Hoi,
Ik heb me voorgenomen om deze zomer (ik ben vast niet de enige) te gaan upgraden naar een Intel Core 2 Duo platform. Daarvoor heb ik alvast een 2e hands PCI-E kaart gekocht (Sapphire X800GTO PCI-E 256MB), omdat mijn moederbord zowel een AGP als PCI-E 16x slot (4x mode) heeft.
Maar zodra ik de PCI-E kaart plaats geeft het systeem geen beeld meer (no signal input, dan standby) en geeft het moederbord steeds piepjes.
Mijn AGP kaart is een X800Pro/TD van Asus, en daarmee werkt het systeem wel weer. Ook met een Good 'ol GF 4 MX440 AGP werkt het systeem.
Ik heb de volgende combinaties getest:
Dus alleen met AGP krijg ik beeld, als ik een kaart in de PCI-E poort heb zitten werkt het dus al niet meer. Het systeem start dan wel gewoon op, alles lijkt te werken, maar geen beeldsignaal.
Wat heb ik al geprobeerd verder:
Ik heb me voorgenomen om deze zomer (ik ben vast niet de enige) te gaan upgraden naar een Intel Core 2 Duo platform. Daarvoor heb ik alvast een 2e hands PCI-E kaart gekocht (Sapphire X800GTO PCI-E 256MB), omdat mijn moederbord zowel een AGP als PCI-E 16x slot (4x mode) heeft.
Maar zodra ik de PCI-E kaart plaats geeft het systeem geen beeld meer (no signal input, dan standby) en geeft het moederbord steeds piepjes.
Mijn AGP kaart is een X800Pro/TD van Asus, en daarmee werkt het systeem wel weer. Ook met een Good 'ol GF 4 MX440 AGP werkt het systeem.
Ik heb de volgende combinaties getest:
AGP kaart installed | PCI-E kaart installed | Scherm aangesloten op: | Beeld? |
Ja | Nee | AGP | Ja |
Ja | Ja | AGP | Nee |
Ja | Ja | PCI-E | Nee |
Nee | Ja | PCI-E | Nee |
Dus alleen met AGP krijg ik beeld, als ik een kaart in de PCI-E poort heb zitten werkt het dus al niet meer. Het systeem start dan wel gewoon op, alles lijkt te werken, maar geen beeldsignaal.
Wat heb ik al geprobeerd verder:
- Gezocht naar soortgelijke problemen op internet: Niets gevonden.
- In het BIOS aangegeven dat PCI-E de primary video adapter is, daarna rebooten met alleen een PCI-E kaart: Helpt niet.
- De BIOS geupgrade naar de nieuwste versie 0606 van April 2006: Helpt niet.
- De BIOS gereset met CMOS Clear: Helpt niet.
- Gekeken op de compatibility list van PCI-E kaarten die bij het moederbord werd geleverd. Mijn Sapphire kaart staat niet op die lijst, maar een kaart met de nagenoeg identieke X800Pro PCI-E videochip stond er wel op. Dus dan zou mijn kaartje toch ook wel moeten werken?
- Misschien zit er ergens op het mobo een jumpertje waarmee je de primary videopoort verandert van AGP naar PCI-E? Daar moet ik ngo eens naar kijken.
- Een mailtje sturen naar Salland, waar ik mijn mobo gekocht heb. Misschien weten zij er iets meer van.
- Een mailtje sturen naar Asus, maar dat heeft vast niet zoveel zin. Die mensen in India kunnen me vast neit helpen met zo'n specifiek probleem (outsourcing
).
- De moed opgeven en concluderen dat de Sapphire X800GTO gewoon never nooit gaat werken op dit mobo.
[ Voor 4% gewijzigd door frankknopers op 03-06-2006 15:09 ]
Goud is geen geld