Ik ben bezig met het maken van een 'simpele' layout voor een fotoalbum. Het idee is dat er 1 container div komt met een breedte van 600px. Hierin komen allemaal kleine blokken van 200px*240px met daarin een foto en 1 a 2 regels text. Deze blokken moeten naast elkaar komen en de rij opvullen en vervolgens op de volgende rij verder gaan. Hiervoor gebruik ik gewoon een float: left en dat werkt opzich goed. Het enige probleem is dat ik graag de onderste rij met blokken in het midden gecentreerd wil hebben. Dit geldt dus ook voor de bovenste rij wanneer er minder dan 3 blokken aanwezig zijn.
Hier gaat het echter fout. Ik krijg het niet voor elkaar om die blokken te centreren.
Ik heb met de searchfunctie al wel een poos gezocht en kon eigenlijk maar 1 topic vinden met precies hetzelfde probleem. Echter is daar ook niet echt een oplossing gegeven behalve dat je tabellen moet gebruiken. Toch gaat het tegen me principe in om tables te gebruiken voor alles wat met layout te maken heeft. Het betreft namelijk niet echt tabulaira data imo. Het betreffende topic is: [rml][ HTML/CSS]images met daaronder tekst naast elkaar[/rml]
De sourcecode die ik op het moment gebruik:
* In de code heb ik gebruik gemaakt van div als blockelement. Dit is semantisch gezien misschien niet de beste. Hierover graag geen opmerkingen want waarschijnlijk zal ik geen div daarvoor gebruiken in de uiteindelijke versie.
Hier gaat het echter fout. Ik krijg het niet voor elkaar om die blokken te centreren.
Ik heb met de searchfunctie al wel een poos gezocht en kon eigenlijk maar 1 topic vinden met precies hetzelfde probleem. Echter is daar ook niet echt een oplossing gegeven behalve dat je tabellen moet gebruiken. Toch gaat het tegen me principe in om tables te gebruiken voor alles wat met layout te maken heeft. Het betreft namelijk niet echt tabulaira data imo. Het betreffende topic is: [rml][ HTML/CSS]images met daaronder tekst naast elkaar[/rml]
De sourcecode die ik op het moment gebruik:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd"> <html> <head> <title>Test</title> <style type="text/css"> div#container { position: relative; margin: 0 auto; width: 600px; text-align: center; } div.box { width: 196px; height: 240px; border: 2px solid #FF0000; float: left; } </style> </head> <body> <div id="container"> <div class="box">a picture and some text here</div> <div class="box">a picture and some text here</div> <div class="box">a picture and some text here</div> <div class="box">a picture and some text here</div> </div> </body> |
* In de code heb ik gebruik gemaakt van div als blockelement. Dit is semantisch gezien misschien niet de beste. Hierover graag geen opmerkingen want waarschijnlijk zal ik geen div daarvoor gebruiken in de uiteindelijke versie.
[ Voor 17% gewijzigd door DamadmOO op 25-10-2006 11:41 ]