (heb dezelfde kast denk ik)... dat zal ook wel naar buiten blazen zijn?
Sorry, maar je komt nogal twijfelend over. En ik heb 't allebei geprobeerd en op de CPU blazend is duidelijk de beste oplossing :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Wreckerrm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 14:52

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Topicstarter
Blazen was mijn idee ook eigenlijk. 2 stromen blazen dan wel tegen elkaar in, maar boven in heb ik 2 80 mm fans. Deze zuigen de lucht wel omhoog, naar buiten, volgens mij.

Nu moet ik enkel nog een adres weten om 5 mm fans met een redelijke cfm te kunnen kopen.

Verwijderd

Leuk vak heh, natuurkunde.

Wetmatigheid 1:
Hoe hoger de druk in je pc-kast, hoe meer
de luchttemperatuur stijgt.
Je moet dus zorgen dat je geen overdruk
in je kast krijgt !

Wetmatigheid 2:
Koude lucht is zwaarder dan warme lucht,
daarom moet je altijd onderin aanzuigen,
en boven uitblazen.

In principe moet je van elke ventilator
weten hoeveel m3/s hij verplaatst,
zodat je meer lucht wegzuigt uit de kast,
dan wat er ingeblazen wordt ( onderdruk in je kast )

En verder niet zo moeilijk denken over het verstoren van de airflow.
Jullie hebben toch wel natuurkunde gehad ?
Suxxes ermee

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 26 januari 2001 17:19 schreef Effi het volgende:
Leuk vak heh, natuurkunde.
Ja hoor dokter Pipi, maar je vertelt mij niks nieuws :Z ;)

Pagina: 1