Toon posts:

[cpu] vcore verandert steeds?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mijn vcore van me cpu veranderd steeds,
heb recent ( 1 week geleden ) nieuwe PSU gekocht ( antec 450wat smartpower 2.0 )

specs:
p4 3.0 ghz sckt 478 800mhz
asus p4p800se
2 x 512mb ram
nvidia 6600gt @ zalman
40 gig maxtor
coolermaster ammo 533 ( kastje )
en cd rw + floppydrive,

enkele foto`s om het te verduidelijken
http://www.thijskramer.nl/cpu_vcore1.JPG
http://www.thijskramer.nl/cpu_vcore2.JPG
http://www.thijskramer.nl/cpu_vcore3.JPG

enig idee iemand?
alvast bedankt :)

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Je draait programma's dus de processor wordt belast. Dan kan de Vcore een miniem verschilletje geven. Ik krijg hier ook 0.032V verschil als ik even wat aanklik. :)

[ Voor 3% gewijzigd door _the_crow_ op 02-06-2006 18:17 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:48
Wees blij dat de verschillen zo klein zijn..

Ik had voor deze computer ook hetzelfde mobo, en die Vcore schommelde echt met 'n halve Volt omhoog (idle) en omlaag (load). Maar zolang je CPU niet te heet wordt kan d'r eigenlijk weinig gebeuren, en zo'n kleine schommelingen .. gewoon negeren ;)

Verwijderd

Topicstarter
Pilske schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 18:18:

Ik had voor deze computer ook hetzelfde mobo, en die Vcore schommelde echt met 'n halve Volt omhoog (idle) en omlaag (load). Maar zolang je CPU niet te heet wordt kan d'r eigenlijk weinig gebeuren, en zo'n kleine schommelingen .. gewoon negeren ;)
ok dankjewel, niet dat ik ongerust was ofzo, maar ik was benieuwd of er een reden voor was :)

• Pirtkoei
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-05 10:57
P = U * I zegt mijn natuurkundeles
met P is vermogen, zeg het werken van je cpu
U je cpu spanning
I de stroom
Wanneer nu je cpu harder moet werken moet er meer stroom gaan lopen maar door de snelheid waarmee dit moet veranderen is te snel, waardoor de spanning even iets veranderd, dit is een normaal verschijnsel
Ik hoop je hiermee voldoende geholpen te hebben

Verwijderd

Pilske schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 18:18:

Een halve volt is waaay teveel, ik zou dat bordje allang RMA gestuurd hebben.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 13:25
Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 20:04:
[...]

Een halve volt is waaay teveel, ik zou dat bordje allang RMA gestuurd hebben.
Cool 'n Quiet :o :D

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 07:34

LyP0

it is I , you worst nightmare

dit is volgensmij volkomen normaal, mijne blijft ook tussen 1,4 en 1,32 volt schommelen idle/load
kun je niet veel aan doen.

ik voel me lekkaah !!!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Mij viel dit onlangs ook op toen ik CPU-z open had staan. Maar bij mij gebeurd het terwijl mn CPU volkomen idle is :?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

frickY schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 20:14:
Mij viel dit onlangs ook op toen ik CPU-z open had staan. Maar bij mij gebeurd het terwijl mn CPU volkomen idle is :?
Dat gebeurd hier ook. Het gaat dan om een ASUS P5P800SE met een Intel Pentium D920 ES. Zelfs op 2868MHz (12x239) kan de vCore schommelen van 1.250v naar 1.296v. Meestal blijft het rond de 1.28~ :)

Voor zover ik weet kan dit geen kwaad.
Overigens heeft de ASUS P5P800SE slechts een 3 fase stroom voorziening, wellicht speelt dat ook een rol. Zodra de vCore drastisch inzakt wanneer het systeem stressed is dan is er een reden tot paniek. Zolang het bij ~0,050v (in geval van een LGA775 processor) verschil blijft is er zeker niets aan de hand.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:36
Ik vraag mij af of honderdste en duizendste volts wel de moeite waard zijn om te meten, die kleine verschillen vallen volgens mij gewoon in de meetcorrectie :P

Vroegah met de K6 kon je per 0,1V instellen, daar keek je ook niet op 0,2-0,4V extra. Een schommeling van een paar honderste volt noem ik nou niet echt spectaculair.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Pirtkoei schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 19:15:
Ik hoop je hiermee voldoende geholpen te hebben
offtopic:
Damn je lijkt wel een helpdesk :P

[ Voor 7% gewijzigd door MensionXL op 02-06-2006 20:26 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• frickY
@Thandor
Bij mij is dit op een Asrock Dual-Sata2 met een X2 3800+ aan een Seasonic 500watt voeding.
En het zijn maar tienden waar het om gaat, en blijf rond/boven de 1.3 hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door frickY op 02-06-2006 20:28 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

_JGC_ schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 20:25:
Ik vraag mij af of honderdste en duizendste volts wel de moeite waard zijn om te meten, die kleine verschillen vallen volgens mij gewoon in de meetcorrectie :P

Vroegah met de K6 kon je per 0,1V instellen, daar keek je ook niet op 0,2-0,4V extra. Een schommeling van een paar honderste volt noem ik nou niet echt spectaculair.
Vroeger had men veel 'grotere' cores. De eerste AMD K6 was geproduceerd op 350nm. Tegenwoordig met de 90nm en zeker de 65nm is het qua voltage veel gevoeliger. Vandaar dat er nu wel gekeken wordt naar kleine verschillen. Een 65nm 'Netburst' CPU kan z'n werk al prima doen met slechts 1,3V. De eerste Pentiums (800nm) hebben 5V nodig ;)
frickY schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 20:26:
@Thandor
Bij mij is dit op een Asrock Dual-Sata2 met een X2 3800+ aan een Seasonic 500watt voeding.
En het zijn maar tienden waar het om gaat, en blijf rond/boven de 1.3 hangen.
De AMD Athlon 64 X2 3800+ moet rond de 1,3V zitten. Kleine verschillen zijn niet erg.
1,35V is ook nog prima te doen :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• frickY
Thanks. Ik heb namelijk wat problemen met mn geheugen. 1 van de modules werkt in de eerste 3 geheugenbanken foutloos, maar geeft in de 4de honderden fouten. Het 2de module geeft in alle sloten fouten, maar in slot 2 en 4 meer. Dit topic deed me even denken dat het misschien iets met die schommeldne voltages te maken had. Lamme geheugencontroller oid. Op 133hz doet ie t wel goed. Maar das n ander verhaal :)

Verwijderd

Ik heb dezelfde combinatie dan jij hebt en bij mij fluctueert het ook, alleen dan tussen de 1,4 en 1,44 v

De laagste waarde, die ik in mijn BIOS voor vcore kan instellen is 1,375 v, ook met de laatste beta BIOS (1012.001).
Als ik zo jouw screenshots zie, zou ik zeggen dat het bij jou rond de 1,3 v staat.
Het enige verschil is de voeding, die van mij is een Aopen 350W.

Ik vraag me af of je iets specifieks hebt ingesteld, of dat het bij jou zo standaard is.

Volgens de site van BalusC is het normale voltage voor deze processor 1,25 - 1,4 v.
Ik snap niet, dat ie bij mij dan steeds daarboven zit :/

• Pirtkoei
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-05 10:57
offtopic:
Damn je lijkt wel een helpdesk :P
sorry
Pagina: 1