[SUSE 10.1] Yast plotseling verdwenen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-09 11:04
Vorige week heb ik SUSE 10.1 64-bit op mijn pctje gezet, om maar weer eens wat met linux te gaan doen. Nou ging het een hele tijd lekker, veel dingen gingen vrijwel vlekkeloos (alleen de partitietabel was verloren gegaan, maar dat heb ik weer opgelost).
Nu heb ik een vreemd probleem. Er zijn in 10.1 blijkbaar meerdere manieren om programma's te instaleren en te verwijderen. Yast en de zen-installer (en je kunt ook nog wel een paar andere manieren gebruiken?). Nu ben ik wat bezig geweest met dingen te instaleren, maar van het ene op het andere moment is Yast in z'n geheel zomaar verdwenen. Hij staat nog wel in mijn K menu, vraagt om een wachtwoord, maar doet vervolgens niets. Als ik in een console yast op probeer te starten zegt ie: "ldd: /usr/lib/YaST2/bin/y2base: No such file or directory
You need to install yast2-ncurses to use the YaST2 text mode interface"

Nu heb ik de zen-installer eens opgestart, en nu blijkt dat ik Yast packages kan kiezen voor instalatie, ze zijn dus blijkbaar gedeïnstaleerd (vreemd?). Als ik alleen yast selecteer zegt hij eerst "Resolving Dependencies" gevolgd door enkele suggesties van dependencies. Uiteindelijk komt de foutmelding: "Transaction failed: Package transaction failed:" (dat is de hele foutmelding) 8)7

Iemand een idee hoe ik yast weer terug kan toveren?

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:22

Simkin

Bzzzzz

Start via de console yast eens op ipv yast2, ik heb geen idee of die dezelfde paketten gebruikt maar het is het proberen waard. Anders even de yast rpms ergens downloaden en opnieuw installeren.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-09 11:04
Dat eerste wat je noemt werkt niet, en hoe kan ik de rpms instaleren zonder yast?

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:22

Simkin

Bzzzzz

wwwhizz schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 17:30:
Dat eerste wat je noemt werkt niet, en hoe kan ik de rpms instaleren zonder yast?
download de yast rpm bestanden, plaats ze in een directory en als root gebruik je het volgende commando in een shell:
rpm -ihv *.rpm