Toon posts:

[XP]Hersenkraker voor laptopinstallatie

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelden voor zo'n vreemd probleem gestaan.

Ik heb dus een laptop met cd-speler en floppydrive en wil windows xp professional installeren. Op zich geen probleem denken jullie, maar nu komt het;

de cd kan niet booten, bios ondersteund dit niet.
Floppy leest alleen eigen floppy's.

De hardeschijf is compleet leeg, dus heb geen optie om vanuit een windows of ander os zelf te installeren.

Tot mijn beschikking heb ik nu: een windows 98se opstartdiskette, xp pro sp1 cd en 2 linux boot floppy's.

Beschrijving van probleem en wat ik heb geprobeerd.

Ik heb de cd als eerste erin gestoken, maar hij wordt niet gelezen. Het is zo'n bay-cd, die je er dus uit kan halen. Windows direct van cd installeren kan dus niet
Aan de hand van 98se opstartdiskette naar cd bladeren via dos; hij ziet de cd niet

Toen heb ik nog een oude truck toegepast: via een externe 2.5inch hdd casing de i386 map van de cd gekopieerd naar de laptop hdd. Vervolgens aan de hand van windows 98se floppy in dos opgestart, smartdrv ingeladen en toen naar de i386 map gebladerd ---> winnt. De windows installatie start. Maar als hij het dos gedeelte heeft afgerond restart ik de laptop, hij zou normaal gesproken verder moeten gaan bij de normale installatie. Dit doet hij echter niet, hij geeft namelijk foutmelding; NTLDR ontbreekt, terwijl deze gewoon op de hdd staat. (hij zoekt hierbij de floppydrive af, maar ik kan dus niet snel floppy maken met bijv. NTLDR erop, hij leest alleen zijn eigen)

Het lukt dus niet om windows vanaf de hdd te installeren aan de hand van 98se floppy. Ik kan niet de xp opstartfloppy's gebruiken, omdat de floppydrive alleen zijn eigen floppy's leest en dus geen andere accepteert. het is dus ook niet mogelijk windows 3.1 te installeren aan de hand van floppy's.
Hij kan niet booten van cd.

Ik moet een versie van windows (liefste professional) dus vanaf de harddisk kunnen starten en afronden.

Heeft iemand toch een oplossing hoe windows te installeren op deze pc?

Informatie over pc:

siemens scenic 710, p 233mhz, 64mb ram, 6.5 gig hdd. De cd is windows xp professional met sp1

Verwijderd

Gaat niet werken met 64 MB !

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:10

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ten eerste, weet je zeker dat je XP op die laptop wilt gaan installeren? Het zijn *echt* de minimale eisen voor XP en het zal niet echt vlot gaan werken met die specs.
Verder, heb je, nadat of tijdens je opstart met de windows 98 opstartfloppy mscdex geladen, zodat je de cd-spelert kan benaderen? Wat bedoel je met 'de floppydrive leest alleen zijn eigen floppy's' ?
Lees: http://www.microsoft.com/...o/evaluation/sysreqs.mspx ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Mad Marty op 02-06-2006 20:32 ]

Rail Away!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-02 14:55
Is het niet een beetje overkill om windows XP op deze laptop te zetten? Ik denk dat je eerder aan windows 98 moet denken. Verder zouden er voor deze laptop er waarschijnlijk wel ergens dos drivers moeten zijn van de CD-ROM speler. deze zou je dan door bijvoorbeeld een 98se opstartdiskette kunen laten laden.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Probeer Windows 98 en zoek in de meuktracker naar de Sp2 ofzo daarvoor (in iedergeval een retegoeie update is er voor 98 beschikbaar). Is de enige manier, want heb exact hetzeflde gehad als jou. Zelfs linux is geen optie voor je, geloof me..

[ Voor 6% gewijzigd door Elect op 02-06-2006 20:32 ]

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Verwijderd

Geen andere partities aanwezig? Resten van oud besturing systeem of zon recovery partitie? Kopieer eens via die truuk UltimateBootCD naar de schijf en start deze. Misschien is er nog iets niet helemaal lekker met de partities..

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:35
windows xp met 64mb en een 233Mhz processor is vragen om problemen. Dit is toch véél te weinig geheugen om over de processor nog te zwijgen. probeer gewoon je 98 van je hd te installeren.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Verwijderd

Topicstarter
FragileM64 schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 20:40:
windows xp met 64mb en een 233Mhz processor is vragen om problemen. Dit is toch véél te weinig geheugen om over de processor nog te zwijgen. probeer gewoon je 98 van je hd te installeren.
Mijn probleem is dat ik geen windows 98 cd heb, iedereen die ik ken heeft xp en die wil dus niet helemaal lekker werken :)

En ik weet, het zijn de minimale systeemeisen, maar mijn eerste zorg is dat hij het in ieder geval doet.

@Kev0 er staat dus die windows installatiebestanden op, en die gekopieerde i386 map. Hij wil alleen niet verder booten om de setup af te maken, maar ik zal sowieso bootdisk downloaden...kijken wat er gebeurt.

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-02 20:17

Sayko

Knowledge Is Power

Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 20:45:
[...]

Mijn probleem is dat ik geen windows 98 cd heb, iedereen die ik ken heeft xp en die wil dus niet helemaal lekker werken :)

En ik weet, het zijn de minimale systeemeisen, maar mijn eerste zorg is dat hij het in ieder geval doet.

@Kev0 er staat dus die windows installatiebestanden op, en die gekopieerde i386 map. Hij wil alleen niet verder booten om de setup af te maken, maar ik zal sowieso bootdisk downloaden...kijken wat er gebeurt.
Als je een legale key hebt kun je 98 toch even downloaden? En nee ik zet niet aan tot warez

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Theoretisch moet het kunnen..

Here's What You Need to Use Windows XP Professional
• PC with 300 megahertz or higher processor clock speed recommended; 233 MHz minimum required (single or dual processor system);* Intel Pentium/Celeron family, or AMD K6/Athlon/Duron family, or compatible processor recommended
• 128 megabytes (MB) of RAM or higher recommended (64 MB minimum supported; may limit performance and some features)
• 1.5 gigabytes (GB) of available hard disk space*
• Super VGA (800 x 600) or higher-resolution video adapter and monitor
• CD-ROM or DVD drive
• Keyboard and Microsoft Mouse or compatible pointing device

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Verwijderd

Probeer Windows 2000 eens.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Er is altijd een bottere bijl >:D

HDD in een ander systeem zetten, WXP installeren en terugzetten. Als het goed is, wordt alles gewoon automatisch herkend :)

Hey en mocht je eruit komen wel even laten weten he!

Voor een tientje heb je bij de Conrad trouwens een convertertje waarmee je een laptop-harddisk in een desktop kan aansluiten, dan heb je geen extra laptop nodig voor deze truuk.

[ Voor 31% gewijzigd door CmdrKeen op 02-06-2006 21:47 ]

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nog wat anders proberen; ik ben nu bezig windows 2000 op de hardeschijf te zetten, en proberen het vanaf daar de installeren op een fat32 schijf.

Anders ga ik inderdaad zon interne converter kopen, alleen vroeg ik mij af; moet je dan die schijf als master en als enige in je computer hangen, of kan je hem ook gewoon als slave installeren en dan windows daarop zetten?

Verder las ik op het internet dat windows installeren op een andere pc niet zoveel uitmaakt, als de cpu's maar van dezelfde fabrikant zijn (beide intel in dit geval). Maar zijn er nog andere dingen waar ik op zou kunnen letten?

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-03 19:12

Caveman

whahoehaha

Het lukt dus niet om windows vanaf de hdd te installeren aan de hand van 98se floppy. Ik kan niet de xp opstartfloppy's gebruiken, omdat de floppydrive alleen zijn eigen floppy's leest en dus geen andere accepteert. het is dus ook niet mogelijk windows 3.1 te installeren aan de hand van floppy's.
Hij kan niet booten van cd.

Ik moet een versie van windows (liefste professional) dus vanaf de harddisk kunnen starten en afronden.
Wat is dat voor rare floppy drive ?
Als je windows wilt installen vanaf de hd, zul je een 2e partitie moeten maken... windows installeren vanaf de drive waar de installatie bestanden staan gaat meestal fout.
Natuurlijk kun je windows XP installen met een win98se disk, maak met bv partition magic (de opstart disks) 2 partities op de hd. Start de laptop op met de 98 disk, formateer de zooi, zet het syteem over van de diskette (format c: /u/s) en zet de xp installatie bestanden op de tweede partitie. Diskette eruit, laptop opnieuw opstarten en installeren maar.....

edit: je zou ook gewoon met fdisk van de 98 disk 2 partities aan kunnen maken....
ik ben het zowiezo het met de rest eens dat xp niet gaat werken, win2000 zou wel kunnen maar dan nog heb je een vreselijk traag systeem.

[ Voor 13% gewijzigd door Caveman op 03-06-2006 10:53 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-02 08:23
Je kunt de schijf toch gewoon in een desktop pc hangen en vervolgens met een windows 98 floppy booten sys uitvoeren zodat de hdd bootable wordt.
Windows install dir op de schijf kopieren en je bent klaar!

[ Voor 5% gewijzigd door Robthebest op 03-06-2006 10:53 ]

• Nielson
  • Laatst online: 01:13
Zoals Cavie het omschijft is inderdaad de beste methode, en laad voordat je de 2k/xp setup start nog even smartdrv.exe scheelt een hoop tijd. Verder is een met nLite gestripte Windows versie zeer te aan te raden met zo weinig geheugen.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Kijk eens met een partitioneerprogrammaatje of de partitie als aktief gemarkeerd staat, anders gaat ie er nooit van booten en blijf je NTLDR not found krijgen.

Als je echt eerst Windows op een andere computer gaat installeren en daarna de hdd terugzet in de laptop; dat gaat NIET zo maar werken. Dat ging vroeger wel met W98, maar alles wat op NT is gebaseerd trapt daar niet in. Wat wel kan, is de installatie op de andere computer doen en hem daarna via SYSPREP klaar maken voor redistributie. Dan start ie de eerstvolgende keer weer met het hardwaredetectieritueel van de setup.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:35
SeatRider schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 15:59:
Kijk eens met een partitioneerprogrammaatje of de partitie als aktief gemarkeerd staat, anders gaat ie er nooit van booten en blijf je NTLDR not found krijgen.

Als je echt eerst Windows op een andere computer gaat installeren en daarna de hdd terugzet in de laptop; dat gaat NIET zo maar werken. Dat ging vroeger wel met W98, maar alles wat op NT is gebaseerd trapt daar niet in. Wat wel kan, is de installatie op de andere computer doen en hem daarna via SYSPREP klaar maken voor redistributie. Dan start ie de eerstvolgende keer weer met het hardwaredetectieritueel van de setup.
In principe is het wel mogelijk als de architectuur niet te hard verschilt. Je moet natuurlijk niet proberen op een AMD systeem en dan in die laptop steken want dat werkt zeker niet. Als hij een andere P1 zou nemen, dan is er een redelijke kans dat het nog werkt.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• Nielson
  • Laatst online: 01:13
Dat heeft werkelijk helemaal niks met de cpu te maken (zoland 't een x86 is). Echter verschillen de HAL van desktop systemen en laptops meestal zo van elkaar dat 't toch niet gaat werken. Maar op zich hoeft dit allemaal ook niet, want volgens de handleiding kan dit dingetje gewoon van cd booten. Dus, TS kan 't beste een lekkere gestripte XP versie maken met nLite, eventueel nog een dimmetje van 64 of 128MB opsnorren, en dan zal 't best draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu het volgende plan;

-Ik formatteer de schijf volledig in fat32, om alle oude sporen echt weg te krijgen,
-Daarna maak ik de schijf bootable mbv. een windows 98 opstartdiskette (commando was sys c volgens mij?
-Vervolgens gebruik ik fdisk om de schijf in 2 partities te maken, eentje primair en de andere niet :)
-In de niet-primaire zet ik met behulp van externe hdd-casing de installatiebestanden van windows-xp of windows 2000.
-vervolgens start ik weer op met 98se boot-disk, laadt smartdrv (zet ik op de harddisk), en start winnt in de i386 map. Ik installeer windows dan op de lege primaire partitie, als hij dan opstart zou hij dan toch door moeten starten?

heb ik het zo in de goede volgorde volgens jullie?

En dan had ik nog een vraag; als ik met fdisk de hdd in 2 partities deel, en ik hang de hdd daarna in externe casing, dan zou ik in principe toch 2 schijven erbij moeten krijgen in "Deze computer"?

ik ben van plan dit morgen te gaan doen, maar misschien hebben jullie betere ideen, booten van cd doet hij momenteel echt niet.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-03 14:47
Brr moet er niet aan denken, win2k/xp op zo'n systeempje.
Ik zou toch echt ergens windows 98 gaan halen, wat overigens al niet optimaal draait met 64 mb ram.

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Verwijderd schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 17:38:
Ik heb nu het volgende plan;

-Ik formatteer de schijf volledig in fat32, om alle oude sporen echt weg te krijgen,
-Daarna maak ik de schijf bootable mbv. een windows 98 opstartdiskette (commando was sys c volgens mij?
-Vervolgens gebruik ik fdisk om de schijf in 2 partities te maken, eentje primair en de andere niet :)
ik zou het volgende doen: opstarten met 98 disk, gelijk fdisk uitvoeren, alle partitie wissen, daarna 1 grote maken en 1 van ong 700 mb, maak je geen zorgen over bootable dat doet fdisk wel voor je, daarna opnieuw opstarten en formateren maar, als je formateerd met format c: /u/s wordt het systeem er automatisch opgezet, daarna nog ff smartdrv copieren naar c: en je hebt de flop niet meer nodig
-In de niet-primaire zet ik met behulp van externe hdd-casing de installatiebestanden van windows-xp of windows 2000.
-vervolgens start ik weer op met 98se boot-disk, laadt smartdrv (zet ik op de harddisk), en start winnt in de i386 map. Ik installeer windows dan op de lege primaire partitie, als hij dan opstart zou hij dan toch door moeten starten?
als je de laptop opstart met de win98 disk heb je als het goed is gewoon een cd-rom en zou je gewoon de installatie bestanden kunnen copieren vanaf de cd-rom naar de d: schijf.
heb ik het zo in de goede volgorde volgens jullie?
En dan had ik nog een vraag; als ik met fdisk de hdd in 2 partities deel, en ik hang de hdd daarna in externe casing, dan zou ik in principe toch 2 schijven erbij moeten krijgen in "Deze computer"?
klopt.
ik ben van plan dit morgen te gaan doen, maar misschien hebben jullie betere ideen, booten van cd doet hij momenteel echt niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb nu fdisk aanstaan met een lege hdd.
Als primaire dos-partitie maak ik dan een van 1 gig, hier laat ik windows dan op installeren.
Als uitgebreide partitie gebruik ik dan de overige capaciteit, en zet hier windows installatie bestanden van de cd op.
Vervolgens start ik (smartdrv. geladen) de laptop op in dos, start winnt en dan moet ik dus windows laten installen in de 1 gig map. Hierna zou hij (omdat het een primaire partitie is) hiervanuit op moeten starten.

Nog een vraag, welke van de 2 moet ik als actief instellen, die uitgebreide of primaire?

Ik ga dit proberen

--Edit--

Het is gelukt, ik zal nu precies uitleggen hoe ik het heb gedaan voor de mensen die ooit in soortgelijke situatie mochten komen;

Eerst start je op met een windows 98 opstartdiskette, en doet format c: -hierna is de hele schijf leeg
Vervolgens start je fdisk, en verwijdert de primaire en enige partitie van je harddisk, die is nu helemaal leeg
Daarna maak je met fdisk een primaire actieve partitie, die net zo groot is als de benodigde ruimte voor de windows installatie
Hierna maak je met fdisk van de overgebleven ruimte een "extended" partitie. Hierna start je opnieuw op, met wederom windows 98 opstartdiskette, en doet zoals Cavie zei format c: /u/s. Deze harde schijf is nu "sys" :P
Hierna doe je hetzelfde met de andere partitie, die automatisch de naam D: heeft gekregen van fdisk, met dit commando : format D:. Beide schijven hebben nu een fat32 systeem.

Hierna zet je de laptop uit, en hangt in mijn geval de hdd in een externe behuizing. Op de d-schijf zet je vervolgens alle bestanden van de windows cd (alhoewel alleen de i386 map voldoende moet zijn) Ook zet je smartdrv op de d-schijf.

Nu start je de laptop weer op, met boot-floppy of gewoon vanaf hdd, dit kan omdat hij nu bootable is.
Typ D:\smartdrv, nu zal de installatie lekker snel gaan
Je gaat nu naar D:, en typt in, D:\WINDOWS\I386\winnt (de WINDOWS map kan je zelf maken, dit bevat dus de cd-bestanden :) )

Nu zal set-up starten, gewoon lekker laten lopen.
De computer zal na verloop van tijd het dos-gedeelte afsluiten, en weer opnieuw starten.

Je krijgt nu een menu waar je de os-en kan kiezen; windows of windows 2000 installatie/upgrade
Ik koos de windows 2000 optie

In mijn geval kwam hij nu in de daadwerkelijke windows-setup, maar nog wel het dos-gedeelte, hij ging nu de bestanden daadwerkelijk uitpakken. Als drive gaf ik aan C:, aangezien deze primair is en de pc hiervan zal booten.

Nadat dit was gedaan, startte de pc opnieuw op, om nu in het GUI gedeelte van de windows te komen (GUI = grafische gedeelte)

De rest wijst zichzelf.

Hartelijk dank aan met name Cavie voor zijn hulp, maar de rest ook bedankt.

PS. Ik had nog 64mb extra ram liggen ;)

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2006 20:32 ]

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Thx, graag gedaan... leuk om te horen dat het gelukt is, daarvoor doen we het... :)

Pagina: 1