Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sennheiser stereo draad solderen

Pagina: 1
Acties:
  • 520 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 06:45
All,

Ik heb reeds geruime tijd mijn Sennheiser koptelefoon (Type HD 200). Nu werkt deze met een plug aan de schelpzijde waar je de kabel insteekt. Deze plug was bij mij echter deffect en heb het mes gezet voor en achter de plug.

Mijn aanvankelijke bedoeling was deze draadjes terug te solderen. Dus van de draad zijde komt -blanco, rood, groen- en van de schelpen komt respectievelijk -blanco, rood- en - blanco, groen-. Ok allemaal geen probleem tot blijkt dat de tin geen enkel vat heeft op de draadjes, het loopt er gewoon van af.

Ook het lichtjes afschuren van de draadjes (voor de vernis te verwijderen) en in elkaar draaien bied niet echt een oplossing of slechts heel tijdelijk (slecht contact, zelfs na het aanbrengen van krimpkousjes).

Heeft iemand ervaring met het terug aan elkaar maken van dit type draad?

[ Voor 8% gewijzigd door Superflip op 03-06-2006 11:48 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:25

SeatRider

Hips don't lie

Zoek eens op litzedraad solderen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Je moet de draadjes zelf warm genoeg krijgen, als die kouder zijn dan de smelttemperatuur van het tin zie je dergerlijke zaken. Dus probeer zo goed mogelijk contact te hebben met het draadje (druppel tin aan je bout, draadje onderaan de bout in het tin hangen, 3 seconden wachten, wat vers tin toevoegen en het draadje wegtrekken, dan zou het moeten gelukt zijn).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Superflip
Ik was dus niet op de hoogte van het feit dat het litzedraad noemde.
Echter het is wel zo als ik met mijn soldeerbout aan het werk ben dat de draad zo enorm opwarmt en dad deze hitte een stukje verder ook enorm te voelen is in de draad, is dit normaal?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Ja, natuurlijk, die draad is van een metaal, en metaal geleidt nogal warmte..

Verwijderd

Zoals naftebakje zegt. Een truukje dat bij mij nogal vaak lijkt te helpen is dus een dikke druppel tin op je soldeerbout te leggen en het uiterste tipje van je draad (waar je hem afgeknipt hebt) een paar seconden in de tin houden.Op dat stuk heb je een (enorm klein,maar toch) stuk kaal koper waardoor de draad beter opwarmt, je ziet dan ook de lak echt in je tin vloeien.

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-11 11:21
De tin pakt niet op de koperdraad omdat deze gelakt is, zoals je zelf al zei.
Heel fijn schuurpapier en genoeg schuren, tot de lak er redelijk af is.
Dan zou de tin wel moeten vloeien.
Is wat proberen en sukkelen in het begin, maar het kan...

[ Voor 5% gewijzigd door Dikke Foaf op 03-06-2006 14:15 ]

• Superflip
Dan ga ik dit nog even proberen straks als het wat minder warm is.
Alvast bedankt voor de reacties allemaal, ik ben zelf namelijk niet de grootste electronicaman :p

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
aik0n schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 14:32:
Dan ga ik dit nog even proberen straks als het wat minder warm is.
Alvast bedankt voor de reacties allemaal, ik ben zelf namelijk niet de grootste electronicaman :p
Ik wel :+ en bescheiden, goh, niemand zo bescheiden als ik
[/hk]
Succes, solderen vergt idd dikwijls wat ervaring en 'truukjes', het zal wel lukken.

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 03-06-2006 15:09 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ander alternatief, hoewel wat overkill: het puntje van de draad even in de vlam van een gasbrander (of aansteker) hangen, dan gaat de vernis er vaak ook wel vanaf.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Superflip
Ik heb men koptelefoon kunnen herstellen, maar helaas niet kunnen solderen.
Ik had na het strippen van de draadjes de draadjes goed verhit met een bunzenbrandertje, en daarna proberen te solderen, maar de tin wou er maar geen vat op krijgen.

Nu heb ik de draadjes in elkaar gedraait en nogmaals met een krimpkous omzet.

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:47
Heb eerder een vraag dan een antwoord maar zou je het niet kunnen isoleren met seconden lijm ofzo?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:31
klein vraagje:

is het een normale 3,5 mm stekker die de koptelefoon ingaat? anders zou je zelf gewoon een kabel kunnen solderen i.p.v. dat je met dat litzendraad te klooien

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Superflip
shure-fan schreef op zondag 04 juni 2006 @ 20:30:
klein vraagje:

is het een normale 3,5 mm stekker die de koptelefoon ingaat? anders zou je zelf gewoon een kabel kunnen solderen i.p.v. dat je met dat litzendraad te klooien
Ja, maar ik heb die stekker en het contact er tussenuit moeten halen. Dit doordat het deffect was. Nu is de kabel zelf ook volledig uit litzendraad.

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 22:39

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Sprite_tm schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 19:25:
Ander alternatief, hoewel wat overkill: het puntje van de draad even in de vlam van een gasbrander (of aansteker) hangen, dan gaat de vernis er vaak ook wel vanaf.
Pas dan wel even op dat je vlammetje niet richting de rest van de draad gaat, ik heb wel eens gehad dat de coating van de draadje verder brandde.... kon ik weer opnieuw beginnen :P

blabla

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Tip : Verwarm de te solderen draadjes op een aspirientje (is zuur) en dan kun je ze gewoon solderen.

Verwijderd

heh?? op een aspirientje? die begrijp ik niet helemaal :+
Leg es uit? interesseert me nl wel

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Een aspirientje smelt, aangezien er nogal wat zure bestandelen in zitten, vreten die het draadje goed schoon. een huis-tuin-keukenversie van flux. Het stinkt wel behoorlijk. De harskern in sommige types soldeertin voor hetzelfde doel.
Wel oppassen ermee, dat flux spul (b.v. s39) , aangezien het zuur is vreet 't van alles weg, ook de rest van je electronica als je niet oppast. s39 is meer voor 't solderen van buizen (waterleiding enzo), en niet voor electronica.

p.s. Geen expert hier, maar er eentje dit leest, correct me if I am wrong ; )

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Een asprientje gebruiken om de lak van litzedraad te verwijderen, daar heb ik werkelijk nog NOOIT van gehoord, zal het echter wel gaan proberen, ik loop er ook altijd mee te kutten nameljik :P
Bedankt voor de tip!

[Edit:]
Ik bedenk me net: Zal dat zuur niet ook het koper aan gaan vreten?

[ Voor 16% gewijzigd door TommyboyNL op 05-06-2006 18:32 ]

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02-2021

Rum

Is het ook een optie om alleen een nieuwe kabel te kopen? Sennheiser verkoopt deze kabels gewoon los. Het was ff zoeken, maar hier is de kabel bijvoorbeeld te koop...

• Dazzyon
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10-2024
Beetje duur vind je niet? Voor dat geld kun je bijna de hoofdtelefoon nieuw kopen..

• MUSTIS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

kabel kost 19,-, koptelefoon rond de 55,-. scheelt zon 30,-

sennheiser spul is duur, kwou laatst oorkussen kopen voor een ouder model. dezen waren 45,- per stuk.
heb toen maar een nieuwe gekocht..

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02-2021

Rum

Dazzyon schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 08:54:
Beetje duur vind je niet? Voor dat geld kun je bijna de hoofdtelefoon nieuw kopen..
Ik heb eigenlijk niet gekeken naar welk type de TS had... Bij deze koptelefoon is het te overwegen om een nieuwe te kopen. Ik heb zelf een koptelefoon van Sennheiser die destijds €150 heeft gekost, dan is die €20 de aanschaf wel waard...

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Deze draden zijn perfect te solderen (heb het al meerdere keren gedaan). Je hebt alleen last van de lak of roetaanslag (bij gebruik van een brander).
Als je een soldeerstation hebt, zet deze op z'n hoogste stand. Doe wat tin smelten op de punt, en duw de draad in de druppel. In eerste instantie zal het tin inderdaad afgestoten worden, maar als je wat beweegt verdwijnt de lak/as en zal het tin wel gaan hechten.

Heb je geen soldeerstation, zorg dan dat je bout in iedergeval zo heet mogelijk is.

Een nieuwe kabel is uiteraard de beste oplossing, maar ook de duurste. Sennheiser kabels zijn helaas erg duur (zelfs inkoop).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1