Toon posts:

[C/C++] Beginner zonder ervaring zoekt basis voor C/C++

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
De laatste tijd begin ik het steeds interessanter te vinden om misschien iets te gaan doen met programmeren. Echter ben ik mij er ook van bewust dat dit zeker niet een makkelijk iets is, en er natuurlijk veel moeite gedaan moet worden om ook daadwerkelijk iets te kunnen maken in een bepaalde programmeertaal. Het is eigenlijk de bedoeling dat ik uiteindelijk zeg maar zelf een simpele game in elkaar kan zetten, of misschien zelfs een klein programma zelf zou kunnen maken.

Aangezien ik binnenkort een GP2X console ga aanschaffen, en ik zoiezo al langer met dit idee rond loop om zelf iets te gaan programmeren kwam ik uiteindelijk tot de conslusie dat ik het beste kan leren programmeren in C, C++, of SDL. Echter heb ik tot op heden eigenlijk totaal geen ervaring met programmeren. Het enigste wat ik eigenlijk wel eens heb gedaan is zelf een batch file gemaakt en aangepast. En ik heb wel redelijk wat ervaring met HTML, maar dat is natuurlijk geen echte programmeertaal. Van webdesign weet ik op zich wel heel wat dingetjes, maar die kennis gaat mij denk ik niet helpen om iets te berijken met deze programmeertalen denk ik. Ook heb ik vroegah wel eens wat gepielt op een Commodore 64 en daar wat moeilijke code ingevoerd die in een boek stond aangegeven om uiteindelijk iets werkend te krijgen. Maar ik snapte er eigenlijk helemaal niets van eerlijk gezegd!

Op zich heb ik dus eigenlijk 0,0% ervaring met het programmeren op zich, maar ben er wel toe bereid om dit te leren. Het enigste wat mij tot op heden altijd heeft tegen gehouden is dat er vaker in tutorials op Internet al direct met allerlei moeilijke termen gesmeten gaat worden. Ook van dat hele gedoe rondom het plaatsen van tabjes en allerlei vage tekens snap ik eerlijk gezegd helemaal geen reet van! En daardoor laat ik het altijd vrij snel afweten wat dat betreft. Verder dan een paar bladzijdes kom ik eigenlijk niet, omdat ik gewoonweg niet snap waar de schrijver of schrijfster het over heeft. Dollar tekens, "arrays"... ik snap er eerlijk gezegd helemaal niks van tot op heden. Maar, ik zou het wel willen leren!

Nu ben ik dus op zoek naar een goed boek of een goede tutorial op het Internet die de basis beginselen uitlegt over het programmeren zelf, en daarnaast informatie bezit over C of C++. Ik denk dat ik eigenlijk maar eens beter kan beginnen met de basis beginselen van het programmeren, maar ik weet dus niet of dat voor iedere programmeertaal het zelfde is qua tekentjes gebruik en de opbouw daarvan! Dat is het punt waar ik eigenlijk een beetje in de knup zit op dit moment, en ik wel wat hulp bij kan gebruiken.

Belangrijk is dat ik dit zelf leer, en niet in groepsverband of iets dergelijks, want ik wil uiteindelijk graag zelf alles doen en niet van anderen afhankelijk zijn. Ik hoop dat er mensen zijn die mij een beetje op weg kunnen helpen hier mee! :Y)

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

om eerlijk te zijn:

google of de search zou je op weg moeten helpen. zoiets is echt al miljarden keer voorbij gekomen.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:42
Dit onderwerp komt regelmatig langs; zoek maar eens op leren programmeren in dit subforum. Eigenlijk valt er weinig over te zeggen, behalve: doe het gewoon! Installeer een editor, compiler en debugger (of een IDE met deze drie erin), neem een goed boek, en begin! De meeste topics in de search komen daar ook op neer.

Welke IDE of welk boek je neemt maakt dan niet zoveel meer uit. Ik kan je op weg helpen door Microsoft Visual C++* en Thinking In C++ te zeggen, maar ik kan je garanderen dat er na mij zo tien andere mensen andere boeken en IDE's aanraden. Eigenlijk maakt het weinig uit; als je maar met een redelijke boek begint en dat consequent doorwerkt kom je er wel uit.

Let op: om standaard C++ applicaties te schrijven moet je los nog de Microsoft Platform SDK installeren; zie de instructies op de website.

Verwijderd

Topicstarter
HIGHGuY schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 21:23:
om eerlijk te zijn:

google of de search zou je op weg moeten helpen. zoiets is echt al miljarden keer voorbij gekomen.
Google bood niet echt wat ik zocht, alleen maar moeilijk geklets over allerlei vage toestanden.

Via de GoT search kreeg ik alleen maar topics van minimaal vier jaar geleden voorgschoteld. Minder goede zoekwoorden leveren niet echt fatsoenlijke resultaten op... :Y)

Verwijderd

http://www.planetsourceco...p?txtCodeId=2040&lngWId=3

google op noob c++ tutorial (met noob bedoel ik niks slechts hoor)

Ik heb maar de eerste pagina wat bekeken maar ze beginnen netjes met Hello World (HET vb)
Het ziet er korter uit dan ik dacht..maar het is een begin :)
Ik vind het altijd makkelijk om bestaande code over te nemen en dan die te gaan wijzigen en zien wat er gebeurd...vind ik het eenvoudigste :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2006 21:49 ]

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:38

hamsteg

Species 5618

Je moet jezelf eerst vragen of je native of Object Oriented wilt programmeren. C of C++ zijn nogwel werelden van verschil waar je tussen moet kiezen. Wat wil je eventueel later? Web pagina's van applicaties voorzien of web servers supporten?

Misschien is het so-wie-so handig om eens eerst in Java te gaan programmeren? Een relatief eenvoudige taal met snel resultaat, heel veel support (hier ;) ) en je leert het op een goede manier.

Zowel C/C++/C# zijn in vergelijking met Java toch wel specifieke talen. Kijk eens eerst of je programmeren met Java leuk vindt voordat je hier in duikt.

[ Voor 7% gewijzigd door hamsteg op 02-06-2006 21:51 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-02 15:05
@de post hierboven, ik vind programmeren in c++ vele malen leuker dan in java, en daarnaast is c++ een superset van c dus je word echt niet verplicht OO te gebruiken in je c++ apps. Wil verder geen discussie starten ofzo, maar ik vond het een beetje fout klinken zo als het er stond.

hallo

Verwijderd

Ik vraag me of je met C of C++ moet beginnen als 0,0 ervaring hebt. Tegenwoordig leven we in het .NET tijdperk en ik zou toch VB.NET of C# (spreek uit: C sharp) pakken. Om wat ervaring op te doen is deze omgeving naar mijn idee wat toegankelijker.
Waar te beginnen. Morgen is het zaterdag en ik zou gewoon naar een goeie boekhandel lopen (geen Bruna enz.) en daar wat boeken bekijken. De boeken van WROX zijn meestal erg goed. Maar je kan het natuurlijk ook bestellen op www.computercollectief.nl. Vandaag bestellen is morgen in huis.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2006 21:57 . Reden: typo ]

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-02 15:05
En als je toch voor c++ kiest, kan ik je wel een mooi boek aanraden:
Accelerated c++

En als je eerst java of c# gaat doen (die liggen het dichtst bij C/C++, vooral C++) dan kan ik je niet helpen ;)

hallo

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik denk dat Soultaker het wel zo'n beetje heeft samengevat. Even [search=leren programmeren] of [search=leren programmeren c++] brengt je een heel eind. Daarnaast hebben we [rml][ Alg] Centraal boekentopic - part II[/rml] waar een groot aantal goede boeken in genoemd wordt. Met die linkjes en de tips hierboven moet er wel uit te komen zijn. :)
hamsteggot schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 21:50:
Je moet jezelf eerst vragen of je native of Object Oriented wilt programmeren.
Dat is niet echt relevant als je nog moet gaan leren programmeren. Je zal sowieso beiden een keer gezien moeten hebben en met beiden gewerkt moeten hebben voordat je die keuze kan maken.
Misschien is het so-wie-so handig om eens eerst in Java te gaan programmeren? Een relatief eenvoudige taal met snel resultaat, heel veel support (hier ;) ) en je leert het op een goede manier.
Voor C en C++ is, ook hier, ook meer dan genoeg support te krijgen. Ik kan minstens 10 vaste gebruikers noemen die erg veel van C en C++ weten. Een vraag over C of C++ zul je net zo snel op kunnen lossen als een vraag over Java. Al moet ik het met je eens zijn dat Java misschien wat eenvoudiger is in het gebruik. Echter geeft TS aan te willen programmeren voor de GP2X. Aannemende dat hij voor een portable console graag voornamelijk games schrijft, kan hij beter C++ goed onder de knie krijgen, aangezien dat voor (echte) games nog altijd de meest frequent gebruikte taal is.
Zowel C/C++/C# zijn in vergelijking met Java toch wel specifieke talen. Kijk eens eerst of je programmeren met Java leuk vindt voordat je hier in duikt.
Mwah, de eerste stappen zijn in elke taal even lastig. Als je begint met Java heb je weinig tot geen voordeel over C++. Het belangrijkste is een goede bron van info; het liefst een goed boek.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.