Welke draadloos router merk kan ik nu het beste kiezen?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.595 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Zoals iedereen wel eens mee maakt in zijn leven wordt je hulp in geroepen door vrienden. Ze willen een draadloos netwerk met 2 clients en een vaste printerserver (dus niet via een client delen).

In principe geen probleem alleen mijn ervaring tot nu toe met draadloze netwerken is niet fijn te noemen.

- Vaak niet goed bereik (Sitecom, daytek, Belkin)
- Vastlopers van de router zelf (Sitecom)

Met linksys heb ik nog geen ervaring en ik hoor in principe hier goede verhalen over. Maar is dit eigen wel zo?

Ik wou de vraag gewoon simpel stellen.

Welke draadloze router (kwa merk, type en kwaliteit) kan ik het beste kiezen voor de bovenstaande setup in een normaal huis? Mijn budget is 200 euro, dus 3com en Netgear zitten er bijvoorbeeld niet in. Met andere merken kom ik prima uit.. dit heb ik verder al uitgezocht.

De clients moeten zonder problemen zomaar binnen huis verplaatst kunnen worden.. zonder dat het signaal wegvalt of onder de 4 mbit komt te zitten? (dit is namelijk de volle snelheid van de internetverbinding)

[ Voor 12% gewijzigd door Falcon op 02-06-2006 22:56 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Stijnhoofd
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Linksys werkt erg goed, totdat je er problemen mee krijgt. De mijne (je moet de topic maar even zoeken) valt soms uit, dan moet ik 'm ff van de stroom af halen. Ik heb een WRT54G versie 5, maar men roept overal dat je beter de WRT54GL (L = Linux) kan halen. Deze ga ik ook halen vlg week.

Er staat op deze site een survey van de WRT54GL en er zijn best wel wat topics over de WRT54G en de GL.

Mvg Stijn

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
Geen Linksys of andere troep kopen. Gewoon voor Draytek of Zyxel 2602HW gaan. Kost iets meer, maar dan heb je ook een prima router.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Liever iets meer onderbouwen graag. Waarom is Linksys troep?

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Ik heb een Tornado 242 54 Mbps router. Ben zeer tevreden.

Niet spectaclair. Maar wel zeer goede draadloos verbindingen/sterk zendbereik. Daarnaast ook 4 LAN aansluitingen en een printpoort op de router. Goede beveiliging en mogelijkheden op de router.

Kortom, stabiel en functioneel apparaat. En ook niet eens zo duur.

http://www.tornado.nl

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Even terug komen hierop. Ik heb ondertussen het netwerk geinstalleerd en heb gekozen voor het merk D-Link. Dit heb ik om hele simpele reden gekozen.. namelijk de prijs en in de draadloze router van dit merk (DL-524UP) een printerserver (Via USB 2.0!) ingebouwd zit. Deze router is te verkrijgen voor 100,- bij de mediamarkt.

Voor de client had ik een pci kaart en een USB wireless adapter meegenomen van D-Link. Hier bleek de USB adapter tot mijn verbazing het beste te werken kwa ontvangst.

Overall ben ik zeer enthousiast geworden voor dit merk. Overal in het huis en buiten in een ring van 50 meter heb ik een verbinding (volgens Windows XP sp2) van Goed - Zeergoed. Gemiddeld zo´n 25 - 30mbit.

Daarnaast nog wel een aantal opmerkingen waar ik tegen aan liep:

1. Bij het aansluiten van een USB printer (Canon 450i in dit geval) ging de router over zijn nek. Dit resulteerde in een ontzettend traag netwerk.. terwijl de clients gewoon een 1ms verbinding hadden met de router en een 30mbit verbinding.

Dit gebeurde omdat ik de printer niet eerst had aangezet en pas naar het aansluiten had aangezet. Naar even de stroom van de router af te halen en weer aan te zetten was dit probleem opgelost en was het allemaal razend snel.

2. De installatie van de printer op een client via de printerserver was even zoeken. Maar hier geld gewoon RTFM. De handleiding staat in het PDFje (bldzijde 78) op de cdrom.

3. Zorg wel dat de router (en dit geld vooralle routers volgens mij :)) op een hoog punt staat in het huis.

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon op 09-06-2006 09:08 ]

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 22:03
Ik heb er niet veel ervaring mee maar ik kan alleen mijn eigen ervaring vertellen met een MSI RG54GS draadloos router-tje met USB Print server en 4 poorts switch.
Deze gebruik ik nu een half jaartje ongeveer en ik heb overal in huis en in de tuin volledig bereik.
De USB Print server hierin doet het uitstekend met mijn Epson Stylus Photo R200.

Ik heb nooit uitval van het ding dat ik hem moet resetten of wat dan ook..

Nog een linkje
reviews: WiFi-sets van MSI, Tornado, en Conceptronic besproken

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Ik heb goede ervaringen met SMC.
Nog niet met één die ook een printserver had, maar zowel de AP variant als de Wifi router als de gewone router.

Wat me nog steeds heel erg opvalt is dat het heel erg situatie gebonden is of het goed gaat werken.
En dat geldt meestal voor het wifi deel.
Het AP/Router 10 cm verplaatsen wil soms erg veel schelen.
Ook de keuze van je kanaal kan erg veel uitmaken.
(Download netstumbler, en kies een vrij kanaal zo ver mogelijk van de reeds bezette kanalen af.)

Linksys is op zich niet verkeerd, maar dat hangt wel af van wek apparaat.
Draytek zou ook goed moeten zijn maar dat kan blijkbaar ook verschillen.
Sitecom is imho lowbudget rotzooi.

Vaak kun je ook vervangende antennes kopen ipv de standaard sprietjes. Dat helpt ook.
Al met al blijft wifi imho leuk voor erbij, maar gaat er mij nog steeds niets boven een kabletje :)

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Beste,

Ik heb een vraag ik heb zo'n zelfde router staan en ik wil me printer er op aan sluiten. echter als ik in xp die intelling erin gaat zetten zegt hij dat poort 154 al gebruikt is (poort router) heb jij enig idee wat het kan zijn. ik kom er namelijk niet uit.

Gr. Harry Hoogvliet
Gitano schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 09:13:
Ik heb er niet veel ervaring mee maar ik kan alleen mijn eigen ervaring vertellen met een MSI RG54GS draadloos router-tje met USB Print server en 4 poorts switch.
Deze gebruik ik nu een half jaartje ongeveer en ik heb overal in huis en in de tuin volledig bereik.
De USB Print server hierin doet het uitstekend met mijn Epson Stylus Photo R200.

Ik heb nooit uitval van het ding dat ik hem moet resetten of wat dan ook..

Nog een linkje
reviews: WiFi-sets van MSI, Tornado, en Conceptronic besproken
Pagina: 1