Dual socket 370 mobo, VP6 of een andere?

Pagina: 1
Acties:

• madmenno
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-03 05:55
Beste mede-tweakers,

Ik ben van plan een servertje te bouwen op basis van een dual socket 370 moederbord met daarop 2x piii 1000Mhz procs. Nu ben ik alleen op zoek naar een goed en passend dual socket 370 moederbord. Ik neig zelf naar de Abit VP6, maar kan hier gewoon niet aankomen. Niemand verkoopt deze dingen nog.
Nu is mijn vraag wat de ervaringen van andere mensen zijn met dual socket 370 moederborden (layout, performance e.d.) en welke ik dan het beste kan nemen. Moederbord moet natuurlijk wel op een één of andere manier aan te komen zijn.
Ik zie dat asus een aantal geschikte borden heeft zoals de CUR-DLS, maar ook deze zijn niet of nauwelijks los te krijgen 2e hands via internet.
Als iemand een toevallig ook een leuk bord heeft en dat aan mij wil verkopen hou ik me natuurlijk ook altijd aanbevolen.
Ben zelf druk op zoek naar geschikte borden en zal proberen zo snel mogelijk een lijstje te posten met de borden die ik al gezien heb

Alvast bedankt voor jullie hulp

Geschikte borden:

Asus CUV4X-D
Asus CUV4X-DLS
Abit VP6
Asus CUR-DLS
MSI 694D Pro
MSI 694D Master S

EDIT: Bordje moet een VIA KT133A chipset of beter hebben, en 2gig pc133 non-ECC ondersteunen

[ Voor 11% gewijzigd door madmenno op 02-06-2006 18:15 ]

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:25
Wegblijven bij de Abit VP6, die bevatten slechte condensatoren. Mijn bordje heb ik ook kunnen begraven :-(

• prostar
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-05 16:48
Ik heb hier nog een Abit BP6 liggen (die af- en toe nog gebruikt wordt, maar best wel weg mag). Komt die ook in aanmerking? Of draait kan die geen P3-1000 aan?
(Nu Dual Celeron 550 Mhz)

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

JE hebt ook nog de 694D van MSI. IK heb de masterversie met SCSI160 onboard gehad. Prima bordje, heb ik nog wel ergens liggen...

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:04

SpamLame

niks

prostar schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 17:14:
Ik heb hier nog een Abit BP6 liggen (die af- en toe nog gebruikt wordt, maar best wel weg mag). Komt die ook in aanmerking? Of draait kan die geen P3-1000 aan?
Volgens mij kon die geen coppermine aan zonder aanpassingen.

• madmenno
Abit BP6 is niet geschikt voor piii coppermines, gaat geloof ik maar tot 550Mhz celeron PPGA

• boesOne
  • Laatst online: 20:09

boesOne

meuh

Madmenno.. stuur es een mailtje naar mij.. [boesone at gmail punt com] . .ik ken iemand die zo'n Abit VP6 te koop heeft :)

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
madmenno schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 17:18:
Abit BP6 is niet geschikt voor piii coppermines, gaat geloof ik maar tot 550Mhz celeron PPGA
je kan hem modden voor P3 (hier staat veel info)

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• madmenno
-boesOne- schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 17:24:
Madmenno.. stuur es een mailtje naar mij.. [boesone at gmail punt com] . .ik ken iemand die zo'n Abit VP6 te koop heeft :)
verstuurd

Ik denk dat het moederbord ook een Via KT133A chipset moet hebben, want de intel chipsets van die tijd schijnen echt bagger te zijn. Vooral de i815EP aangezien die maar 512mb geheugen ondersteund.
Ook wel handig om te weten of het moederbord ECC en/of non-ECC ondersteund, wil er iets van 2gig non-ECC op kwijt namelijk
under-world schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 17:17:
JE hebt ook nog de 694D van MSI. IK heb de masterversie met SCSI160 onboard gehad. Prima bordje, heb ik nog wel ergens liggen...
Heeft deze ook een via KT133 chipset, kan het niet echt vinden als ik er naar zoek.
Als je een volledig werkende hebt liggen ben ik op zich wel geinteresseerd.

[ Voor 40% gewijzigd door madmenno op 02-06-2006 18:17 ]

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

prostar schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 17:14:
1 van de betere bordjes heb er ook nog 1 liggen met dual 500 celeron cpu.
Was uniek in zijn klasse

computer voor alle werkzaamheden

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-05 16:43

DaRoot

Some say...

Heb zelf een MSI 694D Pro, met IDE RAID erbij. Mocht ik gratis meenemen op mijn stageplek, vanwege rotte elco's. MSI gemaild, en gratis nieuwe elco's gekregen.
Chipset is:
VIA® 694XDP Chipset
- Pentium® III FSB @133MHz
- AGP 4x and PCI plus Advanced ECC Memory Controller
- Support PC100/133 SDRAM, VCM, & ESDRAM technology

(ff copy pasta van MSI site)

Na vervangen van de Elco's draait ie hier nu meer dan een jaar al 24x7 als server.
Gentoo-linux, met Apache webserver voor foto-albums, cms-systemen, aantal websites, Samba-server (Windows filesharing) en downloadmachine met torrentflux als client.

[ Voor 28% gewijzigd door DaRoot op 02-06-2006 18:18 ]

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• madmenno
Ja die MSI 694 Pro of Master S lijken me beide ook een goede optie. Ze hebben beide alles wat ik zoek.
Het probleem is alleen dat ze simpelweg niet te krijgen zijn. Heb namelijk al op tweakers.net en op veilingzoeker.nl gekeken en krijg maar heel weinig tot geen hits. Als er al een aangeboden wordt is het inclusief de rest van de hardware en ik heb alleen het moederbord maar nodig
DaRoot schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 18:12:
Heb zelf een MSI 694D Pro, met IDE RAID erbij. Mocht ik gratis meenemen op mijn stageplek, vanwege rotte elco's. MSI gemaild, en gratis nieuwe elco's gekregen.
Chipset is:
VIA® 694XDP Chipset
- Pentium® III FSB @133MHz
- AGP 4x and PCI plus Advanced ECC Memory Controller
- Support PC100/133 SDRAM, VCM, & ESDRAM technology

(ff copy pasta van MSI site)

Na vervangen van de Elco's draait ie hier nu meer dan een jaar al 24x7 als server.
Gentoo-linux, met Apache webserver voor foto-albums, cms-systemen, aantal websites, Samba-server (Windows filesharing) en downloadmachine met torrentflux als client.
Wil er zelf een router/downloadbak van maken. Heb nu een single athlon XP 2200+ draaien, maar die is echt bagger omdat het moederbord te weinig geheugen ondersteund

[ Voor 113% gewijzigd door madmenno op 02-06-2006 18:25 ]

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Kijk hier eens:
Tyan Tiger 230

en hier:
Abit BP6

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Je merkt gewoon aan alles dat ie door dual cpu veel soepeler draait..
Ik heb er zelf 2x PIII 700 op zitten, met totaal 576MB RAM. Da's meer dan genoeg voor wat ik er mee doe. Ik weet niet welk OS je er mee gaat draaien, maar Linux is een aanrader op Dual CPU machines hoor..

• madmenno
Die Tyan zou kunnen inderdaad, maar die BP6 is niet geschikt.
DaRoot schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 18:28:
Je merkt gewoon aan alles dat ie door dual cpu veel soepeler draait..
Ik heb er zelf 2x PIII 700 op zitten, met totaal 576MB RAM. Da's meer dan genoeg voor wat ik er mee doe. Ik weet niet welk OS je er mee gaat draaien, maar Linux is een aanrader op Dual CPU machines hoor..
Ik draai nu XP Pro op mijn athlon 2200+, maar wil waarschijnlijk Windows Server 2003 of Fedora Linux Core 5 gaan draaien.

Maar goed, heb wel eerst een bord nodig natuurlijk ;) Als ik hier niet aan kan komen houdt het op natuurlijk

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Heb je al CPU's dan? Zo ja, zijn ze qua stepping geschikt om in dual configuratie samen te werken?
Ik heb 2 verschillende steppings, maar deze kunnen volgens Intel wel gemixed worden. Toevallig goed gekocht.

Het verhaal gaat ook dat de stepping onder Linux niet van belang is, en alleen onder Windows gelijk moet zijn. Dit kan ik echter niet onderbouwen.

Waarmee wil je gaan downloaden trouwens?
Ik heb zelf bijv. Torrentflux geinstalleerd, da's een webbased torrent-client. Mijn downloads zet ie in een Windows file-share, zodat iedereen er makkelijk vanaf het netwerk bij kan.

Als je dit gebruikt, en de machine als router wilt inzetten, heb je op zich niet eens een grafisch OS nodig. Ik zou dan eens sterk gaan kijken naar bijv. Gentoo-linux. Heb ik ook, bedienen doe ik via SSH.

[ Voor 39% gewijzigd door DaRoot op 02-06-2006 18:36 ]

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Ik heb op moment een MSI 694D Pro liggen met 2 x P3 700 en 1,5gb ram erop. Leuk bordje niets op aan te merken en zeker een goede keus als je er aan kunt komen.

Een VP6 met 2x P3 850 staat op het punt van binnen komen (ebay Duitsland) en die ga ik eens uitvoerig bekijken mbt overclocken. Ik wil die 850jes minimaal op 1ghz laten draaien.

Is begonnen als probeerseltje om eens wat met dual-cpu te doen (prive dan), maar als je er eenmaal in zit wil je echt niet meer anders en kijk je heel anders tegen bijv HT en dualcore spullen aan. En dat laatste bedoel ik niet in positieve zin. :)

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Ik denk dat er nogal een verschil zit tussen HT en dualcore... Eerste is in feite 1 CPU splitsen in 2... 2e is 2 aparte CPU's in 1 behuizing. Dit laatste leunt mijns inziens behoorlijk tegen Dual CPU aan...

Verwijderd

Heb een Abit Vp6, de condensators van vervangen, is zo gepiept. Maar aanschafkosten van zo een ding is het niet waard, en energieverbruik is ook niet om over naar huis te schrijven.

Kun je beter naar een sempron 2800+ kijken met asrock plankje. Is stukken sneller en hoeft zeker niet duurder te zijn dan een exotische oplossing met een vp6. Leuk die 2 processors maar niet erg effectief.

Probeer maar eens een gig aan pc133 geheugen te komen, ben je niet veel goedkoper mee uit dan pc3200 geheugen.

Nieuwe borden hebben Sata met nieuwere controller en vaak raid 0,1 etc Waarmee je veel hogere snelheden kunt halen.

Oke als je zo een ding goedkoop kunt krijgen met toeval, doen. Maar anders nee.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2006 18:59 ]

• madmenno
DaRoot schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 18:34:
Heb je al CPU's dan? Zo ja, zijn ze qua stepping geschikt om in dual configuratie samen te werken?
Ik heb 2 verschillende steppings, maar deze kunnen volgens Intel wel gemixed worden. Toevallig goed gekocht.

Het verhaal gaat ook dat de stepping onder Linux niet van belang is, en alleen onder Windows gelijk moet zijn. Dit kan ik echter niet onderbouwen.

Waarmee wil je gaan downloaden trouwens?
Ik heb zelf bijv. Torrentflux geinstalleerd, da's een webbased torrent-client. Mijn downloads zet ie in een Windows file-share, zodat iedereen er makkelijk vanaf het netwerk bij kan.

Als je dit gebruikt, en de machine als router wilt inzetten, heb je op zich niet eens een grafisch OS nodig. Ik zou dan eens sterk gaan kijken naar bijv. Gentoo-linux. Heb ik ook, bedienen doe ik via SSH.
Ik ben recent in het bezit gekomen van een matched pair piii 1000EB's dit zijn dus de versies met een FSB van 133Mhz 256kb cache en draaien op 1,75v
Ik gebruik de programma's azureus en emule om te downloaden. Ik gebruik de server ook als router maar heb toch liever een grafische OS. Ik heb ook nog een piii 866 staan op een asus CUSL2-C mamaplank met 256MB geheugen, hier zou ik in de toekomst de router van kunnen maken
Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 18:55:
Heb een Abit Vp6, de condensators van vervangen, is zo gepiept. Maar aanschafkosten van zo een ding is het niet waard, en energieverbruik is ook niet om over naar huis te schrijven.

Kun je beter naar een sempron 2800+ kijken met asrock plankje. Is stukken sneller en hoeft zeker niet duurder te zijn dan een exotische oplossing met een vp6. Leuk die 2 processors maar niet erg effectief.

Probeer maar eens een gig aan pc133 geheugen te komen, ben je niet veel goedkoper mee uit dan pc3200 geheugen.

Nieuwe borden hebben Sata met nieuwere controller en vaak raid 0,1 etc Waarmee je veel hogere snelheden kunt halen.

Oke als je zo een ding goedkoop kunt krijgen met toeval, doen. Maar anders nee.
Ik heb de processors dus al evenals een aantal reepjes geheugen. Ik heb dus alleen het mobo nog nodig. En ik vind het gewoon leuk om eens een dual piii te bouwen ;)

Maar het is inderdaad gewoon heel lastig om uberhaubt aan een dual piii bord te komen wat voldoet aan mijn eisen. Heeft niemand er toevallig eentje liggen die hij/zij wil verkopen? Ben echt wanhopig aan het worden hehe

[ Voor 6% gewijzigd door madmenno op 02-06-2006 19:16 ]

Verwijderd

http://cgi.ebay.de/Abit-V...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Zie hier, staat op 1,99 nog 3 dagen te gaan. Is in Duitsland.

• madmenno
ja, die had ik ook al gezien. Wat een mooi gezicht zo'n bord. Beetje jammer dat de verkoper niet weet of hij het doet of niet. Vindt het risico een beetje te groot om er een bod op uit te brengen, maar ik bookmark de pagina toch maar even.

EDIT:

Misschien heb ik een VP6 te pakken via boesOne, zou mooi zijn, blijft mijn favouriet, even afwachten dus

[ Voor 11% gewijzigd door madmenno op 02-06-2006 20:20 ]

• prostar
  • Laatst online: 26-05 16:48
Heeft er iemand eigenlijk een idee van het stroomverbruik van die Dual Celerons?

De laatste tijd begin ik me daar meer en meer van bewust te worden en heb zo het vage voorgevoel dat een nieuwe CPU+Memory+Moederbord op 3 jaar zichzelf gaat terugverdienen (zeker met die AMD64 Athlons met een lage TDP).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

madmenno schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 19:26:
[...]

ja, die had ik ook al gezien. Wat een mooi gezicht zo'n bord. Beetje jammer dat de verkoper niet weet of hij het doet of niet. Vindt het risico een beetje te groot om er een bod op uit te brengen, maar ik bookmark de pagina toch maar even.

EDIT:

Misschien heb ik een VP6 te pakken via boesOne, zou mooi zijn, blijft mijn favouriet, even afwachten dus
Voor 2 euro zou ik niet moeilijk gaan doen.
Daarnaast, je moet eens zien hoeveel dual borden je vind (o.a. de MSI die je wil hebben)
http://computer.search.eb...fkrZ1QQfromZR8QQsacatZ160
ebay duitsland heeft kwa computermeuk (en dan zeker de oudere dingen) echt heel veel leuke koopjes ertussen zitten.

mocht de link neit werken moet je gewoon even zoeken op dual sockel 370, dat vind je genoeg. En vaak zelfs maar voor een paar euro.

• madmenno
Terw_Dan schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 00:02:
[...]

Voor 2 euro zou ik niet moeilijk gaan doen.
Daarnaast, je moet eens zien hoeveel dual borden je vind (o.a. de MSI die je wil hebben)
http://computer.search.eb...fkrZ1QQfromZR8QQsacatZ160
ebay duitsland heeft kwa computermeuk (en dan zeker de oudere dingen) echt heel veel leuke koopjes ertussen zitten.

mocht de link neit werken moet je gewoon even zoeken op dual sockel 370, dat vind je genoeg. En vaak zelfs maar voor een paar euro.
Inderdaad een boel keuze, de prijs van die bordjes zal toch nog wel wat opgedreven worden aangezien het een veiling is.

Maar goed, ik heb nu een VP6 kunnen scoren met 2x 1000Mhz piii's, 2x golden orb koelers en een reepje 128 MB geheugen, dankzij -boesOne-. Dus heb geen andere meer nodig.
Lees nu trouwens wel heel veel over slechte capacitors op een aantal piii borden.
http://badcaps.net/ hier staat veel over dat probleem.

heeft iemand ervaring met het recappen van zijn bord?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

madmenno schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 10:09:
[...]

Inderdaad een boel keuze, de prijs van die bordjes zal toch nog wel wat opgedreven worden aangezien het een veiling is.

Maar goed, ik heb nu een VP6 kunnen scoren met 2x 1000Mhz piii's, 2x golden orb koelers en een reepje 128 MB geheugen, dankzij -boesOne-. Dus heb geen andere meer nodig.
Lees nu trouwens wel heel veel over slechte capacitors op een aantal piii borden.
http://badcaps.net/ hier staat veel over dat probleem.

heeft iemand ervaring met het recappen van zijn bord?
Ja, heb dat met inmiddels enkele tientallen bordjes gedaan en in de meeste gevallen liep dat goed af.
zie bijv. hier: Project Florida - A motherboard is reborn

• madmenno
Terw_Dan schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 10:51:
[...]

Ja, heb dat met inmiddels enkele tientallen bordjes gedaan en in de meeste gevallen liep dat goed af.
zie bijv. hier: Project Florida - A motherboard is reborn
OMG, dat zijn een boel bordjes. Maar het lijkt me idd niet zo moeilijk om een bordje te recappen, aangezien ik laatst mijn eigen 8-kanaals fancontroller heb gebouwd en dus wel wat PCB soldeerervaring heb. Moet je trouwens alle elco's op het moederbord vervangen, of alleen degene die stuk lijken te zijn?

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Ik heb hier twee VP6-planken liggen. Mijn eigen bord heb ik recentelijk gerecapped. Werkt weer perfect!! (daarvoor wilde ie niet meer booten als gevolg van verrotte condensatoren). Die andere was een recapped bord dat ik tijdelijk ter vervanging van die andere had gekocht. Die werkte ook perfect, maar nu mijn eigen plank weer super werkt is die andere over. Enige nadeel/probleem is, is dat die plank soms niet aan de gang wil. Misschien dat er toch nog wat losse condensatoren op zitten...?? Mocht je hoe dan ook interesse hebben dan geef maar seintje. Heb er eventueel ook wel mem en procs voor liggen.

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 08:04

nzyme

terror

asus cuv4x-d is denk ik toch wat beter dan de vp6 aangzien die maar max 1.5gb accepteerd ;) en mijn asus 4gb non ecc non registered :)

overigens is dual voor azureus nou niet echt noodzaak toch ? een redele single P4 ofzo volstaat dacht ik dan ook wel :)

en als je echt zo into torrents bent zou ik eens kijken naar torrentflux, een webbased torrent downloader die je natuurlijk ook onder linux kan draaien. Maar dat even offtopic :p

offtopic:
mss verkoop ik die cuv4x-d wel, incl 2x p3 800 :p

| Hardcore - Terror |

• madmenno
Hellraizer schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 13:13:
asus cuv4x-d is denk ik toch wat beter dan de vp6 aangzien die maar max 1.5gb accepteerd ;) en mijn asus 4gb non ecc non registered :)

overigens is dual voor azureus nou niet echt noodzaak toch ? een redele single P4 ofzo volstaat dacht ik dan ook wel :)

en als je echt zo into torrents bent zou ik eens kijken naar torrentflux, een webbased torrent downloader die je natuurlijk ook onder linux kan draaien. Maar dat even offtopic :p

offtopic:
mss verkoop ik die cuv4x-d wel, incl 2x p3 800 :p
Dexter schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 13:02:
Ik heb hier twee VP6-planken liggen. Mijn eigen bord heb ik recentelijk gerecapped. Werkt weer perfect!! (daarvoor wilde ie niet meer booten als gevolg van verrotte condensatoren). Die andere was een recapped bord dat ik tijdelijk ter vervanging van die andere had gekocht. Die werkte ook perfect, maar nu mijn eigen plank weer super werkt is die andere over. Enige nadeel/probleem is, is dat die plank soms niet aan de gang wil. Misschien dat er toch nog wat losse condensatoren op zitten...?? Mocht je hoe dan ook interesse hebben dan geef maar seintje. Heb er eventueel ook wel mem en procs voor liggen.
Ik heb al een VP6 kunnen regelen, ga ik morgen even ophalen.
De VP6 accepteerd idd maar 1.5GB pc133 en 2GB pc100, maar goed ik was toch niet van plan om er meer dan 1,5 Gig op te gooien. Dat spul is echt knetterduur 50 Euri per reepje 512MB pc133 ofzo

Deze dual piii is meer een soort probeerseltje, ik heb recent 2x1000Mhz piii verkregen en wilde eens een dual bak bouwen. Ik heb nu een AMD 2200+ op een asrock K7VT4A+ draaien met 256MB DDR400, maar dat draait gewoon voor geen meter. Azureus vreet echt al het geheugen op.

Zal eens even kijken naar Torrentflux, bedankt voor de tip

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

madmenno schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 12:47:
[...]

OMG, dat zijn een boel bordjes. Maar het lijkt me idd niet zo moeilijk om een bordje te recappen, aangezien ik laatst mijn eigen 8-kanaals fancontroller heb gebouwd en dus wel wat PCB soldeerervaring heb. Moet je trouwens alle elco's op het moederbord vervangen, of alleen degene die stuk lijken te zijn?
In de regel kun je het beste alle elcos vervangen van dezelfde waarde waarvan er 1 of meer stuk zijn.
dus heb je 6 6.3V 4700µF elcos waarvan er 2 gebarsten zijn of bol staan moet je ze alle 6 vervangen.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-05 18:07
Heb er 1 een jaar of 5 nu draaien was toen top of the art!
Draait Win 2000, Apache, PHP en MySQL op. Het enige wat deze machine doet is dingen vergelijken en daarvan een rapport uitpoepen (is ie wel ff een uurtje zoet mee meestal) maar heeft nog nooit problemen veroorzaakt.
Ben nu de hele zooi aan het herschrijven naar PHP5 zodat er wat meer mogelijkheden in zitten en dan zal ik helaas afscheid moeten nemen van de Duo; alles gaat dan over op een HP servertje.

Elco's wel een x moeten vervangen ja maar na 5 minuten boote de hele zooi weer (was ook maar preventief dat ik dat deed)
Waarom deze post? Ik heb nog nooit zoon fijne en stabiele computer gehad die 24/7 aan stond zonder problemen!

[ Voor 21% gewijzigd door Uberprutser op 04-06-2006 01:19 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• madmenno
Zo, heb nu een Abit VP6 liggen met 2x Piii 1000Mhz. Ga ik lekker een nieuw servertje van bouwen
Bedankt voor alle reacties.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-05 12:16
kijk ook eens naar utoorent , als je windows gaat gebruiken. Die verbruikt veel en veel minder geheugen, en kan (ongeveer) alles wat azareus ook kan :)

LinkedIn
BlackIntel

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

madmenno schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 17:50:
[...]

Ik denk dat het moederbord ook een Via KT133A chipset moet hebben, want de intel chipsets van die tijd schijnen echt bagger te zijn.
Eh, om even hierop in te haken (handig voor als iemand later dit topic leest), de KT133(A) chipset is helemaal geen Pentium chipset maar een Athlon (Socket A) chipset :o

Waarschijnlijk bedoel je de Via 694D (ApolloPro133A)

Verder ben je erg kort door de bocht met je opmerkingen over "echt bagger" - er is in het geheel niets mis met de i840 (high-end dual chipset) en de veelbesproken bugs met de i820 chipset traden alleen op bij gebruik MTH en/of 3e RIMM slot. Bij twee RIMMs was het een prima chipset. Toegegeven, beide gebruiken het moeilijk te krijgen en (nog steeds) dure Rambus geheugen, maar dat maakt ze niet slecht, hooguit wat onpractisch :o
Vooral de i815EP aangezien die maar 512mb geheugen ondersteund.
Allereerst ondersteunt de i815EP 512MB, niet 0.5b (512milibit ). Slordig hoofdlettergebruik bij geheugen en/of netwerkverbindingen is echt onhandig. Los daarvan:

1) anno 2000 was 256MB al erg veel. 512MB kwam je alleen in high-end workstations of servers tegen. Een limiet van 512MB voor een mid-range desktopchipset is dan eerder royaal dan "echt bagger" te noemen. Zelfs nu zul je zelden een i815EP-based systeem gebruiken voor taken die meer dan 512MB nodig hebben...
2) i815EP ondersteunt geen SMP 8)7
Er was weliswaar dat enkele beruchte Acorp bord, maar dat was een afwijking
Ook wel handig om te weten of het moederbord ECC en/of non-ECC ondersteund, wil er iets van 2gig non-ECC op kwijt namelijk
ECC is nooit het probleem. Het gaat erom of het geheugen registered moet zijn of niet. De verwarring komt doordat registered vaak ECC correction heeft en unregistered (ook wel unbuffered genoemd) meestal niet. Registered geheugen heeft op de DIMM een aantal registers die werk overnemen van de geheugencontroller en daarom het makkelijker maakt om grotere hoeveelheden geheugen te gebruiken. Lang niet alle chipsets kunnen met registered geheugen overweg, omgekeerd zijn er wel een paar die het eisen. Als je het over dual So370 chipsets hebt, kom je dan uit bij monsters als de Serverworks IIILE en HE ('Grand Champion'). De Asus CUR-DLS gebruikt bijvoorbeeld de IIILE en eist daarom registered geheugen :z
[...]

Heeft deze ook een via KT133 chipset, kan het niet echt vinden als ik er naar zoek.
Als je een volledig werkende hebt liggen ben ik op zich wel geinteresseerd.
Waar zoek je dan :?

Gewoon op productpagina van moederbord kijken bij de moederbordfabrikant of anders een willekeurige review van het bord googlen. Natuurlijk heeft het niet de KT133 chipset (want zoals gezegd is dat een Athlon chipset :z )

Oslik blyat! Oslik!

• madmenno
@ dion_b

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk (MB ipv mb)
Wat betreft die chipset, ik wist niet dat er een verschil was, goed dat je het zegt.

Maar nu heb ik ook nog een andere vraag. Ikheb nu dus een Abit VP6. maar nu wil ik er flink wat geheugen ophebben aangezien ik em als van alles en nogwat server ga draaien. Ik heb gelezen dat de VP6 maximaal 1,5GB PC133 SDRAM aankan of 2GB PC100 SDRAM. Nu vraag ik me af of het beter is om dan maar 3x512MB op PC133 te laten draaien of 4x512MB op PC100. Eigenlijk komt de vraag er dan op neer of het voor een server beter is om meer geheugen te hebben of sneller geheugen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Antwoord is heel simpel:

Hoeveelheid geheugen beinvloedt prestaties niet, tenzij er te weinig is, want dan gaat het swappen en vertraagt alles :o

Dus moet je kijken hoe het met 1.5GB geheugen op 133MHz werkt. Als het daar gaat swappen, ben je met 2GB op 100MHz beter af, swap je niet met 1.5GB, dan is dat de betere keuze.

Er is dus zeker geen algemene regel te geven. Dat geldt niet alleen voor servers maar voor elk type systeem :z

Oslik blyat! Oslik!

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-02 22:16

_AvA_

en dat ben zo.

Madmenno, voeg mij toe op msn:

spam@spam.com
Modbreak:Het is hier geen contactforum :/

Als je tips hebt, post ze hier ipv ze asociaal enkel achter gesloten deuren te geven :o

Ik ben in bezit van een 694Pro van MSI, met 2 P3 1000EB's 256kb cache en 1,75 volt.
Gekoeld door 2 golden orbs.

Ik kan je vast wel wat tips geven.

Gr, Robbin

[ Voor 29% gewijzigd door dion_b op 05-06-2006 18:03 ]

Droogkloot.

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-02 22:16

_AvA_

en dat ben zo.

_AvA_ schreef op maandag 05 juni 2006 @ 17:56:
Madmenno, voeg mij toe op msn:

robbintip @ hotmail . com
Modbreak:Het is hier geen contactforum :/

Als je tips hebt, post ze hier ipv ze asociaal enkel achter gesloten deuren te geven :o

Ik ben in bezit van een 694Pro van MSI, met 2 P3 1000EB's 256kb cache en 1,75 volt.
Gekoeld door 2 golden orbs.

Ik kan je vast wel wat tips geven.

Gr, Robbin
Ook best.
Er zijn naar mijn weten 3 versies van de P3

1 De normale.
2 De FC-PGA
3 Tualatin

Het segment waar jij naar kijkt is de tweede,
BP6 is de eerste, en 964Pro chipsets ondersteunen tot 933Mhz volgens mijn boekje.
Maar ik heb hem er gewoon in gezet, hij herkend het gewoon meteen.
Ik heb hier ook nog eens een topic over gestart.

Ik heb evt nog 2 667Mhz processoren liggen wil het niet lukken met die 1000Mhz'en.

Het snelheidsverschil is niet groot met de dingen die ik ermee doe., en dat zijn voornamelijk downloaden via Usenet.
Ik heb er Server 2003 opstaan.

Ik wil hem gebruiken als firewall. maar hoe ik dat moet doen is me nog niet duidelijk. Eigenlijk ook weer wel, want je hebt er linux voor nodig. Iemand wees me in een topic dat ik had gestart op die distro.

Over dat geheugen: Ik heb er nu 512MB inzitten, en dat is echt meer dan genoeg. Ik weet niet precies wat je ermee wilt gaan doen maartoch.

En nog even over dat MSN: Ik wil alleen maar zeggen dat ik over het algemeen een beetje weinig tijd heb en dat beriekbaarheid via MSN dan wel prettig is, mocht ik een keertje niet op got zitten.

Veel succes, ik ga proberen je topic te volgen :)

Droogkloot.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_AvA_ schreef op maandag 05 juni 2006 @ 18:35:
[...]

Ook best.
Er zijn naar mijn weten 3 versies van de P3

1 De normale.
2 De FC-PGA
3 Tualatin
Maak daar maar van:

1 Katmai (0.25u proces, 512kB L2 cache op halve CPU speed)
2 Coppermine (0.18u proces, 256kB L2 op volle CPU speed)
3 Tualatin (0.13u proces, 512kB L2 (in SMP-capable modellen) op volle CPU speed)
Het segment waar jij naar kijkt is de tweede,
BP6 is de eerste, en 964Pro chipsets ondersteunen tot 933Mhz volgens mijn boekje.
:?

BP6 werkt met Mendocino-core Celeron CPUs (een aftakking van de Dixon-core P2 mobile) en zonder mod met geen enkele P3. Sowieso zijn de Katmai P3's alleen in SECC-2 slot packaging geleverd omdat ze met externe cache chips werken.

Verder is er geen "964Pro" chipset. Misschien bedoel je de Via 694D chipset die o.a. op de MSI 694Pro moederbord te vinden was...

De Via 694D chipset ondersteunt alle P3 CPUs tot en met de CuMine, al zijn naar mijn weten nooit moederborden gemaakt met Slot 1 icl 694D, dus in praktijk is het CuMine only wat P3 betreft. P3-1GHz zijn doorgaans gewoon CuMine :z
Maar ik heb hem er gewoon in gezet, hij herkend het gewoon meteen.
Ik heb hier ook nog eens een topic over gestart.

Ik heb evt nog 2 667Mhz processoren liggen wil het niet lukken met die 1000Mhz'en.

Het snelheidsverschil is niet groot met de dingen die ik ermee doe., en dat zijn voornamelijk downloaden via Usenet.
Ik heb er Server 2003 opstaan.
Ok...
Ik wil hem gebruiken als firewall. maar hoe ik dat moet doen is me nog niet duidelijk. Eigenlijk ook weer wel, want je hebt er linux voor nodig. Iemand wees me in een topic dat ik had gestart op die distro.
:?

Een firewall is een toepassing. Om je PC als firewall te gebruiken moet je de juiste software hebben. Die is voor zowat elk OS op aarde beschikbaar in meerdere varianten. Dat is zeker voor linux het geval, maar net zo goed voor Windows :o
Over dat geheugen: Ik heb er nu 512MB inzitten, en dat is echt meer dan genoeg. Ik weet niet precies wat je ermee wilt gaan doen maartoch.
Beetje loos :o

Voor jouw toepassingen is 512MB genoeg, zonder dat je weet wat zijn toepassingen zijn en exact hoeveel geheugen ze gebruiken kun je hier geen enkele uitspraak over doen...
En nog even over dat MSN: Ik wil alleen maar zeggen dat ik over het algemeen een beetje weinig tijd heb en dat beriekbaarheid via MSN dan wel prettig is, mocht ik een keertje niet op got zitten.
GoT Huisregels

Mensen voor MSN uitnodigen doe je niet hier. Als je iets te delen hebt, doe het on-forum (of helemaal off-forum, maar ga er dan niet hier over posten :o ).
Veel succes, ik ga proberen je topic te volgen :)
Doe dat, als ik zo zie wat je hierboven post kun je hier zelf ook nog meer dan genoeg opsteken :o

Oslik blyat! Oslik!

• madmenno
Ik zit nu toch weer te twijfelen over welk besturingssysteem ik wil gaan draaien op mijn dual p3 1000Mhz. Ik draai Windows XP Pro op mijn huidige server, maar dit is natuurlijk niet ideaal. Ik heb wel ervaring met Windows Server 2003 en beperkte ervaring met Fedora Linux Core 5. Met linux ben ik een beetje aan het experimenteren op mijn backup server (p3 866).

Ik wil deze nieuwe server gaan gebruiken, vooral om te downloaden (azureus en emule) en om internet te delen over de rest van mijn thuisnetwerk. Verder heb ik op het moment geen plannen ermee, maar misschien in de toekomst wel.

Kan iemand mij adviseren wat ik met mijn eisen en ervaringen met besturingssytemen het best kan gaan draaien.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, dit gaat wel erg offtopic/helpdeskerig ondertussen. Je eisen kun je met al je genoemde opties (en 1001 andere) makkelijk realiseren. Kies waar je zin in hebt :z

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 06-06-2006 18:10 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1