Waarom loopt oud pc'tje telkens vast?

Pagina: 1
Acties:

• Mafia
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:52
Ik heb op mijn kamer naast mijn eigen pc een tweede pc staan, met de volgende specs:

AMD Thunderbird 900MHz
384 MB RAM
Geforce 2 MX400
WD 80GB + Maxtor 30GB IDE
Slechte 300W voeding.

Op het systeem wordt een beetje geinternet en call of duty gedaan (draait met alles op low net), maar staat meestal screensaver weer te geven :P Nou loopt dit systeem regelmatig vast, maar alleen als ik aan het internetten ben, en niet als ik call of duty aan het doen ben. Als het vastloopt, kan ik niets meer doen, de muis en toetsenbord reageren niet meer, dus de enige optie is resetten, waarna de voeding uitgezet moet worden, na een paar minuten weer aan en het zootje doet het weer een tijdje. Ik denk zelf dat het aan de voeding ligt, omdat er niets gebeurt tenzij je eerst de voeding een tijdje uitzet. Maar.. hoe kan het dan, dat hij in Call of Duty nooit vastloopt?

Speedfan voltages:
VCORE - 1.79V
+3,3V - 3,34V
+5V - 5,04V
+12V - 11,87V.

Idle temps: CPU rond de 34 graden, moederbord rond de 23. Wordt gekoeld door boxed thunderbird koeler, een klein vga-fannetje op de videokaart, een 120mm fan voor, en een 80mm fan in de zijkant (er is nog ruimte voor 2x80mm over).

Mijn vraag na dit lange verhaal: Denken jullie ook dat dit door de voeding komt, en zo ja, waarom loopt hij dan nooit vast @ load maar alleen tijdens een beetje internetten :?

Wat ik zelf al heb geprobeerd:
- Nieuwe koeler op de videokaart (kon wat overclockt worden, probleem blijft, dit was niet per se voor dit probleem, maar omdat als je de kaart aanraakte hij ontzettend heet was)
- Koelblok van de CPU stofvrij gemaakt en nieuwe koelpasta aangebracht (temps omlaag, probleem blijft)
- Opstarten met verschillende reepjes geheugen (hielp ook niet)
- Een harde schijf en geen cd-rw aansluiten
- Ongeveer 5 keer gecontroleerd of het moederbord echt geen kortsluiting maakt met de kast
- Ons aller search, maar ik kon niet echt iets vinden wat op mij zou kunnen slaan

Alle hulp is welkom :'(
-

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

Mafia schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 13:16:
Mijn vraag na dit lange verhaal: Denken jullie ook dat dit door de voeding komt, en zo ja, waarom loopt hij dan nooit vast @ load maar alleen tijdens een beetje internetten :?
Een PC onder load. Gamen belast niet alle onderdelen van de PC even zwaar. Een met een zwakheid in de Northbridge en/of geheugen kan wekenlang prima draaien. Totdat men een bepaalde applicatie/game draait (bv. Warcraft III, aardig 'gevoelig' voor dat soort dingen) die het systeem anders belast en dan kan het fout gaan ;)

Als je bij zware load (Burn-in Test draaien) geen problemen ondervindt en de voltagelijnen blijven stabiel dan is de voeding niet zozeer de hoofdverdachte.
Wat ik zelf al heb geprobeerd:
- Nieuwe koeler op de videokaart (kon wat overclockt worden, probleem blijft, dit was niet per se voor dit probleem, maar omdat als je de kaart aanraakte hij ontzettend heet was)
- Koelblok van de CPU stofvrij gemaakt en nieuwe koelpasta aangebracht (temps omlaag, probleem blijft)
- Opstarten met verschillende reepjes geheugen (hielp ook niet)
- Een harde schijf en geen cd-rw aansluiten
- Ongeveer 5 keer gecontroleerd of het moederbord echt geen kortsluiting maakt met de kast
- Ons aller search, maar ik kon niet echt iets vinden wat op mij zou kunnen slaan

Alle hulp is welkom :'(
-
Ik zie dat je eerder al eens topics hebt gemaakt. Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er nogmaals bij en loop alle opties door. Wellicht heeft jouw PC simpelweg last van lekkende condensatoren op belangrijk onderdeel van de PC die ik niet in de topic start zie staan :o
Ik doel daarmee op het moederbord :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het ding op internet vastloopt zou ik als eerste de videokaart verdenken. IRQ-probleempje oid :)
Wat heb je d'r voor NIC in hangen :? En moet die zijn IRQ's delen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Mafia
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:52
Thandor schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 13:22:
[...]
Een PC onder load. Gamen belast niet alle onderdelen van de PC even zwaar. Een met een zwakheid in de Northbridge en/of geheugen kan wekenlang prima draaien. Totdat men een bepaalde applicatie/game draait (bv. Warcraft III, aardig 'gevoelig' voor dat soort dingen) die het systeem anders belast en dan kan het fout gaan ;)

Als je bij zware load (Burn-in Test draaien) geen problemen ondervindt en de voltagelijnen blijven stabiel dan is de voeding niet zozeer de hoofdverdachte.

[...]

Ik zie dat je eerder al eens topics hebt gemaakt. Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er nogmaals bij en loop alle opties door. Wellicht heeft jouw PC simpelweg last van lekkende condensatoren op belangrijk onderdeel van de PC die ik niet in de topic start zie staan :o
Ik doel daarmee op het moederbord :)
Die andere 2 topics over deze pc gaan over toen ik dacht dat hij was overleden, ik zal een tijdje burn-in test draaien :Y) *Toen ik dit net wilde gaan versturen kwam ik met mijn gezicht bij de kast zonder zijkant om te kijken of de condensatoren allemaal goed waren.. die zijn allemaal nog goed, we maken zo ff de voeding open om te kijken of daar alles goed zit, de verbrande lucht kwam door troep in de oven, die dus ff geroosterd werd :P hij leeft nog steeds... net ff burn-in wizard gedraaid... draait als een eh... zonnetje wil ik niet zeggen, maar hij doet het gewoon nog... wordt steeds vager. We hebben de voeding opengemaakt, zaten echt kilo's stof in :X ... nu niet meer... zou dat iets uit kunnen maken?

[ Voor 16% gewijzigd door Mafia op 03-06-2006 14:45 ]

Verwijderd

Mafia schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 13:34:
[...]

Die andere 2 topics over deze pc gaan over toen ik dacht dat hij was overleden, ik zal een tijdje burn-in test draaien :Y) *Toen ik dit net wilde gaan versturen kwam ik met mijn gezicht bij de kast zonder zijkant om te kijken of de condensatoren allemaal goed waren.. die zijn allemaal nog goed, we maken zo ff de voeding open om te kijken of daar alles goed zit, de verbrande lucht kwam door troep in de oven, die dus ff geroosterd werd :P hij leeft nog steeds... net ff burn-in wizard gedraaid... draait als een eh... zonnetje wil ik niet zeggen, maar hij doet het gewoon nog... wordt steeds vager. We hebben de voeding opengemaakt, zaten echt kilo's stof in :X ... nu niet meer... zou dat iets uit kunnen maken?
uiteraard, gewoon nu nog eens proberen. een voeding die 5 jaar stof staat te happen.... kan dus wel eens warm worden.
de voltage lijnen geven enkel een echte indicatie indien je gemeten hebt vlak voor hij vast loopt... je hebt dus een soort logger nodig,
als je toch in je voeding bezig bent, kijk daar ook eens naar condensatoren.

meestal kan je het op een aanvaardbaar niveau houden door eens een stofzuiger tegen de gaten te houden (als hij af staat uiteraard)

ik had een vergelijkbaar probleem bij mijn zus. dit lag aan incompatibel geheugen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2006 16:47 ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-05 18:11
-begrijp ik dat hij alleen bij [een[bepaalde programma[s] vastloopt?
-is dit in [XP]?
-wat geeft het dan foutenlogboek aan?of Dr Watson?
-het lijkt mij OS-gerelateerd...

gewaarwordingshorizon

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-05 12:41
Verwijderd schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 16:44:
[...]

uiteraard, gewoon nu nog eens proberen. een voeding die 5 jaar stof staat te happen.... kan dus wel eens warm worden.
de voltage lijnen geven enkel een echte indicatie indien je gemeten hebt vlak voor hij vast loopt... je hebt dus een soort logger nodig,
als je toch in je voeding bezig bent, kijk daar ook eens naar condensatoren.

meestal kan je het op een aanvaardbaar niveau houden door eens een stofzuiger tegen de gaten te houden (als hij af staat uiteraard)

ik had een vergelijkbaar probleem bij mijn zus. dit lag aan incompatibel geheugen.
De voeding is inmiddels stof-vrij, naar mijn weet heeft mafia het probleem niet meer gehad, maar ik zit nu thuis en niet bij hem :Y) (Ik heb op zijn account dit topic geopend voor hem). Het geheugen hebben we al geprobeerd.
beascob schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 17:44:
-begrijp ik dat hij alleen bij [een[bepaalde programma[s] vastloopt?
-is dit in [XP]?
-wat geeft het dan foutenlogboek aan?of Dr Watson?
-het lijkt mij OS-gerelateerd...
Ja, hij loopt vast tijdens internetten met IE explorer (er staan meestal ongeveer 6 vensters open). Het OS is Windows XP Home, wat verbazingwekkend goed draait :)
Pagina: 1