Toon posts:

Processor aansluitingen?

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een vraagje over de manieren waarom een processor op het moederbord wordt geplaatst. Je ziet nu zoveel termen overal (PPGA, FCPGA, Socket7, Slot1, etc.)

Wat hoort nu bij wat, wat is het meest gangbare, etc. Kan iemand helderheid in het geheel brengen?

Groet,

Eric

Verwijderd

je hebt eigenlijk 2 soorten slot en socket.

slot processors kan je herkennen aan de zwarte doos die er om heen zit.

socket processors kan je herkennen aan pinnentjes(meestal 370 stuks) aan de onderkant en doordat ze een stuk kleiner zijn.

socket soorten zijn bv: FCPGA, Socket7, socketa (PPGA ?????) etc

slot soorten zijn: slot 1, slot 2, en slot a

de socket versies van processors worden steeds gangbaarder doordat ze goedkoper zijn om te produceren.

ik ben van mening dat slot processors beter te coolen zijn door de grotere coolers die er voor zijn gemaakt. als je wil overclocken koop dan een slot processor.

sommige mensen vinden weer dat socket proc. beter te coolen zijn doordat de cooler directer op de cpu zit

hoop dat dit een beetje helpt

Verwijderd

slot 1 is dat van de pentium 2 en katmai 3Žs en celerons, slot A is van de Athlon, socket 370 is van de Celeron (2), socket A is voor de volgende generatie Athlon en slot 370 is van de CuMine p3, er zijn al een aantal moboŽs die de 370 doormiddel van jumper kunnen veranderen van slot naar socket en andersom, er zijn ook beswel veel slot to socket kaartjes.
meest gangbare is op het moment nog de slot 1 maar zal wel de slot 370 worden.
Voor de grote AMD aanbidders zal het de socket A zijn

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ok, gaan we dan, kijken of ik het nog weet:

PPGA of PGA370 = Plastic Pin Grid Array; wordt gebruikt bij de eerste generatie Celerons. Het cijfer staat voor het aantal pinnetjes (tel maar na :P)

FCPGA = FlipChip Pin Grid Array; wordt gebruikt bij de nieuwe generatie P-III; de Coppermine. Heeft wat meer pinnetjes dan de PGA370.

Socket7 = Socket7; laatste generatie is SuperSocket7, en wordt gebruikt voor de P-I en de AMD K-6, die nog steeds verkocht worden.

Slot1 = Slot1; lijkt op een AGP-slot, werd gebruikt voor de eerste Celerons (266, 300, 333), de P-II en de eerste twee generaties P-III.

SlotA = SlotA; wordt gebruikt voor AMD Athlon. Deze gaat verdwijnen, en wordt vervangen door de SocketA.

Dat was het zo'n beetje in een notedop :)

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Jah, dat krijg je ervan, als je zo'n verhaal typt, komen er een aantal tegelijk :)
Kijk trouwens ook ff op deze site, en zoek ff wat rond.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! Zoals jullie misschien in mijn vorige bericht gelezen hadden ben ik op zoek naar een goeie upgrade voor mijn Cyrix P200. En ik kreeg dus als reactie dat een Asus CUBX zowel Celeron als PIII ondersteunt. Zijn er ook tests van dit bordje? Is het wat? :) :) :)

Verwijderd

asus mobo's zijn vrijwel altijd goed.

en voor review kan je terrecht bij www.neoseeker.com volgens mij de grootste review database op het net
Pagina: 1