Notebook P4 CPU te warm, vervangen voor... ?

Pagina: 1
Acties:

• Sepiroth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 10:17
Beste mede-tweakers,

Onlangs heb ik een Sony Vaio PCG-GRT815M van een collega gekregen :)
Deze werkt prima, maar heeft het irritante probleem dat de CPU echt té warm wordt.
De CPU is idle ongeveer 55 graden, wanneer je ook maar iets gaat doen loopt de temperatuur enorm op. Dan haalt hij makkelijk 75 graden. Soms wordt hij zo heet dat het notebook zichzelf uitschakeld.

De CPU is een Pentium4 2,8Ghz (533Mhz FSB), een normale desktop cpu dus.
Inmiddels ligt het notebook uit elkaar en heb ik een klein beetje stof verwijderd.
Tevens is de processor ook weer ontdoen van een enorme hoeveelheid koelpasta.

Nu heb ik een aantal opties waar ik graag wat meningen over wil hebben.
(Wil nl. niet te vaak het notebook open schroeven, is nl. enorm veel werk)

Optie1:
Notebook weer in elkaar zetten. Vebtilatoren zijn immers ontdaan van stof en er wordt netjes een klein beetje koelpasta tussen cpu en koeler gedaan.
Hiermee loopt de temperatuur niet meer naar de 70 graden.

Optie2:
De cpu vervangen door een P4 2,6Ghz HTT (800Mhz FSB).
Deze processor wordt misschien minder warm, zodat ik niet doof wordt van de ventilator.
Moet er nl. mee op kantoor kunnen werken.

Optie3:
De cpu vervangen door een oudere P4. Bijv. een P4 met 533Mhz FSB en dan tussen de 1,5 en 2,0Ghz. De processors kan ik wel regelen, die haal ik gewoon uit een andere pc in ons bedrijf ;)

Beste tweakers, wat zou de beste keus zijn ?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

En eh, de garantie van Sony was al niet meer van toepassing dus?

🖥️ | 🚗

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou zelf voor een goedkope oplossing gaan als je weinig geld hebt. Anders zou ik zelf gaan voor optie 2, want die is toch wat sneller als optie 3.

Wauw, een sig!

• Sepiroth
MadMarky schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 18:38:
En eh, de garantie van Sony was al niet meer van toepassing dus?
Niet echt, Sony heeft standaard 1 jaar garantie.
Notebook is in 2004 gekocht...

• Sepiroth
Outerspace schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 18:39:
Ik zou zelf voor een goedkope oplossing gaan als je weinig geld hebt. Anders zou ik zelf gaan voor optie 2, want die is toch wat sneller als optie 3.
Geld maakt niet uit :) Er wordt nl. niks gekocht. Alle processoren die ik er maar in kan bouwen zitten wel ergens in een pc in ons bedrijf. Aangezien ik werkzaam ben bij de IT kan ik die er uit halen :).

Zou optie 2 genoeg warmte vermindering zijn ?
Aan de ene kant is het maar 200Mhz, maar aan de andere kant is het wel een iets nieuwer type, dat wellicht een stuk minder warmte produceert...

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik zou eerst optie 1 eens proberen, het is toch al prima als de laptop nu 10-15 graden koeler blijft? Dikke kans dat je dat haalt zonder al die koelpasta.

Waarom maken fabrikanten eigenlijk zo vaak die fout? Apple had er ook al last van, terwijl koelpasta aanbrengen een van de simpelste dingen is om te doen. Competent personeel is kennelijk moeilijk te vinden...

🖥️ | 🚗

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-05 20:34

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik zou voor optie 2 gaan. En mocht dat nou toch tegen vallen (denk van niet) dan kunt je toch nog altijd terug.

• Sepiroth
MadMarky schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 18:49:
Ik zou eerst optie 1 eens proberen, het is toch al prima als de laptop nu 10-15 graden koeler blijft? Dikke kans dat je dat haalt zonder al die koelpasta.

Waarom maken fabrikanten eigenlijk zo vaak die fout? Apple had er ook al last van, terwijl koelpasta aanbrengen een van de simpelste dingen is om te doen. Competent personeel is kennelijk moeilijk te vinden...
Hmm, als het zo veel kan schelen dan ga ik eerst voor optie 1.
Vanavond of morgen schroef ik hem weer in elkaar.
Hopelijk scheelt het inderdaad een graad of 10, want dat ding uit elkaar halen is geen pretje.

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-05 11:06

icecoolsniper

never run from a sniper!

als je voor optie 1 gaat, zorg dan dat je geen cpu neemt met een wilamette core. die worden nogal warm

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik ga voor optie 4, een pentium 4 Mobile ergens vandaan halen (let op dit is dus geen pentium M!), lekker zuinig, weinig warmte en dus lekker stil :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Optie 2 gaat helaas niet werken. De laptop heeft een SiS 648-chipset en die ondersteund alleen processoren met een 533 MHz en langzamere FSB. Ik zou gewoon de laptop weer in elkaar zetten. Dikke kans dat 'ie nu een stuk koeler is dan eerst en daardoor ook stiller is.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:57
Atlas schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 19:28:
Ik ga voor optie 4, een pentium 4 Mobile ergens vandaan halen (let op dit is dus geen pentium M!), lekker zuinig, weinig warmte en dus lekker stil :)
lekker zuinig is ook weer veel van het goede >:) maar volgemsn mij gebruiken ze toch standaard p4-m's in notebooks?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

jozy schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 19:33:
[...]

lekker zuinig is ook weer veel van het goede >:) maar volgemsn mij gebruiken ze toch standaard p4-m's in notebooks?
Nope :)
En fyi: een p4 1.8M zit op de 20-30 Watt. Vergeleken met een p4 2.8 normaal is dat 50% minder ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Sepiroth
Het notebook zit weer in elkaar en het is stukken cooler!!
Naast het schoonmaken (verwijderen van stof en een berg koelpasta) heb ik ook de processor vervangen. Op mijn werk had ik nl. nog een P4 2,66Ghz (533Mhz FSB) liggen en die heb ik er toch maar in gedaan. Tussen de processor en het koelblok zit nu een net dun laagje koelpasta.

Het resultaat:
In idle stand wordt de CPU niet warmer dan 40 graden (voorheen was dit met gemak 55 graden).
Internetten zorgt voor een temperatuur van 45 graden (dit was 75 graden).
De processor voor 100% belasten levert een temperatuur tussen de 60 en 65 graden. Voorheen was dit té heet en werd het notebook uitgeschakeld!

Al met al dus zeer tevreden met de schoonmaak actie en de processor wissel. Misschien dat na het schoonmaken de P4 2,8Ghz ook wel had gewerkt, maar goed, dat maakt me niet uit.
De huidige processor van 2,6Ghz kan ik met Rightmark CPU Clock Utility wel terugklokken. Dit had met de 2,8Ghz geen nut, die bleef warm.
Dank voor de reactie's, ben weer een tevreden man/tweaker 8)
Pagina: 1