Toon posts:

Wacom tablet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.521 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben van plan om een wacom tablet te kopen (ben mijn medion aldi troep nu echt beu).
Nu twijfel ik heel erg tussen de Graphire 4 A4 en Intuos3 A4 (A5 lijkt me erg klein, of zit ik mis?).
Ik heb sites gevonden waar je kan kijken welk tablet het beste bij je past, maar daar kom je telkens op de dure tabletten uit.

Ik volg een grafische opleiding, en ik ben thuis ook regelmatig met creatieve dingen op de computer bezig (o.a tekenen in painter/photoshop maar ook het maken van websites etc.).
Wat is jullie ervaring en welke raden jullie aan? Is het verschil tussen deze tabletten erg groot? De prijs scheelt namelijk nogal.

Ik ben natuurlijk geen professional, maar ik van plan in de toekomst ermee verder te gaan dus ik zal hem nog veel gaan gebruiken.

Graag jullie advies. Alvast bedankt.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Er bestaat ten eerste geen Graphire 4 A4, A5 is het grootste formaat.
Ik zou voor de Graphire gaan, de Intuos heeft een 2 keer zo hoog drukniveau en je krijgt er een muis en 3 extra knoppen voor, maar voor het dagelijkse werk heb je die mate van drukgevoeligheid echt never nooit nodig. 512 drukniveaus zijn meer dan jij als grafische jongen gaat nodig hebben ;)

Voor jou is de Intuos zijn meerprijs gewoon niet waard imo.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-02 13:16
Intuos zijn professionele tablets. Deze heb je voor normaal thuisgebruik niet echt nodig. Ze zijn ook behoorlijk prijzig (maar dat had je al gemerkt).

Zelf heb ik een Graphire 4 A5 thuis. Deze werkt ideaal. Ik gebruik hem zelf alleen als muis om RSI klachten te verzachten/verhelpen. Op m'n werk heb ik een Graphire 3 A4. Deze is qua preformance (als muis iig) praktisch hetzelfde. Echter, deze heb ik ingesteld op een effectief formaat van een A5 want om te muizen is het oppervlak echt veel te groot.

Als je je tablet vooral wilt gebruiken als muisvervanger raad ik dus een A5 aan. Ook voor het normale tekenwerk kun je met een A5 ook heel goed af denk ik. Alleen voor het geavanceerdere tekenwerk is een A4 mischien handiger, want dan kun je preciezer werken.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Topicstarter
matiasjansen schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 21:44:
Er bestaat ten eerste geen Graphire 4 A4, A5 is het grootste formaat.
Ik zou voor de Graphire gaan, de Intuos heeft een 2 keer zo hoog drukniveau en je krijgt er een muis en 3 extra knoppen voor, maar voor het dagelijkse werk heb je die mate van drukgevoeligheid echt never nooit nodig. 512 drukniveaus zijn meer dan jij als grafische jongen gaat nodig hebben ;)

Voor jou is de Intuos zijn meerprijs gewoon niet waard imo.
Klopt inderdaad, daar heb ik me even in vergist.
Waneer heeft deze hoge druk niveau dan wel zin? Zijn er dingen die zwaarder vallen dan het brushen in Photoshop?
Waar werk je trouwens zelf mee? (Ik zie dat je op het Grafisch Lyceum zit dus ik neem aan dat je er zelf ook een hebt).

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Geen A4 kopen iig. Is echt te groot. Een A5 is groot zat.

Verder is intuos of Graphire helemaal afhankelijk van smaak en budget. Ik werk nu iets meer dan een jaar op een Intuos3 A5 na een Graphire2 A6. En die intuos _heerst_. Werkt goed soepel, toetsen op de tablet zijn keihandig, same as de touchstrips, je kan zonder naar je keyboard te moeten grijpen een hoop dingen doen. achterover leunen, tablet op schoot en tekenen maar, not a problem. Tijdens college waar je geen herrie mag maken even een notitie opschrijven ipv intikken inclusief tekeningetjes bij de aantekeningen om alles duidelijk te maken. Je medestudenten je ideeën direct laten zien door ze in een paar minuten in photoshop uit te werken. Wat dan meteen digitaal is en dus op te slaan, te verwerken en in je portfolio te stoppen (wat bij ons verplicht is).

1024 drukniveaus geven je een hogere dynamische range -> je kan traplozer werken qua druk. Minder kans op 'trappetjes' qua invoerwaarden. Bovendien is de pen tiltgevoelig - erg fijn voor calligrafie en inkleurwerkzaamheden. Ook zijn er tools als een virtuele marker (met de juiste look en feel die echt behoorlijk hetzelfde werkt als de stiften van Letraset die ik heb) en een virtuele airbrush beschikbaar, net als bijv een ballpoint die ook op je wacom werkt. Papiertje op je wacom, schetsen op papier, en je tekening staat direct in photoshop of een andere app. Fijn!

Mijn intuos A5 is bovendien qua buitenmaten even groot als mijn laptop (ongeveer, 15" laptop) (nee, niet zo dik, maar wel stapelbaar dus) en die gaan samen in het laptopvak van m'n rugzak. I-de-aal.

Ik studeer aan de universiteit Twente en doe daar Industrieel Ontwerpen. Ik zou niet meer zonder Wacom tablet willen, en namaakfrut hoef ik niet. :)

[ Voor 20% gewijzigd door HunterPro op 02-06-2006 22:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad maar geen A4 doen, ik zie nu wel in dat dit echt groot is (bovendien kan ik hem amper kwijt op mijn bureau).

Ik heb besloten om toch maar voor de Intuos3 A5 te gaa (deze is 100 euro duurder dan de Graphire4 Classic XL).

Ik vind de intuos sowiezo qua design mooier, ik ben bang dat als ik de graphire koop ik later spijt ga krijgen. Ik ga direct maar voor de beste, ik kan hier waarschijnlijk langer meer vooruit.

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 00:20
Verstandige keuze. Heb dezelfde beslissing als jij genomen, en het zijn met name die extra druktoetsen en die onwijs relaxte zoom slider die de Intuos zo'n fijn apparaat maken. Veel plezier met je aankoop!

Toch?

Verwijderd

Ik ben ook van plan om een tekentablet te kopen, maar ik heb nog nooit met zo´n ding gewerkt en ik wil het puur voor de lol gebruiken. Dus gewoon zo nu en dan wat leuks tekenen. Nou ben ik er na een beetje onderzoek er wel achter dat ik een Wacom moet hebben. Maar welke dan?
De volgende lijken mij (qua prijs) wel interessant.
  • Wacom Volito A6
  • Wacom Graphire 4 Classic A6
  • Wacom Graphire 3 Classic A6
Maar wat is nu het verschil tussen deze 3? Of hebben jullie nog een betere suggestie? Mijn budget gaat tot €100 maar liever iets minder natuurlijk.:D

• ShadowLord
Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 10:02:
Ik ben ook van plan om een tekentablet te kopen, maar ik heb nog nooit met zo´n ding gewerkt en ik wil het puur voor de lol gebruiken. Dus gewoon zo nu en dan wat leuks tekenen. Nou ben ik er na een beetje onderzoek er wel achter dat ik een Wacom moet hebben. Maar welke dan?
De volgende lijken mij (qua prijs) wel interessant.
  • Wacom Volito A6
  • Wacom Graphire 4 Classic A6
  • Wacom Graphire 3 Classic A6
Maar wat is nu het verschil tussen deze 3? Of hebben jullie nog een betere suggestie? Mijn budget gaat tot €100 maar liever iets minder natuurlijk.:D
De Volito is een budget tablet. Zelf geen ervaring mee, maar waarschijnlijk is de kwaliteit een stukje minder.
Tussen de Graaphire 3 en 4 is niet zoveel verschil. De G3 pen is wat dunner en het tablet is wat lager aan de voorkant.
De G4 pen heeft 2 losse knopjes ipv 1 groter. Persoonlijk vind ik dat net iets onhandiger. Wel heeft de G4 een scrollwheel en 2 knoppen op het tablet wat enorm handig is als je hem als muisvervanger gebruikt.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Paquito
  • Niet online
ik heb ook de Graphire 4. Ik vind de bouwkwaliteit niet van je het. Er hoeft maar een klein stofje of haartje onder het plastic te komen (wat je dus niet kan voorkomen) en er vormen zich krassen op het tablet en het plastic.. ook aan de buitekant bekrast ie vrij snel.

Zodoende ziet mijn tablet er al uit alsof ie een jaar oud is terwijl ik hem toch echt nog maar 2-3 maanden gebruik. (en niet eens intensief)

Weet niet of de Intuos volledig van kunstof is ipv een plastic behuizing, maar misschien iets om rekening mee te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Paquito op 09-06-2006 12:27 ]

• ShadowLord
Ik heb zelf heleemaal geen problemen met het krassen op de Graphire 3 of 4. Tuurlijk krijg je er wel wat hele ondiepe krasjes, maar als je dat een probleem vind gooi je er gewoon wat polijstmiddel op. Dit probleem heb je overigens met bijna alle tablets aangezien ze allemaal een zeer vlak oppervlak moeten hebben. En alle tables waar je wat onder kan leggen hebben sowieso het probleem omdat die een doorzichtige kap moeten hebben. Zelfs al maakten ze die van glas, zou het nog krassen.

Overigens heb ik zowel op werk als thuis er wat onder liggen om het een beetje aan te kleden, dus dan zie je ook al gelijk minder enige krassen oid.

De constructie van de Graphire 4 is vrij degelijk vind ik (knopjes op de tablet hadden iets beter gemogen). Overigens vind ik de schuifjes om het frontpaneel van je tablet af te halen bij de Graphire 4 een ENORME verbetering op het 'trek aan de cover en hoop dat ie niet breekt' methode van de Graphire 3.

Verwijderd

Ik heb zelf een Graphire2 A6 en als vervanger voor je muis tegen RSI is het ideaal ('k heb er een stuk minder last van in iig). Voor serieus tekenen is het echter gewoon te klein tenzij je gewoon goed inzoomed tijdens het photoshoppen. 't verslaat sowieso tekenen met de muis ;)
Oh en wat betreft krassen... daar heb ik nuawelijks last van na jaren gebruik. Enige wat ik in eerste instantie niet gezien had was dat er een plastic folie over het blad zat wat ik pas merkte toen ik er luchtbellen onder kreeg. Gewoon even een kwestie van verwijderen natuurlijk. Echter zijn er al twee pennen bij mij overleden (de eerste nog wel in de garantie) en het komt erop neer dat je heel voorzichtig met die dingen moet doen sinds ze met 50 euro niet bepaald goedkoop zijn.

• Jukebox126
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-11-2023
Hier ben ik in het bezit van een wacom volito A6je (meen ik ;) ). Toendertijd voor iets minder dan 30 euro gekocht bij de aldi, en het is inderdaad een heel erg grappig apparaatje. Het enige jammere is dat ik gestopt ben met mijn studie Industrial Design, en sindsdien het ding zo goed als nooit meer heb gebruikt. Maar het blijft hoe dan ook een mooi pimp-dingetje om erbij te hebben liggen. Oh, en de kwaliteit van je werk in vergelijking met dat wat je met de muis weet te tekenen is echt veel hoger. Werkt heerlijk, ook die overtrekmogelijkheid is erg handig!

Verwijderd

Hoi beste mensen,

Ik heb onlangs een Graphire 4 A6 gekocht om eens te proberen of zo'n tablet echt zo handig is. Ik ben er erg enthousiast over. Het voelt veel prettiger aan dan werken met een muis. Ook is het veel leuker om mee bezig te zijn (kan zijn omdat het nieuw is voor mij). Het overschakelen van muis naar tablet ging erg snel, het voelt er intuïtief. De Graphire voelt niet echt heel degelijk aan maar omdat ik erg voorzichtig ben met mijn spullen is dat niet zo'n probleem.

Wat ik echter wel jammer vind is dat mijn actieve oppervlak nog kleiner is dan A6 omdat ik een breedbeeld scherm heb. Dat brengt mij ook bij mijn vraag.

Moet ik deze houden of omruilen voor een A5?

Het is de bedoeling om hem komend schooljaar ook te gebruiken om schetsen te maken en dan zal een A5 toch prettiger werken denk ik.
Een nadeel is misschien dat wanneer je er mee surft en andere windows applicaties mee bedient het oppervlak van een A5 te groot is en ik teveel mijn arm moet bewegen.

Wat zijn jullie bevindingen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 10:29:
Hoi beste mensen,

Ik heb onlangs een Graphire 4 A6 gekocht om eens te proberen of zo'n tablet echt zo handig is. Ik ben er erg enthousiast over. Het voelt veel prettiger aan dan werken met een muis. Ook is het veel leuker om mee bezig te zijn (kan zijn omdat het nieuw is voor mij). Het overschakelen van muis naar tablet ging erg snel, het voelt er intuïtief. De Graphire voelt niet echt heel degelijk aan maar omdat ik erg voorzichtig ben met mijn spullen is dat niet zo'n probleem.

Wat ik echter wel jammer vind is dat mijn actieve oppervlak nog kleiner is dan A6 omdat ik een breedbeeld scherm heb. Dat brengt mij ook bij mijn vraag.

Moet ik deze houden of omruilen voor een A5?

Het is de bedoeling om hem komend schooljaar ook te gebruiken om schetsen te maken en dan zal een A5 toch prettiger werken denk ik.
Een nadeel is misschien dat wanneer je er mee surft en andere windows applicaties mee bedient het oppervlak van een A5 te groot is en ik teveel mijn arm moet bewegen.

Wat zijn jullie bevindingen?
Intuos3 heeft een A5 Wide...

Verwijderd

Een Intuos3 A5 Wide vind ik veel te kostbaar. €200,- is echt het maximale wat ik er aan uit wil geven.
Dus, is er met een A5 ook prettig in windows te werken, of is dat toch aan de grote kant?

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 20:59

EMP

Krulloos!

Ik heb zelf een Graphire 4 A6 puur en alleen als vervanger van de muis (i.v.m. RSI). Ik had eerst de Volito, maar daar zit voor mijn gevoel een "vertraging" in wat je op het tablet doet en wat er op het scherm gebeurt. Niet erg als je er mee tekent, of af-en-toe muist, maar ik heb dat ding bijna de hele dag vast... De Graphire 4 heeft die vertraging voor mijn gevoel niet.

Ter illustratie van het verschil: Pak maar eens een seriële balmuis vast en daarna een optische USB muis... dat is de vertraging waar ik het over heb ;).

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Ik heb gekozen voor de A5 en ga hem komend weekend ophalen. Groter lijkt me eigenlijk toch altijd beter. Mocht ik het oppervlak te groot vinden voor het surfen dan stel ik met de software het actieve oppervlak gewoon wat kleiner in.
Voor tekenwerk gewoon vol A5. :)

Ben benieuwd....

• disheaver
  • Niet online
ik heb een tijdje de Intuos3 a6. Groot genoeg, voor het muizen heb ik de actief oppervlakte zelfs nog kleiner gemaakt.

Jammer dat er bij de a6 ook niet aan beide zijdes de scroll en knoppen zitten (wat wel bij a5 en groter zitten). Want ze zijn best handig, vooral dat je ze per applicatie kunt wijzigen.

Maar kun je ook bepaalde 'snelkoppelingen' op het tablet plaatsen?

Aangezien ik toch een deel van het tablet niet gebruik, kan ik daar bepaalde knoppen van maken? in het config programma kan ik daar niets voor vinden...

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-02 10:15
Niet erg druk bezochte topic, hopelijk leest er nog iem. mijn vraag... :P

Ik overweeg een Wacom Intuos3 tablet in huis te halen. Qua ruimte op m'n buro twijfel ik tussen een A6 Wide en de A5 normaal. Ik weet niet wat de winst is van een 5-knops muis bij de A5 (bij de A6 Wide ontbreekt deze). De Wacom site zegt niets over het nut van deze muis, behalve dat ie erbij zit. Aangezien het bij de wide-range ontbreekt kan ie niet erg belangrijk zijn?

Verder vraag ik mij af of de usb-kabel lang is, zodat ik 'm incidenteel in andere 'zithouding' gebruiken kan.

• ShadowLord
BellySM schreef op donderdag 28 september 2006 @ 17:37:
Niet erg druk bezochte topic, hopelijk leest er nog iem. mijn vraag... :P
Tuurlijk :)
Ik overweeg een Wacom Intuos3 tablet in huis te halen. Qua ruimte op m'n buro twijfel ik tussen een A6 Wide en de A5 normaal. Ik weet niet wat de winst is van een 5-knops muis bij de A5 (bij de A6 Wide ontbreekt deze). De Wacom site zegt niets over het nut van deze muis, behalve dat ie erbij zit. Aangezien het bij de wide-range ontbreekt kan ie niet erg belangrijk zijn?
Voor de muis zou ik het niet doen. Deze kun je los ook kopen. Maar mijn ervaring met die muizen is dat ze slecht tot heel slecht werken. Dan ben je beter af met een losse, echte, muis.

Het formaat is dus eigenlijk wat je moet kiezen. Als je dit topic doorleest komen de voor en nadelen van de verschillende formaten langs (en ook het gebruik). Als muisvervanger raad ik iig een A6 aan (meer heb je dan niet nodig want bij A5 moet je te grote bewegingen maken).
Verder vraag ik mij af of de usb-kabel lang is, zodat ik 'm incidenteel in andere 'zithouding' gebruiken kan.
Mijn G4 A6 heeft een redelijke lengte (1.5m ofzo). Anders kun je er altijd nog een USB verlengkabeltje op prikken (tot max 5 meter totaal).

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2025
Ik heb om RSI tegen te gaan een Volito2 en een trackball aangeschaft. Het werkt opzich ideaal, als je 'm in de pen-modus gebruikt, is het A6 oppervlak prima te doen als representatie van je beeldscherm. Het enige minpunt is dat ik niet in alle applicaties kan scrollen, maar dat ligt dan weer aan de applicatie (of zijn er ook tablets met een scroll-knopje?)

- hardware always changes.. -

• BellySM
Jester schreef op donderdag 28 september 2006 @ 18:07:
Ik heb om RSI tegen te gaan een Volito2 en een trackball aangeschaft. Het werkt opzich ideaal, als je 'm in de pen-modus gebruikt, is het A6 oppervlak prima te doen als representatie van je beeldscherm. Het enige minpunt is dat ik niet in alle applicaties kan scrollen, maar dat ligt dan weer aan de applicatie (of zijn er ook tablets met een scroll-knopje?)
De Graphire serie heeft een scroll-knopje, maar ik neem aan dat je niet gelijk een andere tablet gaat aanschaffen als deze wel een scroll-knopje biedt 8)7 misschien is het met een extra stukje software op te lossen. Ik zie op recentere modellen laptops van o.a. HP vaak een opgeruwde kolom in het oppervlak van het touchpad, wat een scroll-functie heeft. Technisch moet zoiets dus ook kunnen met je bestaande tablet, met juiste software...

Overigens,... ik denk dat ik voor de Intuos3 A5 ga. Deze is maar 7cm breder dan de A6 Wide, maar heeft een veel groter effectieve oppervlak (uitgaande specs 34% tegen 27%). Bovendien heeft deze aan twee kanten knoppen en stroken. Kost dan wel wat meer, maar heb ik tenminste niet achteraf spijt :)

• breinonline
  • Laatst online: 07:53

breinonline

Are you afraid to be known?

De scroll knop gebruik ik nooit, het voordeel van een tablet is dat je met een hele korte penbeweging heel snel kan scrollen als je met de curser gewoon de scrolbalk verschuift.

Ik heb sinds kort een Graphire A6 op een 23" breedbeeld en dat werk uitstekend. Je hoeft niet per sé een breedbeeld tablet inderdaad.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Laatst heb ik een Graphire4 A6 uitgeprobeerd. Meer om te kijken of Graphire uberhaubt interessant voor mij was (heb al een Intuos² A5). Maar de pen vond ik verre van relaxt. De knop om de "rechtermuisknop" te bedienen moest je zowat met grof geweld indrukken. Het tegenovergestelde van m'n huidige super relaxte Intuos² A5. (Helaas is het niet overal mogelijk om met serieel te werken, anders kon ik dit apparaat nog goed gebruiken.) Nu vroeg ik me af of de pen bij een Graphire4 A5 ook dezelfde is als bij een A6? Anders haal ik me een Intuos A5 ipv zo'n lelijke Graphire.
Ik heb om RSI tegen te gaan een Volito2 en een trackball aangeschaft.
Ik heb juist van een trackball RSI gekregen :(. De Logitech Trackball Marble-FX. Toendertijd het top model, super relaxt in gebruik ook, maar helaas RSI bevorderend :( (laten testen door m'n Mensendieck therapeut)
BellySM schreef op donderdag 28 september 2006 @ 19:37:
[...]

Overigens,... ik denk dat ik voor de Intuos3 A5 ga. Deze is maar 7cm breder dan de A6 Wide, maar heeft een veel groter effectieve oppervlak (uitgaande specs 34% tegen 27%). Bovendien heeft deze aan twee kanten knoppen en stroken. Kost dan wel wat meer, maar heb ik tenminste niet achteraf spijt :)
Een graphire heb je ook in A5 formaat. Als dit je enige beweegredenen zouden zijn zou ik toch echt wel voor een graphire gaan. Scheelt toch behoorlijk wat knaken volgens mij...

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-01 11:10
Ik heb zelf nog steeds een seriele a5 Intuos (versie 1 8) ) tablet. Ik heb ooit op mijn werk een A4 intuos gehad en moet zeggen dat deze toch wel fijn is. Dit echter alleen bij resoluties van 1600x1200 of hoger en bij plaaten van 2000 / 3000 (of groter) pixels.

Dit zou ik echter alleen aanraden als je ook met tekenen je brood verdient (en dus 8 uur per dag aan het tekenen bent)... anders is het vrij nutteloos.

Over de graphire kan ik het volgende melden: Als ik het graphire tablet (USB) van mijn broertje gebruik merk ik gewoon dat deze minder soepele lijnen kan tekenen. Zelfs in vergelijk met mijn oude seriele Intuos 1.

Ik gebruik hem overigens alleen maar voor teken/illustratiewerk. Voor het dagelijkse windhoos werk heb ik toch liever een muisje...

• BellySM
julius schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 02:51:
Een graphire heb je ook in A5 formaat. Als dit je enige beweegredenen zouden zijn zou ik toch echt wel voor een graphire gaan. Scheelt toch behoorlijk wat knaken volgens mij...
Klopt, je hebt gelijk. Ik heb meerdere redenen om -helaas- meer knaken neer te moeten leggen. Ik heb een draadloze desktop, maar de eveneens draadloze muis heeft een geschikt ondergrond nodig. Ik gebruik de muis juist het meeste (filmmontage en dtp). De Intuos3 lijkt mij een ideaal hulpmiddel en vervanging van de muis en kan ik bovendien nauwkeuriger werken in verschillende werkhoudingen (ja.. beter zou zijn als de Wacom ook draadloos was :P ) Vooral de programmeerbare knoppen -die ontbreken op de Graphire- lijken mij super handig.
Last but not least, al mijn computerapparatuur is in zwart / zilver, dus het oog wil ook wat 8)7

• disheaver
  • Niet online
De muis gebruik in niet.

Heb de intuos a5, inclusief muis (en een oude usb muis, die totaal ongebruiks is). Maar gebruik de muis niet, enkel de pen. Ideaal.

En draadloos: een draadloze versie zou best zijn, ik zou hem niet nemen. De draad is gelukkig lekker lang, en geen gedoe met batterijen e.d.

[ Voor 31% gewijzigd door disheaver op 29-09-2006 14:32 ]

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

BellySM schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 14:11:
[...]

Klopt, je hebt gelijk. Ik heb meerdere redenen om -helaas- meer knaken neer te moeten leggen. Ik heb een draadloze desktop, maar de eveneens draadloze muis heeft een geschikt ondergrond nodig. Ik gebruik de muis juist het meeste (filmmontage en dtp). De Intuos3 lijkt mij een ideaal hulpmiddel en vervanging van de muis en kan ik bovendien nauwkeuriger werken in verschillende werkhoudingen (ja.. beter zou zijn als de Wacom ook draadloos was :P )
Volgens mij zou jij de eerste zijn die die Wacom muis zou gaan gebruiken. Goedkoperr lijkt me om op aanraden van bekenden een muis aan te schaffen die het gegarandeerd doet op verschillende ondergronden.
Vooral de programmeerbare knoppen -die ontbreken op de Graphire- lijken mij super handig.
Last but not least, al mijn computerapparatuur is in zwart / zilver, dus het oog wil ook wat 8)7
Ook serieus nog noooit gebruikt.... Misschien toch maar es mee gaan experimenteren...

• BellySM
julius schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 16:30:
Volgens mij zou jij de eerste zijn die die Wacom muis zou gaan gebruiken. Goedkoperr lijkt me om op aanraden van bekenden een muis aan te schaffen die het gegarandeerd doet op verschillende ondergronden.
Dus niet...he |:( ga mooi niet de Wacom muis gebruiken en mijn Logitech Cordless Laser muis vervangen. Ik gebruik juist heel vaak een muis, dus om RSI te voorkomen wil ik de Wacom -met de pen en niet de muis- erbij als alternatief met als toegevoegde waarde het nauwkeuriger kunnen werken in dtp software. Bovendien is de Cordless muis op ongelegen momenten op de oplader en kan ik toch nog verder werken...

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 20:41

Goverman

not loaded

ik heb gisteravond de Wacom Graphire 4 classic gekocht. Actief oppervlak is dus A6-formaat. Hij deed het direct, dat was wel lekker.

Erg wennen is het absolute punt van de pen. Zou dit ook relatief kunnen (net als bij een muis) en hoe stel je dat dan in?

Verder is het tekenen nog wennen, maar het lijkt wel lekker te gaan... Een tekenwonder ben ik niet, maar voor beeld- en fotobewerking leek deze tool me wel handig, net als voor het afwisselen muis / Wacom (RSI enzo :S).

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Hij doet het idd veelal meteen als je hem aansluit zonder drivers te installeren. Veel prettiger is het echter als je ook de echte Wacom drivers installeert. Ik heb zelf 2 Intuous A5 tablets (de 2 en ik geloof de 3 of 4), en daar kan je de gevoeligheid van de punt zelf instellen, weet niet of de driver van de Graphire's zo uitgebreid zijn.

• kNarf_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09-2024
Goverman schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:08:
ik heb gisteravond de Wacom Graphire 4 classic gekocht. Actief oppervlak is dus A6-formaat. Hij deed het direct, dat was wel lekker.

Erg wennen is het absolute punt van de pen. Zou dit ook relatief kunnen (net als bij een muis) en hoe stel je dat dan in?

Verder is het tekenen nog wennen, maar het lijkt wel lekker te gaan... Een tekenwonder ben ik niet, maar voor beeld- en fotobewerking leek deze tool me wel handig, net als voor het afwisselen muis / Wacom (RSI enzo :S).
Hoe bevalt het tekenen op dit formaat?
Ik ben namelijk ook van plan om voor deze A6 te gaan maar ik twijfel of het oppervlak niet te klein is om fatsoenlijk op te kunnen tekenen. De XL (A5) vind ik eigenlijk sowieso veel te duur, maar toch... ben verder ook een complete beginner op dit gebied.

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 20:41

Goverman

not loaded

^^ hehe, ik ben ook een beginner op dit gebied en heb me vooral hier ingelezen.

Ook ik vind meer dan 100 euro te veel (100 euro was eigenlijk ook al fors), maar de Graphire doet het heel aardig. Ik heb niet het idee dat het te klein is. Je moet sowieso naar het scherm kijken terwijl je met je handen tekent, waardoor je al anders zou tekenen als normaal (is mijn ervaring). Wat ik vooral wennen vind is het absolute op het tablet: linksboven is altijd links boven, ook nadat je de pen hebt opgetild en weer neer zet. Dat is bij een muis anders. Schrijven gaat ook heel apart: doordat het oppervlak gladder is ziet je handschrift er ineens anders uit, doordat je kennelijk toch wat andere bewegingen maakt dan op papier.

Ik moet erbij zeggen dat ik vooral voor retoucheren van foto's en plaatjes deze Wacom heb gekocht, want een tekenwonder ben ik nooit geweest...

[ Voor 22% gewijzigd door Goverman op 23-02-2007 15:44 ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

kNarf_ schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 14:26:
[...]

Hoe bevalt het tekenen op dit formaat?
Ik ben namelijk ook van plan om voor deze A6 te gaan maar ik twijfel of het oppervlak niet te klein is om fatsoenlijk op te kunnen tekenen. De XL (A5) vind ik eigenlijk sowieso veel te duur, maar toch... ben verder ook een complete beginner op dit gebied.
Het formaat hangt deels af van datgene wat je er mee wilt doen en wat voor resolutie/scherm grote je hebt en eventueel de ruimte op je werkplek/bureau.

Ikzelf heb alleen maar A5 formaten, de reden hiervoor is dat ik een dual monitor setup heb. In vooral precisie programma's a la AutoCAD, en overige 3D programma's, maar waarschijnlijk ook Illustrator/Indesign waar je echt moet pixel neuqen heb je dan zelfs aan A5 te weinig. Op zulk soort momenten, met name bij Solidworks, zette ik hem liever actief op maar 1 scherm, het hoofd scherm van 1600x1200. Maar bij gewoon windows gebruik en Photoshoppen (retoucheren) gaat het prima.

Ik zou zeggen dat A6 formaat prima is voor een enkele monitor setup, heb je er meerdere dan is een A5 toch wel een minimale must. Gebruik je vooral precisie programma's op een enkele monitor setup is een A5 weer handiger.
Overigens heb ik ook met een oversized A4 gewerkt, maar dat vond ik weer té groot. Kan ook aan de werkplek hebben gelegen en aan het tablet zelf. De Intuous1 was nl nogal erg dik/hoog.
Goverman schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 15:42:
Schrijven gaat ook heel apart: doordat het oppervlak gladder is ziet je handschrift er ineens anders uit, doordat je kennelijk toch wat andere bewegingen maakt dan op papier.
Leuke tip; leg er een papier op. Dan komt het meer overeen doordat je meer wrijving hebt. Wellicht wat te veel wrijving, maar daar moet je even wat verschillende papier soorten voor uitproberen mocht je je daar echt aan storen.

Over iets op je wacom leggen gesproken, heb gemerkt dat de graphire 4 vrijwel niets kan hebben, terwijl de Intuos² bijv nog werkt als er een boek van 1-2 centimeter op ligt. De precisie gaat dan helaas wel om laag.

• breinonline
  • Laatst online: 07:53

breinonline

Are you afraid to be known?

jules schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 20:11:
[...]Ik zou zeggen dat A6 formaat prima is voor een enkele monitor setup, heb je er meerdere dan is een A5 toch wel een minimale must. Gebruik je vooral precisie programma's op een enkele monitor setup is een A5 weer handiger.
Ik gebruik een Graphire A6 op een 23" met 1920*1200 en dat werkt ook prima hoor. Het is denk ik net wat je gewent bent en hoe nauwkeurig je moet werken. 3D CAD werkt over het algemeen met opgeven van maten, niet lijntjes tekenen met klikken dus zo nauwkeurig hoeft het dan niet te zijn.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• JerNL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-08-2025

JerNL

I said goodday!

Ik heb net de graphire4 aangeschaft A6, maar ik vind het moeilijk om te concluderen of het nou wel of niet goed genoeg is om te leren tekeken op de computer?

is het toch beter om een a5 te nemen?

nothing :)

Verwijderd

Ik twijfel zelf nog tussen de Graphire4 a5 en de iets duurdere Intuos a6.
Ja en zo kan je bijna net zo goed doorgaan voor de Intuos a5, maar dat word eigenlijk wel te duur.
Iemand nog recente tips? :)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

ik zou lekker voor formaat gaan en dus een graphire4 a5 nemen. oké, het ding is lelijk, is krasgevoeliger en minder uitgebreid, maar voor een hobbyist is het prima! zelf ben ik voor de intuos3 a5 gegaan omdat de pen van de graphire versie stroef aanvoelde. bleek achteraf een b0rked model te zijn geweest. maar ben wel über happy. de intuos2 ook al jaren in bezit, ook mooi en prettig. de 1 is niet aan te raden, veels te dik.

Verwijderd

Ok, bedankt. Ik ga voor de Graphire 4 XL a5 dan maar denk ik!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-02 16:54

Verwijderd

Ik zou met de Bamboo nog even wachten tot het probleem van de pieptoon is opgelost.

Verwijderd

Bamboo word ook helemaal niet als tekentablet gepresenteerd, maar voor alle andere dingen (navigeren, handtekening enz.)
of kan dit volgens jullie wel?
ik ga voor de graphire4 XL a5 denk ik ..

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Bamboo is op zich wel lachen geloof ik. Volgens mij een eenvoudigere/goedkopere variant van de Graphire. Voor welke doelgroep deze bedoelt is is me echter niet duidelijk. Het verschil iig tussen de graphire en de Intuous zijn dat de intuos meer drukniveau's heeft, standaard er een muis meegeleverd word en dat er programmeerbare knoppen aan weerszijden zitten. Op beiden zitten manieren om te scrollen. Bij de graphire met een scrollwieltje, bij de intuous met een soort van touchpad. Als je ze ergens zou kunnen uitproberen, dan zou ik dat zeker doen!

Overigens niet geheel onbelangrijk, eigenlijk het belangrijkste; waar ga je het tablet voor gebruiken? Heb je specifieke applicaties waar je aan zit te denken?

Verwijderd

Is er iemand die gebruik maakt van wacom met 3d software(Maya) ?

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

SolidWorks, da's een 3D-CAD progsel, meer geschikt voor product ontwerpen en de mogelijkheden tot het uitpoepen van technische tekeningen, daar waar Maya (als ik het goed begrepen heb) juist weer sterk is in renderingen.

Waar ik iig bij SolidWorks tegenaan liep, was dat bij hogere resoluties (dualscreen setup met scherm 1 1600x1200 en scherm 2 1280x1024) een Wacom A5 formaat toch wel krap is. Met name omdat je zit te pixelmierep*pen. Net dat ene lijntje krijg je niet te pakken. Soms toch even naar de muis grijpen of extra inzoomen voorkomt het probleem. Of je kunt bijv instellen dat als Solidworks actief is, je alleen scherm 1 kunt bedienen vanuit je wacom. Resoluties van 1600x1200 of lager zijn prima te doen op een A5 formaat. Om die reden zou ik ook echt niet kleiner dan A5 gaan. Voor gebruik van Windows zelf, surfen en office applicaties zou een Graphire/A6 formaat prima zijn. Werk je met veel met grafische programma's die ook gebruik maken van de extra opties (drukgevoeligheid, stand van pen) zoals Photoshop of nog beter Painter, dan zou ik zeker voor een Intuous A5 kiezen. Persoonlijk vind ik A4 formaat te groot en niet prettig werken, maar smaken verschillen ongetwijfeld.

Ter info; ben student Industrieel Product Ontwerpen die sinds 2000/2001 met een Intuous² A5 werkt op desktop vanwege een muisarm. Sinds oktober '06 daarnaast ook nog eens op een intuous³ A5 icm laptop. De gebruikte programma's zijn; Windows, Office, Photoshop, Illustrator, Lightroom, Painter, Solidworks (3D-CAD), Firefox.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

BellySM schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 14:11:
[...]
Vooral de programmeerbare knoppen -die ontbreken op de Graphire- lijken mij super handig.
Moet zeggen dat die programmeerbare knoppen in de standaard instelling super lekker werken in bijvoorbeeld photoshop. Inzoomen, alt, shift, ctrl of juist de spatiebalk, gewoon niet of veel minder meer naar het tobo met je handen :Y). En ja, het design van die Intuous³ is echt meesterlijk. Vind die graphire4 eigenlijk afgrijselijk :X. Daarnaast is dat doorzichtige ding over de zilverkleurige unit een halfbakken oplossing. Wellicht dat ze daarom ook de overtrek optie op de Intuous³ achterwege hebben gelaten.... Bij de Intuous² maakte ik de randjes vaker schoon dan dat ik er iets onder had liggen (heb er geloof ik nog nooit iets onder gelegd). maw, ben blij dat ze dat geskipt hebben bij de Intuous³ ;)

[ Voor 30% gewijzigd door jules op 03-09-2007 23:40 ]

Verwijderd

jules schreef op maandag 03 september 2007 @ 23:30:
SolidWorks, da's een 3D-CAD progsel, meer geschikt voor product ontwerpen en de mogelijkheden tot het uitpoepen van technische tekeningen, daar waar Maya (als ik het goed begrepen heb) juist weer sterk is in renderingen.

Waar ik iig bij SolidWorks tegenaan liep, was dat bij hogere resoluties (dualscreen setup met scherm 1 1600x1200 en scherm 2 1280x1024) een Wacom A5 formaat toch wel krap is. Met name omdat je zit te pixelmierep*pen. Net dat ene lijntje krijg je niet te pakken. Soms toch even naar de muis grijpen of extra inzoomen voorkomt het probleem. Of je kunt bijv instellen dat als Solidworks actief is, je alleen scherm 1 kunt bedienen vanuit je wacom. Resoluties van 1600x1200 of lager zijn prima te doen op een A5 formaat. Om die reden zou ik ook echt niet kleiner dan A5 gaan. Voor gebruik van Windows zelf, surfen en office applicaties zou een Graphire/A6 formaat prima zijn. Werk je met veel met grafische programma's die ook gebruik maken van de extra opties (drukgevoeligheid, stand van pen) zoals Photoshop of nog beter Painter, dan zou ik zeker voor een Intuous A5 kiezen. Persoonlijk vind ik A4 formaat te groot en niet prettig werken, maar smaken verschillen ongetwijfeld.

Ter info; ben student Industrieel Product Ontwerpen die sinds 2000/2001 met een Intuous² A5 werkt op desktop vanwege een muisarm. Sinds oktober '06 daarnaast ook nog eens op een intuous³ A5 icm laptop. De gebruikte programma's zijn; Windows, Office, Photoshop, Illustrator, Lightroom, Painter, Solidworks (3D-CAD), Firefox.
3200 x 1600 is idd niet geschikt voor een A5... velen adviseren om die redenen om je tablet maar op 1 scherm actief te stellen en daarnast een muis te gebruiken.. ik denk dat ik voor een Intuos A5 ga. En voor photoshop, is een A4 dan prettiger ?

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Mja, voor plain windows gebruik of photoshop gaat een A5 nog wat mij betreft prima werken. Maar ga je aan het CADen, zou ik een A5 maar op 1 scherm actief houden. De standaard driver is dusdanig uitgebreid gelukkig dat je dat per applicatie kan instellen welk bereik je wacom heeft op welke schermen.

Ik heb een periode met een Intuous1 A4+ op een 21" mac gewerkt. Maar vond het persoonlijk een ramp. Al kan ik geen eerlijk antwoord geven. Het bureau stond enkele centimeters te hoog. En mbt het tablet zelf;
- de dikte van de oude intuous 1 werkte ook niet mee (enkele centimeters),
- het verschil van A5 naar A4+ opeens dusdanig groot en onnatuurlijk/onwennig voor mij
- door de enorme afmeting en toch nog het frequent gebruik van het tobo moest ik noodgedwongen het tablet naast het keyboard plaatsen, waardoor ik m'n arm onnatuurlijk ver naast me moest houden.
De combinatie van factoren bezorgden me binnen no time weer rsi klachten op. Objectief is het oordeel dus niet helaas. Enige wat ik kan zeggen; probeer die A4 eens in het echt uit in je eigen werkomgeving en met je eigen applicaties voordat je tot aanschaf overgaat. Zeker een A4 formaat is geen goedkope jongen.

Als ik overigens met een tablet werk, dan heb ik tussen mijzelf en het tobo het tablet liggen. Ik kan hem met zowel rechts als links bedienen (vanwege rsi klachten heb ik mezelf aangeleerd om ook met links te kunnen werken). Houd iig bij het testen ook rekening met de plaatsing van het tablet. Ik heb voor mijn desktop uiteindelijk ook het meest simpele rechthoekige keyboard gekocht omdat het anders niet of nauwelijks paste icm een 17-19" scherm op mijn bureautje in mijn studenten kamer.

• toelet245
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-06-2024
Na het lezen van allerlei topics over Wacoms zit ik nog met 1 dilemma.
Dat is het volgende: ik wil een Wacom aanschaffen omdat ik zeer veel tijd achter de pc doorbreng
en ik graag rsi wil voorkomen. Tevens doe ik veel creatief werk. Webdesign enz.
Nu twijfel ik tussen een Intuos 3 A5 wide en een Intuos 3 A4. Ik twijfel omdat ik vooral op mijn laptop werk met een 15" 1400 x 1050 scherm. Thuis sluit ik tevens mijn 20" 1400 x 1050 Samsung TFT aan. En werk ik dus in een dual screen setup. (Tevens ben ik van plan binnen nu en een x aantal maanden een nieuwe laptop aan te schaffen.)

De A5 wide lijkt mij handig omdat ik die in allebei de setups goed kan gebruiken. Tevens is deze nog wel mee te nemen qua mobiliteit.
De A4 is daarentegen lekker groot maar geen wide versie en minder makkelijk mee te nemen.

Het prijsverschil is dusdanig dat het in principe niet uitmaakt. € 399,- voor de A4 tegen € 397,- voor de A5 wide.

• supermario888
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
toelet245 schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 23:40:
Na het lezen van allerlei topics over Wacoms zit ik nog met 1 dilemma.
Dat is het volgende: ik wil een Wacom aanschaffen omdat ik zeer veel tijd achter de pc doorbreng
en ik graag rsi wil voorkomen. Tevens doe ik veel creatief werk. Webdesign enz.
Nu twijfel ik tussen een Intuos 3 A5 wide en een Intuos 3 A4. Ik twijfel omdat ik vooral op mijn laptop werk met een 15" 1400 x 1050 scherm. Thuis sluit ik tevens mijn 20" 1400 x 1050 Samsung TFT aan. En werk ik dus in een dual screen setup. (Tevens ben ik van plan binnen nu en een x aantal maanden een nieuwe laptop aan te schaffen.)

De A5 wide lijkt mij handig omdat ik die in allebei de setups goed kan gebruiken. Tevens is deze nog wel mee te nemen qua mobiliteit.
De A4 is daarentegen lekker groot maar geen wide versie en minder makkelijk mee te nemen.

Het prijsverschil is dusdanig dat het in principe niet uitmaakt. € 399,- voor de A4 tegen € 397,- voor de A5 wide.
Vergis je niet in de formaat van de wacom intuos3 a5 wide. Ik heb thuis een 15" laptop en die intuos is stuk breder dan de laptop. In mijn mening is het niet echt mobiel. Daarnaast is het handig om de keuze van de tablet af te hangen aan wat voor beeldscherm je hebt. Werk je achter een breedbeeldscherm dan zou ik de tablet met breedbeeldformaat kiezen. Als je een rondje tekent dan is het ook rond. Met een niet breedbeeld-formaat tablet zou je achter een breedbeeldscherm een ovaal krijgen ipv een rondje.

De bamboo is een grappig ding. Het is echt gemaakt voor navigeren en teksten schrijven. Alleen vind ik het jammer dat de bamboo die ik heb een hoge piep geeft. Dus hij gaat morgen weer terug naar de winkel. Waarschijnlijk heb ik een oude versie, want op de forum van wacom is er een nieuwe versie uitgekomen waarbij er geen hoge piep uit de tablet komt.

[ Voor 10% gewijzigd door supermario888 op 11-09-2007 21:18 ]

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Die A5 is even groot als m'n 14,1" laptop. Ideale combinatie voor in m'n tas.

Verder is het volledig afhankelijk van wat voor apps je draait. Voor windows only toepassingen is A5 meer dan genoeg. Alleen precisie toepassingen (autocad/illustrator/3D-CAD) werkt het niet lekker als je op een dualscreen setup gaat werken en het werkgebied van de wacom niet terugschaalt naar 1 scherm. Leer met shortcuts werken op je tobo icm wacom, zo kom je een heel eind. In jouw geval is het toch het één (bedieningsgemak) of het ander (lekker mobiel). En als je je er aan stoort dat de verhouding van je A5 4:3 is ipv breedbeeld, dan verander je dat softwarematig heel makkelijk, zodat je alsnog je cirkeltjes 100% rond kan krijgen.

• toelet245
supermario888 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 21:16:
[...]

Vergis je niet in de formaat van de wacom intuos3 a5 wide. Ik heb thuis een 15" laptop en die intuos is stuk breder dan de laptop. In mijn mening is het niet echt mobiel. Daarnaast is het handig om de keuze van de tablet af te hangen aan wat voor beeldscherm je hebt. Werk je achter een breedbeeldscherm dan zou ik de tablet met breedbeeldformaat kiezen. Als je een rondje tekent dan is het ook rond. Met een niet breedbeeld-formaat tablet zou je achter een breedbeeldscherm een ovaal krijgen ipv een rondje.

De bamboo is een grappig ding. Het is echt gemaakt voor navigeren en teksten schrijven. Alleen vind ik het jammer dat de bamboo die ik heb een hoge piep geeft. Dus hij gaat morgen weer terug naar de winkel. Waarschijnlijk heb ik een oude versie, want op de forum van wacom is er een nieuwe versie uitgekomen waarbij er geen hoge piep uit de tablet komt.
Qua mobiel bedoel ik ook niet echt dat ik hem over heen sleep maar hij is iig nog in een hoes/tas te doen om ergens anders te gaan werken zonder al te veel moeite.

Momenteen heb ik geen breedbeeldscherm maar ik wil wel binnenkort een nieuwe laptop kopen die waarschijnlijk wel breedbeeld zal zijn. Maakt het dan nog uit?
En ik dacht dat je het actieve gedeelte op de Wacom kunt aanpassen zodat je wel mooie rondjes maakt?

• toelet245
Het is toch een Intuos 3 A5 Wide geworden. Ik vond de A4 toch te groot toen ik hem irl zag.
Hij bevalt geweldig!! Veel geld maar het is het dubbel en dwars waard!
Bedankt voor de adviezen.

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik ben ook op zoek naar een Wacom Tablet voor met name tekeningen maken voor mijn studie IO. De graphite4 lijkt me wel wat, maar nu twijfel ik tussen de XL (A5) en de non-XL (A6).

Die A6 lijkt me bijna te klein om er fijn mee te kunnen werken. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Pagina: 1